Vilken laddningsnivå är bäst?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Shven »

Har funderar på vilken laddningsnivå som är bäst för en Tesla S som rullar oftare långa sträckor och få korta. Det betyder att den ofta står silla någon vecka eller två mellan körningarna.
Synd men så är det!
Vilken laddningsnivå är bäst för batteriet när den står? 10 50 ellr 90 %? Eller något där emellan? Inga problem för en lägre laddningsgrad för jag kan ladda uppdragen innan jag ska iväg.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Inte 10% och inte 90%. Någonstans mittemellan. ;)

Jag hade ställt laddningen på 50 %, och haft sladden inkopplad om jag skulle låta bilen stå en vecka eller två.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av bylund »

Som Nicke Nyfiken är inne på: Det är extremerna som är dåliga för batteriet, så det viktigaste är att inte låta bilen stå på över 90 % ett längre tag (eller nästan urladdat). Runt 50 % är nog bra förvaringsläge, men ska väga mot hur plötsligt du kan inse att du kommer behöva mer såklart, och hur stora problem du får om det råkar vara strömavbrott när du ska iväg och då inte kan ladda.

Själv brukar jag vardagsladda till 70-80 % och ställa ner på 60 % om jag ska lämna bilen ett längre tag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Shven »

Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Shven skrev:
Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.

Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.

Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av drakbane »

Glasklara svar som vanligt :D
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Shven »

Tack för kloka synpunkter. Det låter rimligt o logiskt att ladda 50-60%.Har läst mycket om Tesla och batteri och om andra Li-Jon batterier men har inte sett något svar på denna fråga.

Kan vara en viktig fråga. Kanske många kör upp laddningen till 90% även om man inte ska köra på några dagar. Kan ha betydelse för degradering?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av EnTraktor »

Nu är jag ingen batteriexpert men vad jag förstått finns det ett antal olika typer av Li-ion batterier som har väldigt olika egenskaper. Så det som stämmer in på en typ Li-ion batteri, kanske inte alls stämmer in på en annan typ.

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
http://investingnews.com/daily/resource ... batteries/
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11222
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Jerker »

Här är en intressant artikel om hur mycket batterikapaciteten har minskat på Teslor som gått >16.000 mil. Ingen har tappat mer än 8%. Undrar hur många av dessa som har laddat så försiktigt det går och skött sina batterier som små bebisar?

http://electrek.co/2016/06/06/tesla-mod ... gradation/
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av sondell »

Tänker tidsgenomsnitt 50% jag. Som det optimala. Även om det är ickelinjärt ;). Då avgör ju användandet var man bör sätta gränsen. Men står nog ändå oftare på 60 än 50 % hos mig. Tror inte det spelar så stor roll.

Att 10% SOC skulle vara farligt har jag aldrig hört. Det som är farligt är om man kommer under en viss nivå så cellerna förstörs. Dit är det en bit kvar även om man kört slut på reserven under 0 km. Dock är det stressande för batteriet att dra ut mkt ström vid låg SOC. Det skyddar bilen åt oss genom de steckade linjerna med effektbegränsningen. Ska bilen stå när det är kallt hade jag också hållit mig över 10 % på batteriet. Och ska den stå länge ska man ha buffer för vampire drain 1% om dagen. Men vid körning inga problems. Kör alltid till 0 km. Är ju snabbast att ladda vid låga SOC ;).
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av sondell »

Jerker skrev:
Här är en intressant artikel om hur mycket batterikapaciteten har minskat på Teslor som gått >16.000 mil. Ingen har tappat mer än 8%. Undrar hur många av dessa som har laddat så försiktigt det går och skött sina batterier som små bebisar?

http://electrek.co/2016/06/06/tesla-mod ... gradation/
Ja är intressant. Men är inte direkt statistiskt säkerställt ;). 4 bilar eller något sådant. Men hade varit intressant att veta detaljerna bakom deras laddning. Youtube Björns batteri har väl också gått mer än 16000 mil.

En bil som alltid laddas till 90% men kör väldigt mycket har ju genomsnittlig SOC ganska lågt och vid 90% väldigt korta tider. Är ju i så fall sämre att ha 90% laddnivå och köra mindre så att den oftare blir stående längre tid med högre SOC och kanske aldrig kommer ner till låga SOC överhuvudtaget. AV denna anledning man har möjlighet att välja daglig laddning ned till 50% om man kör lite. Kör man mycket orkar man väl inte stå att ladda fullt på en SC heller. Är ju bara tidsslöseri ;). Gör ju aldrig jag heller. Men antalet 100% laddningar och antalet SC laddningar på dessa långbilar hade varit intressant att veta.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av sondell »

Nicke Nyfiken skrev:
Shven skrev:
Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.

Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.

Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.

30% kan ju vara bra det, men inte som max laddnivå för då är ju medel SOC alltför låg. Om man tanker använda bilen alltså. Men vid långtidslagring är ju låg spänning och låga temperaturer det bästa som jag förstått det. NASAs studier för satelliter visar på en optmimal max laddnivå på ca 70%, om man tar hänsyn till livstid och användbar energi om jag förstod det rätt. Hänsyn bara till livstid kan ju då vara lägre.

Citat från elbilforum.no
[http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg454136]
The cathode (positive electrode) develops a similar restrictive layer known as electrolyte oxidation. Dr. Dahn stresses that a voltage above 4.10V/cell at elevated temperature causes this, a demise that can be more harmful than cycling a battery. The longer the battery stays in a high voltage, the faster the degradation occurs.

The build-up can result in a sudden capacity loss that is difficult to predict by testing the duration of a battery through cycling alone. This phenomenon had been known for some years and measuring the coulombic efficiency can verify these effects in a more scientific and systematic manner than mere cycling.

Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of eight years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.

NASA reports that once Li-ion passes the eight year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by these phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)
70% = 3.92v
80% = 4.01v
90% = 4.11v
100% = 4.20v
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Shven »

Jerker skrev:
Här är en intressant artikel om hur mycket batterikapaciteten har minskat på Teslor som gått >16.000 mil. Ingen har tappat mer än 8%. Undrar hur många av dessa som har laddat så försiktigt det går och skött sina batterier som små bebisar?

http://electrek.co/2016/06/06/tesla-mod ... gradation/
Rätt fantastiskt att Tesla simulerat 80000 mil och har 80 % batterikapacitet kvar. Det ät kanske inte så konstigt att de kan lova 8 år och obegränsad körsträcka! 10000 mil per år i 8 år!! Kan vara intressant att veta.

Fortfarande är det så att många är nyfikna på Tesla men är rädda för att batteriet ska behöva bytas till mycket stora kostnader.
Har du sett någon artikel om tidsdegradering av batterierna? Med tanke på 8 års garanti kan knappast detta heller vara ett problem. Allt eftersom elbilar kommer att bli vanligare kommer också körsträckorna per bil att sjunka.

Hur ser en ICE ut efter 80000 mil? Motorn bytt ggr x2?
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Shven »

sondell skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Shven skrev:
Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.

Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.

Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.

30% kan ju vara bra det, men inte som max laddnivå för då är ju medel SOC alltför låg. Om man tanker använda bilen alltså. Men vid långtidslagring är ju låg spänning och låga temperaturer det bästa som jag förstått det. NASAs studier för satelliter visar på en optmimal max laddnivå på ca 70%, om man tar hänsyn till livstid och användbar energi om jag förstod det rätt. Hänsyn bara till livstid kan ju då vara lägre.

Citat från elbilforum.no
[http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg454136]
The cathode (positive electrode) develops a similar restrictive layer known as electrolyte oxidation. Dr. Dahn stresses that a voltage above 4.10V/cell at elevated temperature causes this, a demise that can be more harmful than cycling a battery. The longer the battery stays in a high voltage, the faster the degradation occurs.

The build-up can result in a sudden capacity loss that is difficult to predict by testing the duration of a battery through cycling alone. This phenomenon had been known for some years and measuring the coulombic efficiency can verify these effects in a more scientific and systematic manner than mere cycling.

Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of eight years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.

NASA reports that once Li-ion passes the eight year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by these phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)
70% = 3.92v
80% = 4.01v
90% = 4.11v
100% = 4.20v
Sedan är det frågan om Teslas laddning 100% i bilen är att jämföra med 60, 70, 80, 90 eller 100 % i tabellen ovan?
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Eximos »

sondell skrev:
Youtube Björns batteri har väl också gått mer än 16000 mil.
Hans batteri har precis passerat 15k tror jag, han mätte på 15k och fick ca 5% degradering, men han hade dåligt väder med regn så han var inte så säker på resultatet. Det är väldigt svårt o mäta exakt men om det inte är märkbart sämre efter 15k mil så räcker de riktigt länge för mig :)

Cellerna som sitter i Tesla är också anpassade för Tesla så även om man läser mycket om batterier så är det inte säkert att det gäller för kemin i deras celler. Men jag håller med om att låt bilen stå lågt laddad och ladda upp den när du behöver den. Se till att du har tillräckligt med laddning för eventuella överraskningar bara.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av LarsL »

Bjørn låter bilen stå med någonstans 60% i laddning, när han inte kör den. På resor låter han den aldrig stå påmana eller på 0.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11222
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Bjørn låter bilen stå med någonstans 60% i laddning, när han inte kör den. På resor låter han den aldrig stå påmana eller på 0.
påmana=på max?
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av sondell »

Shven skrev:
sondell skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Shven skrev:
Ni resonerar som jag. Tänker mig att det finns en balanspunkt i batteriet när det slits som minst. Vet o te om ni båda har en djupare kunskap om Teslas batterier. Nu vet jag inte om ni har en djup kunskap om Li-Jon batterier eller resonerar som jag. Det är ju inte säkert att vårt resonemang stämmer.
Finns det någon i Teslaklubben som har en djup kunskap om Li-Jon batterier?
Jag är ingen batteriexperter men jag har läst på en hel del om skötsel av Li-Ion batterier, och jag har pratat mycket med riktiga batteriexperter som jag kommit i kontakt med på jobbet, om just hanteringen av batterier. Det är bara att konstatera att det inte är en exakt vetenskap utan det varierar lite bland experterna beroende av deras egna erfarenheter.

Men när det gäller förvaring tycks de flesta vara överens om att 50-60% SOC är bäst för Li-Ion batterier.

Och jag tror inte det är en slump att laddningsgränsen är satt till 50% som lägst på Teslan.
Hade t ex 30% varit optimalt, så hade det givetvis gått att ställa laddningen så lågt. Och hade det bästa varit 70% SOC så hade det antagligen inte gått att ställa laddningen lägre än så.

30% kan ju vara bra det, men inte som max laddnivå för då är ju medel SOC alltför låg. Om man tanker använda bilen alltså. Men vid långtidslagring är ju låg spänning och låga temperaturer det bästa som jag förstått det. NASAs studier för satelliter visar på en optmimal max laddnivå på ca 70%, om man tar hänsyn till livstid och användbar energi om jag förstod det rätt. Hänsyn bara till livstid kan ju då vara lägre.

Citat från elbilforum.no
[http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg454136]
The cathode (positive electrode) develops a similar restrictive layer known as electrolyte oxidation. Dr. Dahn stresses that a voltage above 4.10V/cell at elevated temperature causes this, a demise that can be more harmful than cycling a battery. The longer the battery stays in a high voltage, the faster the degradation occurs.

The build-up can result in a sudden capacity loss that is difficult to predict by testing the duration of a battery through cycling alone. This phenomenon had been known for some years and measuring the coulombic efficiency can verify these effects in a more scientific and systematic manner than mere cycling.

Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of eight years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.

NASA reports that once Li-ion passes the eight year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by these phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)
70% = 3.92v
80% = 4.01v
90% = 4.11v
100% = 4.20v
Sedan är det frågan om Teslas laddning 100% i bilen är att jämföra med 60, 70, 80, 90 eller 100 % i tabellen ovan?

