KVD och privat restvärdesköp

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

KVD och privat restvärdesköp

Inlägg av jonsalgerier »

Det börjar bli dags att göra sig av helt med fossilberoendet och jag tittade därför runt på olika siter för att hitta ett lämpligt objekt. (troligtvis Model 3). Jag hade kommit fram till att KVD nog var the way to go med tanke på att den undersökning de gör känns bra när man är ute på begagnat-marknaden.

Tanken är att gå på privat restvärdesköp eftersom det rimmar ganska väl med tänkt risk och månadskostnad.
Dock blev jag lite fundersam när jag såg förutsättningarna och trots att de menar att de har förhandlat fram en fantastisk ränta eftersom de säljer så himlans många bilar varje år är ju 9,41% effektiv ränta en aning magstarkt.

Finns det något rimligt sätt runt detta? Jag antar att det kan vara svårt att komma till en annan spelare och säga att tjena! jag har hittat en bil på KVD.. kan ni tänka er att finansiera den till en finfin ränta..? Eller finns det någon som provat en sådan manöver?
manneson

Re: KVD och privat restvärdesköp

Inlägg av manneson »

Själv köper jag inte en dyrare bil än att jag kan köpa den kontant om jag så önskar.
Skulle aldrig finansiera med sånna räntor.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Du kan absolut gå till vem som helst annan aktör och ansöka om ett billån, se bara till att det är ett lån med bilen som säkerhet annars får du inte ränteavdraget. Du borde kunna göra det även efter köpet, om du hittar en bil på kvd du vill ha kan du ju ta deras finansiering vid köpet och sedan byta snarast (ett billån kan sägas upp när som helst).
En del billån tror jag iofs har som krav att bilhandlaren ska vara ansluten till nån rikstäckande organisation för bilhandlare, det vet jag inte om kvd är.

Det bästa om du vill komma åt billig ränta på begagnatmarknaden är nog att köpa privat och överta lånet. Det finns många som köpt till 0% ränta. Jag köpte till 2% ränta innan räntesänkningarna så jag har 0,5% nu eller om det möjligen är ännu lägre.
Det man måste kontrollera är bara hur pass många månader det är kvar av det förmånliga lånet. Det kan vara så att första ägaren valde bara tre år, och då måste man lägga om det till mycket högre ränta efteråt. Det går att välja fem år också.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Dinsdale skrev: 03 mar 2026 07:13
Du kan absolut gå till vem som helst annan aktör och ansöka om ett billån, se bara till att det är ett lån med bilen som säkerhet annars får du inte ränteavdraget. Du borde kunna göra det även efter köpet, om du hittar en bil på kvd du vill ha kan du ju ta deras finansiering vid köpet och sedan byta snarast (ett billån kan sägas upp när som helst).
En del billån tror jag iofs har som krav att bilhandlaren ska vara ansluten till nån rikstäckande organisation för bilhandlare, det vet jag inte om kvd är.

Det bästa om du vill komma åt billig ränta på begagnatmarknaden är nog att köpa privat och överta lånet. Det finns många som köpt till 0% ränta. Jag köpte till 2% ränta innan räntesänkningarna så jag har 0,5% nu eller om det möjligen är ännu lägre.
Det man måste kontrollera är bara hur pass många månader det är kvar av det förmånliga lånet. Det kan vara så att första ägaren valde bara tre år, och då måste man lägga om det till mycket högre ränta efteråt. Det går att välja fem år också.

Stort tack för utförligt svar! Jag hade inte ens begrundat ränteavdraget så det gör ju en viss förbättring för samtliga kalkyler.
Ja det är sant att det kanske går att hitta bra omständigheter på privatmarknaden men ett skäl till att gå med KVD är att deras undersökning känns ganska välgjord och väldokumenterad och 4-5% kan jag leva med. Däremot upp mot 10 är lite ocker-varning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Har gjort många bilaffärer, ca 200st.

Dom bästa och mest välvårdade bilarna är köp av normal privatperson. Också billigare.
Ta över noll/lågräntelån är bästa dealen.

