Långsam laddning ett hinder för elbilar i hemtjänsten

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Långsam laddning ett hinder för elbilar i hemtjänsten

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Flera kommuner i norra Sverige kämpar med sina eldrivna hemtjänstbilar under vintern. Som debattartikeln “Elbilar funkar inte i hemtjänsten” i Sundsvalls Tidning skriver: “Våra bilar i hemtjänsten går hela dygnet och ibland är procenten låg, för man hinner inte ladda mellan dag/kväll och natt. Och när det är riktigt kallt så drar batteriet ur snabbt. Bilarna är iskalla när man arbetat klart inne hos någon brukare. Vi kan ställa in värme innan man ska iväg igen, men då tickar procenten snabbt ner, vilket innebär laddning igen och personal som ska ta över står där med en dåligt laddad bil. Vår tid går mycket ut på att ta en någorlunda laddad bil för att sedan behöva byta för att ladda nästa.”

Varpå Maria Cederberg, verksamhetschef och Hans Forsberg, ordförande service- och förvaltningsutskottet replikerade: “Tack för att du delar dina erfarenheter. För att möta personalens behov arbetar vi aktivt med att köpa in elbilar med allt längre räckvidd, vilket ger bättre förutsättningar även under kalla dagar. Vår ambition är att hemtjänsten ska ha fordon som fungerar – inte bara på papperet, utan i vardagen.”

Men anledningen hemtjänsten i Sundsvall, likt andra nordliga kommuner, kämpar är inte räckvidd – utan laddning. Som hemtjänsten i Pajala berättar för tidningen Arbetet: “Många av hemtjänstens bilar körs mellan klockan 7 och 22 varje dag och hinner aldrig ladda fullt. Det har hänt att en bil som stått på laddning sedan tio på kvällen bara står på 27 procent när vi kommer på morgonen.”

Elbilar är helt underbara att köra, speciellt på vintern. Genom att förvärma bilen via mobilappen kan man sätta sig i en varm och skön bil när man ska åka iväg. Men att värma upp bilen drar ungefär en mils räckvidd ur batterierna. Knappt märkbart om man använder bilen som privatperson – men blir plötsligt många mil om man kör som hemtjänsten. Värma upp bilen, köra till en brukare, värma upp bilen igen, köra till nästa, och sedan värma upp igen innan nästa. De 20 minuterna personalen tillbringar hos varje brukare räcker precis till för att bilen ska bli kall igen, och rutten till nästa brukare är ofta kortare än den mil räckvidd uppvärmningen av kupén drar. Man kan nästan inte konstruera ett mer energislösande användningsexempel för elbilar än rutten hemtjänsten tar, ens om man försökte.

Men lösningen är inte större batterier. Även elbilar med större batterier kommer dra exakt lika mycket el när de ska värma upp kupén flera gånger samma dag. Även elbilar med större batterier kommer inte hinna laddas på de få timmar de har mellan skiften. Problemet, och därmed lösningen är inte batterierna – utan laddningen.

De laddstolpar hemtjänsten har räcker helt enkelt inte till för att hinna ladda bilarnas batterier i tid. Speciellt inte på vintern då även batteriladdning går mycket långsammare.

Det finns ett antal lösningar på laddproblemet:

Laddar man elbilar utomhus i minusgrader går det åt både energi och tid till att först värma upp batterierna innan laddningen ens kan börja. Inomhus i garage kan laddning ske betydligt snabbare.

Genom att montera ett antal DC-laddare (snabbladdare) kan de bilar som behöver det laddas mångdubbelt snabbare än från vanliga laddstolpar. Även om priserna på 50 kW DC laddare rasat de senaste åren är de dock fortfarande ganska dyra.

Fast det går även att använda publika snabbladdare. Det finns många publika laddstationer i Sundsvall från flera olika leverantörer där även hemtjänstbilar skulle snabbt och effektivt kunna laddas. Även laddning under betald arbetstid kan löna sig på en snabbladdare som stödladdar bilen på en kvart. Bilens batteri måste dock vara varmt innan besöket annars går det åter igen tid och energi åt att värma det innan man ens kan börja ladda.

Om bilarna har sätes- och rattvärme minskar behovet av snabb uppvärmning i början av varje rutt. Undersök även underhållsvärme. Vid korta stopp skulle det kanske löna sig bättre att helt enkelt behålla kupévärmen i gång, än att låta bilen kylas ner och sedan snabbt behöva värma upp den igen?

Source: https://teslaclubsweden.se/langsam-ladd ... mtjansten/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Långsam laddning ett hinder för elbilar i hemtjänsten

Inlägg av tor-ake »

Hmm... 22-07, 9 timmar - säg en timme uppvärmning av batteriet så det kan börja ladda, 8 timmar - 10kW efter förluster = 80kWh det bör ju räcka.

