Jag skulle åka till servicecenter, det låter väldigt märkligt. Aldrig hänt mig och jag ändå har an gammal Tesla från 2018.mikebike skrev: ↑10 nov 2025 14:55AP? Bilen spökbromsar på farthållare också.Gustafsson skrev: ↑10 nov 2025 14:39Kör inte med AP när jag skjutsar folk. Plötsligt händer det AAARGH . Blir också själv fortfarande efter många år överrumplad å stressad av bilens beteende. Inte som första AP versionen som bestämt ville köra ner i höger dikesren efter ett backkrön, men heller inte nära premium alls.
"Var det du eller bilen som bromsade?"
Vanligaste kommentaren från passagerare.
Dessutom skrattar de. Oklart om det är åt mig eller bilen.
Jag har slutat ta med kollegorna när vi skall åka på konferens. Jag skäms för att jag kör en så dysfunktionell bil.
Spökbromsningarna
Moderator: Redaktion
-
Walken
- Teslaägare
Re: Spökbromsningarna
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och du tror det hjälper?Walken skrev: ↑11 nov 2025 07:16Jag skulle åka till servicecenter, det låter väldigt märkligt. Aldrig hänt mig och jag ändå har an gammal Tesla från 2018.mikebike skrev: ↑10 nov 2025 14:55AP? Bilen spökbromsar på farthållare också.Gustafsson skrev: ↑10 nov 2025 14:39Kör inte med AP när jag skjutsar folk. Plötsligt händer det AAARGH . Blir också själv fortfarande efter många år överrumplad å stressad av bilens beteende. Inte som första AP versionen som bestämt ville köra ner i höger dikesren efter ett backkrön, men heller inte nära premium alls.
Jag har slutat ta med kollegorna när vi skall åka på konferens. Jag skäms för att jag kör en så dysfunktionell bil.
Jag begärde service i appen och fick ett förslag som innebar rengöring av vindrutans insida framför kameran och "pitch verification" där vi hade en diskussion om vad det senare innebär.
Kostnad 900:-
Sedan fick jag en tid för Mobilservice, som efter utfört arbete skickade en faktura på 600:-
Det visade sig att Mobilservice inte kan utföra pitch verification eftersom det kräver utrustning som bara finns hos SC. Duh!
Nu måste bilen in på SC också, jag har tid om en vecka.
Rengöringen gjorde ingen skillnad, och jag kan slå vad om att nästa åtgärd inte heller hjälper. Det är bara tid och pengar i sjön.
Behåll din gamla bil, du kanske till och med har en fungerande radar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
RareEarth
- Teslaägare
Kanske just därför. Min 2024 spökbromsar ofta, till passagerarnas stora irritation. Vi har regeln att aldrig använda farthållaren när någon dricker något i bilen.Walken skrev: ↑11 nov 2025 07:16Jag skulle åka till servicecenter, det låter väldigt märkligt. Aldrig hänt mig och jag ändå har an gammal Tesla från 2018.mikebike skrev: ↑10 nov 2025 14:55AP? Bilen spökbromsar på farthållare också.Gustafsson skrev: ↑10 nov 2025 14:39Kör inte med AP när jag skjutsar folk. Plötsligt händer det AAARGH . Blir också själv fortfarande efter många år överrumplad å stressad av bilens beteende. Inte som första AP versionen som bestämt ville köra ner i höger dikesren efter ett backkrön, men heller inte nära premium alls.
