fysiska knappar i Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: fysiska knappar i Tesla

Inlägg av holden »

Autonom skrev: 31 mar 2026 18:01
Hur gör du när du byter fil från en stillastående kö i rondellen? Man har knappast tid att använda ögonen för att leta upp var knappen är.
Jag har alltid tummen på högerknappen innan jag åker in i en rondell, behöver jag blinka vänster glider tummen över den väldigt tydliga mittspången så hamnar den på vänsterknappen, behöver inte titta på ratten.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag pratar om när man behöver börja blinka inne i rondellen, då är inte handen i närheten av blinkersknappen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Är noll problem att blinka ut ur en rondell när man har vant sig. Blinkar oftare ut nu när jag har knapp än när jag drog i den där spaken.
Hoppas Tesla gör det till ett tillval när man beställer en bil för det är helt underbart!
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag pratar om att ändra blinkers inne i rondellen, och i Brommaplansrondellen behöver man inte helt sällan göra ett eller två filbyten inne i rondellen när det är tät trafik, detta beroende på att hälften av utfarterna har trafikljus vilket ofta resulterar i plötsliga kö som går på tvären över det yttre och mittre körfälten. Utöver det behöver ofta använda vänsterblinkersen som signal till andra som svänger höger direkt från innerfil för att de inte ska ramma ens vänsterdörr. Det smäller ofta i Brommaplansrondellen av en anledning. Att använda blinkers oftast är inte tillräckligt bra.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Om man hade steer by wire som på Cybertruck på Model 3 så skulle knapparna inte vara något problem. På Cybertruck behöver man bara ett kvarts rattvarv för att köra i rondell och då funkar knapparna, men på Model 3 så hamnar oftast ratten upp och ned i små rondeller och då (tycker åtminstone jag) är det riktigt meckigt att hitta rätt knapp.

tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 31 mar 2026 16:16
tesla newbie skrev: 31 mar 2026 16:08
carlf skrev: 31 mar 2026 15:58
holden skrev: 31 mar 2026 15:25
Nicke Nyfiken skrev: 31 mar 2026 14:09

:lol:
Jo det är klart det går att memorera menyerna och räkna klick. Men tror du gemene man som klagar på att "man måste göra allt via skärmen" tycker det är en rimlig lösning på problemet?

Åter igen hamnar vi skrattretande långt ifrån rimlighet i försvaret av teslas dåliga val av design.

Varför inte acceptera att även i en Tesla finns det saker som kunde gjorts mycket bättre?
Varför köpa en Tesla, eller i ditt fall tre Teslor, om man tycker att den bärande designlösningen med en central skärm är dålig. För övrigt en lösning som kopieras av de flesta andra märken.
Jag kan förstå att man väljer att kompromissa.
Tesla gör väldigt mycket fantastiskt bra, och en hel del saker är de ju unika på eller åtminstone nästan.
Man kan ju välja en Tesla för att den är bättre än en annan bil, men ändå tycka att man skulle vilja ha HUD eller nån knapp nånstans.

Själv gillar jag det mesta med min Model 3, men vaihelahelvete de tänkte när blinkersspaken försvann är ju fortfarande en gåta.
Blinkersspaken håller jag med om. Var inte en av Teslas bästa stunder. Och på nyaste Model 3 är den tillbaka.
Inte tillbaka. Den har fått en kastrerad blinkersspak istället.
Tycker den funkar bra. Kör med autoblinkers-läget (ett tryck till motståndet) även på min 2021:a med vanlig blinkerspak.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev: 01 apr 2026 08:37
mikebike skrev: 31 mar 2026 16:16
tesla newbie skrev: 31 mar 2026 16:08
carlf skrev: 31 mar 2026 15:58
holden skrev: 31 mar 2026 15:25

Varför köpa en Tesla, eller i ditt fall tre Teslor, om man tycker att den bärande designlösningen med en central skärm är dålig. För övrigt en lösning som kopieras av de flesta andra märken.
Jag kan förstå att man väljer att kompromissa.
Tesla gör väldigt mycket fantastiskt bra, och en hel del saker är de ju unika på eller åtminstone nästan.
Man kan ju välja en Tesla för att den är bättre än en annan bil, men ändå tycka att man skulle vilja ha HUD eller nån knapp nånstans.

Själv gillar jag det mesta med min Model 3, men vaihelahelvete de tänkte när blinkersspaken försvann är ju fortfarande en gåta.
Blinkersspaken håller jag med om. Var inte en av Teslas bästa stunder. Och på nyaste Model 3 är den tillbaka.
Inte tillbaka. Den har fått en kastrerad blinkersspak istället.
Tycker den funkar bra. Kör med autoblinkers-läget (ett tryck till motståndet) även på min 2021:a med vanlig blinkerspak.
Jag tycker den "kastrerade" ( :D ) spaken funkar bra vid normal användning, men min hjärna vägrar acceptera att man måste blinka en gång till i samma riktning när man behöver avbryta en blinkning av någon anledning. :roll:

Ofelbart så drar jag reflexmässigt spaken i andra riktningen, dvs som på en "okastrerad" spak, vilket förstås får till följd att jag blinkar åt andra hållet istället...

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Autonom skrev: 31 mar 2026 15:08
En sak värt att nämna i sammanhanget är att i Tesla så fungerar röststyrning utmärkt. Jag vet inte hur det är i BMW (aldrig provat), men min erfarenhet av andra system av röststyrning jag provat är att de oftast fungerar så dåligt att de effektivt är oanvändbara.

Sedan, om man behöver knappar så ska man definitivt titta på S3XY buttons och andra produkter från Enhance Auto. Det blir en helt annan bil med deras tillbehör, och det finns ingen motsvarighet för andra bilmärken, och som jag ser det så är de ett tillbehör som är ett måste.
Japp, detta fungerar faktist. Jag har inte provat någon annan bil där det fungerar i närheten lika bra.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Autonom skrev: 01 apr 2026 06:07
Jag pratar om att ändra blinkers inne i rondellen, och i Brommaplansrondellen behöver man inte helt sällan göra ett eller två filbyten inne i rondellen när det är tät trafik, detta beroende på att hälften av utfarterna har trafikljus vilket ofta resulterar i plötsliga kö som går på tvären över det yttre och mittre körfälten. Utöver det behöver ofta använda vänsterblinkersen som signal till andra som svänger höger direkt från innerfil för att de inte ska ramma ens vänsterdörr. Det smäller ofta i Brommaplansrondellen av en anledning. Att använda blinkers oftast är inte tillräckligt bra.
När jag kör igenom en rondell håller jag ratten med båda händerna ”kvart i tre” som en duktig körskoleelev, då hamnar vänstertummen per automatik på höger blinkersknapp, ifrån det utgångsläget är det enkelt att blinka både vänster och höger utan att titta på ratten.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Autonom skrev: 31 mar 2026 23:29
Jag pratar om när man behöver börja blinka inne i rondellen, då är inte handen i närheten av blinkersknappen.
Om du behöver titta ner på knapparna i en rondell för att se vilken det är så är det den piler som pekar på utfarten som är den rätta.
Mini Cooper SE
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

I de här situationerna så är det trafikfarligt att flytta blicken till ratten.

Och pilarna pekar inte längre åt rätt håll när man vridit ratten mer än 90 grader, och själv har jag svårt att hålla kvar handen i det ursprungliga greppet när ratten när vriden närmare 180 grader.

Och helt riktigt, med CyberTrucks steer by wire fungerar det antagligen rätt bra med knappar, eftersom man inte behöver byta grepp på ratten.
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Autonom skrev: 01 apr 2026 10:20
I de här situationerna så är det trafikfarligt att flytta blicken till ratten.

Och pilarna pekar inte längre åt rätt håll när man vridit ratten mer än 90 grader, och själv har jag svårt att hålla kvar handen i det ursprungliga greppet när ratten när vriden närmare 180 grader.

Och helt riktigt, med CyberTrucks steer by wire fungerar det antagligen rätt bra med knappar, eftersom man inte behöver byta grepp på ratten.
Du får se till att ha avstånd till bilen framför och köra med anpassad hastighet. Detta gäller ju även om du har en spak vid ratten istället för knappar.
Mini Cooper SE