Är det laddstolparna som är felet? Lastbalansering? enfas 16A?
Eller är det bilarna (id.3?) som inte laddar när det är -30 grader?
Handhavandefel vid inkoppling?

Hursomhelst låter det som ett relativt enkelt problem att lösa bara genom att använda det man redan har, på rätt sätt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Man måste ha rätt elbil för sådant arbete. Man kan inte skriva "lätt lastbil klarar inte av att ha mycket last", det säger av sig självt.
Elbil är annars den perfekta lösningen för hemtjänsten och hemsjukvården. Vet att det inte är lika populärt att tänka på miljön, men att köra så mycket varje dag med ICE är ju inte klokt!
Som Tur-Ake säger, handhavande fel? Eller rädsla för det nya. Vi har skåpbilar som går på el på jobbet, och det är sällan del med dem.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

När bilarna har 27% efter att ha stått stilla i 9 timmar så är det garanterat ett problem med laddningen. Som rimligen bör vara lättlöst om man skaffar rätt utrustning och kompetens.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

tor-ake skrev: 09 mar 2026 08:29
Hmm... 22-07, 9 timmar - säg en timme uppvärmning av batteriet så det kan börja ladda, 8 timmar - 10kW efter förluster = 80kWh det bör ju räcka.
Man får nog säga både två och tre timmar för uppvärmning av batteriet i -30 grader. Och även efter det är battericellerna knappt tinade så de klarar inte ta emot full laddeffekt.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jag ändrar rubriken. "Inkompetens ett hinder för elbilar i hemtjänsten" :)
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Fick kontakt med hemtjänsten i Sundsvall som berättar att de har ett antal laddare som är snabbladdare och ser om de kan utöka dem. "I en insändare kan man inte alltid belysa alla åtgärder."
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

TiborBlomhall skrev: 09 mar 2026 09:03
Man får nog säga både två och tre timmar för uppvärmning av batteriet i -30 grader. Och även efter det är battericellerna knappt tinade så de klarar inte ta emot full laddeffekt.
Varför uppvärmning av batteriet? Om bilen nyligen körts bör ju batteriet redan vara hyfsat varmt när bilen kopplas in för laddning.

Men vad har de för laddutrustning? Skulle inte förvåna mig om de laddar på 10 A schuko. Det blir ju 2,3 kWh på en timme, 20 kWh på 9 timmar vilket är 26 % på ett 75 kWh batteri
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

TiborBlomhall skrev: 09 mar 2026 09:30
Fick kontakt med hemtjänsten i Sundsvall som berättar att de har ett antal laddare som är snabbladdare och ser om de kan utöka dem. "I en insändare kan man inte alltid belysa alla åtgärder."
Vet hemtjänsten vad en snabbladdare är? De kanske tror att vanlig 3-fas 16 A är en snabbladdare. För den laddar ju snabbare än 10 A schuko.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Jag har en vw id och den kan ibland få för sig att inte ladda på alla faser. Inget jag brytt mig om då jag inte har några problem med långsam laddning men i detta fall kan det ju bli helknas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

SIR N skrev: 09 mar 2026 09:37
Varför uppvärmning av batteriet? Om bilen nyligen körts bör ju batteriet redan vara hyfsat varmt när bilen kopplas in för laddning.
De stackars bilarna hinner aldrig bli varma. De körs endast några km mellan varje brukare och står sedan och blir kalla igen.
Jag kan tänka mig att även när de kommer in tillbaka efter en dags åktur är både kupé och batteri fortfarande iskalla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fast nu gällde det väl Sundsvall, inte Kiruna?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

mikebike skrev: 09 mar 2026 10:21
Fast nu gällde det väl Sundsvall, inte Kiruna?
22-07 exemplet var från Pajala
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

SIR N skrev: 09 mar 2026 09:39
TiborBlomhall skrev: 09 mar 2026 09:30
Vet hemtjänsten vad en snabbladdare är? De kanske tror att vanlig 3-fas 16 A är en snabbladdare. För den laddar ju snabbare än 10 A schuko.
Jag är också lite rädd för det, för på min följdfråga om laddeffekt svarade de att de inte vet alla detaljer.
Fast även sådana laddstolpar brukar bara säljas in som "semisnabbladdare" av hugade säljare.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

"Laddar man elbilar utomhus i minusgrader går det åt både energi och tid till att först värma upp batterierna innan laddningen ens kan börja. Inomhus i garage kan laddning ske betydligt snabbare."

Det är väl främst ett Tesla-problem? Har laddat BMW i3S, VW E-up och IONIQ 5 med 6A enfas i minusgrader utan problem medans på Tesla räcker inte det för att ens få arbetstemp innan laddning.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

DanneLKPG skrev: 09 mar 2026 10:41
"Laddar man elbilar utomhus i minusgrader går det åt både energi och tid till att först värma upp batterierna innan laddningen ens kan börja. Inomhus i garage kan laddning ske betydligt snabbare."

Det är väl främst ett Tesla-problem? Har laddat BMW i3S, VW E-up och IONIQ 5 med 6A enfas i minusgrader utan problem medans på Tesla räcker inte det för att ens få arbetstemp innan laddning.
Nej det är långt ifrån endast ett Tesla-problem. Det finns flera elbilar med ännu sämre laddegenskaper i minusgrader.
Renault Zoe till exempel, som länge var ett favoritval för hemtjänstbilar är väldigt kinkig med laddning i minusgrader. Under -20 grader kan den tom helt vägra ladda öht.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

TiborBlomhall skrev: 09 mar 2026 10:17
De stackars bilarna hinner aldrig bli varma. De körs endast några km mellan varje brukare och står sedan och blir kalla igen.
Jag kan tänka mig att även när de kommer in tillbaka efter en dags åktur är både kupé och batteri fortfarande iskalla.
Och i -30 så behövs det sannolikt kontinuerligt mer två kW för att värma batteriet under laddning, så trefasladdning krävs i praktiken under de förhållandena.

Eller så gör man som i Sibirien med bränslebilar i -50C, man drar en tjock filt över hela bilen för att hålla värmen.

Men i praktiken behövs 11kW trefas om man inte har garage.

(Att ladda litiumbatterier i -30 utan förvärming tar kål på dem snabbt, tillåten ström innan man får skadliga kemiska processer blir för låg för fungerande laddning. För LFP så går gränsen för användbar laddström runt 0C, för NMC och MCA ligger det mellan -10 till -20C, så jag är högst skeptisk till bilar som tillåter laddning i -30C utan förvärming, och det krävs också att alla cellerna måste vara lika varma för att undvika obalanser. Att Teslorna värmer batterierna mer än många konkurrenter kommer sannolikt att löna sig i livslängd.)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Autonom skrev: 09 mar 2026 10:56
Eller så gör man som i Sibirien med bränslebilar i -50C, man drar en tjock filt över hela bilen för att hålla värmen.
Min mamma, som hjälpte bygga mikrovågslänkar i Sibirien på 1970-talet berättade för mig att chaffisarna där rullade ihop en Pravda, tände eld på den och kastade in den under bilen :D :?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 09 mar 2026 11:25
Min mamma, som hjälpte bygga mikrovågslänkar i Sibirien på 1970-talet berättade för mig att chaffisarna där rullade ihop en Pravda, tände eld på den och kastade in den under bilen :D :?

Låter som en intressant bakgrund, din mamma osv! 👍

Care för att berätta mer? (Kanske i en egen tråd)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

När jag gjorde lumpen fanns det speciella värmare som man tände och sköt in under oljetråget. Sedan hade man eterpatroner som användes för att få motorn att starta.
Dock var det aldrig kallare än -18 under min period.

dragkrok

Inlägg av dragkrok »

Sedan finns det ett fel till med ID.3 på vintern.
De tar sig inte fram då de är bakhjulsdrivna. Här har de till och med fått bärga när de fastnat på blött gräs. Tämligen värdelösa.
Här kör man med Dacia Duster under den perioden. Rimliga nya bilar som tar sig fram.
Det kanske är så att det tar ytterligare några år innan det finns rimliga elbilar för verksamhet typ Posten, hemtjänst osv.
Mrnice

Inlägg av Mrnice »

Inga problem med en id3 på varken blött gräs eller snö.
Men som sagts, id3 är kinkiga (precis som Renault Zoe och även nya Renault 5) med 3-fas. Går en fas ner eller totalen är lägre än 4(?) kW så laddar de inte.

Som många säger borde det vara enkelt - uppgradera laddboxarna i garaget eller dra fram tillräckligt med effekt så man slipper lastbalansera för låg effekt. Samt installera 11kW laddning nära vårdtagarna och enbart tillgängliga för personalens bilar mellan 7-22 samt kör upp personalen om uppvärmning / köra m rumpvörme/rattvärme samt förvärmning eller parkeringsvörmnilg så fort de går ur bilen
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 09 mar 2026 11:34
När jag gjorde lumpen fanns det speciella värmare som man tände och sköt in under oljetråget. Sedan hade man eterpatroner som användes för att få motorn att starta.
Kort lumpen då, var det bara mitt i sommaren? 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 09 mar 2026 13:53
mikebike skrev: 09 mar 2026 11:34
Kort lumpen då, var det bara mitt i sommaren? 😂
Östersund, alltid blåsigt, sällan kallt på riktigt. Soldatmarchen blev inställd p.g.a. underkylt regn!
Sedan resten av lumpen på "hemlig" flygbas utanför Sundsvall. Inte speciellt kallt där heller, men överdjävligt med snö!

Skriv svar