Hjälp mig med beräkning av batterikapacitet LFP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wizbuilder
Teslaägare

Hjälp mig med beräkning av batterikapacitet LFP

Inlägg av wizbuilder »

Försöker få lite grepp om batterikapaciteten nu när bilen är i det närmaste ny (200 mil) för att åtminstone lite grovt kunna följa utvecklingen kommande år. Planen är att ha kvar bilen i minst fem år, gärna mer. Kommer satsa på att hålla SOC under 70% till vardags även om nyttan kanske är något lägre med LFP jämfört med NMC.

Kan någon hjälpa mig med analys och eventuellt kommentera beräkningarna lite längre ner i texten? :-)

Gäller en Model Y Standard RWD byggd februari 2026. Tänkte basera beräkningarna på data från senaste körningen som bestod av 15 mil motorväg och 10 mil 100-väg. Restid 3h16m pga tät påsktrafik. Startade med 99% och förvärmd kupé och batteri i cirka 45 minuter. Dubbdäck, blåsigt, regnigt och 2-4 grader. 19% kvar efter 25,3 mil. (Laddar till 100% före långfärd men det tar inte många timmar i viloläge innan den visar 99%...)

Har laddat till 100% fyra gånger så här långt och då står det 452 km räckvidd (där man kan växla mellan % och räckvidd)

Har tidigare kört en Kia e-Soul med 64 kWh netto i totalt 10 000 mil, WLTP på 452 km och allt annat än lågt luftmotstånd vilket ju bör straffa förbrukningen speciellt på motorväg jämfört med WLTP-mätningen. Har hoppats på att få ut cirka 18% mer räckvidd med Teslan vid jämförbara förhållanden.

Utifrån bilderna:
174,2 Wh/km x 68 km / 0,19 /1000 = 62,35 kWh, är det rimlig/förväntad total bruttokapacitet för en 2026-LFP?

178,8 Wh/km * 253,1 km / 0,8 / 1000 = 56,57 kWh, vilket stämmer väl överens med "total energi". Det är alltså vad som netto finns att använda från cirka 99% ned till 0%? Vid 0% finns alltså cirka 5,8 kWh kvar/9,5% men den bör undvika att användas för att inte riskera att skada batteriet? Men inga problem att köra ned till 0% då det finns mycket god marginal kvar då? Andra kommentarer?

Tack på förhand! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model Y RWD (Standard) 2026
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Hjälp mig med beräkning av batterikapacitet LFP

Inlägg av Vindens »

Din förbrukning i regn och blåst låter rimlig med de hastigheter du nämner.
Jag har 166wh/km i snitt sedan mitten av februari med 19” dubbdäck på 180 mil.
Enligt beräkning 62,3 kWh.
Det som syns på skärmen är väl 60,5 ner till 0% därefter är det väl 2 kWh reserv?

Min visar också 452km vid 100% tillverkad i januari.
Laddar till 50% till vardags och 100% en gång varannan helg, ibland lite oftare.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Bra genomgång av AAKEE här: viewtopic.php?p=881720#p881720

För LFP så behöver man låta den stå inkopplad på 100% ett tag varje månad för att den ska kunna balansera batterierna (eftersom LFP inte går att balansera utom i ändarna eftersom spänningen inte varierar med laddningstillståndet utom i ändarna), annars är under 70% SoC en bra strategi för LFP.
Användarvisningsbild
wizbuilder
Teslaägare

Inlägg av wizbuilder »

Vindens skrev: 05 apr 2026 18:17
Det som syns på skärmen är väl 60,5 ner till 0% därefter är det väl 2 kWh reserv?
Jag tänker att om den har förbrukat totalt 45,3 kWh och det motsvarar 80% av full kapacitet skulle det motsvara 56,6 kWh om jag körde 100% till 0% vilket känns som relativt lågt netto/stor buffert?

Har i och för sig för mig att jag har läst på detta forum om upp till cirka 9,5% buffert på LFP så cirka 56,6 kWh användbar kapacitet är kanske det man ska räkna med?! Får hoppas att jag får ner förbrukningen ordentligt vid motsvarande körning jämfört med e-Soulen! :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

wizbuilder skrev: 05 apr 2026 18:04
Försöker få lite grepp om batterikapaciteten
Det finns flera sätt att beräkna batterikapaciteten. Alla som är rätt är bra! 😅

Vi börjar med energigrafen:

Snitt x beräknad räckvidd x 100 / Laddningsnivå % = watttimmar.

Denna beräkning ger normalt hela batterikapaciteten inkl. buffer.
Den har dock en begränsning i att den berökningen inte ”ser” kapacitet över degraderingströskeln.
Beräkningen blir mer exakt ju högre SOC man har eftersom avrundningsfelen minskar.

Med 19% på din bild blir det 62.35kWh, men eftersom 19% ger en felmarginal på ~ 5%, och felmarginalen på 68 km är ~1.5% så är värdet inte supersäkert (plus att degraderingströskeln kan dölja kapacitet över den).

Beräkningen att batteriet levererade 45.3 kwh på 79.6% ger 56.9kWh exklusive buffer.
Buffern är normalt 4.5%, men på LFP kan den ökas om man inte laddat till 100% tillräckligt ofta. Vi vet inte din buffer.
Batteriet har högre förluster i högre fart, så mäter man levererad energi för detta gäller att inte köra för fort (90-100 km/h max), och batteriet skall helst vara varmt före avfärd (nyladdat eller varmgarage etc.).

Det finns en sida som hämtar aktuell batterikapacitet direkt från bilen, speckr.com

(Länk till tråd om: https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 91#p882991

Man måste registrera sig men sen får man kolla två bilar gratis. Man behöver chassienumret/VIN vilket finns på regbeviset eller om du söker på ditt regnummer på transportstyrelsen.se.

Kapaciteten du får fram där (aktuell kapacitet) är hela batteriet inkl. buffern. Det borde hamna i närheten av de ~62.5 kWh batteriet ska ha.
Detta är det säkraste sättet att kolla det i ditt fall, eftersom vi inte vet hur stor bufferten är.
Har du laddat fullt ett gäng gåmger sista tiden är buffern högst sannolikt 4.5% av totala kapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wizbuilder
Teslaägare

Inlägg av wizbuilder »

Stort tack för alla kommentarer och tips! Ska kolla in speckr.com samt fortsätta ladda/köra/logga/räkna :)
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

IMG_6101.png
Detta fick jag, är vi snuvade på 0,2 kWh? :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD