Flera modeller?
Moderator: Redaktion
-
Ingemar S
Flera modeller?
Någon som förstår Teslas modell strategi ?
Skall de bara ha två modeller som säljer ?
Det kommer inte fungera i längden som bilfabrikör…. Men de kanske kommer avveckla bilarna och bara ha taxi och robotar(?)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skall de bara ha två modeller som säljer ?
Det kommer inte fungera i längden som bilfabrikör…. Men de kanske kommer avveckla bilarna och bara ha taxi och robotar(?)
-
Autonom
- Teslaägare
Re: Flera modeller?
Teslas ordförande har sagt att de ska introducera minst 4 nya modeller i år, så nej, de kommer inte sluta tillverka bilar i närtid.
CyberCab och Tesla Semi så gott som garanterade, produktionslinorna har redan använts för att bygga förseriex.
Tesla Roadster kan väl också betraktas som högst sannolikt att den kommer ut i år.
Frågan är om Optimus räknas, men annars är det en offentlig hemlighet att Tesla har skissat på en "CyberVan" (finns en bild där där en skalmodell syntes i bakgrunden från en designstudio), och Elon har gjort antydningar åt att använda Cybertruck som bas för framtida fordon så "CyberVan" är inte så långsökt. Kanske är det samma fordon som Robovan.
Elon har också gjort klart att man avser att öka produktionen (och hans kompensationsplan förutsätter också detta), men det är oklar vad som ska produceras. CyberCab eller mera av Model Y är väl uppenbara kandidater. Notera att etableringen i Indien verkar vara på spåret, så något kommer antagligen komma ut där.
När det gäller S och X så är det nog så enkelt att de dels var för dyra att tillverka (Elon har tidigare sagt att de egentligen borde lagts ner 2020 pga. dålig ekonomi), för låg volym, och att ny lagstiftning skulle tvinga Tesla att bygga om dörrarna. Så att man ska nog inte dra några stora växlar på den nerläggningen.
Sedan har ju nu Tesla lyckats få igång produktion av Dry Cathode 4680 vilket radikalt förenklar och förbilligar battericelltillverkning, vilket också är vad den påtänkta tyska batterifabriken är tänkt att producera, och detta öppnar för prissänkningar. Speciellt kan man misstänka att CyberCab-priset kommer att dra nytta av detta.
Och CyberCab (och andra framtida självkörande bilar där vi inte ens har en kravbild) ska säljas till privatpersoner. Detta är något som väldigt få greppar eller ens kan föreställa sig i dagsläget, men kommer sannolikt att radikalt ändra bilmarknaden (som jag ser det är den rätta frågan hur snabb övergången blir). Det börjar nu komma info om hur CyberCab faktiskt byggs på linan, och det är en stor förenkling när ett antal funktioner i framvagnen utgår, det är en ny våg av förenklingar där.
Men det är en öppen fråga om vad det är för bilmodeller de kommer att producera.
CyberCab och Tesla Semi så gott som garanterade, produktionslinorna har redan använts för att bygga förseriex.
Tesla Roadster kan väl också betraktas som högst sannolikt att den kommer ut i år.
Frågan är om Optimus räknas, men annars är det en offentlig hemlighet att Tesla har skissat på en "CyberVan" (finns en bild där där en skalmodell syntes i bakgrunden från en designstudio), och Elon har gjort antydningar åt att använda Cybertruck som bas för framtida fordon så "CyberVan" är inte så långsökt. Kanske är det samma fordon som Robovan.
Elon har också gjort klart att man avser att öka produktionen (och hans kompensationsplan förutsätter också detta), men det är oklar vad som ska produceras. CyberCab eller mera av Model Y är väl uppenbara kandidater. Notera att etableringen i Indien verkar vara på spåret, så något kommer antagligen komma ut där.
