FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Maetlarv

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maetlarv »

Autonom skrev: 15 feb 2026 14:57
Jag köper fortfarande inte din definition av förare.

Säkerhetspassagerarens har flera roller, men den enda roll i själva körningen är att kunna nödstoppa samt att kunna återkoppling observationer och incidenter. Det finns dock ett känt fall tidigt i testperioden (då med FSD V13-baserad mjukvara) där man hamnade i ett så krångligt fall (bilen gjorde i sig inte något specifikt fel, men den blev stående att vänta för länge när den skulle göra en vänstersväng in till Terry Black's BBQs ganska fullproppade parkering i Austin) att support begärde (under supportsamtalet med taxikunden) att säkerhetspassageraren flyttade sig till förarplats och körde bilen manuellt för att komma ur denna pinsamma situation.

Här är en 3 månader gammal rekryterings-presentation av Ashok Elluswamy som förklarar de tekniska utmaningarna i FSD för potentiella utvecklare:

Den håller sig på en sådan nivå¨att den inte avslöjar för mycket av Teslas hemligheter (men det finns folk som ganska lyckosamt lägger pussel och har upptäckt en hel del), men den visar tydligt varför Tesla valt en annan väg framåt än Waymo.
Jag har lite svårt att förstå varför det är så viktigt vad man kallar Teslas personal som åker med i bilarna.
Så länge man har personer i bilarna som inte betalar för sig utan tvärtom förväntar sig lön så blir ju den ekonomiska skalbarheten väldigt dålig.
Nästa steg när den avlönade personalen är borta ur bilarna så gäller det att den avlönade personalen i ”back-office” som övervakar och servar bilarna blir tillräckligt få så att man kan konkurrera med lågavlönade uberförare som kör sina gamla priusbilar.
Det går säkert på sikt men den som tror att det blir lätt att skapa stora vinstmariginaler tror jag kommer bli besviken.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maetlarv skrev: 15 feb 2026 22:27
Autonom skrev: 15 feb 2026 14:57
Jag köper fortfarande inte din definition av förare.

Säkerhetspassagerarens har flera roller, men den enda roll i själva körningen är att kunna nödstoppa samt att kunna återkoppling observationer och incidenter. Det finns dock ett känt fall tidigt i testperioden (då med FSD V13-baserad mjukvara) där man hamnade i ett så krångligt fall (bilen gjorde i sig inte något specifikt fel, men den blev stående att vänta för länge när den skulle göra en vänstersväng in till Terry Black's BBQs ganska fullproppade parkering i Austin) att support begärde (under supportsamtalet med taxikunden) att säkerhetspassageraren flyttade sig till förarplats och körde bilen manuellt för att komma ur denna pinsamma situation.

Här är en 3 månader gammal rekryterings-presentation av Ashok Elluswamy som förklarar de tekniska utmaningarna i FSD för potentiella utvecklare:

Den håller sig på en sådan nivå¨att den inte avslöjar för mycket av Teslas hemligheter (men det finns folk som ganska lyckosamt lägger pussel och har upptäckt en hel del), men den visar tydligt varför Tesla valt en annan väg framåt än Waymo.
Jag har lite svårt att förstå varför det är så viktigt vad man kallar Teslas personal som åker med i bilarna.
Så länge man har personer i bilarna som inte betalar för sig utan tvärtom förväntar sig lön så blir ju den ekonomiska skalbarheten väldigt dålig.
Nästa steg när den avlönade personalen är borta ur bilarna så gäller det att den avlönade personalen i ”back-office” som övervakar och servar bilarna blir tillräckligt få så att man kan konkurrera med lågavlönade uberförare som kör sina gamla priusbilar.
Det går säkert på sikt men den som tror att det blir lätt att skapa stora vinstmariginaler tror jag kommer bli besviken.
Det är ju mycket viktigt när man vill framställa Teslas bilar som full self driving på riktigt.
Varför ska man jämföra med uberförare i gamla priusbilar? Det rimliga är ju att man jämför med uberförare i Tesla model Y?
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

mikebike skrev: 15 feb 2026 16:14
Här kommer jag ikapp en timmerbil, i klart väder, men det ligger ett tunt lager snö på vägbanan som virvlar upp.
Min bil ser inte timmerbilen förrän vi är 40 meter ifrån och då bromsar den in rejält.
Med radar hade bilen "sett" timmerbilen i god tid och anpassat hastigheten lugnt och fint.
20260209_134258(1).jpg
Ja, helt klart kan radar kan tillföra saker. (Till skillnad från LIDAR.) En sak att hålla i minnet är att eftersom radar inte ser färger kan den inte läsa skyltar eller t.ex. avgöra om vägen är översvämmad.

