Chargeamps börjar ta ut avgift

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

ElBop

Chargeamps börjar ta ut avgift

Inlägg av ElBop »

Hej

Är det någon mer som fått info att Chargeamps skall börja ta ut avgifter för några av sina tjänster?

Skall bli tre nivåer, Bas, Pro och Flex

Några tjänster är kostnadsfria men om du exempelvis har automatiska rapporter så kommer det kosta minst 39 kr per uttag och månad.

Endast 45 dagars laddhistorik sen kostar det minst 39 per månad för obegränsad.

Det framgår inte heller någonstans när det börjar gälla, känns som det startar direkt.
Drevet

Re: Chargeamps börjar ta ut avgift

Inlägg av Drevet »

Går man via Tibber hoppas jag inte de kräver betalt. Däremot inser jag att deras ekonomi sett rätt kass ut så frågan är om det är början på slutet.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

Drevet skrev: 24 feb 2026 23:02
Går man via Tibber hoppas jag inte de kräver betalt. Däremot inser jag att deras ekonomi sett rätt kass ut så frågan är om det är början på slutet.
Jämfört med Charge Amp framstår ju Tibber som rena framgångssagan.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Verkar väldigt konstigt. Står inget om detta på deras hemsida. Som kund har jag inte fått någon info. I deras app finns ingen info.
MY RWD Vit 2023
krille

Inlägg av krille »

Det visar väl än mer på värdet i att ha laddboxar som inte kräver leverantörens molntjänst för funktion och/eller integration med andra tjänster.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

ElBop skrev: 24 feb 2026 21:00
Hej

Är det någon mer som fått info att Chargeamps skall börja ta ut avgifter för några av sina tjänster?

Skall bli tre nivåer, Bas, Pro och Flex

Några tjänster är kostnadsfria men om du exempelvis har automatiska rapporter så kommer det kosta minst 39 kr per uttag och månad.

Endast 45 dagars laddhistorik sen kostar det minst 39 per månad för obegränsad.

Det framgår inte heller någonstans när det börjar gälla, känns som det startar direkt.
Hur har du fått denna information? Jag har inte sett något. Kan det komma från firman som installerade din box? På Charge Amps så blir väl den firman integratör eller något sånt.
Model Y LR AWD -24
Drevet

Inlägg av Drevet »

krille skrev: 25 feb 2026 15:40
Det visar väl än mer på värdet i att ha laddboxar som inte kräver leverantörens molntjänst för funktion och/eller integration med andra tjänster.
Tror det bara berör föreningar och större kunder. Privata drabbas inte om man läser om deras Cloud-lösning.
krille

Inlägg av krille »

Drevet skrev: 25 feb 2026 18:36
Tror det bara berör föreningar och större kunder. Privata drabbas inte om man läser om deras Cloud-lösning.
Må så vara, men jag driftar min brfs lösning... (iofs Zaptec, men samma sak skulle ju kunna hända där)
ElBop

Inlägg av ElBop »

krille skrev: 25 feb 2026 18:59
Må så vara, men jag driftar min brfs lösning... (iofs Zaptec, men samma sak skulle ju kunna hända där)
Det är mycket riktigt som Drevet skriver föreningar/Brf som verkar drabbas. Snabba puckar är det också, startar redan detta månadsskifte.

Håller helt med om att det blir i framtiden ett annat märke med annan lösning på moln/insamlingar av mätvärden.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

krille skrev: 25 feb 2026 18:59
Har ni Zaptec Pro stödjer de OCPP och ska kunna frikopplas från Zaptecs moln. För några år sen vill jag minnas att molnet behövdes för den initiala konfigurationen, sen blev man fri. Lastbalanseringen krävde också molnlösningen (var inte implementerad i OCPP alls). Men det kan ha ändrats på senare tid, kolla dokumentationen.

