Köpråd: Ny Model Y standard, eller beg. 2023

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

ELEX

Köpråd: Ny Model Y standard, eller beg. 2023

Inlägg av ELEX »

Hej!

Står i valet och kvalet mellan ny eller begagnad Model Y. Hur hade ni resonerat mellan följande två alternativ?

1. Ny Model Y standard (rwd), 459 000 kr - restvärdeslån med 0% ränta.

2. Beg. Model Y standard range (rwd) 2023 års modell med 6000 mil på mätaren, 320 000 kr som finansieras med 150 000 kr kontant/inbyte och resten i lån till 6% ränta.

Vi är en familj som prioriterar pålitlighet och total ägandekostnad (TCO). Vi har ett par tuffa år framför oss med små barn och kronisk sjukdom i familjen, vilket medför att bilen "bara ska fungera". Det är så klart gött med panoramatak, och de extra finesser som medföljer den begagnad + att den ändå kostar 150 000kr mindre. Samtidigt så uppskattar man så klart en helt ny bil av uppdaterad version och med den garanti som medföljer. Hur "uppdaterad" är egentligen 2026 års standard jämfört med 2023 rent mekaniskt, driftsäkerhetsmässigt etc?

Känns som att jag sett varenda klipp på youtube på temat, vore väldigt tacksam om någon vill ge sitt "utifrånperspektiv". 8-)
ELEX

Re: Köpråd: Ny Model Y standard, eller beg. 2023

Inlägg av ELEX »

Just det, kan komplettera med att vi kör cirka 2500 mil per år, och planerar att ha bilen i cirka 5 år.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Här är en tydlig och ärlig jämförelse mellan Tesla Model Y RWD (2023) och Model Y Standard (2026, nya generationen) – med fokus på verkliga skillnader som märks i vardagen.

🔍 Översikt – vad har egentligen ändrats?

Den nya 2026-modellen är i grunden en facelift + teknisk uppdatering. Den är:
• tystare
• mjukare i fjädringen
• mer modern invändigt
…men Standard-versionen har också nedbantad utrustning jämfört med äldre modeller.

🚗 Komfort

2023 RWD
• Relativt stötig fjädring (vanlig kritik)
• Hårdare säten men bra stöd
• Enkel interiör men ändå premiumkänsla

2026 Standard
• Mjukare och mer följsam fjädring (tydlig förbättring) 
• Tystare och mer “avslappnad” att köra 
• MEN: billigare material (textil/halv-vegansk läder) 
• Mindre justerbara säten

👉 Slutsats komfort:
• 2026 är bekvämare i körning
• 2023 känns ofta mer premium i material och säten

🔇 Ljudnivå

2023
• Okej men märkbart vägljud och vindbrus

2026
• Tydligt tystare kupé 
• Förbättrad isolering + akustiskt glas 
• Ca ~66 dB vid motorväg (testdata) 

👉 Vinnare: 2026 (stor förbättring)

🧠 Teknik

2023
• Full Tesla-upplevelse (Autopilot, OTA, app)
• Bra ljudsystem (för RWD ganska enkelt men okej)
• Fler funktioner standard (beroende på marknad)

2026 Standard
• Samma grundsystem (Tesla OS, OTA)
• Uppdaterad hårdvara och mjukvara
• MEN:
• Färre högtalare 
• Vissa funktioner borttagna eller låsta bakom betalning (t.ex. Autosteer) 

👉 Slutsats teknik:
• Core-tech = lika eller bättre 2026
• Utrustningsnivå = ofta bättre i 2023

🔋 Batteri & räckvidd

2023 RWD
• ~60–62 kWh batteri (EU-version)
• Ca 430–455 km WLTP (beroende på variant)

2026 Standard
• Ca 466 km WLTP 
• EPA runt ~515 km / 321 miles 
• Något bättre effektivitet

👉 Skillnad:
• +5–10% längre räckvidd i 2026
• Marginellt bättre effektivitet

⚙️ Andra funktioner / utrustning

2023 RWD – fördelar
• Ofta:
• bättre ljudsystem
• mer premiumkänsla
• fler funktioner inkluderade

2026 Standard – nackdelar
• Nedskalad modell:
• inga ventilerade säten
• ingen HEPA-filter
• färre komfortfunktioner 
• enklare interiör

2026 – fördelar
• Ny design (ljus, interiör)
• Bättre chassi & körkänsla
• Modernare känsla totalt

📊 Sammanfattning (kort och ärlig)

Område Vinnare
Komfort (fjädring) 2026
Komfort (material) 2023
Ljudnivå 2026
Teknik (plattform) 2026
Teknik (utrustning) 2023
Räckvidd 2026
Value for money Beror på pris

🧠 Min rekommendation
• Välj 2026 Standard om du vill ha:
• tystare bil
• mjukare körning
• nyaste känslan
• Välj 2023 RWD om du vill ha:
• mer premiumkänsla
• bättre ljud och utrustning
• “mer bil för pengarna”

Såhär resonerar ChatGPT.
Är det värt att köpa en 3 år gammal bil för 70% av nypriset med ovan jämförelse i beaktning? Dessutom med högre ränta.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Med tanke på att ni kommer köra så pass mycket som 15000 mil på 5 år hade jag valt en ny även om en 2023:a kan vara mer premium på vissa punkter tex stereon.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag hade tagit en ny Model Y standard p.g.a: nollränta, garanti och att det är en Juniper (facelift). Jag tror att den får bättre TOC iom nollränta, facelift, det låga priset och billigare försäkring (halvförsäkring) de första tre åren.
Model Y LR AWD -24
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Jag valde privatleasing för att det gav mig bäst TCO.
Du får ny Model Y för under 5500kr per månad i 4 år (tyvärr finns inte 5 år tillgänglig).
Det är mindre än värdeförlusten på de flesta nyare begagnande bilar.
Sen kan du ta de 150kkr och säkra din ekonomi inför den kommande tiden.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ett litet men knappast avgörande fel i ChatGPTs lista -

Det är akustikglas även på 2023 - det kom på 2022:orna, vår har det både fram och bak.

I din situation hade jag tveklöst gått på en ny bil - och faktiskt också övervägt leasing, men var medveten om de fallgropar som finns, t.ex:

Kolla hur slitna däcken får vara när du återlämnar, det brukar vara samma oavsett körsträcka. Rotera noga för att få jämnt slitage fram och bak (på RWD, AWD verkar slita väldigt jämnt iaf för mig)
Kolla och räkna på om det är värt att välja fler mil från start eller ta övermil - kan man ens få tillbaka pengar för undermil?
Köp begagnade vinterdäck istället för att ta dem med i leasingen och värsta fall ändå få bekosta nya för att de är för slitna

Med det sagt så är jag tvärnöjd med vår 2022 efter ca 7500 mil, inga fel alls. Ska lämna in för en kontroll strax innan garantin går ut vid 8000 som jag lär passera bara någon månad inna 4-års-strecket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Vi köpte en ny 2023 RWD och den är typ som premium idag. För mig hade blivit en större skillnad att gå ner till Standard. Men för dig blir referensen något annat än Tesla. Sök på skillnader mellan RWD legacy och Standard Juniper. Det är rätt lång lista på skillnader.

Min nästa bil en 3 år gammal bil. Våran är princip som ny efter 3 år och jag borde ha köpt en nästan ny bil och sparat en del pengar.

Jag hade tagit en 2023. Samtidigt får du 6% ränta. Kan ni inte baka in det i bolånet?

Räkna vad TCO hade kostat er. Samt vad det innebär 150kkr i buffer i er situation. Lycka till.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jag hade gått på den nya då du tycker "allt ska funka". Gott med garanti då
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Tänk på att räntan är rörlig. Om det blir en massa inflation nu pga Irankriget som gör att Riksbanken höjer räntan kommer räntan gå upp. Det gäller förstås båda alternativen.