När det gäller S och X så är det nog så enkelt att de dels var för dyra att tillverka (Elon har tidigare sagt att de egentligen borde lagts ner 2020 pga. dålig ekonomi), för låg volym, och att ny lagstiftning skulle tvinga Tesla att bygga om dörrarna. Så att man ska nog inte dra några stora växlar på den nerläggningen.
Sedan har ju nu Tesla lyckats få igång produktion av Dry Cathode 4680 vilket radikalt förenklar och förbilligar battericelltillverkning, vilket också är vad den påtänkta tyska batterifabriken är tänkt att producera, och detta öppnar för prissänkningar. Speciellt kan man misstänka att CyberCab-priset kommer att dra nytta av detta.
Och CyberCab (och andra framtida självkörande bilar där vi inte ens har en kravbild) ska säljas till privatpersoner. Detta är något som väldigt få greppar eller ens kan föreställa sig i dagsläget, men kommer sannolikt att radikalt ändra bilmarknaden (som jag ser det är den rätta frågan hur snabb övergången blir). Det börjar nu komma info om hur CyberCab faktiskt byggs på linan, och det är en stor förenkling när ett antal funktioner i framvagnen utgår, det är en ny våg av förenklingar där.
Men det är en öppen fråga om vad det är för bilmodeller de kommer att producera.
-
Ingemar S
Tackar för utförligt svar.
Finns det inget om en mindre billigare ”vanlig bil” ?
Att köpa en bil utan ratt känns rätt långt bort för mig, men kanske man får se.
Finns det inget om en mindre billigare ”vanlig bil” ?
Att köpa en bil utan ratt känns rätt långt bort för mig, men kanske man får se.
-
Maw
Nej, det närmaste konkreta är väl Semi som verkar vara en verklig och användbar produkt. Inga nya personbilar för vanliga privatpersoner verkar vara i pipen.
2-sitsiga CyberCab lär inte rulla ut brett på flera år (om ens någonsin till privatpersoner) såvida de inte sätter dit ratt och pedaler.
Om Roadster 2 mot förmodan skulle komma i år så handlar det om en väldigt dyr nischbil. Det är en fin gammal tradition att Elon varje år lovar att Roadster 2 ska släppas under det kommande året.
Jag har inte hört något om en van från Tesla på ett par år, sedan de nämnde den 2024 men om den mot förmodan kommer och man vill ha en RoboVan så kanske den kan vara ett alternativ. Det handlar dock inte om en personbil utan en halvstor varutransport/liten buss för ca 20 passagerare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Walken
- Teslaägare
Detta verkar vara väldigt goda nyheter för Lucid och Rivian. De kommer förmodligen ta över den här sektorn med "vanliga" elbilar.Autonom skrev: ↑08 mar 2026 14:47Teslas ordförande har sagt att de ska introducera minst 4 nya modeller i år, så nej, de kommer inte sluta tillverka bilar i närtid.
-
Autonom
- Teslaägare
Det ingen Rivian och en registrerad Lucid registrerad i Sverige, så vad får dig att tro att svenska kunder nu plötsligt skulle springa benen av sig för dessa rätt dyra bilar, från företag som dessutom säljer dessa med stora förluster per bil?
-
Toja
- Teslaägare
Elon verkar tro att det bara kommer finnas Robot taxi framöver.
Det kanske är sant om 10-20 år.
Robotaxi blir säkert bra, men många vill ha sin egna bil och dessutom är det en status symbol för många. Det tar lång tid att ändra beteenden.
Jag själv vill ha självkörande vid många tillfällen men jag vill ha min egna bil som gör det.
Så det behövs flera modeller om Tesla ska få upp volymen. Inte bara göra 18 olika varianter på Model Y.
Robotaxi blir säkert bra, men många vill ha sin egna bil och dessutom är det en status symbol för många. Det tar lång tid att ändra beteenden.
Jag själv vill ha självkörande vid många tillfällen men jag vill ha min egna bil som gör det.
Så det behövs flera modeller om Tesla ska få upp volymen. Inte bara göra 18 olika varianter på Model Y.