-
mikebike
- Teslaägare
Jag använder bara AP när jag skall dricka.RareEarth skrev: ↑11 nov 2025 09:29Kanske just därför. Min 2024 spökbromsar ofta, till passagerarnas stora irritation. Vi har regeln att aldrig använda farthållaren när någon dricker något i bilen.Walken skrev: ↑11 nov 2025 07:16Jag skulle åka till servicecenter, det låter väldigt märkligt. Aldrig hänt mig och jag ändå har an gammal Tesla från 2018.mikebike skrev: ↑10 nov 2025 14:55AP? Bilen spökbromsar på farthållare också.Gustafsson skrev: ↑10 nov 2025 14:39Kör inte med AP när jag skjutsar folk. Plötsligt händer det AAARGH . Blir också själv fortfarande efter många år överrumplad å stressad av bilens beteende. Inte som första AP versionen som bestämt ville köra ner i höger dikesren efter ett backkrön, men heller inte nära premium alls.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
-
mikebike
- Teslaägare
JAG dricker vatten.
-
Dexter
- Teslaägare
Jag har läst på något utländskt Teslaforum att spökbromsningar kan minska ev försvinna om man kalibrerar om kamerorna i Service menyn.
Det kunde också behövas att göra en omkalibrering efter en Firmware update.
Det kanske kan vara värt att prova för dem som har mycket problem.
Jag har inte själv testat att göra det eftersom min bil spökbromsar ytterst sällan.
Jag har inte själv testat att göra det eftersom min bil spökbromsar ytterst sällan.
-
mikebike
- Teslaägare
Det stämmer inte. Jag har kalibrerat kamerorna minst 10 gånger.Dexter skrev: ↑24 mar 2026 18:39Jag har läst på något utländskt Teslaforum att spökbromsningar kan minska ev försvinna om man kalibrerar om kamerorna i Service menyn.
-
tesla newbie
Tycker ändå det är märkligt att det skiljer så mycket mellan olika exemplar. Körde nyligen Stockholm - Göteborg och använde AP nästan hela sträckan. Noll spökbromsningar. Körde både E4, väg 40 och en bit på E6.
-
mikebike
- Teslaägare
Jag har kört Stockholm - Varberg utan spökbromsningar också, sedan får man flera stycken på väg hem ett par dagar senare.tesla newbie skrev: ↑25 mar 2026 12:47Tycker ändå det är märkligt att det skiljer så mycket mellan olika exemplar. Körde nyligen Stockholm - Göteborg och använde AP nästan hela sträckan. Noll spökbromsningar. Körde både E4, väg 40 och en bit på E6.
-
Toja
- Teslaägare
Jag brukar nästan aldrig få spökbromsningar.
Men för några veckor sen var jag i Trysil.
När solen stod lågt och det blev blandning av sol och skugga över vägen fick jag spökbromsningar flera gånger.
Det verkar var något som AP med HW3 har problem med.
Men för några veckor sen var jag i Trysil.
När solen stod lågt och det blev blandning av sol och skugga över vägen fick jag spökbromsningar flera gånger.
Det verkar var något som AP med HW3 har problem med.
MYP -22 | MIB | svart/svart
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Hm, fortsatt lika förvånad över att detta är/upplevs så olika för olika bilar/förare.
Jag har nu kört snart 1000 mil med min nya Juniper, och har enbart haft spökbromsningar på exakt samma ställen som jag alltid har fått det i min gamla X med MobilEye AP1 (vid ett par av-/påfarter till E4 där sannolikt anknytande hastighesbegränsning "spiller över" på motorvägen).
Hur kan det komma sig att olika bilar/individer, med vad jag antar är så gott som identisk hård- och mjukvara, kan få så helt olika upplevelser?
/fth
Jag har nu kört snart 1000 mil med min nya Juniper, och har enbart haft spökbromsningar på exakt samma ställen som jag alltid har fått det i min gamla X med MobilEye AP1 (vid ett par av-/påfarter till E4 där sannolikt anknytande hastighesbegränsning "spiller över" på motorvägen).
Hur kan det komma sig att olika bilar/individer, med vad jag antar är så gott som identisk hård- och mjukvara, kan få så helt olika upplevelser?
