Konsekvensen av effekttariffen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Konsekvensen av effekttariffen

Inlägg av mussla »

Jag snubblade över en kalkylator med vars hjälp man kan jämföra kostnaden med och utan effektavgift mellan olika el-distributionsbolag.

Jag jämförde min egen förbrukning under 2025 med 2026 års tariffer med och utan effektavgift. Jag har Villa 20 A på Vattenfall - ingen effektavgift i dag. Årskostnaden med förbrukningsdata från 2025 med 2026 års prismodell för distribution landade hos Vattenfall på 15 000 kr.

Enligt kalkylatorn så skulle samma förbrukning landa på 12 000 kronor med Falun Energi med effekttariff. Med Elevio med effektariff hade det landat på 17 000 kr. Alltså billigare i det ena fallet och något dyrare med det andra.

Jag laddar bilen rutinmässigt på natten med 3x16A. Falun energi har inte effektavgift nattetid och Elevio har halv effektavgift nattetid.

Någon som har kollat på den kalkylatorn och kan kommentera om den verkar vara korrekt?

https://hedin.it/effekttariff_kalkylator/
Model Y LR AWD -24
Electron

Inlägg av Electron »

Inte bara att vi har effektavgifter. Elpriserna skenar nu som bekant denna kalla vinter.

”Elpriserna skenar i hela landet. För Kamilla Olesens familj i Niemisel, Luleå kommun, har kostnaderna tredubblats, trots att de har lagt flera hundra tusen på att ha råd med räkningen.

– Man börjar fundera på hur man ska lyckas betala. Det är en oro som ligger och gnager hela tiden, säger hon.

Kylan har slagit till samtidigt som vindkraften producerat mindre än normalt och vattenmagasinen är ovanligt låga. Dessutom har den nya exportledningen till Finland och höga elpriser i Europa bidragit till att pressa upp de svenska elpriserna till de högsta nivåerna på flera år.

I januari kom en elräkning på 9 500 kronor till Kamilla Olesen i Niemisel i Luleå kommun. Det är nästan tre gånger högre än vad familjen brukar betala under vintern.
– Det påverkar oss extremt mycket, vi har inte ens kunnat ha varmt i huset, säger hon.
”Det är ganska mörkt i alla hus. Många grannar eldar med ved”, säger Kamilla Olesen i Niemisel.
”Det är ganska mörkt i alla hus. Många grannar eldar med ved”, säger Kamilla Olesen i Niemisel. Foto: Privat
För att hålla nere elpriserna har familjen stängt av värmepumpen i källaren, installerat en jordvärmeanläggning och planerar att tilläggsisolera villan. Nyligen köpte de en kamin för att kunna stödelda när det är som kallast.
– Vi har inte duschat hemma på en månad. Man mår ju inte bra av att behöva tänka på att det ska vara tillräckligt varmt för att man ska må bra fysiskt, och det ska vara tillräckligt kallt för att man ska kunna må bra psykiskt, säger Kamilla Olesen.
”Vi har kallt inomhus, man försöker undvika att använda el så mycket som möjligt”, säger Hannes Olsson i Märsta.
”Vi har kallt inomhus, man försöker undvika att använda el så mycket som möjligt”, säger Hannes Olsson i Märsta. Foto: Privat
Även Hannes Olsson i Märsta i norra Stockholm fick en räkning på runt 10 000 för elförbrukningen i januari.
– Vi bor i en liten villa, det är liksom inget slott. Men vi har direktverkande el som uppvärmningsform och på vintern så här års så går det åt mycket el, säger han.

