Volvo c30 - tankar efter en dag med den

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Volvo c30 - tankar efter en dag med den

Inlägg av apkungen »

Hyrde en c30 Electric idag från sunfleet. Hade inte speciellt höga förhoppningar om den eftersom den är gammal med elbilsmått mätt, 5år. Men jag blev positivt överraskad. Runt 10mil räckvidd och kul att köra. Bara typ1 3,6kW på sunfleets bilar dock. Men bra ljudsystem!

Volvo c30 generellt är en trevlig bil att köra. Känns rejäl. Typ som en golf trots är den är mindre och med eldrift blir den så klart ännu trevligare. Pigg och bra gasrespons, som en leaf, inte riktigt som en zoe i pigghet men klart rejälare bil i övrigt. Bilen har riktigt fin regen, typ som tesla eller bmw eller leaf på "b". Laddning sker framifrån med ett typ 1 uttag. Senare kom en uppdatering med typ 2 22kW men det hade inte denna. Vi åkte 85km, laddade upp 5km när vi var hemma och kom tillbaka till parkeringen med 15km. Vi åkte 50/50. i stan och motorväg runt 90km/h. Så ungefär som en leaf eller alla andra elbilar utom tesla snarare.

På agendan stod att åka till bauhaus i Bromma, ett mycket dåligt val av dag kan tilläggas, Stockholm maraton, gick knappt att ta sig fram i stan. Det första vi möttes av var analoga reglage i bilen, sjukt roligt, fett retro:
IMG_20160604_115341.jpg
130km stod det på mätaren och med den analoga batteri mätaren på max körde vi iväg. Väl i Bromma bauhaus såg vi en kompis. Vem av er var det som var där vid två tiden? Var tvungen att ta en bild:
Snapchat-622026237762512275~2.jpg
Körde hem igen, testade att ladda lite shucko, gick bra men ingen aning om vilken strömstyrka jag laddade med, ingen säkring gick iaf. Fick fem km laddning på en halvtimme typ. Åkte vidare till ågesta, klättrade, till Bromma igen o släppte av tjejen. Tillbaka till city men åkte fel vid karlberg och fick lov att åka enda till sveavägen innan jag kunde vända.

Tryckte plattan i mattan en gång på slutet, bilen började rycka lite som en fossilbil som håller på att få soppatorsk
. Märkte då att en batterilampa hade tänts och att den analoga batteri mätaren var i botten. Men på skärmen stod det 15km fortfarande. I övrigt kunde man inte göra så mycket i bilen. Det märks att den är gammal, men det gjorde inte så mycket.
IMG_20160604_182923.jpg
Men kul var det. Hyra den igen kan jag definitivt göra, men bara för stadskörning. Synd att den saknar snabbladdning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Volvo c30 - tankar efter en dag med den

Inlägg av bylund »

Fast när kommer du till det som stod i rubriken, d v s att du "tankar efter en dag med den". Det verkar mest som att du laddade?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hehe :lol: , tankar hoppas jag att jag aldrig gör igen (men kommer nog bli illa några gånger till)
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Wow, vad tiden går fort. Känns absolut inte som det var drygt fem år sedan som jag åkte runt med en C30 till olika event....
image.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Snyggt. Ser ju likadan ut som den jag körde. Vad tyckte du om bilen?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

apkungen skrev:
Snyggt. Ser ju likadan ut som den jag körde. Vad tyckte du om bilen?
Jag gillade den men tyckte redan då att räckvidden var på tok för kort och begränsande för en ren elbil. Så vid den tidpunkten längtade jag efter världens första hybrid som kunde köras på el och diesel (den bil som Volvo tillsammans med Vattenfall höll på att ta fram och som sedermera blev Volvo V60 6D). Men som tur var första årsserien bilar väldigt få när den kom i produktion så det blev att vänta och helt plötsligt så var det här med en hybrid helt ointressant när Tesla kom med Model S....
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Håller med! Tesla är verkligen i en helt annan liga.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

bylund skrev:
Fast när kommer du till det som stod i rubriken, d v s att du "tankar efter en dag med den". Det verkar mest som att du laddade?
Haha, tänkte precis samma: när ska han tanka egentligen?
Användarvisningsbild
wotottw
Teslaägare

Inlägg av wotottw »

Det ser ut som min men jag var där några timmar tidigare och stod parkerad längre bort, men jag lade märke till din e volvo med stora klistermärken när jag gick förbi :ugeek:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Aha konstigt. Bilden är tagen precis efter två iaf. Bilen hade en liten tesla club sweden klisterlappar nere i högra hörnet av bakrutan.
Användarvisningsbild
wotottw
Teslaägare

Inlägg av wotottw »

Aha det var ett klister märke i bakrutan, det var det som gjorde att jag tvivlade på mitt minne(se bifogad bild
image.jpeg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vad är det där för fossilt vidunder du hittat? Eller, ja, alltså...
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

apkungen skrev:
Aha konstigt. Bilden är tagen precis efter två iaf. Bilen hade en liten tesla club sweden klisterlappar nere i högra hörnet av bakrutan.
Det där var jag. Bygger om lite/mycket på kåken så Bauhaus är lite som ett andra hem på helgerna :roll: . Tur att teslan lastar mycket...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

aha fint! Bauhaus is the shit så att säga ;)
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

apkungen skrev:
aha fint! Bauhaus is the shit så att säga ;)
Oooh, det finns mycket jag kan säga om Bauhaus, både positivt och negativt. Summan landar väl på att har man väl fått med sig varorna därifrån så är man ganska nöjd. Jaga rätt på varorna i fråga kan däremot innebära en hel del lidande för alla parter...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

A d skulle underlätta så mkt för alla om d fanns datorer vid ingången där men enkelt kan söka reda på det man ska ha.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

apkungen skrev:
A d skulle underlätta så mkt för alla om d fanns datorer vid ingången där men enkelt kan söka reda på det man ska ha.
Eller varför inte sökbart i din mobil ....
Tesla Model Y
Skriv svar