Tyckte under veckan att bilen hade dragit lite väl mycket för några enstaka korta körningar.
Gick nu in i teslafi och ser att bilen inte har sovit sedan jag laddade bilen fredag för en vecka sedan. Kan inte dra mig till minnes att jag ändrat någon inställning just då.
Den har bara gått ner till viloläge (idling i teslafi) men verkar aldrig somna. Dvs den ligger och drar några procent per dygn i onödan.
Nån som har några idéer? Tacksam för alla uppslag!
Bilen går inte ner och sover
Moderator: Redaktion
-
airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Bilen går inte ner och sover
Starta om bilen på två sätt:airdrive skrev: ↑14 mar 2026 08:03Tyckte under veckan att bilen hade dragit lite väl mycket för några enstaka korta körningar.
Gick nu in i teslafi och ser att bilen inte har sovit sedan jag laddade bilen fredag för en vecka sedan. Kan inte dra mig till minnes att jag ändrat någon inställning just då.
Den har bara gått ner till viloläge (idling i teslafi) men verkar aldrig somna. Dvs den ligger och drar några procent per dygn i onödan.
Nån som har några idéer? Tacksam för alla uppslag!
- Håll in Rattknapparna tills skärmen startar om (det startat bara om skärmen enligt manualen).
-Gå in i meny - säkerhet - stäng av bilen. När du gör detta ska du inte röra något efteråt. Öppna eller stäng ingen dörr och trampa inte på bromsen osv. Låt bilen vara helt själv i minst 10 minuter, alternativt väntar du och lyssnar tills det klonkar under baksätet när kontaktorerna kopplar ut HV-batteriet = då sover bilen, vilket brukade ta ~7-8 minuter med min M3P 2021.
Jag råkade ut för två tillfällen efter uppdateringar när bilen inte kunde somna efteråt. Omstart i menyn löste problemet bägge ggr för mig. Efter det startar jag alltid om bilen i menyn och har inte haft några fler såna issues.
Om bilen ändå inte kan somna är det möjligt/troligt att ditt lågvoltsbatteri är trött och bilen inte törs stänga ned HV-batteriet. Bilarna brukar varma för det men det kanske finns info i service mode om detta om du inte sett någon varning i normal mode. Du har en 2023 villet borde innebära att lågvoltsbatteriet är ett lithiumbatteri som inte borde ta slut på tre år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
Förutom Sentry så håller ”håll USB igång” bilen vaken också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
airdrive
- Teslaägare
-
AAKEE
- Teslaägare
Löste sig?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
airdrive
- Teslaägare
Japp! Stort tack!!
Lite långsam feedback här pga andra saker under dagen. Började med tipset om att kolla det med USB och nu en liten stund senare har bilen somnat.
Av någon anledning var den i-klickat utan att jag kan komma på att jag har gjort det. Nåja….. nu sover bilen som den ska medans vi andra kopplar av inomhus.
Lite långsam feedback här pga andra saker under dagen. Började med tipset om att kolla det med USB och nu en liten stund senare har bilen somnat.
Av någon anledning var den i-klickat utan att jag kan komma på att jag har gjort det. Nåja….. nu sover bilen som den ska medans vi andra kopplar av inomhus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3 LR 2023
-
frippe
- Teslaägare
Jag har den iklickat och vår bil går ned och sover ändå. Även om det är något inkopplat som drar ström, t.ex. en kylväska.airdrive skrev: ↑14 mar 2026 18:47Japp! Stort tack!!
Lite långsam feedback här pga andra saker under dagen. Började med tipset om att kolla det med USB och nu en liten stund senare har bilen somnat.![]()
IMG_5075.jpeg
Model Y LR.
Model S70D
-
airdrive
- Teslaägare
Lurt!
Nu har den sovit i 5 timmar säger tesla-appen.
Nu har den sovit i 5 timmar säger tesla-appen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3 LR 2023