Har en M3 LR Highland som verkar sova djupt. Det är nog bra förvisso men jag kan inte få upp laddluckan utan att gå in i appen. Inte ett jättestort problem men det hade varit smidigare med hemmaladdningen.
Har nycklar i både min telefon och klocka (iPhone 16P/AWU2), men som sagt, luckan öppnas inte utan att jag aktivt går in i appen.
Har 2026.2.3.
Bilen verkar svårväckt
Moderator: Redaktion
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Bilen verkar svårväckt
Gissningsvis är inte bilen det som är svårväckt.maangee skrev: ↑15 mar 2026 08:21Har en M3 LR Highland som verkar sova djupt. Det är nog bra förvisso men jag kan inte få upp laddluckan utan att gå in i appen. Inte ett jättestort problem men det hade varit smidigare med hemmaladdningen.
Har nycklar i både min telefon och klocka (iPhone 16P/AWU2), men som sagt, luckan öppnas inte utan att jag aktivt går in i appen.
Har 2026.2.3.
För att bli av med eventuella buggar i samband med uppdatering av programvaran, starta om bilen med meny - Säkerhet - stäng av bilen, låt bilen vara helt orörd (stäng/öppna inte ens en dörr) i några minuter (tesla säger 2, jag brukar ge den 10 så att den hunnit somna).
Man kan kanske starta om skärmen på rattknapparna också, men stäng av/omstart i menyn är det primära.
Jag har inte haft problem med UWB sedan det kom, jag har inte full koll på om det brukar strula men innan det kom var det ofta inställningar i iPhone som gjorde att den inte gjorde sitt jobb när man kom nära bilen.
Min fru hade lite strul några ggr med det innan UWB kom, sedan dess har allt alltid fungerat.
Det är väl ett par-tre inställningar i Teslaappen man bör ha rätt har jag för mig:
- Plats = Alltid
- Interaktioner i närheten ska vara på (det är UWB)
- Appaktiviteter i bakgrunden.
Kollat dessa?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
maangee
Alla tre inställningar är aktiverade.AAKEE skrev: ↑15 mar 2026 09:18Gissningsvis är inte bilen det som är svårväckt.maangee skrev: ↑15 mar 2026 08:21Har en M3 LR Highland som verkar sova djupt. Det är nog bra förvisso men jag kan inte få upp laddluckan utan att gå in i appen. Inte ett jättestort problem men det hade varit smidigare med hemmaladdningen.
Har 2026.2.3.
För att bli av med eventuella buggar i samband med uppdatering av programvaran, starta om bilen med meny - Säkerhet - stäng av bilen, låt bilen vara helt orörd (stäng/öppna inte ens en dörr) i några minuter (tesla säger 2, jag brukar ge den 10 så att den hunnit somna).
Man kan kanske starta om skärmen på rattknapparna också, men stäng av/omstart i menyn är det primära.
Jag har inte haft problem med UWB sedan det kom, jag har inte full koll på om det brukar strula men innan det kom var det ofta inställningar i iPhone som gjorde att den inte gjorde sitt jobb när man kom nära bilen.
Min fru hade lite strul några ggr med det innan UWB kom, sedan dess har allt alltid fungerat.
Det är väl ett par-tre inställningar i Teslaappen man bör ha rätt har jag för mig:
- Plats = Alltid
Kollat dessa?
När du stänger av bilen, sitter du kvar i sätet under dessa 10 minuter? Förstör man ”sömnen” om man öppnar dörren?
-
AAKEE
- Teslaägare
Låter dörren vara öppen (jag har garage), lutar mig in stänger ned.maangee skrev: ↑15 mar 2026 09:29Alla tre inställningar är aktiverade.AAKEE skrev: ↑15 mar 2026 09:18Gissningsvis är inte bilen det som är svårväckt.maangee skrev: ↑15 mar 2026 08:21Har en M3 LR Highland som verkar sova djupt. Det är nog bra förvisso men jag kan inte få upp laddluckan utan att gå in i appen. Inte ett jättestort problem men det hade varit smidigare med hemmaladdningen.
