Val av laddbox idag

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Val av laddbox idag

Inlägg av Tellus »

Airlift skrev: 20 feb 2026 10:11
DC laddare? Någon som kör det? Tänkte nyttja med V2G, Sigenergy verkar funka? Erfarenheter?
viewtopic.php?p=883044#p883044
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Vi har 2 elbilar sen 5 år tillbaka, en Easee, Watty lastbalansering och Tibber, styr laddningen med 3x16A via timern i bilarna med start kl 02:00 på vintern, 20A säkring och 2x1KW elgolvvärme, laddar 800kWh/månad på vintern, fjärrvärme, ingen effekttariff än, elområde 3.

Vi tycker det funkar fint, och har inte haft några problem. Ser inget behov av en laddare till och skulle kunna gå ner till 16A om vi får effekttariffer som motiverar det. Har funderat på om vi skulle spara något meningsfullt med aktivering av typ smartladdning/stödtjänster, men inte kommit fram till något. Frugan får snabbladda nån gång om året för att hon inte fått tillräcklig laddning, men det beror nog mer på henne än vår set-up. ;)

Det handlar ju om hur mycket man vill betala för bekvämligheter och att inte behöva tänka på laddning och sånt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SkipperO skrev: 12 apr 2026 08:01
Vi har 2 elbilar sen 5 år tillbaka, en Easee, Watty lastbalansering och Tibber, styr laddningen med 3x16A via timern i bilarna med start kl 02:00 på vintern
Tack, kollar så jag förstod det korrekt.
Ni startar laddning av båda bilarna 02:00 som delar på 3*16A, dvs ca11kW effekt och har då 3kW över för huset?
Ställer ni max laddström i resp bil på 8A då eller?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

jonasl skrev: 17 feb 2026 23:13
Ja, HA-integrationen med Easee är kul. Vill man leka med sånt kan jag rekommendera Easee. Här är t.ex. en dashboard jag byggt för vår BRF:s anläggning för att kunna få en ögonblicksbild. Det går förstås att bygga automationer kring det också. Det mesta finns tillgängligt.

HA easee dashboard.png
Easee + HA = 👌🏼
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Två elbilar som laddas med timer.
Två laddboxar utan balansering.
20 A huvudsäkring.

Laddeffekten på båda bilarna nerställd till 8 A, dvs ca 5,5 kW styck. Totalt 11 kW.

Laddar bilarna mellan 22.05-05.55 (med anledning av effekttariffen). Åker jag lite så laddar jag en bil åt gången och 4h vardera.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Sportbilsentusiasten skrev: 12 apr 2026 11:48
SkipperO skrev: 12 apr 2026 08:01
Vi har 2 elbilar sen 5 år tillbaka, en Easee, Watty lastbalansering och Tibber, styr laddningen med 3x16A via timern i bilarna med start kl 02:00 på vintern
Tack, kollar så jag förstod det korrekt.
Ni startar laddning av båda bilarna 02:00 som delar på 3*16A, dvs ca11kW effekt och har då 3kW över för huset?
Ställer ni max laddström i resp bil på 8A då eller?
Nej, vi har bara en laddbox/ladduttag och laddar en bil i taget. Tillsammans tycker jag vi kör/laddar rätt mycket bil, men ser ändå inte behovet av två ladduttag.
Det blir 3x4A över till resten av huset när vi laddar vilket räcker till gott och väl på natten.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

En funktion jag saknar och som jag hade tittat efter om det finns om jag hade köpt nytt är *trög* lastbalansering. Dvs att lastbalanseringen tar hänsyn till hur länge strömmen är för hög. Säkringar tål en hel del överström innan de går. Såg nån tumregel om att de tål en säkringstorlek upp tex 20A på en 16A säkring under en timma, och mycket hög ström vid korta spikar från tex start av kompressorer. Det skulle kunna göra att man kan ha mindre säkring och/eller ladda snabbare.

Hög strömförbrukning är ofta kortvarig som kompressorstart, brödrost, mikro, tvättmaskin etc.

Har önskat det hos Tibber, men de verkar ointresserade. :(
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det finns kurvor som visar hur mycket överström som tolereras under hur lång tid. Det är en stor skillnad på Diazed och minibrytare, där smältsäkringar tar längre tid på sig innan den löser ut för överström, men om man gör det regelbundet mattas de långsamt med tiden. Så det är ingen bra strategi att göra detta systematiskt.

Men en ny rumstempererad Diazed klarar 1,5 ggr märkströmmen en timme utan att lösa ut, värmen i säkringen bygger upp mycket långsamt.

NASA har också utrett detta, och om man ska fullständigt slippa mattning så ska man inte överskrida 0,8 ggr märkströmmen, men att hålla sig under märkströmmen räcker för allt normalt bruk.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

SkipperO skrev: 12 apr 2026 17:20
En funktion jag saknar och som jag hade tittat efter om det finns om jag hade köpt nytt är *trög* lastbalansering. Dvs att lastbalanseringen tar hänsyn till hur länge strömmen är för hög. Säkringar tål en hel del överström innan de går. Såg nån tumregel om att de tål en säkringstorlek upp tex 20A på en 16A säkring under en timma, och mycket hög ström vid korta spikar från tex start av kompressorer. Det skulle kunna göra att man kan ha mindre säkring och/eller ladda snabbare.

Hög strömförbrukning är ofta kortvarig som kompressorstart, brödrost, mikro, tvättmaskin etc.

Har önskat det hos Tibber, men de verkar ointresserade. :(
Problemet med trög lastbalansering är ju att du betalar för ett visst effektuttag för dina säkringar och skulle Tibber börja ta ut mer så skulle det nog snart bli gnäll på dom från nätleverantören, men annars så håller jag med dig helt. När jag använde mitt batteri till stödtjänster så hade jag toppeffekter ut på nätet som var markant högre än mina 17kw.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro