3-10 april nu!
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
-
FirstTesla2026
Re: Väntrum model Y Juniper
@DonTompa - min själsfrände och bästa vän.
3-10 april nu!
3-10 april nu!
Beställt MY LR AWD 9/2 - Vit/Svart inredning
Order Timeline:
2026-02-09: Reservation
2026-02-09: Delivery est: apr 2026
2026-03-06: new est: April 14 - May 6
2026-03-15: new est: May 8 - May 30
2026-03-22: new est: April 3 - April 10
Order Timeline:
-
Don Tompa
Snyggt där! Inte lika lyckosamt men indragning iaf 15-30 April… Hur många gånger till kommer det ändras
7dagars intervall på dig, jag har iaf 2veckor nu. De lackar vita bilar först!
LOL
Beställt MY LR AWD 9/2 - Svart/Svart
-
enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Tips till alla som får sin leverans nu, se till att sätta upp något som typ Teslamate för att få full koll på batteridegradering och annat.
https://github.com/teslamate-org/teslamate
Ladda enbart till 50% om ni inte behöver mer. Vårda era batterier!
https://github.com/teslamate-org/teslamate
Ladda enbart till 50% om ni inte behöver mer. Vårda era batterier!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
-
Spid3r
Fick ytterligare en ändring nu, 20 april - 12 maj (från 2-24 maj).
MY RWD 2023
MY RWD LR beställd 2026-01-26
MY RWD LR beställd 2026-01-26
-
Kensan
Ny uppsk leverans 3 april - 10 april.
Tidigare 14 april - 6 maj.
Så nu kanke bilen kommer snart
Tidigare 14 april - 6 maj.
Så nu kanke bilen kommer snart
-
T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
-
ChristianG123
Hur går själva leveransen till när det är dags?
Jag vill inte vara en jobbig övernitisk bilköpare men samtidigt inte göra något misstag och missa att kontrollera något som är viktigt att kontrollera före leverans. Är det någon som tänker använda den här viewtopic.php?f=49&p=702807#p702807 eller någon annan checklista?
Att gå runt med 6 papperssidor med kontroller känns lite mycket men det kanske inte är konstigt alls? Hur planerar ni? Råd/tips?
Jag vill inte vara en jobbig övernitisk bilköpare men samtidigt inte göra något misstag och missa att kontrollera något som är viktigt att kontrollera före leverans. Är det någon som tänker använda den här viewtopic.php?f=49&p=702807#p702807 eller någon annan checklista?
Att gå runt med 6 papperssidor med kontroller känns lite mycket men det kanske inte är konstigt alls? Hur planerar ni? Råd/tips?
- MY AWD LR / Quicksilver / Premium-Black / Uppdaterad Autopilot / 19in /
- Tesla Gothenburg Mölndal Delivery Center
- Business Lease
Order Timeline:
2026-03-08: Reservation
2026-03-08: Delivery est: apr-maj
2026-03-10: new est: 24 maj - 15 juni
- Tesla Gothenburg Mölndal Delivery Center
- Business Lease
Order Timeline:
2026-03-08: Reservation
2026-03-08: Delivery est: apr-maj
2026-03-10: new est: 24 maj - 15 juni
-
cchvuth
-
Ahmchu
Jag har beställt min första Tesla, en preimium awd stealth grey, med svart interiör.
La beställning 22/2 med leverans i april, sedan ändrat till 9-31 maj.
Kan man förvänta sig att få den tidigare?
La beställning 22/2 med leverans i april, sedan ändrat till 9-31 maj.
Kan man förvänta sig att få den tidigare?
-
FirstTesla2026
Det ligger på köparens ansvar att göra en kontroll av bilen vid upphämtning. Jag hade tagit med mig papperssidorna och gjort kontrollen. Kommer att göra något liknande själv.ChristianG123 skrev: ↑22 mar 2026 22:26Hur går själva leveransen till när det är dags?
Beställt MY LR AWD 9/2 - Vit/Svart inredning
Order Timeline:
Order Timeline:
-
heldiggrisen
- elbilist
Såhär gick det till för mig i Trelleborg.
Jag mötte upp till bokat tid.
Hälsade på leveranspersonalen och visade fram mitt körkort.
Jag hittade lätt till min bil (regnr) och kollade snabbt att det självklara stämde (färg, inredning och utrustningsnivå) och dubbelkollade VIN (5 sista).
