Jo det lönar sig att sälja privat. Dock får man stå ut med en del besynnerliga människor under resans gångFirstTesla2026 skrev:För min del gav Tesla 80k lägre bud än riddermark på en XC60

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderator: Redaktion
Jo det lönar sig att sälja privat. Dock får man stå ut med en del besynnerliga människor under resans gångFirstTesla2026 skrev:För min del gav Tesla 80k lägre bud än riddermark på en XC60

Yes, jag slängde ut frågan till Riddermark nu för skoj skull. Men om det är ett bättre bud där. Man vill ju inte missa 40k inbytesbonus. Men då funkar det att köpa en bil nu för 10-15k och byta in den istället? Inga krav från Tesla att man skall ha ägt bilen en viss tid etc? Att den är besiktad och körbar är minkrav?Ebenezer Kinnersley skrev: ↑31 mar 2026 07:23Riddernark och Tesla gav samma bud, Carla var inte intresserad.heldiggrisen skrev:Jag fick som sagt rätt mycket lägre än andra aktörer, och när jag frågade Tesla fick jag svaret att priset var fast, ”take it or leave it”.Don Tompa skrev: ↑30 mar 2026 16:54Absolut kan man göra så, men det var inte riktigt frågan jag ställde. Var mer nyfiken på ”förhandlingsutrymme” jag fråga om.heldiggrisen skrev: ↑30 mar 2026 16:39Skicka in till Riddermark, viköperdinbil etc och ta högsta budet där. Jag sålde min Ioniq 5 för 45000kr mer på en av de andra tjänsterna. Jag hade råd med att ha båda en vecka överlappande, annars åker man mycket taxi/kollektivt för 45 papp.Don Tompa skrev: ↑30 mar 2026 15:42Hej
Någon som har argumenterat emot Teslas ”obligatoriska sänkning” av värdet på inbytesbil?
Som så många andra så var min bil helt plötsligt värderad 10K mindre efter en månad och ca 50mil.
Utkomst? Succé? Eller är det bara att dra ner byxorna och acceptera nya budet? (om man fortfarande vill byta in).
Första ”muntliga” jag fick var 140K, sen när jag fick första skarpa så var det 160K och nu sänkte de till 150K. Jag kollade runt innan och var faktiskt väldigt nöjd med 160K.
Om pengar är viktigast så är Tesla ofta sämsta alternativet.
Fick just ett samtal från riddermark där dom erbjuder 15 tusen mer än Tesla.Don Tompa skrev:Yes, jag slängde ut frågan till Riddermark nu för skoj skull. Men om det är ett bättre bud där. Man vill ju inte missa 40k inbytesbonus. Men då funkar det att köpa en bil nu för 10-15k och byta in den istället? Inga krav från Tesla att man skall ha ägt bilen en viss tid etc? Att den är besiktad och körbar är minkrav?Ebenezer Kinnersley skrev: ↑31 mar 2026 07:23Riddernark och Tesla gav samma bud, Carla var inte intresserad.heldiggrisen skrev:Jag fick som sagt rätt mycket lägre än andra aktörer, och när jag frågade Tesla fick jag svaret att priset var fast, ”take it or leave it”.Don Tompa skrev: ↑30 mar 2026 16:54Absolut kan man göra så, men det var inte riktigt frågan jag ställde. Var mer nyfiken på ”förhandlingsutrymme” jag fråga om.heldiggrisen skrev: ↑30 mar 2026 16:39Skicka in till Riddermark, viköperdinbil etc och ta högsta budet där. Jag sålde min Ioniq 5 för 45000kr mer på en av de andra tjänsterna. Jag hade råd med att ha båda en vecka överlappande, annars åker man mycket taxi/kollektivt för 45 papp.
Första ”muntliga” jag fick var 140K, sen när jag fick första skarpa så var det 160K och nu sänkte de till 150K. Jag kollade runt innan och var faktiskt väldigt nöjd med 160K.
Inväntar just nu att Riddermark skall svara på min förfrågan, körde en snabbkoll på ”viköperdinbil” med men de gav typ exakt samma som Tesla.Ebenezer Kinnersley skrev: ↑31 mar 2026 11:49Fick just ett samtal från riddermark där dom erbjuder 15 tusen mer än Tesla.Don Tompa skrev:Yes, jag slängde ut frågan till Riddermark nu för skoj skull. Men om det är ett bättre bud där. Man vill ju inte missa 40k inbytesbonus. Men då funkar det att köpa en bil nu för 10-15k och byta in den istället? Inga krav från Tesla att man skall ha ägt bilen en viss tid etc? Att den är besiktad och körbar är minkrav?Ebenezer Kinnersley skrev: ↑31 mar 2026 07:23Riddernark och Tesla gav samma bud, Carla var inte intresserad.heldiggrisen skrev:Jag fick som sagt rätt mycket lägre än andra aktörer, och när jag frågade Tesla fick jag svaret att priset var fast, ”take it or leave it”.Don Tompa skrev: ↑30 mar 2026 16:54
Absolut kan man göra så, men det var inte riktigt frågan jag ställde. Var mer nyfiken på ”förhandlingsutrymme” jag fråga om.
Känner lite samma, dock finns det en oro för skambud i sista stund.Don Tompa skrev:Inväntar just nu att Riddermark skall svara på min förfrågan, körde en snabbkoll på ”viköperdinbil” med men de gav typ exakt samma som Tesla.Ebenezer Kinnersley skrev: ↑31 mar 2026 11:49Fick just ett samtal från riddermark där dom erbjuder 15 tusen mer än Tesla.Don Tompa skrev:Yes, jag slängde ut frågan till Riddermark nu för skoj skull. Men om det är ett bättre bud där. Man vill ju inte missa 40k inbytesbonus. Men då funkar det att köpa en bil nu för 10-15k och byta in den istället? Inga krav från Tesla att man skall ha ägt bilen en viss tid etc? Att den är besiktad och körbar är minkrav?Ebenezer Kinnersley skrev: ↑31 mar 2026 07:23Riddernark och Tesla gav samma bud, Carla var inte intresserad.heldiggrisen skrev:Jag fick som sagt rätt mycket lägre än andra aktörer, och när jag frågade Tesla fick jag svaret att priset var fast, ”take it or leave it”.
Tänker att det behöver ju vara ett gäng tusenlappar upp om det skall vara värt mödan, annars får det bli Teslas bud ändå