Stenskott vanligt på Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Krasche

Stenskott vanligt på Tesla?

Inlägg av Krasche »

Hämtade ut min första Tesla, en Model Y förra veckan. Har åkt lite i Stockholm och på motorväg. Fick först två små stenskott i lacken på motorhuven. Och idag såg jag att jag fått ett till i fronten.
Ni mer erfarna Teslaägare, är detta normalt för Tesla? Är lacken så här känslig?
Model Y RWD 2026
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stenskott vanligt på Tesla?

Inlägg av AAKEE »

Krasche skrev: 04 apr 2026 15:42
Hämtade ut min första Tesla, en Model Y förra veckan. Har åkt lite i Stockholm och på motorväg. Fick först två små stenskott i lacken på motorhuven. Och idag såg jag att jag fått ett till i fronten.
Ni mer erfarna Teslaägare, är detta normalt för Tesla? Är lacken så här känslig?
Lacken är väldigt känslig jämfört med tex Audis.
Autopiloten kör på tok för nära om den får bestämma.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Aldrig råkat ut för så mkt stenskott som när jag kör en Tesla oavsett om det är en S, 3 eller Y.
Avståndet spelar ingen roll hela bilen är en stenskottsmagnet.
Även mötande fordons stenskott fångas med bravur.
Har t.o.m lyckats få stenskott på bakluckan.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

När det gäller stenskott på rutan är Tesla i särklass mest drabbad enligt denna rapport (sid33)
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf
M3 LR -20 vit/vit, 18”
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Krasche skrev: 04 apr 2026 15:42
Ämnet har diskuterats tidigare på forumet i X antal andra trådar. Här är ett bra inlägg från en av dom trådarna:
current skrev: 05 jan 2026 21:31
Saxat från Motormännens hemsida, artikel från 16 Okt 2025.

Som tidningen Motor (4/25) rapporterat om pågår just nu en studie som tyder på att det finns ytterligare en viktig, och kanske avgörande, pusselbit i detta. Sverige sticker ut i Norden och här rapporteras ungefär dubbelt så många stenskott som i Norge och mer än dubbelt så många som i Finland. Studien som genomförs av Trafikverket i samarbete med forskningsinstitutet RISE analyserar var stenarna som blir till stenskott kommer ifrån.

– Studien, som inte publicerats ännu, riktar ljuset mot fastighetsägare och upphandlare som väljer fel sorts material för halkbekämpning, säger Jacob Sidenvall. Och där har kommuner ett stort ansvar när de upphandlar tjänster. Det handlar om både ekonomi och klimatpåverkan.

Forskningsstudien kan vara början på slutet av ett kostsamt samhällsproblem
Vassa stenar av fel gruskvalitet och storlek ökar risken för att stenar fastnar i däcken och för att vindrutan får skador när stenen träffar den. Inför kommande år väntas Trafikverket skärpa sina krav för entreprenörer som använder sten för halkbekämpning. Kommuner bör göra samma sak.

– Det finns som sagt fler faktorer till att stenskotten blivit fler, säger Jacob Sidenvall. Men den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmuntrar alla som har ansvar för halkbekämpning att följa resultatet av denna studie och att köpa rätt sorts sten. [Min u.]
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Vindens skrev: 04 apr 2026 16:12
Aldrig råkat ut för så mkt stenskott som när jag kör en Tesla oavsett om det är en S, 3 eller Y.
Avståndet spelar ingen roll hela bilen är en stenskottsmagnet.
Även mötande fordons stenskott fångas med bravur.
Har t.o.m lyckats få stenskott på bakluckan.
Erkänner att jag kört extremt lite i Sthlm med omnejd. Men jag har kört en hel del i och runt Malmö. Har i och för sig ingen Tesla, men oavsett… Avståndet spelar naturligtvis extremt mycket roll. Och det är väldigt mycket enklare att konsekvent reglera avståndet till framförvarande bil – eller helt undvika att ha en framförvarande bil om man t.ex. ligger i vänsterfilen på motorväg och ser till att hänga med i 'trafikrytmen'…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

SkipperO skrev: 04 apr 2026 16:27
När det gäller stenskott på rutan är Tesla i särklass mest drabbad enligt denna rapport (sid33)
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf
Skulle gissa på att det beror på att Teslas adaptiva farthållare placerar bilen för nära framförvarande bil och därmed rakt i 'optimal kill zone' för stenskott. Dvs. betydligt närmre än tre sekunder till framförvarande fordon. Finns en hel del skrivet om det på forumet. Det i kombination med att Teslor till skillnad från X antal fossilbränsleeldare inte har ett mer eller mindre öppet hål av svart plast samt div. andra partier av svart plast i fronten som kan 'käka' en hel del stenskott utan att det blir åverkan på lacken…
Användarvisningsbild
eindor
Teslaägare

Inlägg av eindor »

När jag fått stenskott på mina bilar (oavsett märke), så tycker jag ofta det är när andra bilar kör om, eller när man kör om en lastbil av något slag.

I de lägena är det extremt svårt att undvika detta.

😢
SwedishAdvocate

eindor skrev: 04 apr 2026 17:22
När jag fått stenskott på mina bilar (oavsett märke), så tycker jag ofta det är [1] när andra bilar kör om, eller [2] när man kör om en lastbil av något slag.

I de lägena är det extremt svårt att undvika detta. [Min i siffror i hakparentes.]

😢
1. Därav mitt tips om att ligga i vänsterfilen på motorväg och hänga med i trafikrytmen. Därmed minimerar man antalet omkörningar. Ligger man i högerfilen så handlar det om att hela tiden se till att man har tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Jag blir inte omkörd så ofta på vanlig väg, men om det händer tar jag genast ut avstånd till bilen som kört om mig och som nu ligger framför. Och ibland, för att undvika för kort avstånd till framförvarande bil, gör jag även till och med ett filbyte. Gäller så klart att ha koll på döda vinkeln, men om en framförvarande bil går in i min fil med för kort avstånd till mig, så går jag ut i vänsterfilen samtidigt. Sen ligger jag där tills avståndet blivit tillräckligt.

