TiborBlomhall skrev: ↑24 feb 2026 10:18
Alla sofftyckare ifrågasätter varför någon fryser till någon sekund när han ser döden rusa mot honom i full fart. Jag hoppas de aldrig själv hamnar i samma situation med en bil rätt mot sig och pga vägräcken ingenstans att ta vägen. Jag vet själv i liknande situation att man hoppas i början att mötande bilen antingen hinner köra om eller bromsa och väja tillbaka bakom långtradaren. Det är först efter ett tag man inser att nej, det där kommer nog inte gå bra.
Jag blir fascinerad över hur allt måste vara antingen eller i dagens värld. Det går inte att gå med på att FSDS:
I) inte är perfekt
II) kan ändå rädda liv i vissa situationer
Som jag läser inläggen så har väl ingen ifrågasatt att systemet i dessa två situationer räddade liv (ja förutom att vi egentligen aldrig får veta hur situationen hade slutat utan FSD). Det är väl jättebra.
Problemet som jag tycker diskuteras är väl snarare att denna typ av anekdotiska ”bevis” används för att motivera att systemen borde införas generellt utan att det finns underlag för att de höjer säkerheten totalt sett.
Det finns mycket som talar för att denna typ av system som bygger på att bilen kör och människan övervakar är tveksamma säkerhetsmässigt eftersom vi människor är bevisat dåliga på att övervaka. Ju bättre systemen blir ju sämre blir vi på att övervaka, om bilen inga fel gjort på 6 månader hur bra övervakar vi då?
Jag tror det är bättre med system där människa kör och bilen ingriper när något är på väg att gå riktigt galet - dvs system som ju även Tesla har som AEB och Collision avoidance assist. Dessa har vad jag förstår visat sig vara säkerhetsmässigt effektiva och de är alltid aktiva och finns på alla Teslor. Den undanmanöver som gjordes när mötande bil körde på fel sida kunde lämpligen göras av ett sådant system (det kanske det förresten gjorde?? Eller är vi säkra på att det var FSD? med tanke på att undanmanövern gjordes så extremt sent).
Längre fram när tekniken är klart säkrare än människan och bilarna blir oövervakat självkörande så finns ju inte dessa problem alls, men det är ju inte det vi diskuterar här. Känns ibland som detta blandas ihop.
Det ställs också fullt legitima frågor baserat på vad som hände i dessa två fall
- Hur bra är egentligen övervakningen av att människan verkligen övervakar? Hjärtinfarktfallet.
- När bilen kör själv, skapar det så småningom förare som inte riktigt är med i matchen trots att de borde vara minst lika alerta som vanliga förare för att kunna vara tillräckligt bra ””supervisors”? Mötandebilenfallet.