Men jag ser inte varför timmerbilen skulle vara något större principiellt problem för FSD, ser den inte ordentligt drar den (eller åtminstone borde den dra) ner hastigheten.

FSD V14 har betydligt mer effektiv bildhantering än det man ser på din bild, så det är en öppen fråga när den skulle antingen se timmerbilen eller ett oidentifierbart objekt som man höll på och komma ikapp. Eftersom FSD V14 end-to-end arkitektur dessutom är designad så den kan fatta beslut på ofullständig information, dvs. den behöver inte nödvändigtvis identifiera att det är en lastbil, för att hantera situationen korrekt.

Jämförelse med vad man ser på standardanimeringen och hur autopilot eller emergency breaking gör har bara begränsad giltighet, detta eftersom FSD inte bara är reaktiv utan även har en proaktiv del så den kan justera sitt beteende vid dålig sikt, så det finns intressanta test att göra hur den hanterar dessa situationer.

I dagsläget gissar jag att detta inte riktigt dykt upp som ett verkligt problem, därför att nuvarande versioner har begränsningar i hur bra den hanterar halka, så troligen får man sitta på helspänn om man kör i de förhållanden du har på bilden och antagligen återaktivera FSD hela tiden.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Bra synpunkt.

Namnet är mest bara relevant som en juridisk fråga om vem som har det formella ansvaret.

Tekniskt spelar det ingen roll vad man kallar personerna, den intressanta delen är om bilen faktiskt gör allt jobb själv utan någon som helst intervention.

Att Tesla använder säkerhetsförare eller säkerhetspassagerare tror jag Tesla ser som ren utvecklingskostnad, och de är tänkta att försvinna när Tesla och relevanta myndigheter är nöjda med säkerheten. Påståendena om att det finns personal i back-office som kontinuerligt övervakar är en teori som det saknas bevis för, men det skulle förvåna om de inte har möjlighet att göra det.

Med tanke på att CyberCab är tänkt att säljas även till allmänheten så är en kontinuerlig övervakning inte en realistisk idé, men det är högst troligt att Tesla kommer att erbjuda något supportabonnemang för dessa, och om ekvationen ska gå ihop så måste bilarna kräva minimalt med tid i supporttjänsten.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Autonom skrev: 16 feb 2026 05:27
Bra synpunkt.

Namnet är mest bara relevant som en juridisk fråga om vem som har det formella ansvaret.

Tekniskt spelar det ingen roll vad man kallar personerna, den intressanta delen är om bilen faktiskt gör allt jobb själv utan någon som helst intervention.

Att Tesla använder säkerhetsförare eller säkerhetspassagerare tror jag Tesla ser som ren utvecklingskostnad, och de är tänkta att försvinna när Tesla och relevanta myndigheter är nöjda med säkerheten. Påståendena om att det finns personal i back-office som kontinuerligt övervakar är en teori som det saknas bevis för, men det skulle förvåna om de inte har möjlighet att göra det.

Med tanke på att CyberCab är tänkt att säljas även till allmänheten så är en kontinuerlig övervakning inte en realistisk idé, men det är högst troligt att Tesla kommer att erbjuda något supportabonnemang för dessa, och om ekvationen ska gå ihop så måste bilarna kräva minimalt med tid i supporttjänsten.
Det juridiska ansvaret för resan styrs ju inte av vad tesla kallar supportpersonen eller var han befinner sig.
Tror vi verkligen att tesla kommer att sälja cybercab till allmänheten?
Jag hade uppfattningen att tesla själva skulle håva in marginalerna. Det blir ju då även enklare att sköta övervakningen.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Elon har flera gånger sagt att man ska kunna köpa CyberCab som privatperson.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Autonom skrev: 16 feb 2026 07:24
Elon har flera gånger sagt att man ska kunna köpa CyberCab som privatperson.
Elon har sagt… 1M autonoma HW3 bilar 2020. Etc.
Skriv svar