Letar ny leasingbil till svärmor efter att nuvarande Leaf skall åter.
Framförallt Micra men även R5 kan vara intressant som ersättare.
Är det någon som kört dessa eller kanske tom äger en?
Hur är dom isf?
Leaf har väl ett 62 kWh batteri, hade vägt in det också om om gillar att göra utflykter etc
Det stämmer bra det du skriver, men det var inte riktigt det som jag frågade om
Finns lite skrivet om det i tråden om Renault 5 på forumet. Och no offense, men skulle väl vidare tippa att chanserna till feedback nog är lite större ifall du 'bumpar' den tråden istället för att ställa frågan i den här…
Hur är dom isf?
Leaf har väl ett 62 kWh batteri, hade vägt in det också om om gillar att göra utflykter etc
Det stämmer bra det du skriver, men det var inte riktigt det som jag frågade om
Finns lite skrivet om det i tråden om Renault 5 på forumet. Och no offense, men skulle väl vidare tippa att chanserna till feedback nog är lite större ifall du 'bumpar' den tråden istället för att ställa frågan i den här…
Anledningen till frågeställningen i denna tråd var att det diskuterades om bägge modeller, men visst det beror ju på hur pass smal diskussion man vill ha. En chansning från min sida helt enkelt. Verkar alltså inte vara direkt någon som har/kör en sådan, kanske inte så förvånande då iaf micran inte sålts i några volymer.
Något mindre än Leaf (gen2) absolut, men baksätet kommer ändå nästan aldrig att användas
Jag får testa den själv helt sonika och prata med mina "insider" kontakter på Nissan
Hur är dom isf?
Inte ägt en Renault 5 eller Micra, men väl flera Zoe’s och en Megane.
Skulle säga att de är väldigt trevliga, speciellt röststyrning och navigering är fantastiskt mycket bättre än Leaf.
Och även om batteriet är mindre så gör konsekvent snabbladdning, CCS och Autocharge öven en längre resa till en fröjd.
Kan rekommendera att kolla på TeslaBjörns videor om Renault 5.
Tack för input Nuvarande Leaf är en 40kwh så samma som R5/Micra med lilla batteriet, vilket är det som är aktuellt, lite längre WLTP då än nuvarande bil.
Generellt är ju dessa mkt modernare bilar givetvis, lutar starkt åt en Micra till svärmor, ska kolla vidare lite.
Jag förstår inte varför man skulle privatleasa en småbil för? Köp en begagnat för 150k cash på kvd. Ora, citroen, leaf och kör den tills den dör istället.
Jag förstår inte varför man skulle privatleasa en småbil för? Köp en begagnat för 150k cash på kvd. […] citroen, leaf och kör den tills den dör istället.
En gissning:
För att man gillar problemfritt bilägande och har råd att betala för det kanske…
Jovisst, men de är bilar som lär inte vara värd någoting om 3 år, lite batteri och 1500mil. Jag kanske bara är för snål.
Om jag förstått saken rätt så i fallet med Nissan Micra ovan så får man betala ~107820 SEK för kalaset, dvs. tre års billeasing. Vet inte hur det är med Nissan om leasingen blir dyrare ifall räntan går upp… Känns ju för övrigt rätt sannolikt att räntan kommer gå upp inom inte allt för många månader…
Men även en random beg. elbil för ~150K kostar ju pengar. Är väl helt enkelt en individuell avvägning om skillnaden är värd det eller inte…
Det verkar som dessa är finalisterna för en familj med två tonåringar:
# Tesla model Y long range awd
# Zeekr 7X Core
# Skoda Enyaq 85X
Har jag missat någon kandidat i samma storlek för < 7000 kr/mån vid 2000 mil/år?
Hög tid att beställa.
Osäker på hur bra erbjudanden du kan få på ID.7 Tourer, men den hade nog varit mitt val framför Skodan iaf. Men Teslan är nog ännu trevligare som helhet.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
…] Har jag missat någon kandidat i samma storlek för < 7000 kr/mån vid 2000 mil/år?
Hög tid att beställa.
Merca CLA Shooting Brake?
Fast den kanske inte har tillräckligt med utrymme inuti.
Enligt Google's AI finns den från 5 995 kr/mån med 1500 mil/år. Baserat på merkostnaden per mil som anges till 12,50, så borde den väl kunna hamna under 7000 kr/mån för 2000 mil/år…
…] Har jag missat någon kandidat i samma storlek för < 7000 kr/mån vid 2000 mil/år?
Hög tid att beställa.
Enligt Google's AI finns den från 5 995 kr/mån med 1500 mil/år. Baserat på merkostnaden per mil som anges till 12,50, så borde den väl kunna hamna under 7000 kr/mån för 2000 mil/år…
# Zeekr 7X Core
# Skoda Enyaq 85X
Har jag missat någon kandidat i samma storlek för < 7000 kr/mån vid 2000 mil/år?
Hög tid att beställa.
ID4 GTX har kampanj för 6k/månad (för 1000 mil/år), nya Merca GLB kanske också kommer in under 7k och 2000mil/år? Har för mig att deras 350 4wd låg på 6700kr/månad med 1500mil.
# Zeekr 7X Core
# Skoda Enyaq 85X
Hög tid att beställa.
Hur får du in Zeekr 7X Core under 7000? Har du fått offert? Jag har fyllt i formuläret på deras sida men de återkommer ju aldrig. Jag har begärt offert för en Core med 2000 mil och en Long Range med 2000 mil.
Jag har också Skoda Enyaq och Zeekr 7X på min radar. Dessutom, istället för Tesla, så kollar jag även på Xpeng G6. Den får man för 6250-ish för 2000-mil, service och försäkring. Dock tycker jag att både Zeekr och Xpeng har lite för kort räckvidd.
Senast redigerad av Baeckman, redigerad totalt 1 gånger.
Hög tid att beställa.
Den här presentatören är visserligen 1,72 lång, men tycker det ser ut att finnas en hel del utrymme där bak. Ser ut som skapligt med bagageutrymme också.
Hög tid att beställa.
Den här presentatören är visserligen 1,72 lång, men tycker det ser ut att finnas en hel del utrymme där bak. Ser ut som skapligt med bagageutrymme också.
Hög tid att beställa.
Videon startar när han sitter i baksätet.
Man sitter säkert bra som 1,72 lång. Min trettonåriga son är dock längre redan, och har man några som helst krav på tillvaron som familj väljer man en annan bil med mer plats.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
# Zeekr 7X Core
# Skoda Enyaq 85X
Hög tid att beställa.
Vi köpte en Cupra Tavascan VZ för ett år sedan och de finns nu på bra privatleasingerbjudande från 5.595:-. Man får en väldigt fullmatad bil och den är roligare än Skoda får jag säga. Vi tyckte också att man satt mycket bättre i den än dåvarande, dvs förra, modellen av Tesla Y. Bättre placering av A-stolparna bl.a. Vi testade Enyaq, Tesla Y, ID.4/5 och Cupran. Rekommenderar provkörning av bilarna på samma dag.
Man sitter säkert bra som 1,72 lång. Min trettonåriga son är dock längre redan, och har man några som helst krav på tillvaron som familj väljer man en annan bil med mer plats.
CLA är jämfört prisbilden på bilen en liten bil. Baksätet är minst sagt trångt, men så har det varit på dom 2 tidigare CLA generationerna också, det är synd.
GLB är bättre i baksätet, dock upplever jag kupen som väldigt smal?