FSD Europa
Moderator: Redaktion
-
PSMKA
- Teslaägare
Re: FSD Europa
Kommer våran vanliga autopilot också uppdateras och gå på samma mjukvara? Jag har förstått det som att den vi har idag är rätt sölig i jämförelse.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
-
Autonom
- Teslaägare
Nuvarande Autopilotens dagar (på nya bilar) är räknade och finns inte på nya bilar i USA. Där kör man bara farthållaren och FSD på nya bilar, detta triggades sannolikt direkt av en rättsprocess i Kalifornien där Tesla i praktiken i stora drag tvingades välja mellan att sluta med Autopilot eller ta ansvar för olyckor som inträffade när Autopilot var aktiv.
Så räkna med att Autopilot inte kommer att uppdateras annat än på sin höjd mycket marginellt.
Jag skulle säga att i det långa loppet är detta bra, för vill du ha hjälp med körningen så är det egentligen FSD du vill ha. Elon har också sagt att det ska komma prisförändringar på FSD, och det är säkert därför man gått över till prenumeration i USA (och så kommer säkert att ske även i Europa efter att FSD blir godkänd).
Min gissning är att det kommer att bli mer än ett prenumerationsalternativ i framtiden. Och inte omöjligt att det då också blir ett light-alternativ, min reflektion.
Så räkna med att Autopilot inte kommer att uppdateras annat än på sin höjd mycket marginellt.
Jag skulle säga att i det långa loppet är detta bra, för vill du ha hjälp med körningen så är det egentligen FSD du vill ha. Elon har också sagt att det ska komma prisförändringar på FSD, och det är säkert därför man gått över till prenumeration i USA (och så kommer säkert att ske även i Europa efter att FSD blir godkänd).
Min gissning är att det kommer att bli mer än ett prenumerationsalternativ i framtiden. Och inte omöjligt att det då också blir ett light-alternativ, min reflektion.
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är väl ett krav på filhållning för nya bilar inom EU?Autonom skrev: ↑15 apr 2026 11:14Nuvarande Autopilotens dagar (på nya bilar) är räknade och finns inte på nya bilar i USA. Där kör man bara farthållaren och FSD på nya bilar, detta triggades sannolikt direkt av en rättsprocess i Kalifornien där Tesla i praktiken i stora drag tvingades välja mellan att sluta med Autopilot eller ta ansvar för olyckor som inträffade när Autopilot var aktiv.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
elbilly
Det är inte bra då ett så simpelt system som att hålla bilen i filen måste ingå utan extra kostnad nuförtiden.Autonom skrev: ↑15 apr 2026 11:14Nuvarande Autopilotens dagar (på nya bilar) är räknade och finns inte på nya bilar i USA. Där kör man bara farthållaren och FSD på nya bilar, detta triggades sannolikt direkt av en rättsprocess i Kalifornien där Tesla i praktiken i stora drag tvingades välja mellan att sluta med Autopilot eller ta ansvar för olyckor som inträffade när Autopilot var aktiv.
-
Autonom
- Teslaägare
RDWs nuvarande godkännande gäller bara HW4/AI4.
-
wheels
https://carup.se/betalade-70-000-kr-snu ... lvkorning/
-
Autonom
- Teslaägare
Emergency Lane Keeping (ELK) är obligatoriskt sedan 7 juni 2024 och finns kvar.mikebike skrev: ↑15 apr 2026 11:34Det är väl ett krav på filhållning för nya bilar inom EU?Autonom skrev: ↑15 apr 2026 11:14Nuvarande Autopilotens dagar (på nya bilar) är räknade och finns inte på nya bilar i USA. Där kör man bara farthållaren och FSD på nya bilar, detta triggades sannolikt direkt av en rättsprocess i Kalifornien där Tesla i praktiken i stora drag tvingades välja mellan att sluta med Autopilot eller ta ansvar för olyckor som inträffade när Autopilot var aktiv.
-
Krasche
Transportstyrelsen verkar tro att detta är någon ny teknologi som ska monteras på nyproducerade bilar. Mycket märkligt!
"The Swedish Transport Administration restated that the EU-wide approval of FSD will ONLY apply to NEW vehicles produced AFTER the approval.
They also say that they have not received any application from Tesla or the RDW as of yet for national approval in Sweden.
No timeline to when the EU committee will make a decision about the EU-wide approval has been given to the official that responded to me. To note is that he is one of the committee members that will be involved in the decision."
"The Swedish Transport Administration restated that the EU-wide approval of FSD will ONLY apply to NEW vehicles produced AFTER the approval.
They also say that they have not received any application from Tesla or the RDW as of yet for national approval in Sweden.
No timeline to when the EU committee will make a decision about the EU-wide approval has been given to the official that responded to me. To note is that he is one of the committee members that will be involved in the decision."