Har 2026.2.3.
- Plats = Alltid
Kollat dessa?
När du stänger av bilen, sitter du kvar i sätet under dessa 10 minuter? Förstör man ”sömnen” om man öppnar dörren?
En model 3 (i vart fall min M3P 2021) somnar på ~ 8 min.
Jag hade några buggar efter uppdateringar tidigt med min M3P, att bilen som stod inkopplad fick ”laddaren” (Tesla Wall Connector) att börja lysa rött och därför var inte bilen laddad på schemat dagen efter.
Jag började med att alltid starta om enligt det jag beskrivit efter varje uppdatering.
Min model S har haft Wall Connectorn lysande rött vid ett tillfälle efter uppdatering när jag skulle starta om bilen.
Jag har även missat att starta om vid något tillfälle och då haft lite buggar av olika slag. Omstart med stäng av bilen har löst alla utom någon ren bugg i uppdateringen som behövde ny programvara (rutor på höger sida åkte ned hela vägen och gick inte köra upp med resp knapp).
Mitt tips är att alltid starta om efter uppdatering.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
maangee
Min verkar inte vilja starta om helt o hållet.
Satt i förarsätet och valde stäng av via skärmen. Efter ngn minut slocknade fram/bakljus, efter ca 5 min kom ett ”plingljud” samt yttre låsljud. Efter ca tio min i sätet lös fortfarande belysningen på ratt, golv o dörrar.
Nästa test var att stänga av bilen och lät förardörren stå öppen. Efter ca 5 min fick jag varning i appen att dörren var öppen. Väntade ytterligare några min men kan inte avgöra om bilen verkligen somnat.
Sista testet var att låta fönstret på förardörren vara nere och sträckte mig in och stängde av via skärmen. Efter ca 2 min slocknade nog all belysning. Efter ytterligare några min kom låsljudet och rutan åkte automatiskt upp. Under hela testet surrade ett elektroniskt ljud från ”motorhuven” vilket borde innebära att den inte helt sover.
Att min bil inte verkar gå att helt stängas av, kan det bero på att jag har både commander och en XBB dongel?
Satt i förarsätet och valde stäng av via skärmen. Efter ngn minut slocknade fram/bakljus, efter ca 5 min kom ett ”plingljud” samt yttre låsljud. Efter ca tio min i sätet lös fortfarande belysningen på ratt, golv o dörrar.
Nästa test var att stänga av bilen och lät förardörren stå öppen. Efter ca 5 min fick jag varning i appen att dörren var öppen. Väntade ytterligare några min men kan inte avgöra om bilen verkligen somnat.
Sista testet var att låta fönstret på förardörren vara nere och sträckte mig in och stängde av via skärmen. Efter ca 2 min slocknade nog all belysning. Efter ytterligare några min kom låsljudet och rutan åkte automatiskt upp. Under hela testet surrade ett elektroniskt ljud från ”motorhuven” vilket borde innebära att den inte helt sover.
Att min bil inte verkar gå att helt stängas av, kan det bero på att jag har både commander och en XBB dongel?
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag har inte testat att sitta i (sitter ju en sensor i stolen).maangee skrev: ↑15 mar 2026 11:58Min verkar inte vilja starta om helt o hållet.
När bilen somnar klonkar det under baksätet pga kontaktorerna (”relän”) kopplar ut HV-batteriet.
Det klonkar när bilen vaknar också.
Är du för nära med din telefon somnar kanske inte bilen.
Normalt ska inte Obd-donglar påverka.
Jag har en ODB-dongel för scan my tesla och även S3XY inkopplat.
