Varför är privatleasing så populärt. Trodde det var allmänt känt att det är en sämre affär än att äga.
188 316kr blir ju kostnaden över 3 år och endast 1500 mil/år. Men upplever att de flesta 3 år gamla Y ligger på 6-10K mil. Så de körs ofta mer än så. Ska man ha 2000 mil/år blir det ju 198 900kr.
Om du nappar på det senare erbjudandet så har du garanterat pungat 199’ över 3 år. Dvs det är som att köpa bilen och endast få ut 251 000kr för den när den är 3 år gammal.
Jag tror mer på ägandet.
I 99/100 fall är det bättre.
Instämmer!
Men finns nog en del som bränt sig på Teslas väldigt fluktuerande priser och därmed vill ha tryggheten. Några som bränt sig har ex vis varit Cybertruck ägare och Hertz, vilket varit rätt omskrivet.
Sen är det nog väldigt många som belånar sig, inklusive privat leasing upp över öronen. Så de har inget val annat än att gå för leasing.
Japp. Man har dålig koll på ekonomi om man tror leasing för 2000mil/år i 3 år och 5500kr/mån blir billigare än att köpa samma bil med nollränta.
Vänligen: Citera mig om 3 år så kan vi räkna igen.
När det argumenteras för privatleasing brukar det inte sällan pekas på att man kan investera kontantinsatsen vid privatköp och få fantastisk avkastning istället. I dessa kalkyler ger investeringar alltid avkastning och investeringar slår aldrig fel.
Det är ju dessvärre inte så det ser ut för alla, hela tiden.
Varför är privatleasing så populärt. Trodde det var allmänt känt att det är en sämre affär än att äga.
188 316kr blir ju kostnaden över 3 år och endast 1500 mil/år. Men upplever att de flesta 3 år gamla Y ligger på 6-10K mil. Så de körs ofta mer än så. Ska man ha 2000 mil/år blir det ju 198 900kr.
Om du nappar på det senare erbjudandet så har du garanterat pungat 199’ över 3 år. Dvs det är som att köpa bilen och endast få ut 251 000kr för den när den är 3 år gammal.
Jag tror mer på ägandet.
Hur ser kalkylen ut på en Tesla där du kan betala mindre än 199k över tre år med 6000 mil inkl kapitalkostnader?
Vid köpeskilling 450kkr blir det handpenning på 90’ lån på 360’ och månadskostnad ca 3750 med restvärde 225’ om 36 mån (50%).
Antar visst övervärde (gissning 25-75k kr).
Alternativkostnaden på handpenningen (90k) är ca 7-8k/år över en treårsperiod men pga månadskostnad som är lägre än privatleasing (3750kr vs 5500 vid leasing) så frigör det kassaflöden till investeringar.
Om man därtill antar restvärde kring 250-300 tkr jag kalkylen sjklart tippar till fördel för köp.
Vem leasar en bil och tror det är en bättre affär?
Bilen måste ner under 250kkr, sannolikt ännu lägre, i restvärde om 3 år för att privatleasing ska löna sig med nuv upplägg
Jag leasar en bil och är väldigt säker att det är bättre än att köpa samma bil, det är inte en Tesla dock.
Men kan man göra antaganden som du gör så är det såklart bra, man betalar 450000kr istället för 459900kr som bilen kostar hos Tesla, man har 50% restvärde istället för 51% som kalkylen säger, man antar att man får mer är beräknat andrahandsvärde(som inte är garanterat). Man kan investera de 1800kr/månad som man frigör och tjäna mer än om man har +90 000kr direkt att investera, då är det självklart att man ska köpa bilen. Hela den beräkningen har dock en massa om och men som man som köpare får vara beredd på att det inte faller ut.
Jag tror mer på ägandet.
Instämmer!
Men finns nog en del som bränt sig på Teslas väldigt fluktuerande priser och därmed vill ha tryggheten. Några som bränt sig har ex vis varit Cybertruck ägare och Hertz, vilket varit rätt omskrivet.
Sen är det nog väldigt många som belånar sig, inklusive privat leasing upp över öronen. Så de har inget val annat än att gå för leasing.
Japp. Man har dålig koll på ekonomi om man tror leasing för 2000mil/år i 3 år och 5500kr/mån blir billigare än att köpa samma bil med nollränta.
När det argumenteras för privatleasing brukar det inte sällan pekas på att man kan investera kontantinsatsen vid privatköp och få fantastisk avkastning istället. I dessa kalkyler ger investeringar alltid avkastning och investeringar slår aldrig fel.
Samma gäller väl argumentet för köp, det ser inte alltid ut som man vill med andrahandsvärdet heller.
Jag tror mer på ägandet.
Du stirrar dig blind på den ekonomiskt aspekten här. Det finns fler lager i ett bilköp än bara det ekonomiskt.
Leasing är fördelaktig för dom som värdesätter en mindre ekonomiskt risk, vill ha enklare budgetering samt att alltid vilja åka en ny bil.
Leasing = bekvämt, förutsägbart, mindre risk, men ofta dyrare i längden
Köp = mer ekonomiskt på lång sikt, men större risk och kapitalbindning
Jag tror mer på ägandet.
Instämmer!
Samma gäller väl argumentet för köp, det ser inte alltid ut som man vill med andrahandsvärdet heller.
Ja, man behöver använda realistiska uppskattningar. Gärna lite åt det pessimistiska hållet.
Alrik har räknat på den sänkta MY. Hans beräkning kom fram till att privatleasingen är mest ekonomiskt än ett rentköp när privatleasingen för standardversionen sänktes.
Edit: Hittar inte källan längre, så jag kanske drömde det…
Men restvärdet är svårt att sia om då efterfrågan är svår att bedöma. Inte alls säkert att den håller 50% eller mer efter 3 år.
Min Q8 har tappat ca 60% av nypriset på 36månader.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.