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
Freez
- Teslaägare
Instämmer det är väldigt märkligt, jag får nästan aldrig någon spökbromsning i princip bara kopplat till fel data i navigatorn tex helt ny väg då vill bilen tex bromsa mjukt och svänga. Har kört 7500 mil. Hade fler spökbromsningar på min förra bil en Passat GTE.fth skrev: ↑25 mar 2026 14:50Hm, fortsatt lika förvånad över att detta är/upplevs så olika för olika bilar/förare.
Hur kan det komma sig att olika bilar/individer, med vad jag antar är så gott som identisk hård- och mjukvara, kan få så helt olika upplevelser?![]()
/fth
Kan tillägga att jag bara använder den vanliga farthållaren och inte AP. Vet inte om det spelar någon roll iofs.
MY RWD Vit 2023
-
mikebike
- Teslaägare
Det spelar ingen roll, jag kör också bara på farthållare.Freez skrev: ↑25 mar 2026 15:13Instämmer det är väldigt märkligt, jag får nästan aldrig någon spökbromsning i princip bara kopplat till fel data i navigatorn tex helt ny väg då vill bilen tex bromsa mjukt och svänga. Har kört 7500 mil. Hade fler spökbromsningar på min förra bil en Passat GTE.fth skrev: ↑25 mar 2026 14:50Hm, fortsatt lika förvånad över att detta är/upplevs så olika för olika bilar/förare.
Hur kan det komma sig att olika bilar/individer, med vad jag antar är så gott som identisk hård- och mjukvara, kan få så helt olika upplevelser?![]()
/fth
Kan tillägga att jag bara använder den vanliga farthållaren och inte AP. Vet inte om det spelar någon roll iofs.
Det går i vågor, det verkar bero mer på bilens dagsform än på väder och tid på dygnet.
-
elbilly
Har du alla säkerhetssystem påslagna?mikebike skrev: ↑25 mar 2026 15:26Det spelar ingen roll, jag kör också bara på farthållare.Freez skrev: ↑25 mar 2026 15:13Instämmer det är väldigt märkligt, jag får nästan aldrig någon spökbromsning i princip bara kopplat till fel data i navigatorn tex helt ny väg då vill bilen tex bromsa mjukt och svänga. Har kört 7500 mil. Hade fler spökbromsningar på min förra bil en Passat GTE.fth skrev: ↑25 mar 2026 14:50Hm, fortsatt lika förvånad över att detta är/upplevs så olika för olika bilar/förare.
/fth
Det går i vågor, det verkar bero mer på bilens dagsform än på väder och tid på dygnet.
Det finns några som är på standard men som går att stänga av.
När jag gjorde detta så blev det mycket bättre, kommer inte på vilka på rak arm.
Men fortfarande inte helt bra...
-
eindor
- Teslaägare
Jag har inte haft min Tesla så länge, men körde igår med den adaptiva farthållaren på en 80-landsväg och då var det flera gånger den bromsade in kraftigt när jag fick möte med en lastbil, trots att vi båda låg på våra egna sidor av strecken. Vägen kanske svängde lite, men det var inga brutala svängar och inget som inte syntes på vägmarkeringarna.
Kanske är det något säkerhetssystem som man kan minska, men jag är ändå lite besviken att det inte fungerar bättre och att man måste vara beredd på att bilen plötsligt skall börja tvärstanna.
Kanske är det något säkerhetssystem som man kan minska, men jag är ändå lite besviken att det inte fungerar bättre och att man måste vara beredd på att bilen plötsligt skall börja tvärstanna.
-
mikebike
- Teslaägare
Jag har ändrat från Sen till Av nu. Återstår att se om det blir någon skillnad. Det blev ingen skillnad mellan Medel och Sen.eindor skrev: ↑26 mar 2026 08:30Jag har inte haft min Tesla så länge, men körde igår med den adaptiva farthållaren på en 80-landsväg och då var det flera gånger den bromsade in kraftigt när jag fick möte med en lastbil, trots att vi båda låg på våra egna sidor av strecken. Vägen kanske svängde lite, men det var inga brutala svängar och inget som inte syntes på vägmarkeringarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.