För att minska kostnaderna har familjen dragit ner på värmen, skaffat luftvärmepump, köpt solceller och bytt tak och alla fönster.
– På de tio år vi har bott här har priset höjts flera hundra procent. Vi har investerat så oerhört mycket för att försöka sänka elkonsumtionen, men ändå så ligger vi på de nivåerna, säger Hannes Olsson.
– Det är ingen kul utgift och framför allt är det den här maktlösheten, att man inte kan göra någonting.
Kristina och Karl-Göran Eksholm i Matojärvi har lagt flera hundra tusen på att energieffektivisera sitt hus.
Kristina och Karl-Göran Eksholm i Matojärvi har lagt flera hundra tusen på att energieffektivisera sitt hus. Foto: Privat
Kristina Eksholm, som också pratat med P4 Norbotten, bor i byn Matojärvi i Övertorneå tillsammans med sin man och sin far. Under de kallaste vintermånaderna har hon tidigare betalat runt 6 000, men när räkningen för den senaste månadens elförbrukning kom var hon nära att svimma.
– 16 300 kronor stod det. Man blir förbannad rent ut sagt, för det är så otroligt mycket pengar, säger hon.
Kristina Eksholm och maken Karl-Göran har lagt stora summor på att byta värmepump, tilläggsisolera och installera nya fönster för att hålla värmen.
– Vi har två kaminer och en vedeldad bastu, så vi slipper ha svinkallt inne. Vi har ju så kallt, minst någon vecka varje år är det under 30 minusgrader, säger Kristina Eksholm.
– Jag har råd att betala, men då får jag ju skippa någonting trevligt som jag annars skulle göra. Att kunna resa till exempel. Guldkanten försvinner.

https://www.dn.se/ekonomi/elpriserna-pr ... -en-manad/
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Electron skrev: 13 feb 2026 23:26
Inte bara att vi har effektavgifter. Elpriserna skenar nu som bekant denna kalla vinter.

”Elpriserna skenar i hela landet. För Kamilla Olesens familj i Niemisel, Luleå kommun, har kostnaderna tredubblats, trots att de har lagt flera hundra tusen på att ha råd med räkningen.

– Man börjar fundera på hur man ska lyckas betala. Det är en oro som ligger och gnager hela tiden, säger hon.

Kylan har slagit till samtidigt som vindkraften producerat mindre än normalt och vattenmagasinen är ovanligt låga. Dessutom har den nya exportledningen till Finland och höga elpriser i Europa bidragit till att pressa upp de svenska elpriserna till de högsta nivåerna på flera år.

I januari kom en elräkning på 9 500 kronor till Kamilla Olesen i Niemisel i Luleå kommun. Det är nästan tre gånger högre än vad familjen brukar betala under vintern.
– Det påverkar oss extremt mycket, vi har inte ens kunnat ha varmt i huset, säger hon.
”Det är ganska mörkt i alla hus. Många grannar eldar med ved”, säger Kamilla Olesen i Niemisel.
”Det är ganska mörkt i alla hus. Många grannar eldar med ved”, säger Kamilla Olesen i Niemisel. Foto: Privat
För att hålla nere elpriserna har familjen stängt av värmepumpen i källaren, installerat en jordvärmeanläggning och planerar att tilläggsisolera villan. Nyligen köpte de en kamin för att kunna stödelda när det är som kallast.
– Vi har inte duschat hemma på en månad. Man mår ju inte bra av att behöva tänka på att det ska vara tillräckligt varmt för att man ska må bra fysiskt, och det ska vara tillräckligt kallt för att man ska kunna må bra psykiskt, säger Kamilla Olesen.
”Vi har kallt inomhus, man försöker undvika att använda el så mycket som möjligt”, säger Hannes Olsson i Märsta.
”Vi har kallt inomhus, man försöker undvika att använda el så mycket som möjligt”, säger Hannes Olsson i Märsta. Foto: Privat
Även Hannes Olsson i Märsta i norra Stockholm fick en räkning på runt 10 000 för elförbrukningen i januari.
– Vi bor i en liten villa, det är liksom inget slott. Men vi har direktverkande el som uppvärmningsform och på vintern så här års så går det åt mycket el, säger han.