Sen kopplade jag mig upp till bilen via appen (onödigt att signera godkänn avtal om det är fel bil).
Jag fick lite mer info (eller hur mycket genomgång av bilen man behöver), och körde ur leveranshallen ut på parkeringsplatsen.
Där gick jag i lugn och ro genom bilen med hjälp av en av de 10000 checklistor man hittar på nätet.
Viktigaste är imho lack och interiörskador, plåt (glapp och gapp), att allt följer med bilen (min saknade USB-minne till sentry, och annat som senare kan vara svårt att bevisa kom med bilen från produktionen (typ en spricka i taket eller ripor i lacken.
Man har också ett par dagar och typ 100km att lämna in serviceärende gällande fel.
Jag gick in och anmälde att USB-minnet saknades (hade fått meddelande innan av min leveranskontakt att det skulle följa med), och de bokade in en till mig som jag hämtade i Malmö på väg hem.
Förutom USB-stickan, så var bilen felfri och i paritet med den kvalitet jag fått av andre märken som tex Mercedes och Volvo.
Jag tror mycket hänger kvar sen vi fick våra bilar från USA, där levererade Tesla ut mycket konstigt.
Men absolut, ta dig tid att gå genom bilen grundlig innan du kör från parkeringen, det kan spara dig för mycket sen.
Det finns också ett par bra videor på YT som visar folk som går genom sin Juniper vid leverans, några mer nitiska än andra.
Om man får driva reklam för andra företag här på TCS, så vill jag slå ett slag för Rondellen som ligger bredvid Tesla Delivery i Trelleborg. Jag handlade in tredjeparts vinterdäck och fick levererat dit.
När min kontroll var klar, så körde jag bilen dit, och fick satt på vinterdäcken. Använde då också anledningen till att slå en snabb kik under bilen medan den stod på liften (gå inte under bilen bara).
Riktig trevliga och duktiga killar på Rondellen släpvagnservice, och du kan säkert betala Jimmy några kronor för att han lyfter upp din bil på liften om du vill ta en extra kik under samt i hjulhusen, men det kan vara lämpligt att ringa/mejla innan.
Jag hittade lätt till min bil (regnr) och kollade snabbt att det självklara stämde (färg, inredning och utrustningsnivå) och dubbelkollade VIN (5 sista).
Sen kopplade jag mig upp till bilen via appen (onödigt att signera godkänn avtal om det är fel bil).
Jag fick lite mer info (eller hur mycket genomgång av bilen man behöver), och körde ur leveranshallen ut på parkeringsplatsen.
Där gick jag i lugn och ro genom bilen med hjälp av en av de 10000 checklistor man hittar på nätet.
Viktigaste är imho lack och interiörskador, plåt (glapp och gapp), att allt följer med bilen (min saknade USB-minne till sentry, och annat som senare kan vara svårt att bevisa kom med bilen från produktionen (typ en spricka i taket eller ripor i lacken.
Man har också ett par dagar och typ 100km att lämna in serviceärende gällande fel.
Jag gick in och anmälde att USB-minnet saknades (hade fått meddelande innan av min leveranskontakt att det skulle följa med), och de bokade in en till mig som jag hämtade i Malmö på väg hem.
Förutom USB-stickan, så var bilen felfri och i paritet med den kvalitet jag fått av andre märken som tex Mercedes och Volvo.
Jag tror mycket hänger kvar sen vi fick våra bilar från USA, där levererade Tesla ut mycket konstigt.
Men absolut, ta dig tid att gå genom bilen grundlig innan du kör från parkeringen, det kan spara dig för mycket sen.
Det finns också ett par bra videor på YT som visar folk som går genom sin Juniper vid leverans, några mer nitiska än andra.
Om man får driva reklam för andra företag här på TCS, så vill jag slå ett slag för Rondellen som ligger bredvid Tesla Delivery i Trelleborg. Jag handlade in tredjeparts vinterdäck och fick levererat dit.
När min kontroll var klar, så körde jag bilen dit, och fick satt på vinterdäcken. Använde då också anledningen till att slå en snabb kik under bilen medan den stod på liften (gå inte under bilen bara).
Riktig trevliga och duktiga killar på Rondellen släpvagnservice, och du kan säkert betala Jimmy några kronor för att han lyfter upp din bil på liften om du vill ta en extra kik under samt i hjulhusen, men det kan vara lämpligt att ringa/mejla innan.