2. Och kör man om lastbil kan man minska risken genom att hålla maximalt avstånd i sidled.

Är extremt trött på att laga stenskott, och kan jag undvika ett stenskott så är det absolut värt det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag låter sällan autopiloten bestämma avståndet eftersom det är på tok för nära om man är rädd om lacken.
Jag kör med samma avstånd som med mina övriga bilar.
Då får man såklart inte mer stenar som träffar bilen än med en annan bil men eftersom lacken är mycket känsligare så lossnar det flisor ur lacken när det väl händer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jag har endast ett fåtal stenskott på huven efter 7700 mil däremot har jag bytt rutan 2 ggr. Vit lack är bättre än svart som är mycket känsligare.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Våran vita Y klarade sig bäst av alla mina tidigare bilar.

Väldigt olika hur vi upplever det.
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
Krasche

Inlägg av Krasche »

Ok, tack alla för svar!
Verkar av svaren att döma vara känslig lack, och den aggressiva farthållaren gör inte det hela bättre.

Jag hade en VW I fem år innan, kan faktiskt inte minnas att jag såg något stenskott på den.

Hur gör ni, brukar ni kladda på färg med ett lackstift? Och brukar i så fall resultatet se ok ut?
Model Y RWD 2026
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Min bil är snart 6 år, ock jag har inte fyllt i stenskotten. En positiv sak är att jag inte sett rost vid något av stenskotten förutom skärmkanterna bakom framhjulen. Enligt Teslas plåt-rep-manual är huv och dörrar i aluminium och fronten är ju plast, så det mildrar väll konsekvenserna av stenskott. Resten är stål.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Krasche

Inlägg av Krasche »

Jag har den nya snikversionen och den har också aluminiumdörrar, men huven är tyvärr i plåt. Jag får nog ta och fylla i dom rätt snabbt då.
Ser att folk gör keramisk lackförsegling, upplever ni att det hjälper mot stenskott?
Model Y RWD 2026
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Krasche skrev: 05 apr 2026 08:21
Jag har den nya snikversionen och den har också aluminiumdörrar, men huven är tyvärr i plåt. Jag får nog ta och fylla i dom rätt snabbt då.
Ser att folk gör keramisk lackförsegling, upplever ni att det hjälper mot stenskott?
Plåt är inget grundämne, utan helt enkelt valsad metall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Keramisk lackförsegling gör inte att lacken helt plötsligt är starkare, så det kommer släppa flisor ur lacken precis som innan.

PPF skyddar bättre men lacken är så klen att det släpper flisor under PPF för mig 😳 PPF-plasten klarar sig men inte lacken under.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 05 apr 2026 09:31
Keramisk lackförsegling gör inte att lacken helt plötsligt är starkare, så det kommer släppa flisor ur lacken precis som innan.

PPF skyddar bättre men lacken är så klen att det släpper flisor under PPF för mig 😳 PPF-plasten klarar sig men inte lacken under.
Front-end bra - Wikipedia https://share.google/U0bRaIGLFIsGMYm0Z
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 05 apr 2026 09:48

Front-end bra - Wikipedia https://share.google/U0bRaIGLFIsGMYm0Z
Det var väldigt poppis på vissa bilar i USA long time ago. Det var också extremt fult. 😳
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Krasche

Inlägg av Krasche »

Ok tack för info!
Model Y RWD 2026
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Krasche skrev: 04 apr 2026 20:18
Ok, tack alla för svar!
Verkar av svaren att döma vara känslig lack, och den aggressiva farthållaren gör inte det hela bättre.

Jag hade en VW I fem år innan, kan faktiskt inte minnas att jag såg något stenskott på den.

Hur gör ni, brukar ni kladda på färg med ett lackstift? Och brukar i så fall resultatet se ok ut?
Lackstift, om man köper det från en butik som blandar till exakt rätt kulör, och tvåkomponents klarlack på det, då blir det okej. Det blir en liten grop om man tittar nära men osynligt om går förbi bilen på ett normalt avstånd. Bilfärg.se i Piteå köpte jag (färgkod PMNG) från, och det ser bra ut, har prickat de värsta såren på huven. Ska gå över hela bilen senare i vår innan jag lägger lackskydd.

Om man köper lackstift från Jula i lite fel kulör, och kladdar så att det kommer upp på kanterna av såret, då ser det bara värre ut, så det rekommenderas inte.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Krasche

Inlägg av Krasche »

tor-ake skrev: 05 apr 2026 11:25
Krasche skrev: 04 apr 2026 20:18
Ok, tack alla för svar!

Lackstift, om man köper det från en butik som blandar till exakt rätt kulör, och tvåkomponents klarlack på det, då blir det okej. Det blir en liten grop om man tittar nära men osynligt om går förbi bilen på ett normalt avstånd. Bilfärg.se i Piteå köpte jag (färgkod PMNG) från, och det ser bra ut, har prickat de värsta såren på huven. Ska gå över hela bilen senare i vår innan jag lägger lackskydd.

Om man köper lackstift från Jula i lite fel kulör, och kladdar så att det kommer upp på kanterna av såret, då ser det bara värre ut, så det rekommenderas inte.
Perfekt, tackar!
Model Y RWD 2026
ph_hederstedt

Inlägg av ph_hederstedt »

Vi fick stenskott som spräckte glastaket i vintras på vår Model Y.

Blev en dyr historia, 25 000kr. 13 000 i självrisk.