Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Fosilfri2035 skrev: 20 mar 2026 10:05
dstr skrev: 20 feb 2026 22:16
Det här skattedebacklet.

Hur pass offentligt är det? Kan vi få en riktig siffra på antalet strejkande?
Kan väl bli svårt eftersom dessa siffror baseras på 2024 samt 2025.
Inbetalningar som gjorts felaktigt, misstänker att det blir svårt att få fram vilka som fått just dessa pengar tillbaka.
Enligt Dagens Arbete så rör det sig om totalt ca 80 personer, vilket då betyder att det är ca 80 personer som alltså har eller strejkar just nu.

Sen vet vi heller inte om dessa 80 hållit i strejken eller om det rör sig om ett par hundralappar för 30 av dom.
Kan vara så att de siffror som rör 200-300’kr endast är en handfull personer.

Med andra ord, mystiken kring IF Metall och deras lögner fortsätter.

https://da.se/2026/03/han-har-200-000-p ... -ska-gora/
Det är inte troligt att 80 strejkar just nu. Flera strejkande har antingen gått tillbaka till jobbet eller bytt till ett annat.

Hur många av de berörda får tillbaka pengar för 2024?
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

dstr skrev: 21 mar 2026 23:03
Fosilfri2035 skrev: 20 mar 2026 10:05
dstr skrev: 20 feb 2026 22:16
Det här skattedebacklet.

Hur pass offentligt är det? Kan vi få en riktig siffra på antalet strejkande?
Kan väl bli svårt eftersom dessa siffror baseras på 2024 samt 2025.
Inbetalningar som gjorts felaktigt, misstänker att det blir svårt att få fram vilka som fått just dessa pengar tillbaka.
Enligt Dagens Arbete så rör det sig om totalt ca 80 personer, vilket då betyder att det är ca 80 personer som alltså har eller strejkar just nu.

Sen vet vi heller inte om dessa 80 hållit i strejken eller om det rör sig om ett par hundralappar för 30 av dom.
Kan vara så att de siffror som rör 200-300’kr endast är en handfull personer.

Med andra ord, mystiken kring IF Metall och deras lögner fortsätter.

https://da.se/2026/03/han-har-200-000-p ... -ska-gora/
Det är inte troligt att 80 strejkar just nu. Flera strejkande har antingen gått tillbaka till jobbet eller bytt till ett annat.

Hur många av de berörda får tillbaka pengar för 2024?
Det framgår inte så vitt jag kan se.
Vore såklart inte till IF Metalls fördel om det visar sig att 22 personer inte längre strejkar, 50 har bytt jobb under 2024 och resterande 8 sitter och är nervösa för hur deras liv ska se ut framöver.

Jag menar detta såklart helt spekulativt och teoretiskt men blir det några ”löneökningar” under Metalls strejkersättning?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Fosilfri2035 skrev: 22 mar 2026 14:02
Jag menar detta såklart helt spekulativt och teoretiskt men blir det några ”löneökningar” under Metalls strejkersättning?
Faktiskt en väldigt intressant fråga, iom att Tesla har haft högre löneökningar än branschen flera år i rad. Har de som strejkar gått miste om två löneökningar hittills?
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare

Inlägg av Marjan »

Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Blev lite för mkt offtopic i annan tråd
(viewtopic.php?p=883356#p883356) så flyttar reflektionen hit enligt anvisning.

Det verkar vara många som inte uppskattar strejken samt blockader mot TM Sweden AB och vissa problem som detta skapar bla med laddstationer som inte kan driftsättas. IF-metall gör inte alltid allt rätt, likaså med Tesla.

Funderingen man kan ställa sig är varför TM Sweden AB föredrar en lagstiftad reglerad arbetsmarknad jämfört en förhandlad reglerad arbetsmarknad då via ett kollektivavtal?

Det är oerhört många andra, både svenska och internationella väldigt stora företag som har kollektivavtal i Sverige.

Är då dessa företag extremt dåliga på att förhandla?

Är dessa företag inte intresserade av att växa och att tjäna mkt pengar?

Är dessa företag då helt grundlurade för att dessa har tecknat kollektivavtal?

Har dessa företag då ingått ett avtal som kraftigt försämrar deras anställdas villkor utan att då kunna ha bättre villkor än avtalet?

Givetvis är det inte så.
Ett framförhandlat kollektivavtal har en flexibilitet som både arbetsgivare och arbetstagare gagnas av. Att en likvärdig flexibilitet skulle gå att få till med en mer lagstiftad modell (vilket är alternativet som finns till kollektivavtal) är högst osannolikt.