-
minid
heldiggrisen skrev: ↑23 mar 2026 09:51Såhär gick det till för mig i Trelleborg.
Kul läsning!
Jag ska själv hämta min bil i trelleborg. Ska bli intressant!
Beställd 30/1: MY LR AWD Vit/Svart
Förväntad leverans: 27-31 Mars
Förväntad leverans: 27-31 Mars
-
b3tr3
Fick reg.nr i appen idag och fönstret justerat från 28-31 mars --> 24 - 28 mars.
Pratade med min säljkontakt som tyvärr meddelade att de inte fått nummerplåtarna så troligen leverans först nästa vecka. Bilen själv skulle anlända till leveransställe imorgon....suck...
Pratade med min säljkontakt som tyvärr meddelade att de inte fått nummerplåtarna så troligen leverans först nästa vecka. Bilen själv skulle anlända till leveransställe imorgon....suck...
-
Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
Då har jag fått uthämtnng bokad till nu på fredag (26/3) i Göteborg.
Bilen beställdes den 9/1
LR AWD Premium
Diamantsvart lack
Vit inredning
19"
Odubbade vinterdäck
EAP
Riktigt bra tajming på det hela då jag har varit bortrest utomlands i nästan en halvår och kom hem till Sverige inatt. Föregående Model Y LR AWD från 2021 sålde jag 2 dagar innan jag flyttade.
Bilen beställdes den 9/1
LR AWD Premium
Diamantsvart lack
Vit inredning
19"
Odubbade vinterdäck
EAP
Riktigt bra tajming på det hela då jag har varit bortrest utomlands i nästan en halvår och kom hem till Sverige inatt. Föregående Model Y LR AWD från 2021 sålde jag 2 dagar innan jag flyttade.
Driver sajten Car.info
-
heldiggrisen
- elbilist
Lycka till. Det var helt odramatisk. Ladda ner appen först, ta med körkort och lite tålamod, så kan du njuta av din bil efter typ 30-45 minuter granskande.minid skrev: ↑23 mar 2026 13:28heldiggrisen skrev: ↑23 mar 2026 09:51Såhär gick det till för mig i Trelleborg.
Kul läsning!
Jag ska själv hämta min bil i trelleborg. Ska bli intressant!![]()
Jag fick med tygmattor, laddsladd (typ 2), dragkrok (kolla att alla delar är med, krok, 2 nycklar och skyddskopp), ”nödhjälpskudde” typ reflexväst, varningstriangel och första hjälpen, hatthylla, ppf framför bakre hjulhus, stänkskydd fram, 2 styck kortnycklar (låg i bilen) och USB-minne till sentry (fattades på min).
Jag skrev ut kontrakt, då regbeviset kommer i posten några dagar senare.
Jag kollade också transportstyrelsens tjänst för att jag stod som ägare och att bilen var i trafik.
1 månads premium connectivity följer med, samt 14 dagers försäkring. Jag fick meddelande från TH i Kivra om att det var bara att betala fakturan för att förlänga efter 14 dager gratis. Då får du dessutom 25% rabatt första året. Sjukt dyr bil att försäkra, jag betalar samma nu för Teslan på halvförsäkring som min förra Ioniq 5 på helförsäkring stor.
Annars en helt grym bil, tyst och mjuk (i paritet med min Ioniq 5, alltså ljusår bättre än gamla Y). Jag köpte 19” vinterdäck och då är den marginellt snålare än Ioniq 5 RWD på 20”, men jag dras kanske lite mer med ”inspirerande körning” med MYP
Ska bli spännande att se vad den drar på 21” sommarskor, men efter att kört Hyundai i 4 år och M3 innan dess, så är inte räckvidd något jag tänker så mycket på. Man laddar när man pinkar ändå.
Har inte snabbladdat än, men jag blev bortskämd med Ioniq 5s 18 minuter 10-80 (som jag själv upplevde ett antal gånger under sommaren), men den lägre förbrukningen (även på 21”) och ett lite större batteripaket väger nog upp för ”slöare laddgraf.”