Ta med någon som kan lite om bilar om det känns osäkert.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Tellus skrev: 03 mar 2026 10:04

Dom bästa och mest välvårdade bilarna är köp av normal privatperson. Också billigare.

ja men det är ganska begränsat privatutbud nuförtiden.. endast 4 av 59 bilar i mitt nuvarande urval..
Samtliga synnerligen optimistiskt prissatta
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

jonsalgerier skrev: 03 mar 2026 11:28

ja men det är ganska begränsat privatutbud nuförtiden.. endast 4 av 59 bilar i mitt nuvarande urval..
Ett problem med blocket är att man inte ser vad bilarna faktiskt säljs för. Det gör du däremot på KVD ( kvd.se/stangda-auktioner ). Det är tydligen inte helt exakt längre men där nånstans bör man väl rimligen hamna även vid en privataffär?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Inlägg av Mrl »

utöka bolånet annars?
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Dinsdale skrev: 04 mar 2026 18:44

Ett problem med blocket är att man inte ser vad bilarna faktiskt säljs för. Det gör du däremot på KVD ( kvd.se/stangda-auktioner ). Det är tydligen inte helt exakt längre men där nånstans bör man väl rimligen hamna även vid en privataffär?
Ja precis, men jag gillar ändå upplägget att jag har en väldigt god uppfattning (förutsatt att kvd verkligen är så noggranna som de verkar) vad bilen har för skavanker utan att behöva åka land och rike runt och sedan försöka pruta ned till kvd-priser. Och som sagt, i alla fall för Model 3 är privatmarknaden mindre än tio procent av bilhandlare + kvd tillsammans så utbudet är i vilket fall skralt. Men om rätt bil dyker upp från det hållet är ju det ju absolut ett alternativ, men troligtvis inte värt att hålla andan.

Som lite kuriosa kan jag nämna att senaste bilaffären jag gjorde med privatperson blev en sjuk soppa på grund av att säljaren plockat ut ett nyare reg.-bevis än det han hade med sig. Så när det kom in påskrivet till transportstyrelsen sade. de att no way josé, det här gäller inte.. bilen är inte överförd till dig. Det tog 4 månader att få det fixat..
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Dom där ägarbyteslapparna fyller väl ingen funktion längre, utöver för inbrottstjuven som förfalskar en namnteckning

Man kan göra ägarbyte bums med bank id på transportstyrelsens hemsida utan lapparna.

Jag har slängt/rivit lapparna
Men kom på nu att Tesla ville han lappen vid inbyte av skrotbilen.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Tellus skrev: 04 mar 2026 20:36
Dom där ägarbyteslapparna fyller väl ingen funktion längre, utöver för inbrottstjuven som förfalskar en namnteckning

Man kan göra ägarbyte bums med bank id på transportstyrelsens hemsida utan lapparna.

Jag har slängt/rivit lapparna
Men kom på nu att Tesla ville han lappen vid inbyte av skrotbilen.
mmm säljaren hade "tappat" sin telefon... jag hade reagerat om jag vetat att det var på det sättet (att man måste kontrollera att utskriftsdatum är samma som hos TS), men jag tänkte att med papper i hand var det klart... man lär sig nya saker hela tiden..
manneson

Inlägg av manneson »

Lita inte för mkt på kvd säger jag bara.
I början, för 10+ år sen, var de riktigt bra.
Sen blev de stora och allt handlar bara om att sälja i hög volym. Snabba affärer.
Deras texter och beskrivningar nu är väldigt ”säljande” och på sistone har de t.o.m. infört något löjligt de kallar ”certifierad”(som inte betyder ett skit).

I början var de väldigt noggranna med att verkligen dokumentera allt och ta bilder på allt. Det är dom inte längre.
Jag har köpt flera fordon av dem men tappade allt förtroende för dem för några år sedan när jag ropade hem en hoj.
När jag skulle hämta den var det tydligt att bilderna inte visade alla skador. Den hade tex en stor skada på topplocket, samt ena backspegeln trillade av när jag skulle provköra. Dessutom var den helt tom på olja(!).