Så alternativet till ett kollektivavtal är att lagstiftning reglerar det som kollektivavtalen reglerar idag (tredje alternativet är att ingen reglering alls finns, det tror jag ingen vill ha ;) ) vilket inte torde gynna varken arbetsgivare eller arbetstagare...

Så vad är fördelen med en lagstiftad reglering av arbetsmarknaden som många andra verkar ha missat?

(Nej, jag är inte medlem i något fackförbund och jag är inne på min 3:e Tesla :) )
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Jag skulle väl spontant säga att man kan lagstadga om en minimumökning såsom facket förhandlar, men binds inte åt att behöva förhandla med större delar av personalen (med facket) om man vill göra enskilda justeringar.

Kan också se en fördel i att ha krav på försäkringar mm. Som då inte specificeras att de skall vara fackens försäkringar.

Finns säkert många fler men generellt tror jag att dessa två kan vara en förbättring mot hur det ser ut idag.

I övrigt så har Metall tydligen valt att investera medlemmarnas pengar i bostäder, är det verkligen ett fackförbunds verksamhet?

https://www.mitti.se/nyheter/fackforbun ... 4f3fee0662
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Fosilfri2035 skrev: 11 apr 2026 23:19
Jag skulle väl spontant säga att man kan lagstadga om en minimumökning såsom facket förhandlar, men binds inte åt att behöva förhandla med större delar av personalen (med facket) om man vill göra enskilda justeringar.

Kan också se en fördel i att ha krav på försäkringar mm. Som då inte specificeras att de skall vara fackens försäkringar.

Finns säkert många fler men generellt tror jag att dessa två kan vara en förbättring mot hur det ser ut idag.

I övrigt så har Metall tydligen valt att investera medlemmarnas pengar i bostäder, är det verkligen ett fackförbunds verksamhet?

Jag är absolut ingen expert på området men tycker ändå att det är en relevant och intressant diskussion.

Det finns hundratals olika kollektivavtal i Sverige, många av dessa är anpassade till branchen dom verkar i, detta bör gynna både arbetsgivare och arbetstagare.

Finns det inte en överhängande risk att med en mer reglerad arbetsmarknad, genom lagstiftning, skulle bli oerhört oflexibel eftersom bredden och behoven i alla olika yrken är så stor? Är inte det styrkan med ett kollektivavtal (att vara anpassningsbart till yrket/branchen det gäller) eller har jag fattat det hela alldeles fel?

Beträffande fastigheter är detta inget nytt, det har förekommit långt tillbaka i tiden, många fackförbund har väl ägt fastigheter som har kunnat nyttjas av medlemmar till bla rekreation. Vad tanken är i detta specifika fall vet jag inte.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Ett kollektivavtal innehåller ganska mycket mer än lön och försäkringar. Så var går gränsen för vad som ska lagstiftas? Extra tillägg vid föräldraledighet, vid sjukdom, vid tjänstgöring i försvarsmakten, extra semesterdagar, arbetatidsförkortning, hanterande av afton, kompetensutveckling, övertidsersättning, ob m.m.

Plus att det finns många fackförbund som inte förhandlar fram vissa klara säkra höjningar av lön, t.ex. flera SACO-förbund.

Samt det finns tyvärr en del medarbetare som faktiskt inte är förtjänta av en lönehöjning, att bara ha adderat ytterligare ett år av anställningstid är enligt mig inte en anledning till en höjning.

Och, varför är inte investeringar i fastigheter en lämplig investering för ett fackförbund? Det är väl bra att de sprider sin stora strejkkassa.
Flertalet fackförbund erbjuder möjligheter att hyra fritidsboende för sina medlemmar, det är väl en bra service som adderar något mer till medlemskapet.
Model Y LR.
Model S70D
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Staten bestämmer lönen, lite kommunistvibbar på det. Tror inte det blir bra i ett kapitalistiskt samhälle som vårt. Men visst, lätt för politikerna, de som lovar högst löneökningar får mest röster.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maetlarv skrev: 12 apr 2026 14:19

Staten bestämmer lönen, lite kommunistvibbar på det. Tror inte det blir bra i ett kapitalistiskt samhälle som vårt. Men visst, lätt för politikerna, de som lovar högst löneökningar får mest röster.
Det finns just nu inget parti i riksdagen som vill ha mer lagstiftning runt lönebildning. Man tycker det ska avgöras i avtal mellan arbetsmarknadens parter som det fungerar idag. Det finns ingen konflikt vänster/höger i frågan.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Tror den troligaste förändringen om det nu blir någon efter den här farsen är att det blir obligatorisk med kollektivavtal i Sverige men att innehållet starkt begränsas till vissa punkter som t.ex olycksfallsförsäkring och pensionsinbetalning men att det inte kommer bli möjligt för facket att styra vem som skall hantera detta.