Ångrar jag bytet? Inte alls, det är extrem stor skillnad mellan gamla M3/MY, båda i lyxkänsla och komfort. Performance-stolarna är på nivå med det bättre, även om jag alltid kommer längta tillbaka till min 2002 Saab 9-3, och Volvosäten med riktig kohud.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Måste fråga vilken Model Y det är du jämför med.heldiggrisen skrev: ↑23 mar 2026 14:42Annars en helt grym bil, tyst och mjuk (i paritet med min Ioniq 5, alltså ljusår bättre än gamla Y
Ångrar jag bytet? Inte alls, det är extrem stor skillnad mellan gamla M3/MY, båda i lyxkänsla och komfort.
Måste ju vara de kinabyggda -21, -22 och -23 med sämre ljuddämpning och mycket sämre fjädring som du jämför med.
Det är verkligen inte några extremt stora skillnader i jämförelse med de tyskbyggda Model Y innan Juniper.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
heldiggrisen
- elbilist
Kinabygd 2022 jag jämför med, men även de första ”tyska” MY (som jag dock bara har haft som hyrbil över helgen) upplevde jag som rätt mycket bullrigare och störigare än min Ioniq 5. Juniper känns som samma som Ioniq. Nu har jag inte jämfört rakt av mellan de två back-to-back, utan med min Ioniq 5 som benchmark, men kinesiska (och tidiga tyska) MY upplevde jag som av rätt mycket lägre kvalitet och komfort mätt mot Koreanen.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 mar 2026 15:34Måste fråga vilken Model Y det är du jämför med.heldiggrisen skrev: ↑23 mar 2026 14:42Annars en helt grym bil, tyst och mjuk (i paritet med min Ioniq 5, alltså ljusår bättre än gamla Y
Ångrar jag bytet? Inte alls, det är extrem stor skillnad mellan gamla M3/MY, båda i lyxkänsla och komfort.
Måste ju vara de kinabyggda -21, -22 och -23 med sämre ljuddämpning och mycket sämre fjädring som du jämför med.
Det är verkligen inte några extremt stora skillnader i jämförelse med de tyskbyggda Model Y innan Juniper.
Det kan bero på de adaptiva dämparna i Juniper Performance , som jag tror inte fanns i Legacy oavsett modell? Men även Juniper AWD upplevs som bättre komfort mot Legacy av samma modell och ursprungsfabrik.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja jämfört med en kinabyggd 2022 är det stor skillnad, det håller jag helt med om.heldiggrisen skrev: ↑23 mar 2026 15:56Kinabygd 2022 jag jämför med, men även de första ”tyska” MY (som jag dock bara har haft som hyrbil över helgen) upplevde jag som rätt mycket bullrigare och störigare än min Ioniq 5. Juniper känns som samma som Ioniq. Nu har jag inte jämfört rakt av mellan de två back-to-back, utan med min Ioniq 5 som benchmark, men kinesiska (och tidiga tyska) MY upplevde jag som av rätt mycket lägre kvalitet och komfort mätt mot Koreanen.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 mar 2026 15:34Måste fråga vilken Model Y det är du jämför med.heldiggrisen skrev: ↑23 mar 2026 14:42Annars en helt grym bil, tyst och mjuk (i paritet med min Ioniq 5, alltså ljusår bättre än gamla Y
Det kan bero på de adaptiva dämparna i Juniper Performance , som jag tror inte fanns i Legacy oavsett modell? Men även Juniper AWD upplevs som bättre komfort mot Legacy av samma modell och ursprungsfabrik.
Men att det även skulle gälla de första tyskbyggda bilarna har du nog fått om bakfoten.
Alla tidiga Tysklandsbilar är Performance (vilket du säkert vet eftersom du hyrt en sådan över helgen). De fick bättre ljuddämpning, andra material i inredningen och mycket bättre och komfortablare stötdämpning/fjädring.
Steget mellan dessa tysklandsbilar och Juniper är mindre än steget från Kina till Tysklands-byggda bilar 2022.
Missförstå mig inte, Juniper är tystare och komfortablare, MEN hur stor skillnad det är mot tidigare Model Y beroende helt på vilken version man jämför med.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
b3tr3
Är det någon som vet hur mycket det brukar fördröja med denna reg.nr problematiken som är just nu? Bilen kommer till leveranscenter imorgon och jag har fått reg i appen, så även registreringen är klar. Det är endast plåtarna de väntar på. Jag menar, tesla är väl sådär nöjda över att bilen ev glider över i april...