Första Cybercab tillverkad

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Första Cybercab tillverkad

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla har tillverkat första Cybercab i deras bilfabrik Giga Texas, meddelar företaget på X.

Nyheten har förvånat vissa, enligt Elon Musk skulle Cybercab börja produceras först i april.

Men att börja producera en bil är inte som att slå på en strömbrytare så börjar fabriken spruta ur sig tusentals bilar. “Hastigheten på produktionstakten är omvänt proportionell mot hur många nya delar och steg som ingår” berättade företagets VD Elon Musk redan för en månad sedan, “För Cybercab är nästan allt nytt, så den initiala produktionstakten kommer att vara plågsamt långsam, för att till slut bli otroligt snabb.”

Av allt att döma är bilen på bilden ovan den första förseriebil som byggts på tillverkningslinan i Giga Texas. Förseriebilar används till att finjustera maskinerna och robotarna som ska bygga bilarna. Den kommer att följas av fler förseriebilar, som även kommer genomgå tuffa tester för att validera att allt är korrekt. I april kommer så produktionen av riktiga bilar komma i gång. Även det väldigt långsamt i början. När produktionen når full volym (efter många månader) kommer dock en ny bil rulla av produktionslinan var tionde sekund. Cybercab är designad för att vara extremt lättbyggd.

Meddelandet på X är viktig även av en annan anledning: Tesla kallar bilen fortfarande för “Cybercab”. Tesla glömde nämligen att varumärkesskydda namnet i samband med bilens debut på  We, Robot eventet. Det franska dryckesbolaget UniBev hann därför före och lämnade in ett eget ansökan om namnet. Att Tesla nu ändå använder namnet tyder på att de har löst problematiken.

I samband med nyheten passade Elon Musk på att skoja om YouTubern Marques Brownlee, som i oktober 2024 slog vad om att Cybercab inte kommer levereras i år för $30 000: “Det finns inte på kartan att de faktiskt kommer att kunna göra det. Om de gör det kommer jag att raka av mig huvudet framför kameran. Jag är så säker på att de inte kommer att göra det.”

“Kommer hända” svarade Elon Musk honom nu på X, och förtydligade sedan att ja, han menar att Cybercab kommer börja säljas i år till ett pris under 30 tusen dollar.

För att lyckas med det måste Tesla förutom att bygga bilarna även kunna utrusta dem med “riktig” Full Self Drive självkörande mjukvara. Då Cybercab endast är tvåsitsig och saknar ratt och pedaler måste den kunna klara sig själv i trafiken. Bilarna kommer bli fjärrövervakade, men ju mindre mänsklig fjärrassistans de behöver desto lättare blir det att lansera de enorma flottor av självkörande robotaxi bilar Tesla siktar på. Tesla har knappt börjat plocka bort säkerhetsförarna från sin testflotta. Mjukvaran måste bli mångdubbelt bättre innan Tesla vågar släppa bilarna fria på vägarna.

Tesla kommer säkerligen använda de första Cybercab Giga Texas kommer tillverka i deras egen testflotta av robotaxi bilar. Det finns nog säkert även redan andra taxibolag som kommer samarbeta som pilotkunder, som PepsiCo gjorde det för Teslas Semi långtradare. Men enligt Elon Musks meddelande kommer de även börja sälja dem till privatkunder redan i år, för ett pris strax under 30 tusen dollar.

Om knappa tio månader får vi se om Marques Brownlee måste raka sitt hår eller slipper.

Source: https://teslaclubsweden.se/forsta-cybercab-tillverkad/
Force-Walker

Re: Första Cybercab tillverkad

Inlägg av Force-Walker »

När är rimligt att tro att vi i Sverige kommer kunna köpa en sån här?
3år, 5år, 10år?

Svårt att gissa, men iom tester har börjat i Europa får man ju upp hoppet att det inte är för lång tid kvar.

Fyfan va jag längtar till dagen man bara kan hoppa in i en bil, se på nyhetsmorgon å mysa med en kopp kaffe på väg till jobbet.

