Håller med. 150 hk mindre har jag inget problem med dock. Ska väl komma en XDrive 40 också men det måste ju var lite rejäl prisskillnad om det ska var intressant. Typ 100 kkr ner till en med awd med mindre motor och batteri. Men är tveksam till om det blir så då jag övervägde att att ta en xDrive 45 istället för 60 som jag nu har men när det i slutändan bara skiljde 35 kkr så var valet lätt.
BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
Dafro
- elbilist
Re: BMW iX3
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
nanook592
-
Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
Choke
- Teslaägare
Tack för ditt utförliga svar – mycket uppskattat. Bra synpunkter!BaronHellJug skrev: ↑02 apr 2026 08:54Givet ”kommer jag beställa en” är det ju lite meningslöst att jag recenserar- men samtidigt är min summering att jag tycker du gör rätt i att beställa en. Ska träffa säljaren nästa vecka och då blir det även en 3-timmarskörning
Lite mer utförligt - och ha i åtanke att jag faktiskt bara kört 50 mil och drygt en vecka så jag har inte så mycket erfarenhet:
Enligt din signatur har du en MY LR -2022, och det var exakt vad jag hade innan denna bil. Jämfört med Teslan känns iX3 mycket mer av en
Det stämmer, jag har kört en Model Y i 150 000 km sedan februari 2022. Även om jag redan bestämt mig för att beställa en iX3 är det alltid välkommet och intressant att läsa om andras upplevelser när de byter från tesla.
Jag har "bara" kört den tur och retur Stockholm–Uppsala, men håller verkligen med dig när det gäller förarstödet – det var helt magiskt att köra på motorvägen. Så lätt att ta över styrningen när man till exempel skulle byta fil. Hoppas att Highway Assist finns tillgänglig lagom till att jag får leverans.
Jag pendlar flera gånger i månaden mellan Stockholm och Värmland, så komforten kommer att uppskattas verkligen.
Ljudet i kupén tyckte jag var helt okej.
När det gäller skärmen och gränssnittet ville jag inte sitta och pilla med den under provkörningen – men det är väl som alltid att man behöver lära om.
Panoramic Vision blev en stor överraskning. Jag hade bara sett den på några filmer, men den överraskade mig med hur tydlig och klar informationen var. Helt suverän!
En-pedalskörningen var helt magisk – man känner knappt att bilen stannar, häftig känsla.
Hur tycker du att ljudanläggningen är jämfört med teslan?
Utrymmet är jag medveten om att det blir något sämre, men jag tror att allt annat mer än väl överväger det. Den automatiska dragkroken gör det också mycket enklare – att slippa ligga på marken och slåss med teslas dragkrok är inte att förakta!
Tack för att du tog dig tid att berätta om dina upplevelser med iX3 50!
Ha en riktigt bra påsk!
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
-
BaronHellJug
- Teslaägare
Jag lyssnar mest på poddar och ljudböcker - och är väldigt långt från en audiofil så har ingen ordentlig uppfattning om ljudet. Känns inte som det är något extraordinärt men duger mer än väl för mig.
Jämfört med teslan, tja mina otränade öron hör inte någon stor skillnad, vilket inte alls betyder att det kanske är det
Jämfört med teslan, tja mina otränade öron hör inte någon stor skillnad, vilket inte alls betyder att det kanske är det
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
macky
Kan inte jämföra med Tesla men med B&O från olika audis (mellanvarianten för ca 15”) plus harman kardon i BMW iX1 och den i iX3 var mittemellan skulle jag säga. Lite brummig bas men finns en EQ att dra i för att ställa in ljudet så det borde gå att kalibrera. Om vi säger som så att hade det funnits ngn B&W för 10-15” så hade jag klickat i det tillvalet. Men kommer funka helt ok med befintlig stereo också.BaronHellJug skrev: ↑04 apr 2026 08:21Jag lyssnar mest på poddar och ljudböcker - och är väldigt långt från en audiofil så har ingen ordentlig uppfattning om ljudet. Känns inte som det är något extraordinärt men duger mer än väl för mig.
Jämfört med teslan, tja mina otränade öron hör inte någon stor skillnad, vilket inte alls betyder att det kanske är det![]()