MYP -22 | MIB | svart/svart
-
Ingemar S
-
Autonom
- Teslaägare
Om Elon ska få full kompensation måste Teslas produktion minst dubblas de närmaste 5 åren, så för mig är det uppenbart att Tesla kommer att producera bilar som attraherar privatkunder.Toja skrev: ↑09 mar 2026 09:53Elon verkar tro att det bara kommer finnas Robot taxi framöver.
Det har också direkt uttalats från Robyn Denholm, Teslas ordförande, att om det behövs för att hålla uppe farten på tillverkningslinan som gör CyberCab så kommer det en bil på med ratt baserat på CyberCab-plattformen för att fylla ut luckan. Detta finns redan delvis utvecklat men i malpåse.
Så det kommer att finns gångbara fordon att köpa från Tesla även i framtiden, även om vi inte vet vad just nu.
Det är skillnad på att inte veta vad och att det inte kommer något.
Sedan är det väl inte ett orimligt scenario att Model Y fortsätter att förbättras och förbilligas för att öka volymerna, men det har också framgått att Tesla vill gå över till nyare fordonsplattformar på sikt. En hel del av tekniken i CyberCab och även CyberTruck behövs på sikt för att tillåta större sänkningar av produktionskostnaden.
Sedan, i dagsläget så är det ingen som vet exakt hur självkörande bilar kommer att ändra fordonsmarknaden. Ett möjligt scenario, och sannolikt det Elon tror på, är att vi får ett ganska snabbt paradigmskifte, och det kommer i så fall att leda till bilmodeller som i dag antagligen bara finns i Elons huvud.
-
Maw
Jag undrar om en 2-sitsig personbil skulle bli en storsäljare även om den har ratt och pedaler? Känns som en ganska liten nisch?Autonom skrev: ↑09 mar 2026 10:32Om Elon ska få full kompensation måste Teslas produktion minst dubblas de närmaste 5 åren, så för mig är det uppenbart att Tesla kommer att producera bilar som attraherar privatkunder.Toja skrev: ↑09 mar 2026 09:53Elon verkar tro att det bara kommer finnas Robot taxi framöver.
Det har också direkt uttalats från Robyn Denholm, Teslas ordförande, att om det behövs för att hålla uppe farten på tillverkningslinan som gör CyberCab så kommer det en bil på med ratt baserat på CyberCab-plattformen för att fylla ut luckan. Detta finns redan delvis utvecklat men i malpåse.
Så det kommer att finns gångbara fordon att köpa från Tesla även i framtiden, även om vi inte vet vad just nu.
Det är skillnad på att inte veta vad och att det inte kommer något.
Sedan är det väl inte ett orimligt scenario att Model Y fortsätter att förbättras och förbilligas för att öka volymerna, men det har också framgått att Tesla vill gå över till nyare fordonsplattformar på sikt. En hel del av tekniken i CyberCab och även CyberTruck behövs på sikt för att tillåta större sänkningar av produktionskostnaden.
Sedan, i dagsläget så är det ingen som vet exakt hur självkörande bilar kommer att ändra fordonsmarknaden. Ett möjligt scenario, och sannolikt det Elon tror på, är att vi får ett ganska snabbt paradigmskifte, och det kommer i så fall att leda till bilmodeller som i dag antagligen bara finns i Elons huvud.
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Autonom
- Teslaägare
Om man gör en bil med ratt på CyberCab-plattformen så är min spekulation något i stil med VW Golf.
-
Maw
Fast en tvåsitsig, tvådörrars Golfmotsvarighet då? Hade det fått plats med ett baksäte så borde ju CyberCab också ha det, åtminstone som ett alternativ? Eller menar du att CyberCab även skulle få en helt ny och mer praktisk karossform om Tesla sätter dit ratt och pedaler?
Jag förmodar att den nyvarande låga och sluttande bakdelen på CyberCab gör att det blir svårt att få in ett baksäte med tillräcklig takhöjd, sitthöjd och knäutrymme, annars finns det ingen anledning att göra CyberCab enbart tvåsitsig.
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Autonom
- Teslaägare
Vad jag menade är att jag tror att det i så fall blir något som är i storlek som och har transportkapacitet ungefär som en VW Golf. Två rader säten och hatchback.
-
SwedishAdvocate
Någon som tror sig veta på ett ungefär hur Tesla skulle gå tillväga nuförtiden för att testa en ny bilmodell med ratt och pedaler?
Hur länge innan presentation skulle man kunna se de första spionbilderna på en maskerad sådan här ny bilmodell?
Så vitt jag vet så finns det ingenting maskerat i skrivande stund som är ute på vägarna och testas… Och det inkluderar även Roadster 2.0…
Semi testas väl kontinuerligt antar jag. Men den har väl aldrig varit maskerad.
Hur länge innan presentation skulle man kunna se de första spionbilderna på en maskerad sådan här ny bilmodell?
Så vitt jag vet så finns det ingenting maskerat i skrivande stund som är ute på vägarna och testas… Och det inkluderar även Roadster 2.0…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Maetlarv
Elon har kraftfullt dementerat Denholms utsaga att de kan leverera med ratt. Hon är ju bara styrelseordförande, dvs har inget att säga till om.
-
Autonom
- Teslaägare
Det var en nyhet att Denholm sagt att CyberCab kan levereras med ratt, har du någon källa på det?
-
Maw
Google is your friend…
https://www.ttnews.com/articles/tesla-c ... -backtrack Robyn Denholm säger den 28/10 2025 att CyberCab kan få ratt och pedaler.
https://www.teslarati.com/tesla-cyberca ... elon-musk/ från den 31/10 2025, ett par dagar efter att Denholm sa att det kunde bli ratt så sätter Elon ner foten och säger att det inte blir ratt. Han har ju ifs ljugit tidigare så vem vet.
https://www.ttnews.com/articles/tesla-c ... -backtrack Robyn Denholm säger den 28/10 2025 att CyberCab kan få ratt och pedaler.
https://www.teslarati.com/tesla-cyberca ... elon-musk/ från den 31/10 2025, ett par dagar efter att Denholm sa att det kunde bli ratt så sätter Elon ner foten och säger att det inte blir ratt. Han har ju ifs ljugit tidigare så vem vet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Teslaaa
- Teslaägare
Precis, ingenting ute på vägarna som testas (vad vi vet), och om så är fallet så är nog ingen roadster eller annat på gång i närtid.SwedishAdvocate skrev: ↑11 mar 2026 00:30Någon som tror sig veta på ett ungefär hur Tesla skulle gå tillväga nuförtiden för att testa en ny bilmodell med ratt och pedaler?
-
Autonom
- Teslaägare
Google är inte din vän om det gäller information som det gått politik i, som saker som rör Elon-sfären.Maw skrev: ↑12 mar 2026 06:34Google is your friend…
Använd bing, qwant, brave search, grok eller x.com för sådana sökningar, eller youtube (men där måste man se upp med allt AI-generat skräp).
Du har alltså hittat någon som stödjer din tes genom att använda påstådda citat i andra hand utan kontext och exkluderar vad "it" i citatet syftar på. och utan att länka till någon intervjun med påståendet. Jag kan inte hitta någon intervju på nätet där hon uttalar det som citeras, bara samma citat utskrivet i text hos Bloomberg, men de gör inte påståendet att citat syftar på fordonet CyberCab.
Från kontext i Bloomberg verkar det som att "it" mer sannolikt syftar på möjligheten att bygga en annan bil på samma plattform, precis som jag beskrivit tidigare. Sedan är Bloomberg knappast heller något sanningsvittne när det gäller Tesla-sfären, så det kan mycket väl vara så att de "förbättrat" citatet eller att det är, eller saknar, någon bisats som ändrar betydelsen.