Eller slippa stå ute på Julafton eller Nyår å vänta på taxi när det är svinkallt å man är lite på pickalurven :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

IFALL Tesla skulle lyckas med att få dem "på riktigt" självkörande skulle jag gissa 5 år tills de blir tillåtna. Eller tills någon annan europeisk biltillverkare har liknande bilar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 19 feb 2026 08:39
IFALL Tesla skulle lyckas med att få dem "på riktigt" självkörande skulle jag gissa 5 år tills de blir tillåtna. Eller tills någon annan europeisk biltillverkare har liknande bilar.
ADS-regelverket från UNECE gäller från 2027 troligen, så vi får nog vänta på tekniken snarare än regelstiftarna i detta fall.

Jag tror inte det kommer att produceras en enda Cybercab (eller annan bil) utan ratt och pedaler som säljs till konsument före 2035. Kanske inte ens då.

I dagläget tror jag att man fortfarande inte får sälja/köra en sådan bil i USA. Det finns ett undantag på upp till 2500 bilar som man kan få hos NHTSA som t ex Zoox använder för sina robotaxi.

Det enda som är svårare att sälja än en 2-sitsig bil är en 2-sitsig bil som man inte kan styra tänker jag.

Jag får inte ens ihop storyn, men det är inte ovanligt med Elons utfästelser.

Om nu den är autonom, varför säljer han den? Varför inte en massiv billig RT-flotta som han redan lovat? Om den inte är autonom, varför säger han att den är utan ratt och pedaler?

Oavsett om denna bil nu levereras i år eller om fem år så tror jag inte att den kommer att sälja bra som bil till konsument.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Om den säljs i år måste den nog bli med prenumeration på fjärrövervakning. Tesla kan nog utan problem lägga upp Cybercab till salu på deras hemsida i år, det är upp till kund att hitta någonstans den får köra ;) Speciellt med tanke på Marques Brownlees vadslagning är jag övertygad om att de kommer att göra det. :lol:
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Tänk om Tesla lagt alla resurser de lagt på tramset med Cybercab på att fortsätta utveckla nya vettiga bilmodeller istället..
Frågan är om det inte är väldigt nära tidpunkten det är optimalt att börja blanka Telsa med allt man har.😅
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

A76 skrev: 19 feb 2026 10:27
Tänk om Tesla lagt alla resurser de lagt på tramset med Cybercab på att fortsätta utveckla nya vettiga bilmodeller istället..
Frågan är om det inte är väldigt nära tidpunkten det är optimalt att börja blanka Telsa med allt man har.😅
Problemet är att Elon vet att det värsta som kan hända honom är att Tesla skulle värderas som ett välskött bilföretag med lite side-businesses till P/E 20. Normalt ligger bilföretagen på P/E 5-15. Eftersom Tesla inte växer bildelen alls, utan snarare minskar, så kommer tillväxten i huvudsakligen från energy. Jag är lite tveksam till om Tesla kan fortsätta i samma takt där men det går onekligen bra.

Jag tror aldrig man ska göra någon investering med "allt man har", och när det gäller att blanka/korta Tesla så har jag redan förlorat tillräckligt. :lol:

Min lärdom är att det inte går att vinna ett chicken race mot de som investerar i Tesla, eftersom det är mer religion än fakta och grundade utsikter för bolaget som styr hos denna armé som Elon byggt upp. Sedan hjälper det inte att bolaget inte har några moraliska spärrar alls i vad de säger om framtiden på sina rapportgenomgångar.

Nedsidan är dock gigantisk från dagens P/E 400 (kanske 10x eller 20x), och uppsidan tror jag är YTTERST begränsad från dessa nivåer. TSLA har dessutom underpresterat marknaden rejält de senaste fem åren.
jbruer

Inlägg av jbruer »

A76 skrev: 19 feb 2026 10:27
"Tramset" Oj vad den här kommentaren kommer åldras illa. Lite som att säga "Om inte apple hade lagt alla resurser på tramset iphone hade de kunnat utveckla nya, vettiga mp3-spelare istället".
Skriv svar