FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Autonom »

Kanske finns det någon koppling mellan detta och varför det tagit Tesla så lång tid att lösa FSD...

Det viktiga är inte att jag vet hur man kastar ut buggar ur ett end-to-end-system, det viktiga är att Elon vet det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Autonom skrev: 18 feb 2026 22:03
Kanske finns det någon koppling mellan detta och varför det tagit Tesla så lång tid att lösa FSD...

Det viktiga är inte att jag vet hur man kastar ut buggar ur ett end-to-end-system, det viktiga är att Elon vet det.
Bingo.

Men Elon… Verkligen? Han fattar inte ett skit om detta. Det, om något, är klarlagt efter 10+ år.

Nu kommer Tesla att ösa på med exempel på båtramper på natten och dagen, och det kommer att göra att modellen dels blir skev någon annanstans och sedan tar det en månad att träna en ny release och efter det så är det något annat.

Tick tock så är det 2030 och man spelar fortfarande whack-a-mole. Det är det troligaste utfallet med Teslas hårdvara och arkitektur.

Jag rekommenderar en till lyssning på No Priors med Dolgov.

Har du bara ett fem minuter så lyssna här (37:20 -- 42:40):

Om alla lyssnade på detta och hade kapacitet att förstå vad han säger så borde Teslas aktiekurs vara närmare $50 än $500.

Det ska bli kul att få FSDS i Sverige 2027, det ser jag fram emot eftersom jag betalade för det* 2019. Men räkna med att vara "human in the loop" och ta legalt ansvar (med körkort) för Teslas mjukvara i ytterligare 5-10 år till för privata bilar.

Mvh,
Nostradamus

*) Jag betalade för Level 5 autonomi och fria uppgraderingar av bilen tills den klarade det. Det var så det marknadsfördes och såldes på den tiden av Tesla.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Ok, jag kan förstå att du är "lite" negativ, lång väntan. Min gissning är att du kommer att få leverans 2028 eller så och kanske med ny HW, kanske tidigare om du flyttar FSD till en ny bil med HW4 eller AI5.

Min tidigare kommentar om Wayos problem var huvudsakligen i den delen du pekar på. Och V12+ angriper problemet på ett annat sätt, inte för att det är problemfritt utan för att lösa de problemen kan man huvudsakligen angripa dem maskinellt i closed loop med vad som principiellt är en enorm mängd regressionstester, och detta är orsaken till Elons extrema investering i Cortex AI training cluster. Det är naturligtvis icke-trivialt att programmera upp och administrera detta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Autonom skrev: 19 feb 2026 04:07
Ok, jag kan förstå att du är "lite" negativ, lång väntan. Min gissning är att du kommer att få leverans 2028 eller så och kanske med ny HW, kanske tidigare om du flyttar FSD till en ny bil med HW4 eller AI5.

Min tidigare kommentar om Wayos problem var huvudsakligen i den delen du pekar på. Och V12+ angriper problemet på ett annat sätt, inte för att det är problemfritt utan för att lösa de problemen kan man huvudsakligen angripa dem maskinellt i closed loop med vad som principiellt är en enorm mängd regressionstester, och detta är orsaken till Elons extrema investering i Cortex AI training cluster. Det är naturligtvis icke-trivialt att programmera upp och administrera detta.
Min bil eller andra Teslor med hw3 kommer aldrig att uppgraderas. Det är för dyrt och komplicerat. Jag är glad om FSD Supervised kommer till hw3 och hw3 utan förarkamera i EU. Det är inte säkert men troligt. Jag har lärt mig att tro det när jag ser det.

Det finns dessutom ingen möjlighet att överföra FSD till en ny bil och för övrigt har Tesla slutat tillverka den enda bilen jag är intresserad av, Model S.

Men det är en parentes. Det är inte därför jag är negativ om Teslas utsikter.

Jag tror inte du förstår Dolgovs kommentarer tyvärr. Vill du förklara vad du tror det är han säger om Waymo eller Teslas lösningar?

Enl min uppfattning så beskriver han utförligt hur E2E baserat på imitation inte skalar med rätt säkerhet och att Waymo körde liknande Tesla redan 2009 och att hela problemet är skalning med säkerhet. Allt annat är demo.

När det gäller compute, simulering och annat så tror du att Tesla har mer resurser än Google alltså? Bra att skilja på marknadsföring och verklighet där tänker jag.
Skriv svar