Påverkar varken min S eller tidigare 3 o h har inte påverkat under >5 år.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
maangee
Får testa att stänga av bilen på skärmen och helt enkelt gå bort från bilen.AAKEE skrev: ↑15 mar 2026 12:36Jag har inte testat att sitta i (sitter ju en sensor i stolen).maangee skrev: ↑15 mar 2026 11:58Min verkar inte vilja starta om helt o hållet.
När bilen somnar klonkar det under baksätet pga kontaktorerna (”relän”) kopplar ut HV-batteriet.
Men det känns ju inte alldeles enkelt att starta om, så att stänga via skärmen är inte alltid att bilen verkligen stängs av.
Senast redigerad av maangee, redigerad totalt 1 gånger.
-
AAKEE
- Teslaägare
Rattknapparna startar bara om skärmen enligt manualen, och meny - säkerhet - stäng av bilen är rätt väg om man har någon form av problem.maangee skrev: ↑15 mar 2026 13:16Får testa att stänga av bilen på skärmen och helt enkelt gå bort från bilen.AAKEE skrev: ↑15 mar 2026 12:36Jag har inte testat att sitta i (sitter ju en sensor i stolen).maangee skrev: ↑15 mar 2026 11:58Min verkar inte vilja starta om helt o hållet.
Men det känns ju alldeles enkelt att starta om, så att stänga via skärmen är inte alltid att bilen verkligen stängs av.
Skadar givetvis inte att göra bägge två.
För mig har bilen alltid somnat efter att jag stängt av den i menyn.
Förut hände det att appar höll bilen vaken med alla etablerade har lärt sig att inte hålla bilen vaken.
Teslaappen kan man ju trsta att starta om också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Plaiden har börjat ge liknande problem sedan kanske någon vecka tillbaka. Det går inte längre att lossa kabeln genom appen, inte ens när man står vid bilen med telefonen. Har testat med två telefoner + integrationen med Home Assistant där jag har en knapp som låser upp kabeln med samma bristande resultat. Inuti bilen är numera laddluckan/blixten gråfärgad. Efter några tryck på den och någon minuts väntan lossnar tillslut kabeln. Har ännu inte startat om bilen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag har inga såna issues, vilken mjukvaruversion har du?bjornnilsson skrev: ↑16 mar 2026 08:33Plaiden har börjat ge liknande problem sedan kanske någon vecka tillbaka. Det går inte längre att lossa kabeln genom appen, inte ens när man står vid bilen med telefonen. Har testat med två telefoner + integrationen med Home Assistant där jag har en knapp som låser upp kabeln med samma bristande resultat. Inuti bilen är numera laddluckan/blixten gråfärgad. Efter några tryck på den och någon minuts väntan lossnar tillslut kabeln. Har ännu inte startat om bilen.
Btw, hade du HW4 med UWB eller är det vanliga bluetooth?
Någon enstaka gång kan det ju krångla men då kanske 1 gång per månad. Öppmar man en dörr så löser det sig.
Det enda jag stör mig på är att bilens handtag allt oftare kommer i osynk med mig.
Jag kommer in i garaget, bilen låser upp…kopplar bort laddsladd och precis när jag ska in i bilen så har den bestämt att dra in handtagen. Då är bilen lådt trots att jag är vid dörren och det enda man kan göra är att låta bilen dra in handtagen helt och hållet och sedan trycka på dem. Försöker man dra i handtaget kommer man förlora eftersom bilen ör låst ända tillsman låter handtaget gå in igen.
Fruktansvärt irriterande bug, och något som måste vara väldigt lätt att programmera rätt.
Undrar om Tesla inte ens låter de finniga femtonåriga pryorna som programmerar komma i närheten av bilen, så de ser vad de ställt till med?
Det här problemet fanns när bilen var ny och när UWB kom men det har eskalerat till att hända väldigt ofta för mig.
Det är inget stort problem i livet på så vis, jämfört med krig och svält men det är irriterande eftersom det garanterat finns en väldigt enkel fix. Bilen vet att jag står bredvid och vill in, men den ska ändå tjura och bestämma att det ska låsas.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5