För att minska kostnaderna har familjen dragit ner på värmen, skaffat luftvärmepump, köpt solceller och bytt tak och alla fönster.
– På de tio år vi har bott här har priset höjts flera hundra procent. Vi har investerat så oerhört mycket för att försöka sänka elkonsumtionen, men ändå så ligger vi på de nivåerna, säger Hannes Olsson.
– Det är ingen kul utgift och framför allt är det den här maktlösheten, att man inte kan göra någonting.
Kristina och Karl-Göran Eksholm i Matojärvi har lagt flera hundra tusen på att energieffektivisera sitt hus.
Kristina och Karl-Göran Eksholm i Matojärvi har lagt flera hundra tusen på att energieffektivisera sitt hus. Foto: Privat
Kristina Eksholm, som också pratat med P4 Norbotten, bor i byn Matojärvi i Övertorneå tillsammans med sin man och sin far. Under de kallaste vintermånaderna har hon tidigare betalat runt 6 000, men när räkningen för den senaste månadens elförbrukning kom var hon nära att svimma.
– 16 300 kronor stod det. Man blir förbannad rent ut sagt, för det är så otroligt mycket pengar, säger hon.
Kristina Eksholm och maken Karl-Göran har lagt stora summor på att byta värmepump, tilläggsisolera och installera nya fönster för att hålla värmen.
– Vi har två kaminer och en vedeldad bastu, så vi slipper ha svinkallt inne. Vi har ju så kallt, minst någon vecka varje år är det under 30 minusgrader, säger Kristina Eksholm.
– Jag har råd att betala, men då får jag ju skippa någonting trevligt som jag annars skulle göra. Att kunna resa till exempel. Guldkanten försvinner.

Som nån skrev förut, vänta bara till nästa vinter då de också får en godtyckligt utformad effektavgift...
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Electron

Inlägg av Electron »

Dinsdale skrev: 14 feb 2026 13:32
Electron skrev: 13 feb 2026 23:26

Som nån skrev förut, vänta bara till nästa vinter då de också får en godtyckligt utformad effektavgift...
Mmm nån enstaka har råd… Såg reportage på nyheterna om en restaurangägare. Hon var väldigt bekymrad över elpriserna. Sveriges konkurrenskraft minskar. Men visst, så länge det bara drabbar andra så…. Men var så säker, det kommer kännas för alla.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
backe

Inlägg av backe »

Jämtkraft inför tarifferna i oktober, men verkar inte ska göra nån större skillnad.
Jämtkraft har inga flaskhalsar i sitt elnät och skulle därför inte behöva införa tariffer, säger hon. Elnätet är dimensionerat så att det aldrig blir trångt vissa tider på året och dygnet.

– Det är ju det som gör det så förvirrande. När kunder både ska anpassa sig till elhandelspris och elnätstariffens variationer, då blir det jättekomplicerat, säger Ylva Andersson.
Därför kommer åtminstone inte Jämtkrafts kunder att behöva förhålla sig till dessa tariffer, enligt henne. De kommer inte att leda till mer än små förändringar i elnätsräkningen, lovar hon.
Enligt Jämtkrafts beräkningar kommer en villaägare att få en förändring på elnätsräkningen på mellan minus 150 kronor till plus 150 kronor per år.
– Eftersom vi gör om modellen för elnätsavgiften för att få plats med en effektdel så är det oundvikligt att vissa kunder ser små förändringar. Effektavgiften kommer att vara ungefär 1 procent av kundens totala elnätsavgift, vilket gör att det kommer att vara så liten skillnad så att det kommer inte att påverka, säger Ylva Andersson.
https://www.op.se/2026-02-16/da-infor-j ... -avgiften/
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

De lagstadgade och kritiserade så kallade effekttarifferna på el kan komma att stoppas.

– Jag öppnar för att stoppa det rakt av, säger energiminister Ebba Busch (KD).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/busc ... an-stoppas
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

MrRun skrev: 19 feb 2026 15:43
De lagstadgade och kritiserade så kallade effekttarifferna på el kan komma att stoppas.

– Jag öppnar för att stoppa det rakt av, säger energiminister Ebba Busch (KD).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/busc ... an-stoppas
Heja Ebba!
MY RWD Vit 2023
elbilly

Inlägg av elbilly »

Sverige ska gå emot EU och stoppa införandet som klubbats igenom?
Det tror jag när jag ser det...
Mycket prat från vissa håll ofta
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

elbilly skrev: 19 feb 2026 15:50
Är det inte som vanligt att Sverige vill vara bäst i klassen och har övertolkat EU-direktivet?
Model Y LR AWD -24
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

mussla skrev: 19 feb 2026 16:10
Är det inte som vanligt att Sverige vill vara bäst i klassen och har övertolkat EU-direktivet?
Problemet är väl att det verkar vara upp till nätägaren att bestämma tariffernas storlek. Iaf som det ser ut nu. Eller finns det några bestämmelser om det i eu-direktivet?
Lösningen skulle kunna vara att regeringen sätter upp tak för nätägarna.
Ioniq 5 FE AWD
elbilly