Om ni bor så till att ni ofta kör med helljus är det värt att veta att model y standard bara har hel/halvljus, inte matrix. Hel/halvljus-assistenten är erkänt usel på Tesla, plus att strålkastarna som lämnats kvar är ganska små så helljuset borde vara rätt dåligt. Kanske behöver ni komplettera med led-ramp (kostar extra, bör räknas in i priset).

Angående begagnatbilen:

Kolla runt mellan finansieringsalternativen. Det är möjligt att du kan få lägre ränta om du tar lånet hos nån annan än bilhandlarens samarbetspartner. Se bara till att det blir ett lån med bilen som säkerhet eftersom lån utan säkerhet inte ger rätt till ränteavdrag.

Kolla också noga upp försäkringskostnad. Teslor är dyra att helförsäkra efter tre år och har skyhög självrisk för vagnskada (stenskott i glastaket) de första tre åren med vagnskadegarantin. Måste ni ha en Tesla? Volvo, Polestar och Volkswagen vill jag minnas har mycket lägre försäkringskostnader iaf för vissa modeller (men har å andra sidan krav på service).

Tesla kräver inte regelbunden service men det betyder inte att bilarna är underhållsfria eller felfria. En risk med begagnade Teslor är att de inte servats alls, vilket kan få konsekvenser (kostnader) för dig som begagnatköpare om garantin gått ut eller slitagedelar lever på övertid.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

De två sakerna och tänka på om man räknar på ekonomin är att den begagnade får man med 3 år vagnskada vilket är rätt substantiellt och beroende på ägare kan bli rätt många 10k, samt att Tesla i USA erbjuder förlängd batteriförsäkring/drivlineförsäkring 2år/40000 km för c:a 10k per år vilket betyder att tre års längre kvarvarande garanti på dessa kan estimeras till 30k.

Detta kan i praktiken effektivt halvera prisskillnaden mellan bilarna, men du måste titta på just din försäkringspremien, för det varierar mycket vildare mellan olika försäkringstagare än för alla andra bilar jag sett.

En annan sak är att den nyare bilen har HW4 istället för HW3 vilket troligen är en stor skillnad när FSD kommer till Sverige. Min gissning är att bilar med HW4 kommer att får ett högre andrahandsvärde på sikt.

Ytterligare en sak att tänka på om du tittar på Youtube är att det är betydande skillnader i utrustning mellan en Standard Model Y i USA och i EU, EU-versionen har f.n. mer utrustning, sannolikt delvis beroende på att Berlins logistikkedjor (ännu?) inte producerar de förenklade delarna.
Teslan_pa_landet

Inlägg av Teslan_pa_landet »

Köp begagnat, även en tesla med 20k mil är värt någonting. Det som är säkert är de 3 första åren värdeminskning. För 2023 så är de den största värdeminskning klar. De är nu dom billiga milen kommer. Falla inte för 0 räntan. Visst försäkringen är lite mer men självrisken är lägre. Jag har 5000 vid skada vs 13k med vagnskadegaranti.

5 år kvar av batteri garanti, de är de enda viktiga tkr jag. Jag ska köra min my lr 2023 tills den dör, då få man mest kr per mil.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det finns ingen genväg till att fråga försäkringsbolaget om just din premie på en Tesla.

Detta har diskuterats på ett annat forum förra året, det fanns försäkringstagare med 15 skadefria år som fått offert för en Model Y AWD helförsäkring på 3600:-/månad med andra till synes lika kvalificerade försäkringstagare fick 900:-/månad. Personerna ifråga hade ungefär samma premie på en ID.4 GTX, och det var en gåta för alla på det forumet vad som skiljde för just Teslan.

Så innan man vet vad just ens egen premie är så är det svårt att ge ett bra råd. Har man den höga premien så är vagnskadan värd närmare 100k. Har man den låga premien så är vagnskadan värd under 25k.