Så den stora förloraren blir facken som tappar makten över pengarna.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

JonasH skrev: 12 apr 2026 17:14
Tror den troligaste förändringen om det nu blir någon efter den här farsen är att det blir obligatorisk med kollektivavtal i Sverige men att innehållet starkt begränsas till vissa punkter som t.ex olycksfallsförsäkring och pensionsinbetalning men att det inte kommer bli möjligt för facket att styra vem som skall hantera detta.

Kommer inte att hända. Finns exakt 0 av de politiska partierna som är intresserade av att driva den frågan.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Fredrik j skrev: 12 apr 2026 16:01
Maetlarv skrev: 12 apr 2026 14:19

Det finns just nu inget parti i riksdagen som vill ha mer lagstiftning runt lönebildning. Man tycker det ska avgöras i avtal mellan arbetsmarknadens parter som det fungerar idag. Det finns ingen konflikt vänster/höger i frågan.
Absolut, så är det.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Maetlarv skrev: 12 apr 2026 19:50

Kommer inte att hända. Finns exakt 0 av de politiska partierna som är intresserade av att driva den frågan.
Nej så är det men om slutsatsen inom EU blir att den hyllade svenska modellen har allvarliga brister så kanske.

Just nu håller jag med. Finns inget politiskt driv mot det. Det var därför jag skrev ”om”…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 12 apr 2026 20:06
Maetlarv skrev: 12 apr 2026 19:50

Nej så är det men om slutsatsen inom EU blir att den hyllade svenska modellen har allvarliga brister så kanske.

Just nu håller jag med. Finns inget politiskt driv mot det. Det var därför jag skrev ”om”…
Vilka allvarliga brister är det du ser menar du?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Uppenbarligen finns det ett problem när en fackförening kan köpa strejkare (130% strejkersättning) och driva en konflikt utan de anställdas stöd.

Personligen gillar jag hur de hanterar frågan i Tyskland där IG Merall låtit de anställda rösta och sedan respekterat deras åsikt.

Totalt motsatsen mot Sverige där IF Metall öppet sagt att de fullständigt skiter i de anställdas vilja och enbart bryr sig om medlemmarna men samtidigt inte frågar dem vad de vill.
TMS LR UltraRed, FSD
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 12 apr 2026 23:43
Uppenbarligen finns det ett problem när en fackförening kan köpa strejkare (130% strejkersättning) och driva en konflikt utan de anställdas stöd.

Personligen gillar jag hur de hanterar frågan i Tyskland där IG Merall låtit de anställda rösta och sedan respekterat deras åsikt.

Totalt motsatsen mot Sverige där IF Metall öppet sagt att de fullständigt skiter i de anställdas vilja och enbart bryr sig om medlemmarna men samtidigt inte frågar dem vad de vill.
En hög anslutningsgrad är inte lika viktigt för den tyska staten när det gäller lönebildning då man har möjlighet att förklara kollektivavtal allmängiltiga. Det betyder att även företag som inte tecknat kollektivavtal och som inte har fackansluten personal måste följa det av parterna framförhandlade kollektivavtal.
I sverige ligger det ett högre intresse från staten att så många arbetsgivare omfattas av kollektivavtalet eftersom vi inte lagstiftar om efterföljnad.

Läste att belgien har en mycket egensinnig variant som går ut på att man lagstiftar om att löneökningar i en viss bransch inte kan överstiga den genomsnittliga i nederländerna, frankrike och tyskland.
I sverige har man valt att inte lagstifta utan lämnat till arbetsmarknadens parter att förhandla. Ibland missuppfattas det som ett önskemål från staten att det måste vara frivilligt.

Det man röstar om på arbetsplatserna i tyskland är representation i råd för medbestämmande där dom fackliga organisationerna vill vara med.
I sverige finns ingen sån möjlighet för fackföreningar hos företag utan kollektivavtal utan här har vi tvärtom lagstiftat om medbestämmanderätt.
Läste att det hos tesla i berlin förekommer en hel del kampanjande och förmåner från företaget kopplade till resultatet av omröstningarna.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Tycker fortfarande att det är ett stort problem att IF Metall totalt struntar i vad de anställda vill.
Att de kan göra det visar på problem med den svenska modellen.
Känns helt sjukt att en fackförening kan påtvinga anställda på ett företag ett avtal de inte vill ha så länge det finns en medlem på företaget som dessutom inte nödvändigtvis måste vara för att införa kollektivavtal.
TMS LR UltraRed, FSD
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 13 apr 2026 08:11
Tycker fortfarande att det är ett stort problem att IF Metall totalt struntar i vad de anställda vill.
Att de kan göra det visar på problem med den svenska modellen.
Känns helt sjukt att en fackförening kan påtvinga anställda på ett företag ett avtal de inte vill ha så länge det finns en medlem på företaget som dessutom inte nödvändigtvis måste vara för att införa kollektivavtal.
Kan man tycka. Men det är viktigt, tycker jag, att ha med sig att förhållningssättet inte är ett fackligt påhitt utan att konfliktreglerna är sanktionerade av staten med syftet att så hög andel som möjligt av arbetsgivarna ska gå med i arbetsgivarorganisationer.
Det är därför det är tillåtet i sverige att göra som IF Metall gör. Det är också förväntat av dom.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Då kan vi med andra ord konstatera att det finns allvarliga brister i modellen vad gäller demokrati och möjligheten för fackförbund att tvinga medborgare att ”ingå avtal” mot deras vilja.

Tror faktiskt inte denna fråga varit uppe på politikernas bord då det nog tidigare antagits att samtliga vill ha kollektivavtal vilket numera inte är fallet.
TMS LR UltraRed, FSD
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 13 apr 2026 15:31
Då kan vi med andra ord konstatera att det finns allvarliga brister i modellen vad gäller demokrati och möjligheten för fackförbund att tvinga medborgare att ”ingå avtal” mot deras vilja.

Tror faktiskt inte denna fråga varit uppe på politikernas bord då det nog tidigare antagits att samtliga vill ha kollektivavtal vilket numera inte är fallet.
Vilka medborgare menar du tvingas att ingå avtal? Hur menar du att det här inte är lagar som på demokratisk väg skulle kunna förändras?
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare

Inlägg av Marjan »

Det visar tydligt att den svenska modellen inte fungerar, utan det är en manöver för att dölja den riktiga agendan: att berättiga ens egen existens på bekostnad av medlemmarna, oavsett om det är för medlemmarnas eget bästa.
Hyckleri på högsta nivå som är genomskådat av många vid det här laget.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Fredrik j skrev: 13 apr 2026 15:50

Vilka medborgare menar du tvingas att ingå avtal? Hur menar du att det här inte är lagar som på demokratisk väg skulle kunna förändras?
Jag menar t.ex att jag som råkar jobba på ett företag som har kollektivavtal inte har samma valfrihet vad gäller t.ex placering av mina pensionspengar gentemot de som jobbar företag utan kollektivavtal. Varför vill facket begränsa mina möjligheter annat än att de vill styra pengarna till företag knutna till dem själva på ett eller annat sätt. Hade de haft något vett och sans hade likt PPM haft en möjlighet att välja kliva av och sköta placeringen själv men då hade ju avgifterna hamnat i fel ficka.

Jag menar de medborgare som arbetar på ett företag med en minoritet fackligt anslutna som med hjälp av fackförbund tvingar företaget att skriva avtal där mot de anställdas vilja där deras anställningsvillkor ändras utan deras medgivande. Det är helt galet.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/pierre834101

Inlägg av PiCa »

JonasH skrev: 13 apr 2026 22:06
Fredrik j skrev: 13 apr 2026 15:50

Jag menar t.ex att jag som råkar jobba på ett företag som har kollektivavtal inte har samma valfrihet vad gäller t.ex placering av mina pensionspengar gentemot de som jobbar företag utan kollektivavtal. Varför vill facket begränsa mina möjligheter annat än att de vill styra pengarna till företag knutna till dem själva på ett eller annat sätt. Hade de haft något vett och sans hade likt PPM haft en möjlighet att välja kliva av och sköta placeringen själv men då hade ju avgifterna hamnat i fel ficka.

Jag menar de medborgare som arbetar på ett företag med en minoritet fackligt anslutna som med hjälp av fackförbund tvingar företaget att skriva avtal där mot de anställdas vilja där deras anställningsvillkor ändras utan deras medgivande. Det är helt galet.
Håller med. Man förstår ju pensionsförvaltning är Big Bussnies för facken, men som sagt knappast det bästa för den anställde.

Frugan har aldrig varit med i facket, dock var hon anställd på ett bolag som en kortare period var med i Handels innan de blev uppköpta. Hon jobbade där i ca 15 år och iom att företaget gick med i facket flyttade allt hennes pensionssparande till en av facket utsedd förvaltare. Därmed är pengarna helt låsta och det går inte följa utveckling eller liknande. Helt sjukt.

/Pierre