Inlägg av elbilly »

Inte bra med politiker som går ut med att säga att dom ska stoppa om det inte går att stoppa.
Vilket en EU förordning inte gör såvitt jag förstår.
Vi har redan vi Ei tagit beslut om hur vi ska göra men nu kom ju verkligheten..och nära ett val..
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

elbilly skrev: 19 feb 2026 16:36
Inte bra med politiker som går ut med att säga att dom ska stoppa om det inte går att stoppa.
Vilket en EU förordning inte gör såvitt jag förstår.
Vi har redan vi Ei tagit beslut om hur vi ska göra men nu kom ju verkligheten..och nära ett val..
Klart att det går, som vanligt har Sverige övertolkat EU-förordningen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

MrRun skrev: 19 feb 2026 16:30
mussla skrev: 19 feb 2026 16:10
Problemet är väl att det verkar vara upp till nätägaren att bestämma tariffernas storlek. Iaf som det ser ut nu. Eller finns det några bestämmelser om det i eu-direktivet?
Lösningen skulle kunna vara att regeringen sätter upp tak för nätägarna.
Ja, EI verkar ha givit fritt spelrum för eldistributörerna. EI har ju tidigare anklagats för att vara tandlöst och vingklippt. Kanske är det så. För övrigt har ju Sverige en historik av att övertolka EU-direktiv. Plastpåseskatten och att man inte fick elda i sin egen trädgård är exempel på det. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre- ... -eu-kraver
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gemini said
Det korta svaret är att det är myndigheten Energimarknadsinspektionen (Ei) som formellt beslutade om att införa obligatoriska effekttariffer. Detta skedde genom föreskriften EIFS 2022:1, som togs fram under den dåvarande socialdemokratiska regeringen.

Här är en mer detaljerad genomgång av processen och de politiska besluten bakom:

Vilken regering och när?
Införandet av effekttariffer (ofta kallade effektavgifter) har skett i flera steg under olika regeringar:

2018 (Regeringen Löfven I/II, S+MP): Den 2 oktober 2018 fattade regeringen beslut om en ändring i elförordningen. Denna ändring gav Energimarknadsinspektionen mandat att skriva regler (föreskrifter) om hur elnätstariffer ska utformas för att främja ett effektivt utnyttjande av elnätet.

2022 (Regeringen Andersson, S): Energimarknadsinspektionen färdigställde och beslutade om de nya reglerna (EIFS 2022:1). Samma år lade regeringen fram Proposition 2021/22:153 (Genomförande av elmarknadsdirektivet) till riksdagen. Denna proposition byggde på EU-regler om den inre marknaden för el och syftade till att modernisera elnätet.

Vilka stödde förslaget?
Beslutet att införa effekttariffer har haft ett brett politiskt stöd, främst för att det är en del av ett EU-direktiv (Elmarknadsdirektivet 2019/944) som Sverige är skyldigt att följa.

I regeringen: Socialdemokraterna och Miljöpartiet drev på frågan som en del av energiomställningen och behovet av att hantera effektbrist när samhället elektrifieras.

I riksdagen: När propositionen (2021/22:153) behandlades i maj 2022 röstade en stor majoritet ja. Partier som Centerpartiet, Vänsterpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna stödde i stora drag inriktningen att elnätet måste användas mer effektivt, även om det fanns diskussioner och reservationer kring detaljer (som t.ex. skydd för småskaliga producenter).

Kritik: Under senare tid (2025–2026) har framför allt Sverigedemokraterna uttryckt kritik mot hur avgifterna drabbar enskilda hushåll ekonomiskt, även om de inte stoppade det grundläggande genomförandet av EU-direktivet i riksdagen 2022.

Varför infördes det?
Syftet är att få elkonsumenter att sprida ut sin användning över dygnet. Istället för att alla lagar mat, tvättar och laddar elbilen samtidigt klockan 17:00 (vilket skapar dyra "toppar" i nätet), ska prissignalen uppmuntra till att flytta viss förbrukning till tider då nätet är mindre belastat.