Det där var för Tesla. De har ingen buffer alls i toppen. Läst av av can-bus folken på elbilforum.no, t.ex. användare Sigurdi och Cookie Monster.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av apkungen »

Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av sondell »

apkungen skrev:
Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

sondell skrev:
apkungen skrev:
Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Jag är också frågande till detta påstående, eftersom jag fått höra från flera batteriexperter att antalet laddcykler på ett Li-Ion batteri är mindre viktigt. Det är snarare längden på cyklerna som kan påverkar livslängden på batteriet. Och det skulle då motsäga att en 20-80% laddning är bättre än flera 45-55% laddningar.

Därför skulle det vara intressant att höra vad som ligger bakom detta säkra uttalande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
sondell skrev:
apkungen skrev:
Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Jag är också frågande till detta påstående, eftersom jag fått höra från flera batteriexperter att antalet laddcykler på ett Li-Ion batteri är mindre viktigt. Det är snarare längden på cyklerna som kan påverkar livslängden på batteriet. Och det skulle då motsäga att en 20-80% laddning är bättre än flera 45-55% laddningar.

Därför skulle det vara intressant att höra vad som ligger bakom detta säkra uttalande.
Nu blev jag oxo (Nicke) nyfiken :D
Vi läste ju ganska nyligt att det inte var ngn större skillnad på just detta (Tibors artikel kanske?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
sondell skrev:
apkungen skrev:
Det är definitivt bättre att ladda mellan 20-80% än att hålla på o dutta mellan 45-55%.
Och det baserar du på? Har ju i tester visats att det blir fler laddcykler på den sistnämnda. Kanske delvis beroende på mer värmeutveckling och nu har vi ju batterkylare. Men ändå. "Definitivt bättre".
Jag är också frågande till detta påstående, eftersom jag fått höra från flera batteriexperter att antalet laddcykler på ett Li-Ion batteri är mindre viktigt. Det är snarare längden på cyklerna som kan påverkar livslängden på batteriet. Och det skulle då motsäga att en 20-80% laddning är bättre än flera 45-55% laddningar.

Därför skulle det vara intressant att höra vad som ligger bakom detta säkra uttalande.
Tesla rekommenderar ju att ladda ofta lite, hellre än att ladda sällan mycket. Så visst är det bra för batteriet att hålla sig mellan 45 och 55%. Det enda som kanske blir lidande är procentberäkningen av batterinivån. Men det är ju bara optiskt så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5900
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av Gustafsson »

Tesla rekommenderar starkt att alltid ansluta bilen när den inte används för att optimera batteriets livslängd. (Bruksanvisning daterad i år). Jag har inte sett något om att man inte bör använda 90% som mål för "daily use". Finns inget skäl att frångå dessa enkla rekommendationer tycker jag...
Batteridegraderingen tycks gå väldigt långsamt. iaf för mig. Har förlorat ca 5 km typical på 2200 mil. Degraderingen är dock svår att bedöma då range plötsligt kan ändra sig efter en ny OTA uppdatering..

" Det bästa sättet att
bevara batteriet är att HA DIN Model S
ANSLUTEN när du inte använder den. Det här
är särskilt viktigt om du inte planerar att köra
Model S under flera veckor. När Model S är
ansluten till elnätet vaknar den upp när det
behövs för att automatiskt upprätthålla en
laddningsnivå som maximerar batteriets
livslängd."


/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 mar 2014 09:06

Re: Vilken laddningsnivå är bäst?

Inlägg av JonPersson »

Det blir lite fel om man betraktar det hela som ett batteri. Det är ju 7104 batterier grupperade i compartments. Något förenklat kan man säga att när batteriet är tomt är alla celler tomma och när det är laddat 100% är alla fulla. Men på 50% laddning är inte alla celler halvfulla; På den nivån kan vissa celler exempelvis vara 80% och andra 20%. Det är därför lite vanskligt att spekulera i optimal laddnivå. Det viktigaste är att alltid ha bilen inkopplad när man kan. Då kommer den själv att omfördela laddning mellan celler och compartments för att maximera batteripackets livslängd.
Skriv svar