Fått tipsat att sätta asfaltsgummi i hjulhus så man får ner ljudet . låter smart . enkelt att montera tänkte prova det
Nån mer som provat ?
Smältfolie i hjulhus
Moderator: Redaktion
-
Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Smältfolie i hjulhus
Allt jag läst om att ljudisolera själv slutar i att det är omöjligt att mäta sig till några resultat. Upplevda resultat är troligen placebo.
Tesla MYLR -23
-
tor-ake
- Teslaägare
Det som man hör som vägljud är vibrationer med frekvenser som fortplantar sig genom bussningarna i hjulupphängningarna och får hela karossen att vibrera. Om man inte kan täcka varenda kvadratcentimeter av karossen med ljuddämpande material och även glastaket och de rutor som är limmade i karossen så blir man inte kvitt ljudet.
De bilar som verkligen är tysta har hjulupphängningar som dämpar bort ljudet. Kolla på nittitalsmercor t.ex. de har mjuka gummibussningar i bärarmarna och bärarmarna sitter inte direkt i karossen utan i hjälpramar som i sin tur är gummiupphängda och dämpar ljudet ytterligare.
Finns inga genvägar som farbror barbro sade
De bilar som verkligen är tysta har hjulupphängningar som dämpar bort ljudet. Kolla på nittitalsmercor t.ex. de har mjuka gummibussningar i bärarmarna och bärarmarna sitter inte direkt i karossen utan i hjälpramar som i sin tur är gummiupphängda och dämpar ljudet ytterligare.
Finns inga genvägar som farbror barbro sade
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Bera_n
Det finns nån tråd här på forumet där en person ljudisolerat med viss framgång, om du söker bör du hitta den. Mycket av ljudet i M3 är vägljud som tar sig in från bakvagnen. Märker ju själv att det blir tystare på resa när skuffen är full med mjuka saker.
-
Bera_n
-
T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
-
Chill
- Teslaägare
Hej
Upplevde också att mycket vägljud kom från bagagen på min förra M3 från 2022.
Jag lyfte ut hela bagagens interiör och klistrade på dämpningsskivor som var cirka 6-12mm beroende på hur mycket utrymme som fanns att spela med. Blev stor skillnad.
Det roligaste vara att jag inte sa något till mina barn utan att de själva märkte skillnaden när vi var ute och körde.
Det tar några timmar men var ganska lätt och roligt.
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————