Visste du? Senast den 1 januari 2027 måste samtliga elnätsbolag i Sverige ha infört effektbaserade tariffer för alla sina kunder.

Skulle du vilja att jag förklarar mer ingående hur din faktura påverkas av de nya effektavgifterna?

You said
Kan Sverige välja att skrota effekttariffen utan att bryta mot EU-lag?

Gemini said
Det korta svaret är nej, sannolikt inte helt. Att helt skrota effekttarifferna skulle i praktiken innebära att Sverige bryter mot EU:s elmarknadslagstiftning.

Här är de juridiska och politiska hindren som gör det nästintill omöjligt för en svensk regering att bara "riva upp" beslutet:

1. EU:s elmarknadsdirektiv (2019/944)
Grunden till effekttarifferna ligger i EU-direktivet för den inre marknaden för el. Enligt detta direktiv (artikel 18) ska nätavgifter vara:

Kostnadsriktiga: De ska spegla de faktiska kostnaderna för att driva nätet.

Icke-diskriminerande: Alla kunder ska behandlas lika utifrån sin belastning.

Främja effektivitet: De ska ge incitament till energieffektivisering och flexibilitet (att flytta sin förbrukning).

EU anser att traditionella säkringsavgifter (där man bara betalar för en fast proppstorlek) inte är tillräckligt "kostnadsriktiga" i ett modernt elsystem. Om Sverige skulle återgå till en modell som inte tar hänsyn till när och hur mycket effekt man tar ut, skulle EU-kommissionen sannolikt inleda ett överträdelseförfarande mot Sverige.

2. Myndighetens oberoende (Energimarknadsinspektionen)
En central del av EU-rätten är att den nationella tillsynsmyndigheten (i Sveriges fall Energimarknadsinspektionen, Ei) ska vara helt oberoende från regeringen och politiska påtryckningar när det gäller att fastställa metoder för nättariffer.

Om regeringen skulle ge Ei ett direktiv att "skrota effekttariffen", skulle det bryta mot kravet på myndighetens oberoende.

EU-domstolen har tidigare fällt länder (bland annat Tyskland) som försökt detaljstyra sina tillsynsmyndigheter i liknande frågor.

3. ACER:s riktlinjer
ACER (EU:s samarbetsorgan för energitillsynsmyndigheter) ger ut riktlinjer för hur nätavgifter ska utformas. De trycker hårt på att "capacity-based tariffs" (effektavgifter) är det mest rättvisa sättet att fördela kostnaderna i ett elnät som belastas av elbilar, värmepumpar och solceller.

Vad kan Sverige ändra på?
Även om Sverige inte kan skrota principen om effekttariffer, finns det ett visst utrymme för justeringar:

Utformningen: Man kan diskutera hur effekten mäts. Ska det vara de tre högsta timmarna i månaden? Eller ett medelvärde av dagliga toppar? Här har nätbolagen och Ei viss frihet att utforma modeller som är mer "snälla" mot konsumenterna.

Övergångsperioder: Regeringen kan i teorin försöka förhandla om längre införandetid, men eftersom processen redan pågått sedan 2018 och slutdatumet är satt till 1 januari 2027, är det fönstret i princip stängt.

Kompensation: Regeringen kan välja att sänka andra skatter (t.ex. elskatten) för att mildra den ekonomiska smällen för hushållen, utan att röra själva tariffmodellen.

Sammanfattningsvis: Att skrota effekttarifferna helt vore ett brott mot EU:s grundprincip om en harmoniserad och effektiv elmarknad. Frågan handlar därför snarare om hur man implementerar dem på ett så rättvist sätt som möjligt.
Electron

Inlägg av Electron »

Ja, det finns hopp om att detta skrotas:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... an-stoppas
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Tyvärr är det ännu ett exepmel av den svenska politikens oförmåga att vara proaktiva, att förstå vad sina beslut faktiskt genererar för effekt. Det är hellre så att politiker sticker huvudet i sanden och sedan när det blir rubriker poppar de upp och bedyrar att det kunde absolut inte förutses, och så lyssnar de på en liten högljudd klick och gör ogenomtänkta ändringar.

