Det är en helt ny nivå av faktaresistens att inte jämföra 7GT med MYP, utan istället med M3P. Att en bil kan acca bra rakt fram säger noll om hur den är att köra, det borde ju du med all din sportbilserfarenhet kunna räkna ut själv. Men fortsätt för all del med ditt önsketänkande, kanske får du en topptid runt ringen med din kinesiska heffaklumpMaw skrev: ↑02 apr 2026 15:27Det är inte meningen att såra dina känslor genom att jämföra med M3P, jag märker på det du skriver att det svider. Hoppas att du är OK ändåholden skrev: ↑02 apr 2026 14:45Som en MYP således, den du borde jämföra med istället för äpplen och päron.Maw skrev: ↑02 apr 2026 14:20Hahaha, du vet inte ens vilken biltyp vi pratar om?holden skrev: ↑02 apr 2026 14:08Gamla M3P hade inte adaptiv fjädring, kör Highland innan du uttalar dig är mitt tips. Jag behöver inte provköra en 2,4 ton SUV för att avgöra att den inte kommer i närheten avseende köregenskaperna i M3P, fysikens lagar har svaret.Maw skrev: ↑02 apr 2026 13:40
Jag har kört M3P, dock inte Highland. Den var accelerationssnabb men inget märkvärdigt körmässigt annars gentemot en vanlig M3LR. Taycan eller 7GT har jag däremot aldrig kört.
Definitionen av en sportbil har inte mycket bantider att göra i min värld. Det handlar om körkänslan som är något helt annat än i en moddad familjebil.
Konstigt att du kan vara expert på 7GTP som du helt säkert inte har kört![]()
![]()
Kanske ska kolla upp det innan du uttalar dig.
Zeeker 7GTP är 2,5 cm högre än Tesla M3P. Räknar du det som SUV-höjd så är din M3P också en SUV![]()
För mig ligger en M3P mycket närmare till hands än en MYP eftersom jag inte behöver en SUV och jag tycker mycket bättre om M3 än MY så det blir M3P som jag jämför med 7GTP. Men båda Teslorna står sig slätt i en jämförelse med tanke på pris och utrustning. Jag har förstås inte kört 7GT ännu men jag förväntar mig att den är minst lika trevlig att köra som Zeeker 7X.
Vikten är en nackdel för 7GT, allt annat lika, men det behöver inte betyda så mycket. Dels är bilen avsedd som en bruksbil för mig, jag kommer aldrig köra den på bana, och dels så kan en lite tyngre bil vara lika rolig att köra som en något lättare, t ex så var min PS2 roligare än mina föräldrars M3LR trots att Polestaren vägde 10-15% mer. Polestar är helt enkelt bättre på att göra bra chassi än Tesla. Ingen av bilarna i den här jämförelsen är några lättviktare utan alla är rätt fläskiga, även Teslorna.
Zeekr 7GT / 007
Moderator: Redaktion
-
holden
- Teslaägare
Re: Zeekr 7GT / 007
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
ChristofferG
- elbilist
Det verkar fortfarande inte som att du vet vilken tråd du är inne och skriver i.holden skrev: ↑02 apr 2026 15:33Det är en helt ny nivå av faktaresistens att inte jämföra 7GT med MYP, utan istället med M3P. Att en bil kan acca bra rakt fram säger noll om hur den är att köra, det borde ju du med all din sportbilserfarenhet kunna räkna ut själv. Men fortsätt för all del med ditt önsketänkande, kanske får du en topptid runt ringen med din kinesiska heffaklump![]()
7GT är 1,3 cm lägre än CLA Shooting Brake.
Den är hela 9,3 cm lägre än ID7 Tourer.
Är detta bilar som du också klassar som SUV?
-
holden
- Teslaägare
Om du läser igenom tråden ordentligt ser du att jag klassar bilen som en GT, eftersom det är precis det den är. Men eftersom man ändå envisas med att jämföra den med Teslas utbud så ligger den klart närmast MYP - som är en SUV.ChristofferG skrev: ↑02 apr 2026 16:06Det verkar fortfarande inte som att du vet vilken tråd du är inne och skriver i.holden skrev: ↑02 apr 2026 15:33Det är en helt ny nivå av faktaresistens att inte jämföra 7GT med MYP, utan istället med M3P. Att en bil kan acca bra rakt fram säger noll om hur den är att köra, det borde ju du med all din sportbilserfarenhet kunna räkna ut själv. Men fortsätt för all del med ditt önsketänkande, kanske får du en topptid runt ringen med din kinesiska heffaklump![]()
7GT är 1,3 cm lägre än CLA Shooting Brake.
Den är hela 9,3 cm lägre än ID7 Tourer.
Är detta bilar som du också klassar som SUV?
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
p1457
- elbilist
-
MrJOJ
Nån som har hört nåt mer om när det kommer finnas bilar tillgängliga för provkörning i Göteborg?
Polestar 2 -24
Cupra Born -22
Cupra Born -22