Det har dock funnits mindre seriösa spekulationer om möjligheten att skeppa CyberCab med ett compliance-kit med borttagbar ratt och pedaler typ spelkonsol för att den ska uppfylla regelverket i försäljningsögonblicket, dvs. med ett syfte att effektivt kunna sälja en bil utan ratt i ett regelverk som inte tillåter det ("besiktningratt").
-
Maw
Vad menar du att min tes skulle vara? Jag hjälpte dig bara med källor som du efterfrågade av en annan forummedlem. Källorna påverkas knappast av vilken sökmotor som använts för att hitta dem.Autonom skrev: ↑12 mar 2026 13:08Google är inte din vän om det gäller information som det gått politik i, som saker som rör Elon-sfären.Maw skrev: ↑12 mar 2026 06:34Google is your friend…
Använd bing, qwant, brave search, grok eller x.com för sådana sökningar, eller youtube (men där måste man se upp med allt AI-generat skräp).
Du har alltså hittat någon som stödjer din tes genom att använda påstådda citat i andra hand utan kontext och exkluderar vad "it" i citatet syftar på. och utan att länka till någon intervjun med påståendet. Jag kan inte hitta någon intervju på nätet där hon uttalar det som citeras, bara samma citat utskrivet i text hos Bloomberg, men de gör inte påståendet att citat syftar på fordonet CyberCab.
Från kontext i Bloomberg verkar det som att "it" mer sannolikt syftar på möjligheten att bygga en annan bil på samma plattform, precis som jag beskrivit tidigare. Sedan är Bloomberg knappast heller något sanningsvittne när det gäller Tesla-sfären, så det kan mycket väl vara så att de "förbättrat" citatet eller att det är, eller saknar, någon bisats som ändrar betydelsen.
Det har dock funnits mindre seriösa spekulationer om möjligheten att skeppa CyberCab med ett compliance-kit med borttagbar ratt och pedaler typ spelkonsol för att den ska uppfylla regelverket i försäljningsögonblicket, dvs. med ett syfte att effektivt kunna sälja en bil utan ratt i ett regelverk som inte tillåter det ("besiktningratt").
Du efterfrågar ofta källor men bidrar aldrig(?) med egna. Istället kommer du med en massa tvärsäkra påståenden helt utan att visa vad du grundar dem på. Du kanske kan bidra med lite trovärdiga källor till stöd för alla dina killgissningar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Autonom
- Teslaägare
Jag ber om ursäkt för att jag blandade ihop dig med en annan forummedlem, läste inte ordentligt.
Men länken är inte en källa som visar att vad den andre forummedlem påstod stämmer.
Jag kommenterar oftast utifrån mina egna (yrkes-)erfarenheter och världsbild, och den bygger inte på någon enstaka källa. En del av informationen går heller inte att finna på nätet.
Om du tycker att något jag skrivit bör kompletteras med mer källhänvisningar så kan du fråga mig om det, så kan jag försöka leta upp det om jag har tid, för det är ofta resurskrävande.
Men länken är inte en källa som visar att vad den andre forummedlem påstod stämmer.
Jag kommenterar oftast utifrån mina egna (yrkes-)erfarenheter och världsbild, och den bygger inte på någon enstaka källa. En del av informationen går heller inte att finna på nätet.
Om du tycker att något jag skrivit bör kompletteras med mer källhänvisningar så kan du fråga mig om det, så kan jag försöka leta upp det om jag har tid, för det är ofta resurskrävande.
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Roadster unveil i slutet av april?
Jag tror det när jag ser det, men det vore onekligen kul!
/fth
Jag tror det när jag ser det, men det vore onekligen kul!
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
manneson
-
Autonom
- Teslaägare
Det är nog ganska sannolikt att den kommer i närtid, för jag tror att Elon vill gå vidare till andra saker. Speciellt som man avslutar produktionen av S och X med hänvisning till att de har för låg volym, och för att undvika att behöva uppdatera dm pga. nya lagkrav nästa år.