Det var enkelt att se inför detta hur det kunde riskera att braka loss utan en tydlig styrning, att det behövdes ett hårt krav på att effekttarifferna inte ska ge ökad kostnad (intäkter för elnätsbolagen) men en omfördelning av kostnaderna för hushållen. Att man har flera olika intressen att balansera m.m. Men icke, den naiva tanken att det löser marknaden tog över och vips så sitter vi här med högljudda artiklar om höga elkostnader men utan en tydlig redovisning varför fakturorna på el är så höga just nu, om det verkligen beror på effekttarifferna, eller helt enkelt andra beslut som politikerna tagit på olika nivåer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare

Inlägg av Smarve »

frippe skrev: 20 feb 2026 08:18
Tyvärr är det ännu ett exepmel av den svenska politikens oförmåga att vara proaktiva, att förstå vad sina beslut faktiskt genererar för effekt. Det är hellre så att politiker sticker huvudet i sanden och sedan när det blir rubriker poppar de upp och bedyrar att det kunde absolut inte förutses, och så lyssnar de på en liten högljudd klick och gör ogenomtänkta ändringar.

Det var enkelt att se inför detta hur det kunde riskera att braka loss utan en tydlig styrning, att det behövdes ett hårt krav på att effekttarifferna inte ska ge ökad kostnad (intäkter för elnätsbolagen) men en omfördelning av kostnaderna för hushållen. Att man har flera olika intressen att balansera m.m. Men icke, den naiva tanken att det löser marknaden tog över och vips så sitter vi här med högljudda artiklar om höga elkostnader men utan en tydlig redovisning varför fakturorna på el är så höga just nu, om det verkligen beror på effekttarifferna, eller helt enkelt andra beslut som politikerna tagit på olika nivåer.
I snitt ska de inte ge högre intäkter, men precis som med kvartspriser/månadspriser/fast pris på el, så finns det vinnare och förlorare runt medelvärdet, beroende på ändrat beteende eller inte.
2023 MY LR blå/svart 19"
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Jag tycker inte det nödvändigtvis behöver skrotas men iom att elnäten är monopol går det inte överlåta det till marknaden att lösa. Det finns ingen fungerande marknad.
Smarve skrev: 20 feb 2026 08:38
frippe skrev: 20 feb 2026 08:18

I snitt ska de inte ge högre intäkter, men precis som med kvartspriser/månadspriser/fast pris på el, så finns det vinnare och förlorare runt medelvärdet, beroende på ändrat beteende eller inte.
Det kravet gäller väl bara vid införandet? Om antalet elbilsägare ökar efter införandet kommer massor av nya få högre effektavgift utan att det tvingar elbolaget att sänka priset. Samma om antalet elbilsägare minskar, då hade kollektivet betalat mindre och elbolaget kan då höja avgifterna för att få tillbaka samma intäktsmassa.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

spacecoin skrev: 19 feb 2026 16:57
Gemini said

Sammanfattningsvis: Att skrota effekttarifferna helt vore ett brott mot EU:s grundprincip om en harmoniserad och effektiv elmarknad. Frågan handlar därför snarare om hur man implementerar dem på ett så rättvist sätt som möjligt.
Kan det där verkligen stämma? EU har väl sagt att man ska dela in sig i elområden också men trots det är Tyskland och väl också Finland ett enda elområde, vilket får väldigt negativa konsekvenser för oss (SE4 och SE1)? Hade man delat upp sig i fler elområden hade det funnits en buffert mellan våra kablar och resten av landet, vilket borde göra gränsområdena billigare om inte flaskhalsen hos dem sitter där förstås.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Dinsdale skrev: 21 feb 2026 07:17
Gemini said

Kan det där verkligen stämma? EU har väl sagt att man ska dela in sig i elområden också men trots det är Tyskland och väl också Finland ett enda elområde, vilket får väldigt negativa konsekvenser för oss (SE4 och SE1)? Hade man delat upp sig i fler elområden hade det funnits en buffert mellan våra kablar och resten av landet, vilket borde göra gränsområdena billigare om inte flaskhalsen hos dem sitter där förstås.
Elområden och effektttariffer har väldigt lite att göra med varandra som jag förstår det. Effekttarifferna har, som jag fattar, till uppgift att hantera mer lokala flaskhalsar, medan elområden styr marknaden att jämna ut var produktioen ska ske.

