Som sagt så är det ingen större idé att diskutera så länge vi inte diskuterar samma sak. Apropå Cherrypicking.
Det finns säkert massor av sätt att räkna, men i inget sätt jag har stött på i alla fall, är ny kärnkraft billigare än vindkraft. Tvärtom - det är mycket dyrare.
Vilket har visats med såväl grafer som uträkningar av internationella institut och dessa har presenterats i tråden.
Det är faktiskt nästan så man skulle kunna misstänka att det är därför faktiskt kurvorna ser ut som de gör. Dvs verkligheten.
Jag ser inte att den argumentation som ni för alls bottnar i verkligheten. Det är en ledarskribent i affärsvärlden, det är ett uttalande av en person där och det är opinionsyttringar från nån tankesmedja där.
Det alla behöver förstå är att det inte är fakta utan åsikter.
I grunden är jag själv positiv till kärnkraft och har varit det hela livet. Det som är det stora problemet är kostnaden för NY kärnkraft som inte är i närheten av försvarbar. Kloka människor kan inte vifta bort det.
Att kärnkraften blir dyrare för varje år är fakta.
Att andra kraftslag blir billigare för varje år är fakta.
Att vi kan styra konsumtionen med smarta lösningar är fakta.
Att lokala lagringslösningar blir billigare för varje år är fakta.
Jag är inte så bekymrad över avfallsfrågan, den kommer vi att lösa liksom vi löst det mesta övriga.
Kulturkriget där kärnkraft ses som Den Enda Lösningen Till Varje Pris är däremot förutom bekymmersam också förödande, om den leder till att vi ålägger inte bara vår egen generation utan också nästa generation med höga kostnader för en energiproduktion som ny teknik gör obsolet. Det är lika dumt som de kinesiska vindkraftverk i Markbygden som hade leveransavtal som tvingade fram leveranser trots minuspriser. Inte konstigt det går dåligt då.
Det räcker att förhålla sig till verklighet, data och fakta. Hänvisa till vederhäftiga källor och dataserier, inte till helt irrelevanta påståenden och märkliga referenser. Det finns data på det mesta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk