Försäkringsfråga - Standard Model Y 2026

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

lunosc93

Försäkringsfråga - Standard Model Y 2026

Inlägg av lunosc93 »

Tjena! Jag ska hämta ut min nya Standard RWD inom de närmaste dagarna och funderar lite kring försäkring. Hur bör man tänka där?

Jag har fått uppfattningen att glastaket inte ingår i Teslas vagnskadeförsäkring – men jag kan ha fel. Stämmer det, och finns det i så fall något försäkringsbolag som inkluderar takskador i sin halvförsäkring?

Dela gärna med er av egna erfarenheter och tips på vad man bör tänka på!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Försäkringsfråga - Standard Model Y 2026

Inlägg av mikebike »

lunosc93 skrev: 19 mar 2026 14:00
Tjena! Jag ska hämta ut min nya Standard RWD inom de närmaste dagarna och funderar lite kring försäkring. Hur bör man tänka där?

Jag har fått uppfattningen att glastaket inte ingår i Teslas vagnskadeförsäkring – men jag kan ha fel. Stämmer det, och finns det i så fall något försäkringsbolag som inkluderar takskador i sin halvförsäkring?

Dela gärna med er av egna erfarenheter och tips på vad man bör tänka på!
Jo, glastaket ingår i VSG, men självrisken är hög.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
lunosc93

Inlägg av lunosc93 »

Tack för svaret! Då förstår jag hur det ligger till. Jag får betydligt bättre pris hos Länsförsäkringar jämfört med vad Trygg-Hansa erbjuder för halvförsäkring.

Är det ändå värt att välja Trygg-Hansa, med tanke på att de hanterar vagnskadegarantin?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lunosc93 skrev: 19 mar 2026 14:12
Tack för svaret! Då förstår jag hur det ligger till. Jag får betydligt bättre pris hos Länsförsäkringar jämfört med vad Trygg-Hansa erbjuder för halvförsäkring.

Är det ändå värt att välja Trygg-Hansa, med tanke på att de hanterar vagnskadegarantin?
Nä det tycker jag inte.
Den enda anledningen jag ser för att välja THs halvförsäkring är att den ger 5000:- i självriskreduktion på vagnskada, vilket man inte får på LF halvförsäkring.
Så med LF får man betala 13.750:- (istället för TH 8.750:-) i självrisk om man behöver använda vagnskadegarantin. Men skadan måste fortfarande överstiga 13.750:- att åtgärda, för att det ska bli ett försäkringsärende hos TH.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare

Inlägg av leolulz »

Gissar på att detta gäller alla Teslor. Två veckor gratis hos TH. Jag fick precis idag försäkringserbjudande från dem med 25% rabatt första året. Det kanske ändå inte är billigare än LF för dig.
lunosc93

Inlägg av lunosc93 »

Jag har fått ett pris på cirka 380 kr för halvförsäkring hos Länsförsäkringar, jämfört med ungefär 550–580 kr hos Trygg-Hansa. Därför lutar det mer åt Länsförsäkringar, särskilt eftersom den enda tydliga fördelen med Trygg-Hansa verkar vara en lägre självrisk genom rabatt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Jag fick också billigare pris på ny Y hos länsförsäkringar, har flyttat 2 tesla dit.
LF också mycket lättare att få tag på kundtjänst via deras app.
TH kan man ej kontakta utöver chatt ibland eller telefon med ofta långa kötider.
Hade nyligen ett hemförsäkringsärende hos TH där det var segt med utbetalning, fick ringa och "tjata" och påminna flera gånger innan dom till slut avslutade ärendet och swishade ersättningen.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)