Gemini svarar ;)

Regelverket kring Europas elmarknad ("Ren energi för alla i Europa") är uppdelat i två tätt sammanlänkade texter som antogs på exakt samma dag (5 juni 2019):

Elmarknadsdirektivet (2019/944): Bestämmer målen och aktörernas roller (t.ex. att nätbolagen måste premiera flexibilitet).

Elmarknadsförordningen (2019/943): Bestämmer de hårda, tekniska marknadsreglerna (t.ex. exakt hur tariffer och nätavgifter ska utformas).

Därför hittar vi stödet för varför vi måste ändra beteende i direktivet, men det specifika lagstödet för just effekttariffer (kapacitetsavgifter) hittar vi i förordningen.

Här är de centrala citaten från de officiella svenskspråkiga EU-texterna som ligger till grund för att effekttariffer nu rullas ut i Sverige:

1. Kravet på nätbolagen att lösa trängsel med flexibilitet
I Elmarknadsdirektivet (2019/944) slås det fast att elnätsbolagen måste styra om från att bara bygga nya ledningar till att uppmuntra smartare elanvändning (som effekttariffer bidrar till).

Artikel 32.1 (Incitament för användning av flexibilitet i distributionsnät):
"Medlemsstaterna ska tillhandahålla den nödvändiga rättsliga ramen för att tillåta och tillhandahålla incitament för systemansvariga för distributionssystem [elnätsbolagen] att upphandla flexibilitetstjänster, däribland hantering av överbelastning i deras områden, för att förbättra effektiviteten i driften och utvecklingen av distributionssystemet."

2. Kravet på att nätavgiften ska spegla den faktiska kostnaden
I Elmarknadsförordningen (2019/943) hittar vi de skarpaste kraven på själva prissättningen. Historiskt har vi betalat för hur mycket energi (kWh) vi använt, men EU slår här fast att priset måste spegla vad nätet faktiskt kostar (vilket är belastningen/effekten).

Artikel 18.1 (Avgifter för tillträde till nät, nätanvändning och förstärkning):
"Tariffer som tillämpas av nätoperatörer för tillträde till nät [...] ska återspegla de faktiska kostnaderna i den mån de motsvarar kostnaderna för en effektiv och strukturellt jämförbar nätoperatör och tillämpas på ett icke-diskriminerande sätt."

Artikel 18.2:
"Tariffmetoderna ska återspegla de fasta kostnaderna för överföringsnät och distributionsnät och ska ge lämpliga incitament till systemansvariga [...] på både kort och lång sikt, för att öka effektiviteten, inbegripet energieffektivitet, för att främja marknadsintegration och försörjningstrygghet, [och] för att stödja effektiva investeringar..."

3. Det direkta lagstödet för "effekttariffer"
I samma artikel i förordningen nämns det specifika begreppet kapacitetsinslag uttryckligen. Kapacitet är detsamma som effekt (kW), vilket är grundbulten i en effekttariff.

Artikel 18.7:
"Distributionstarifferna ska vara kostnadsriktiga med hänsyn till systemanvändarnas, inbegripet aktiva kunders, nätanvändning. Tarifferna får innehålla kapacitetsinslag i samband med nätanslutning och de får differentieras utifrån systemanvändarnas förbruknings- eller produktionsprofiler."

Sammanfattning
När Energimarknadsinspektionen (Ei) tvingar svenska elnätsföretag att införa effekttariffer senast 2027, lutar de sig direkt mot Artikel 18 i Förordning 2019/943. De tolkar lagtexten som att det enda sättet en nättariff kan vara "kostnadsriktig" och ge "lämpliga incitament" enligt EU:s krav, är om kunden får betala för den kapacitet (effekt) den tar upp i nätet, snarare än bara den totala volymen energi.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Gemini said

Som vanligt ska vi Svenskar vara bror duktig och införa EU regler plus moms dvs övertolkade medans övriga länder gör som dom själva vill framförallt länder i södra Europa.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 21 feb 2026 12:36
Gemini said

Som vanligt ska vi Svenskar vara bror duktig och införa EU regler plus moms dvs övertolkade medans övriga länder gör som dom själva vill framförallt länder i södra Europa.
På något sätt måste man skapa större incitament för att flytta konsumption från peakarna till andra tider. Jag tycker det är bra att man skapar incitament för att folk ska skaffa batterilager och/eller fundera på hur de konsumerar el.

