Värdeminskning elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: Värdeminskning elbilar

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Iller skrev: 04 apr 2026 11:34
Sportbilsentusiasten skrev: 04 apr 2026 08:29
SkipperO skrev: 29 mar 2026 19:03
Är det inte så att elbilar relativt snabbt har blivit mycket bättre samtidigt som nybilspriserna (inklusive erbjudanden) sjunkit. Det ger ju dubbel effekt för lägre begagnatpriser.

Fossilbilar är ju mer mogna och förbättras inte i samma takt, vilket relativt sätt borde ge högre begagnatpriser.
Exakt så är det och det är inget inget märkligt då samma sak alltid händer vid stora teknikskiften.
Elbilar blir snabbt bättre och billigare, vilket påverkar andrahandsvärdet på äldre sämre tidigare dyra bilar negativt.

Köparen av elbilar delats upp i två grupper. En prioriterar främst kostnader.
Den andra prioriterar det som slarvigt kallas premium. Med den senaste tekniken, snabbt acc, lyx eller snygg design.

Ser att Tesla har gått från premium till TCO!
En Y för 450k är otroligt mycket bil för pengarna men inte är det premium direkt…

Jag som prioriterar få men bra prylar och upplevelser köper andra produkter. Hade nog åkt i en Highlander performance annars. Förjäkla kul bil, helrätt på många sätt,men på tok för lite premium för mig.
Påstår du att en C40 är premium? :lol:
Nej, det har jag heller inte skrivit.
Är hustruns bil. Visserligen fullmatad Twin Ultimate inkl all extrautrustning, men jag hade aldrig köpt den till mig.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol