Har funderat på en model Y. Men läst en hel del om att Model Y har problem med värmepumpar / kompressorn som rasar framförallt på årsmodell 2022 & 23 men även verkar det förekommer på årsmodell 2024.
Är värmepumpen annorlunda på Juniper?
Upplever också att de Model Y man provkört blivit väldigt smutsiga i dörrgångarna / insidan av dörrarna eftersom de inte sitter nån list som skyddar smuts från att virvla in där.
Ser detta annorlunda ut på Juniper? Eller blir den lika smutsig i dörrgångarna som gamla Model Y? Ingen skillnad eller vad upplever ni som ägt båda?
Juniper värmepump & smuts i dörrar?
Moderator: Redaktion
Re: Juniper värmepump & smuts i dörrar?
Gällande smutsen är det lätt åtgärdat med gummilister och 45min jobb 
Tesla MY RWD grå/svart 20"
-
tesla newbie
Fick nyss min värmepump bytt till samma variant som sitter på Juniper så den är inte mer annorlunda än att den passar i min 2021:a i alla fall. Dock är de ingående komponenterna uppdaterade i flera omgångar. Rasar den utan gällande maskinskadeförsäkring så kostar det 45000 kr att laga.Egon112 skrev: ↑10 mar 2026 23:18Har funderat på en model Y. Men läst en hel del om att Model Y har problem med värmepumpar / kompressorn som rasar framförallt på årsmodell 2022 & 23 men även verkar det förekommer på årsmodell 2024.
Upplever också att de Model Y man provkört blivit väldigt smutsiga i dörrgångarna / insidan av dörrarna eftersom de inte sitter nån list som skyddar smuts från att virvla in där.
Ser detta annorlunda ut på Juniper? Eller blir den lika smutsig i dörrgångarna som gamla Model Y? Ingen skillnad eller vad upplever ni som ägt båda?
Hur mycket fick du betala i självrisk?tesla newbie skrev: ↑11 mar 2026 10:16Fick nyss min värmepump bytt till samma variant som sitter på Juniper så den är inte mer annorlunda än att den passar i min 2021:a i alla fall. Dock är de ingående komponenterna uppdaterade i flera omgångar. Rasar den utan gällande maskinskadeförsäkring så kostar det 45000 kr att laga.Egon112 skrev: ↑10 mar 2026 23:18Har funderat på en model Y. Men läst en hel del om att Model Y har problem med värmepumpar / kompressorn som rasar framförallt på årsmodell 2022 & 23 men även verkar det förekommer på årsmodell 2024.
Model Y LR AWD -24
-
tesla newbie
5000 krmussla skrev: ↑11 mar 2026 10:43Hur mycket fick du betala i självrisk?tesla newbie skrev: ↑11 mar 2026 10:16Fick nyss min värmepump bytt till samma variant som sitter på Juniper så den är inte mer annorlunda än att den passar i min 2021:a i alla fall. Dock är de ingående komponenterna uppdaterade i flera omgångar. Rasar den utan gällande maskinskadeförsäkring så kostar det 45000 kr att laga.Egon112 skrev: ↑10 mar 2026 23:18Har funderat på en model Y. Men läst en hel del om att Model Y har problem med värmepumpar / kompressorn som rasar framförallt på årsmodell 2022 & 23 men även verkar det förekommer på årsmodell 2024.
Det ör helt ok. Någon skrev att självrisken för hen var 50% av kostnaden. Beror på ens villkor såklart.tesla newbie skrev: ↑11 mar 2026 12:405000 krmussla skrev: ↑11 mar 2026 10:43Hur mycket fick du betala i självrisk?tesla newbie skrev: ↑11 mar 2026 10:16Fick nyss min värmepump bytt till samma variant som sitter på Juniper så den är inte mer annorlunda än att den passar i min 2021:a i alla fall. Dock är de ingående komponenterna uppdaterade i flera omgångar. Rasar den utan gällande maskinskadeförsäkring så kostar det 45000 kr att laga.Egon112 skrev: ↑10 mar 2026 23:18Har funderat på en model Y. Men läst en hel del om att Model Y har problem med värmepumpar / kompressorn som rasar framförallt på årsmodell 2022 & 23 men även verkar det förekommer på årsmodell 2024.
Model Y LR AWD -24