Det är principiellt ingen större skillnad på grönt avdrag/effekttariff och elbilsbidrag + bonus/malus. Det senare förstår och uppskattade de flesta här tror jag. Jag tycker då att man borde kunna förstå att principen här är densamma: Morot och piska.

Det här har varit på gång i 7-9 år så om folk blir förvånade nu får de skylla sig själva, ärligt talat. Offermentaliteten är lite tröttsam. Vad sägs om att ta lite eget ansvar?

Principen är det inget fel på. Om man har synpunkter på HUR det införs så är det svenska politiker och myndigheter man ska gnälla på, inte EU.
Användarvisningsbild
Funky Runner
Teslaägare

Inlägg av Funky Runner »

Problemet för min del är att effektavgiften på sättet som den implementerades idag verkar att skatta lågförbrukare och fattiga det mest. Det är en ganska dum verktyg - ladda bilen eller sätta på torktumlaren under dagtiden ett par gånger under månaden då får man samma effektavräkning som om man hade maxat säkringen 24/7.

Jag tänker att om man "måste" ha effektavgift då borde det räknas dagligt och ej månadsvis. Då får man ingen 600kr straff att sätta in bilen på 11kW på en dag som det behövs, kanske 40kr istället. Konceptet är ju inte alien, nu har vi 15-minuter prisfönstar på förbrukning!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

spacecoin skrev: 21 feb 2026 14:59
Gemini said

På något sätt måste man skapa större incitament för att flytta konsumption från peakarna till andra tider. Jag tycker det är bra att man skapar incitament för att folk ska skaffa batterilager och/eller fundera på hur de konsumerar el.

Det är principiellt ingen större skillnad på grönt avdrag/effekttariff och elbilsbidrag + bonus/malus. Det senare förstår och uppskattade de flesta här tror jag. Jag tycker då att man borde kunna förstå att principen här är densamma: Morot och piska.

Det här har varit på gång i 7-9 år så om folk blir förvånade nu får de skylla sig själva, ärligt talat. Offermentaliteten är lite tröttsam. Vad sägs om att ta lite eget ansvar?

Principen är det inget fel på. Om man har synpunkter på HUR det införs så är det svenska politiker och myndigheter man ska gnälla på, inte EU.
Svårt at styra värme som är absolut största förbrukaren om man inte vill ha kallt hus långa stander. Blir allt mer uland över elsystemet om vi bara ska använda el när det finns tillgängligt för annars blir det alldeles för dyrt. Hur ska vi kunna flytta hem produktion från Kina om vi redan nu har effektbrist? Är det bättre för miljön att tillvkerka på andra sidan kloet och sedan skeppa hit allting? Vi måste väl skapa förutsättningar med överskott av effekt för att kunna tillverka mer i Europa istället för I Asian?
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
backe

Inlägg av backe »

MangeT skrev: 23 feb 2026 10:06
spacecoin skrev: 21 feb 2026 14:59
Gemini said

Svårt at styra värme som är absolut största förbrukaren om man inte vill ha kallt hus långa stander. Blir allt mer uland över elsystemet om vi bara ska använda el när det finns tillgängligt för annars blir det alldeles för dyrt. Hur ska vi kunna flytta hem produktion från Kina om vi redan nu har effektbrist? Är det bättre för miljön att tillvkerka på andra sidan kloet och sedan skeppa hit allting? Vi måste väl skapa förutsättningar med överskott av effekt för att kunna tillverka mer i Europa istället för I Asian?
Industrin har använt effektavgift länge, så det är inget nytt för det segmentet. Dom har t.o.m. ofta en reaktiv effekt dom måste betala. Så vill en industri använda en väldigt hög effekt så kommer man att förstärka nätet(effekt) och tillgången på el för just denna kund.

Eller syftar du på energipriserna och inte effektavgift?