Dafro skrev: ↑20 feb 2026 05:52
enoch85 skrev: ↑19 feb 2026 20:51
Det är nu ens smarta hem lönar sig.
Solceller och batteri + optimerad förbrukning.
Man får väl fundera lite över ordet lönar sig, räcker väl inte med en dag med högt elpris för att skriva ev en installation för flera 100 tusen.
Jag är ändå lite nyfiken på vad du har som gör ditt hus smart, vad har du optimerat? Jag är genuint intresserad.
Jag har ett dumt hus men med 35 cm isolering i väggar och 60 på vinden och ftx system och alldeles för många solceller som dock har gjort nytta dessa dagar. Har även ett batteri som jag för tillfället bara använder för stödtjänster. Kör golvvärmen på natten och laddar bilen på natten, dessa styrs med timer vilket inte heller gör huset smart. Så därför undrar jag vad du har som gör ditt hus smart, tänker om det kan vara något som är värt att investera i, men ör just nu mer inne på enkla dumma saker som timer på de största förbrukarna.
Allt, precis allt jag kunnat koppla till Home Assistant - är kopplat till Home Assistant.
Utifrån det kan jag styra det precis som jag vill genom att bl.a. ta in datavärden som hur mycket solen skiner, hur mycket moln det kommer att vara, hur priset (15 min) är, hur temperatur trenden inne och ute ter sig, vilken soc förväntas i hem batteriet baserat på tidigare förbrukning i hemmet en viss tid, vad mina effekttoopar är och när dessa brukar inträffa, väder, vind, osv osv osv osv. Det krävs en föreläsning i vad systemet är kapabelt till.
Så om du undrar vad jag köpt? Mja, alltså huset är byggt 2022 och då passade jag på att dra allt jag ville ha snyggt. Det är energiklassat B och då har vi ändå hög förbrukning med 2 st elbilar och mitt intresse av servrar (drar konstant ca 1 kW) - så det är svårt att säga vad jag köpt då det är en massa olika saker som får det att fungera i symfoni. Men exempelvis:
- CAT 6 på 47 st uttag i en patchpanel (elektrikern tyckte jag var dum i huvudet

)
- Zigbee till lampor, vägguttag, lamputtag osv osv
- Smart larm
- Smart pump (ännu smartare med en egenbyggda integration jag gjort)
- Smart laddning med lastbalansering
- Väldigt overkill wifi med täckning ca 500 m från huset
- Smarta vitvaror
Som sagt, listan kan göras lång, men ovan ger säkert en bra bild.