Easee har väl varit tvungna att implementera molnlöshet i sina nya laddboxar efter att ha varit nära konkurs, så de kan möjligen vara ett bättre alternativ ur det perspektivet.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Ampra

Inlägg av Ampra »

Hej!

Full disclosure först: skapade kontot för den här tråden, men tänker att det kan vara relevant för fler i samma sits. Som ni ser på namnet är jag medgrundare till Ampra, och såg att vi möjligtvis kan hjälpa er som tycker att Charge Amps inte är värt att betala för längre.

Ampra är ett svenskt CPMS som via OCPP tar över driften av era befintliga Charge Amps-laddare. Ingen ny hårdvara behövs, ni slipper CA:s plattformsavgifter, och totalkostnaden landar lägre.

För en BRF löser vi framför allt det administrativa: individuell mätning per användare, vi fakturerar de boende direkt, och föreningen får en samlad utbetalning. Styrelsen slipper debitering och påminnelser.

Utöver det ingår dynamisk lastbalansering, smart laddning mot låga elpriser, och access-styrning så att bara behöriga användare kan ladda. Styrelsen får realtidsövervakning med felaviseringar samt statistik och rapporter per användare och laddare. Det går också att aktivera gästladdning som extra intäktskälla för föreningen — att öppna upp laddarna för besökare eller under tider då de står oanvända. Supporten sköter vi på svenska.

Kan räkna på ett konkret fall om någon vill se hur det landar för just er förening.

/Gabriel, Ampra
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Nu har vi inte ChargeAmps utan Easee som ju inte har riktig OCPP. Idag sköter jag avläsning och fakturaunderlag själv med hjälp av ett litet kärnkraftverk byggt i Google Sheets och det fungerar, klistrar in elpriserna, mätarställningarna och får ut underlag automatiskt. Vår ekonomiska förvaltare tar sedan in pengarna tillsammans med lägenhetsavgifterna.

Men blir ändå nyfiken på hur prismodellen ser ut och kan ni hantera att få priserna i efterskott (när vi får fakturan) - vi kör självkostnadspris - och hur fungerar det med priser som är diffrentierade över dygnet (vi har högre överföringsavgift dagtid på vintern), blir det för komplext? Vi vill varken tjäna pengar på eller subventionera våra medlemmar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Ampra

Inlägg av Ampra »

Hej, och kul att du frågar!

Du har helt rätt i att Easee inte kör "riktig" OCPP på själva laddaren — det går via deras moln. Men den vägen fungerar bra med oss, så Easee är ingen showstopper.

Kring er modell: ja, vi kan jobba med självkostnadspris som sätts i efterskott. Ni fyller in det faktiska elpriset när fakturan kommit, och vi genererar underlaget retroaktivt mot det. Skulle du hellre vilja automatisera bort kärnkraftverket helt går det också, vi kan koppla direkt mot spotpris (Nord Pool) och lägga på era faktiska påslag, så uppdateras allt utan att någon behöver klistra in något.

Differentierade priser över dygnet är heller inga problem. Vi stöder tidsbaserade tariffer, så ni kan lägga in en högre överföringsavgift dagtid vintertid och en lägre resten av tiden eller hur ni nu vill dela upp det. Varje session matchas mot rätt pris per 15-minutersintervall i enlighet med spotpriset, så slutnotan speglar den faktiska kostnaden.

Vad gäller integrationen med er ekonomiska förvaltare: vi kan antingen fakturera de boende direkt via oss, eller leverera färdigt underlag som förvaltaren lägger på lägenhetsavgiften, precis som idag, fast utan Sheets-pysslet.

Vi har några olika prismodeller som täcker de allra flesta use-casen. För att kunna ge en rättvisande siffra för just er förening vore det bra att veta hur många laddstolpar och användare det rör sig om — skicka gärna det så återkommer jag med ett konkret upplägg.

Du når mig även på gabriel@ampra.se ifall du inte vill skicka här i den öppna tråden eller i DM.

/Gabriel