Fick precis under en kort tur 7 felkoder och all regenbromsning försvann.
Känns skumt att köra. Har testat starta om med scrollhjulen och även med "Stäng av bilen"-kommandot från skärmen. Men felen består.
Behöver köra 20 mil imorgon. Vågar jag göra det om felen är kvar? Kan man ringa Tesla vägassistans för remote diagnos/råd eller det är fel kanal?
Bilen är en Juniper uttagen i december.
Hjälp! 7 felkoder. Vågar jag köra?
Moderator: Redaktion
-
Tymrev
- Teslaägare
Hjälp! 7 felkoder. Vågar jag köra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
DennisHalmstad
- Teslaägare
Re: Hjälp! 7 felkoder. Vågar jag köra?
Bilen är ju helt ny, du är under full garanti.
Jag hade snackat med tesla direkt utan tvekan.
Tesla M3 LR AWD -21
-
T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
-
Tymrev
- Teslaägare
Jo. Så klart ska jag logga ärende. Men jag är just nu inte hemma och måste köra 10+10 mil under morgondagen (söndag). Sedan 10 mil på måndag. Enligt googling och AI-svar borde det gå bra om jag är försiktig och tänker på att jag inte har regen alls och således måste trycka mycket hårdare på bromsen när jag ska bromsa.DennisHalmstad skrev: ↑21 mar 2026 20:39Bilen är ju helt ny, du är under full garanti.
Var mest orolig för säkerheten om jag kan köra bilen. Men eftersom bilen inte säger att jag inte kan köra, så borde jag väl rimligen kunna köra tills Tesla kan felsöka bilen? Vill mest stilla min oro inför morgondagen.
-
frippe
- Teslaägare
Om du felanmäler kommer Tesla göra felsökningar på distans och utifrån vad dessa visar kommer du få råd från dem hur du ska tänka om användandet.Tymrev skrev: ↑21 mar 2026 21:38Jo. Så klart ska jag logga ärende. Men jag är just nu inte hemma och måste köra 10+10 mil under morgondagen (söndag). Sedan 10 mil på måndag. Enligt googling och AI-svar borde det gå bra om jag är försiktig och tänker på att jag inte har regen alls och således måste trycka mycket hårdare på bromsen när jag ska bromsa.DennisHalmstad skrev: ↑21 mar 2026 20:39Bilen är ju helt ny, du är under full garanti.
Var mest orolig för säkerheten om jag kan köra bilen. Men eftersom bilen inte säger att jag inte kan köra, så borde jag väl rimligen kunna köra tills Tesla kan felsöka bilen? Vill mest stilla min oro inför morgondagen.
Så bäst är att felanmäla direkt på distans, så får du assistans med en gång.
Model Y LR.
Model S70D
-
manneson
Om bilen inte säger något utanför service-mode hade jag inte varit ett dugg orolig. Bara att köra.
-
Tymrev
- Teslaägare
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ställer du frågan direkt till Tesla om det är säkert att köra bilen så kommer dom med närmare 100% sannolikhet säga nej, och råda dig att snarast ta dig till ett servicecenter, eller tom bärga bilen dit.
Det finns rätt stora risker och ingen som helst uppsida för dom att säga något annat.
Ställer du frågan, får nej, och ändå kör bilen så utsätter du dig för risken att själv få stå för hela kostnaden för reparationer om något händer.
Jag håller med ovanstående, kör bilen så länge du inte får kritiska varningar utanför service mode, och anmäl ärende på vanligt sätt i appen.
/fth
Det finns rätt stora risker och ingen som helst uppsida för dom att säga något annat.
Ställer du frågan, får nej, och ändå kör bilen så utsätter du dig för risken att själv få stå för hela kostnaden för reparationer om något händer.
Jag håller med ovanstående, kör bilen så länge du inte får kritiska varningar utanför service mode, och anmäl ärende på vanligt sätt i appen.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
Tymrev
- Teslaägare
Jag får samma varningar utanför service-mode. Men den säger inte att jag inte får köra bilen. Bara information om att diverse säkerhetssystem, regen etc. är satta ur drift.fth skrev: ↑22 mar 2026 08:23Ställer du frågan direkt till Tesla om det är säkert att köra bilen så kommer dom med närmare 100% sannolikhet säga nej, och råda dig att snarast ta dig till ett servicecenter, eller tom bärga bilen dit.
/fth
Har registrerat ärende i appen. Men är ändå osäker på om jag ska köra bilen idag. Ställer till det rejält då jag är bortrest 10 mil från hemmet.
Kanske ska ringa Tesla road side assistance för råd?
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Det ser inte ut som något som skulle förstöra något om du kör hem. Jag skulle köra hem i det läget, undantaget om du kanske är i samma stad som det finns ett Tesla Servicecenter så att bilen ändå måste tillbaka dit du är nu.Tymrev skrev: ↑22 mar 2026 09:43Jag får samma varningar utanför service-mode. Men den säger inte att jag inte får köra bilen. Bara information om att diverse säkerhetssystem, regen etc. är satta ur drift.fth skrev: ↑22 mar 2026 08:23Ställer du frågan direkt till Tesla om det är säkert att köra bilen så kommer dom med närmare 100% sannolikhet säga nej, och råda dig att snarast ta dig till ett servicecenter, eller tom bärga bilen dit.
/fth
Har registrerat ärende i appen. Men är ändå osäker på om jag ska köra bilen idag. Ställer till det rejält då jag är bortrest 10 mil från hemmet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Tymrev
- Teslaägare
Jag är faktiskt i samma stad som ett servicecenter, men är ju stängt idag. Måste hem under dagen, sedan måste jag tillbaka hit igen ikväll och sen tanken att åka hem på måndag.AAKEE skrev: ↑22 mar 2026 09:47Det ser inte ut som något som skulle förstöra något om du kör hem. Jag skulle köra hem i det läget, undantaget om du kanske är i samma stad som det finns ett Tesla Servicecenter så att bilen ändå måste tillbaka dit du är nu.Tymrev skrev: ↑22 mar 2026 09:43Jag får samma varningar utanför service-mode. Men den säger inte att jag inte får köra bilen. Bara information om att diverse säkerhetssystem, regen etc. är satta ur drift.fth skrev: ↑22 mar 2026 08:23Ställer du frågan direkt till Tesla om det är säkert att köra bilen så kommer dom med närmare 100% sannolikhet säga nej, och råda dig att snarast ta dig till ett servicecenter, eller tom bärga bilen dit.
/fth
Nej, det borde inte vara någon fara då det är fina torra vägar etc. Felen gör ju att regen är totalt borta så den är tungbromsad. Samt att abs och antispinn också är ur funktion.