Jag är påväg att beställa en Model Y Standard, men har fastnat lite vid ljudsystemet.
Jag har sett ganska blandade omdömen. Vissa säger att det är helt okej och betydligt bättre än många andra standard-system, medan andra tycker att det knappt duger till annat än poddar. Samtidigt verkar det ju vara en rätt stor skillnad mot Premium-versionen (som jag testat).
Jag har tidigare haft bilar med t.ex. BOSE och HK system, så jag är van vid ett ok ljud, men jag behöver absolut inte något extremt high-end.
Någon som testat ljudet i Standard? Finns det bas osv?
Har tyvärr ingen möjlighet att prova den själv innan jag beställer.
Ljudsystem - Model Y standard
Moderator: Redaktion
-
Tesladriver99
- Teslaägare
Re: Ljudsystem - Model Y standard
Perfekt för mig som gillar att lyssna på pod, men stor skillnad mot premium. Dock bättre än många andra märken!
-
carlf
Till att börja med så finns det ju tre nivåer numera, med 7/9/13 högtalare, och du måste upp på Premium AWD för att få det största paketet. 200 000 dyrare bil alltså.dbj skrev: ↑01 apr 2026 22:07Jag är påväg att beställa en Model Y Standard, men har fastnat lite vid ljudsystemet.
Jag har sett ganska blandade omdömen. Vissa säger att det är helt okej och betydligt bättre än många andra standard-system, medan andra tycker att det knappt duger till annat än poddar. Samtidigt verkar det ju vara en rätt stor skillnad mot Premium-versionen (som jag testat).
Jag har tidigare haft bilar med t.ex. BOSE och HK system, så jag är van vid ett ok ljud, men jag behöver absolut inte något extremt high-end.
Någon som testat ljudet i Standard? Finns det bas osv?
Har tyvärr ingen möjlighet att prova den själv innan jag beställer.
Jag lyssnade för några månader sen och jämförde ganska ordentligt mellan systemen med 9 resp 13 högtalare och tycker faktiskt inte att det var en jätteskillnad förutom i att det dyrare har en sub som kan få hela bilen att skaka och blöt och ganska svampig epadunksbas. Det är bra ljud redan i det mindre systemet. Det absolut enklaste med 7 högtalare har jag bara hört lite snabbt, och det är något tunnare skulle jag säga, men fortfarande klart godkänt för prisklassen. Inget av Teslas system är någon absolut favorit hos mig när det gäller billjud men de är klart bra för vad de är.
Ovanstående kommer från mig som är audiofil och just nu sitter och lyssnar på ett par planmagnetiska hörlurar med femsiffrig prislapp.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Ett tillägg till ovan är att vindbrus/däckljud ökar markant i standard i hastigheter över 100. Då krävs det högre volym för att kunna avnjuta det som lyssnas på.
Om ljudet är viktigt och du kör väldigt mycket motorväg bör det vägas in.
Kör man mer blandad körning tror jag skillnaden blir mindre. Sedan kör jag 19” dubbdäck för tillfället, får se hur det blir när 18” sommardäcken åker på inom kort.
Om ljudet är viktigt och du kör väldigt mycket motorväg bör det vägas in.
Kör man mer blandad körning tror jag skillnaden blir mindre. Sedan kör jag 19” dubbdäck för tillfället, får se hur det blir när 18” sommardäcken åker på inom kort.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD