Rätt uppenbart att de har en dålig AC-laddlösning också.
Har funderat på om vi skulle sätta upp en 22kW box hemma för hemtjänst, färdtjänst osv för typ 4 kr/kWh, undrar om det skulle vara värt något för dem. Vi har ständigt hemtjänstbilar parkerade och det vore enkelt att förse dem med rfid-taggar. Vår BRF är ändå redan momsregistrerad.
Långsam laddning ett hinder för elbilar i hemtjänsten
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Långsam laddning ett hinder för elbilar i hemtjänsten
Om vi ska elektrifiera fordonsparken, finns det då inte bättre ställen att börja än hemtjänsten i Pajala?
Det är lite smått roligt att läsa alla kommentarer här, fel laddare, fel bil, fel körssätt.
Nu bor jag i Norrbotten och har ofta sett dessa kommun-ID.3or (de är ju alltid märkta). Inte någonsin har jag sett någon stå vid sidan av vägen för driftstopp eller på en bärgare. Men som vi haft det nu med en medeltemperatur i januari på kallare än -20 så är kanske inte en elbil den bästa lösningen för den som kör många och korta stopp i kallt klimat där de flesta stoppen innebär att man inte kan ladda (hos brukare).
För mig är det ju en jäkla skillnad att köra långkörning i -26 C (25 mil) eller att köra 5 mil, kyla ner bilen. Värma upp och köra 5 km, kyla ner bilen, värma upp och köra 10 km, kyla ner den och sedan köra 10 mil, kyla ner och sen värme upp för ytterligare en kortkörning. När det är kallt så ger sådana här körcykler att i princip hela batteriet krävs. Vad gör jag för fel? Ska jag ladda på varje stopp eller ska jag köra med 15 C i kupén? Tar tacksamt emot tips!
Taxi är väl samma sak, när man hör bekanta ta taxi längre sträckor och de får sitta med i bilen för att den ska ladda, ja jag tror inte att det är sådant som främjar fossilälskare till att ändra till elbil. För de allra flesta taxis är el helt rätt, men därmed inte sagt att det är rätt i alla tillämpningar.
Det är lite smått roligt att läsa alla kommentarer här, fel laddare, fel bil, fel körssätt.
Nu bor jag i Norrbotten och har ofta sett dessa kommun-ID.3or (de är ju alltid märkta). Inte någonsin har jag sett någon stå vid sidan av vägen för driftstopp eller på en bärgare. Men som vi haft det nu med en medeltemperatur i januari på kallare än -20 så är kanske inte en elbil den bästa lösningen för den som kör många och korta stopp i kallt klimat där de flesta stoppen innebär att man inte kan ladda (hos brukare).
För mig är det ju en jäkla skillnad att köra långkörning i -26 C (25 mil) eller att köra 5 mil, kyla ner bilen. Värma upp och köra 5 km, kyla ner bilen, värma upp och köra 10 km, kyla ner den och sedan köra 10 mil, kyla ner och sen värme upp för ytterligare en kortkörning. När det är kallt så ger sådana här körcykler att i princip hela batteriet krävs. Vad gör jag för fel? Ska jag ladda på varje stopp eller ska jag köra med 15 C i kupén? Tar tacksamt emot tips!
Taxi är väl samma sak, när man hör bekanta ta taxi längre sträckor och de får sitta med i bilen för att den ska ladda, ja jag tror inte att det är sådant som främjar fossilälskare till att ändra till elbil. För de allra flesta taxis är el helt rätt, men därmed inte sagt att det är rätt i alla tillämpningar.
Tesla Model Y Performance
Den viktigaste parametern du kan påverka är att hantera batteritemperaturen.
Det kostar inte så mycket energi att hålla batteriet varmt, men det hur man gör beror på stilleståndstiderna, för du kan räkna på att det kan ta timmar att få upp temperaturen så du kan snabbladda effektivt. Om bilen står inkopplad innan du åker iväg så utnyttja det för att förvärma batteriet innan du åker, enklast genom att tala om för navigeringen hur och när du tänkt åka.
Så använd generellt navigeringen för att bilen ska kunna optimera batterifunktionaliteten.
Det är också så att ett varmt batteri minskar förluster och batterislitage, till en gräns. Ska du snabbladda vill du gärna ha upp batteriet till 40C när du kommer till snabbladdaren.
Det kostar inte så mycket energi att hålla batteriet varmt, men det hur man gör beror på stilleståndstiderna, för du kan räkna på att det kan ta timmar att få upp temperaturen så du kan snabbladda effektivt. Om bilen står inkopplad innan du åker iväg så utnyttja det för att förvärma batteriet innan du åker, enklast genom att tala om för navigeringen hur och när du tänkt åka.
Så använd generellt navigeringen för att bilen ska kunna optimera batterifunktionaliteten.
Det är också så att ett varmt batteri minskar förluster och batterislitage, till en gräns. Ska du snabbladda vill du gärna ha upp batteriet till 40C när du kommer till snabbladdaren.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag tycker personligen att arbetsgivaren ska tillhandahålla de verktyg som krävs för att arbetstagarna skall kunna utföra sitt arbete på ett effektivt sätt. Om en normal arbetsdag består av en massa kallstarter av bilen måste bilen klara av det, annars får de ge mig något annat verktyg (eller ta tillbaka det gamla om det funkade).Arctic Drifter skrev: ↑10 mar 2026 10:53Om vi ska elektrifiera fordonsparken, finns det då inte bättre ställen att börja än hemtjänsten i Pajala?
Det är lite smått roligt att läsa alla kommentarer här, fel laddare, fel bil, fel körssätt.![]()
Men läser man vad författaren till den första insändaren klagade på så var det inte räckvidden - de klagade på att bilarna (plural) inte var laddade när arbetspasset började så det var en stress att hinna norpa den bil som hade mest laddning vid arbetsdagens början.
Om de tar en fulladdad bil när passet börjar och sedan får soppatorsk pga alla kallstarter en normalt smällkall vinterdag - då har de inte rätt verktyg för att kunna ut föra sitt jobb vilket behöver lösas. Men här verkar det snarare handla om något annat fel. Undermålig laddinfrastruktur som inte klarar av att ladda max, fastnar på enfasladdning, säkringar löser ut, bilarna kopplas inte in vid återlämnandet, laddningen startar inte osv. Sen kommer cheferna och sätter som lösning nr 1: skaffa större batteri. Vilket inte kommer lösa problemet eftersom även det batteriet till slut har laddats ur pga otillräcklig laddning.
Jag kanske missuppfattat helt men min tolkning är att problemet med räckviddsångesten verkar vara fullt lösbart utan att byta ut bilarna.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021