När jag påpekade detta bad de inte om ursäkt eller något överhuvudtaget, det var bara pengarna tillbaka. Sen la de upp den med samma bilder och beskrivning etc på nytt, dvs utan bild på topplocket eller info om backspegeln eller brist på olja…
Dvs de gör detta på rutin och hoppas bara att nästa köpare inte noterar/klagar.
Antagligen för att de flesta köpare är bilhandlare som i sin tur hoppas på att deras kund inte noterar något/klagar…
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

manneson skrev: 05 mar 2026 05:27
Lita inte för mkt på kvd säger jag bara.
I början, för 10+ år sen, var de riktigt bra.
Sen blev de stora och allt handlar bara om att sälja i hög volym. Snabba affärer.
Deras texter och beskrivningar nu är väldigt ”säljande” och på sistone har de t.o.m. infört något löjligt de kallar ”certifierad”(som inte betyder ett skit).

I början var de väldigt noggranna med att verkligen dokumentera allt och ta bilder på allt. Det är dom inte längre.
Jag har köpt flera fordon av dem men tappade allt förtroende för dem för några år sedan när jag ropade hem en hoj.
När jag skulle hämta den var det tydligt att bilderna inte visade alla skador. Den hade tex en stor skada på topplocket, samt ena backspegeln trillade av när jag skulle provköra. Dessutom var den helt tom på olja(!).

När jag påpekade detta bad de inte om ursäkt eller något överhuvudtaget, det var bara pengarna tillbaka. Sen la de upp den med samma bilder och beskrivning etc på nytt, dvs utan bild på topplocket eller info om backspegeln eller brist på olja…
Dvs de gör detta på rutin och hoppas bara att nästa köpare inte noterar/klagar.
Antagligen för att de flesta köpare är bilhandlare som i sin tur hoppas på att deras kund inte noterar något/klagar…
Nej sant! Även detta med 9+% ränta pekar ju lite i riktningen att det inte är den köpande kunden som är den viktiga.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

jonsalgerier skrev: 04 mar 2026 20:26

Ja precis, men jag gillar ändå upplägget att jag har en väldigt god uppfattning (förutsatt att kvd verkligen är så noggranna som de verkar) vad bilen har för skavanker utan att behöva åka land och rike runt och sedan försöka pruta ned till kvd-priser. Och som sagt, i alla fall för Model 3 är privatmarknaden mindre än tio procent av bilhandlare + kvd tillsammans så utbudet är i vilket fall skralt. Men om rätt bil dyker upp från det hållet är ju det ju absolut ett alternativ, men troligtvis inte värt att hålla andan.

Som lite kuriosa kan jag nämna att senaste bilaffären jag gjorde med privatperson blev en sjuk soppa på grund av att säljaren plockat ut ett nyare reg.-bevis än det han hade med sig. Så när det kom in påskrivet till transportstyrelsen sade. de att no way josé, det här gäller inte.. bilen är inte överförd till dig. Det tog 4 månader att få det fixat..
Värt att veta med KVD är att du inte ska betala direkt om du vinner auktionen som de vill, istället ska du åka till uthämtningen för som vinnare till auktionen har du rätt att provköra innan köpet. Provkör och kolla också vad de missat. Inte nöjd? Åk hem.
Nöjd? De har konto hos alla banker vilket gör att du kan göra banköverföring på plats och de ser direkt att pengarna är inne, du får nycklarna och kan åka hem med din nya bil.
Du kan också åka dit innan auktionen går ut och kolla in bilen på plats, men du får inte provköra om du inte vunnit auktionen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Dinsdale skrev: 05 mar 2026 12:47
jonsalgerier skrev: 04 mar 2026 20:26

Värt att veta med KVD är att du inte ska betala direkt om du vinner auktionen som de vill, istället ska du åka till uthämtningen för som vinnare till auktionen har du rätt att provköra innan köpet. Provkör och kolla också vad de missat. Inte nöjd? Åk hem.
Nöjd? De har konto hos alla banker vilket gör att du kan göra banköverföring på plats och de ser direkt att pengarna är inne, du får nycklarna och kan åka hem med din nya bil.
Du kan också åka dit innan auktionen går ut och kolla in bilen på plats, men du får inte provköra om du inte vunnit auktionen.
Ah tack! mycket bra info!
Teslan_pa_landet

Inlägg av Teslan_pa_landet »

Köpte en kia niro hybrid på kvd för två år sen, 4000mil senare rullar den fortfarande.

Jag har 0 kolla på bilar och uppskattar kvds beskrivningar och info.