Senast redigerad av Krasche, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y RWD 2026
-
Remuz
- Teslaägare
Köpte min 2018, fick 0kr extra värde när jag sålde bilen. Jag försökte innan jag gjorde mig av med bilen, få tillbaka dessa pengar, men Tesla är ju bedragare av rang så det var omöjligt att driva på för det. Vänta 7år? VDn sa att skulle vara max 1år bort när jag köpte och efter cirka 2år gav jag upp. 77.000kr jag aldrig kommer få se, men det bidrog ju lite till Teslas kassaflöde och orimliga värdering iaf...
ID.7 Tourer
YP svart/svart, ibland
YP svart/svart, ibland
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag fick samma information när jag kontaktade dem och påpekade för dem att det gäller alla bilar, även redan befintliga.Krasche skrev: ↑15 apr 2026 16:18Transportstyrelsen verkar tro att detta är någon ny teknologi som ska monteras på nyproducerade bilar. Mycket märkligt!
De kanske har inte hängt med på trådlösa uppgraderingar?
-
elbilly
En styrelse av autistiska småpåvarKrasche skrev: ↑15 apr 2026 16:18Transportstyrelsen verkar tro att detta är någon ny teknologi som ska monteras på nyproducerade bilar. Mycket märkligt!
-
JonasH
- Teslaägare
Så klart de feltolkar och övertolkar bestämmelser från EU. Det har ju svenska myndigheter svart bälte i. Suck...Krasche skrev: ↑15 apr 2026 16:18Transportstyrelsen verkar tro att detta är någon ny teknologi som ska monteras på nyproducerade bilar. Mycket märkligt!
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
-
Electrons4Speed
- Teslaägare
Vi får ju komma ihåg att det är samma Transportstyrelse som hårdnackat håller på att registreringsskyltar till Tesla måste levereras via Postnord väl medvetna om att Postnord har en evighetslång sympatistrejk som helt stoppar alla försändelser till Tesla. Det är alltså inte förvånande att Transportstyrelsen återigen använder alla tänkbara konstiga tolkningar för att missgynna Tesla-ägare.
-
HerrNilsson
- Teslaägare
Haha ja stereotypen om svenska myndigheter och dess anställda cementerar sig själv...
Jag hoppas inte mkt på TS initialt (alltså nu i sommar), utan att man i ett senare skede, när flera EU-länder godkänt FSD, inser att ojdå, detta funkar ju visst. Då faller man för EU-trycket och godkänner det även i Svedala.
Mvh
Nilsson
Nilsson
-
Krasche
Det är ju faktiskt helt horribelt av Transportstyrelsen. De kan ju inte ha en aning om vad de beslutar om. Elon får förklara för dem vad HW4 och OTA är.
https://eletric-vehicles.com/tesla/swed ... -vehicles/
.
https://eletric-vehicles.com/tesla/swed ... -vehicles/
.
Model Y RWD 2026
-
FinaFisken
- Teslaägare
-
Autonom
- Teslaägare
Jag tror att RDW har koll på hur man hanterar helbilsgodkännande, de är ju ett av de länder som utfärdar flest.
Om det godkänns i Bryssel för hela EU så gäller det automatiskt i Sverige.
Om Frankrike, Italien och Tyskland vill göra på det sättet, vilket verkar sannolikt, så kommer det med största sannolikhet att gå igenom.
Om det godkänns i Bryssel för hela EU så gäller det automatiskt i Sverige.
Om Frankrike, Italien och Tyskland vill göra på det sättet, vilket verkar sannolikt, så kommer det med största sannolikhet att gå igenom.
-
heldiggrisen
- elbilist
Läser man svaren Tesla-ägare fått av TS, så skiner det genom att dagens regelverk inte är anpassat OTA.
Positivt är det att ansvariga för autonoma fordon inom TS verkar för att förenkla processen med en ny registreringsbesiktning eftersom det inte finns något nytt för besiktningsmannen att besiktiga.
Med mindre Dekra ska dubbelkolla min bils mjukvaraversion innan han bockar i sitt protokoll och godkänner
Positivt är det att ansvariga för autonoma fordon inom TS verkar för att förenkla processen med en ny registreringsbesiktning eftersom det inte finns något nytt för besiktningsmannen att besiktiga.
Med mindre Dekra ska dubbelkolla min bils mjukvaraversion innan han bockar i sitt protokoll och godkänner
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Den jag pratar med på Trafikverket skyller på EU:
"De regelverk som omfattas av artikel 39-förfarandet avser typgodkännande av fordon och gäller enbart nya fordon. Hanteringen av fordon som redan har tagits i bruk regleras däremot av nationell lagstiftning. Att Nederländerna uppger att de redan har en etablerad hantering för fordon tagna i bruk beror således på att detta redan har beslutats och reglerats på nationell nivå i Nederländerna. (Detta är inget specifikt artikel 39 problem utan snarare att EU typgodkännande systemet ännu inte är anpassat for ”software defined vehicles”.)"
"De regelverk som omfattas av artikel 39-förfarandet avser typgodkännande av fordon och gäller enbart nya fordon. Hanteringen av fordon som redan har tagits i bruk regleras däremot av nationell lagstiftning. Att Nederländerna uppger att de redan har en etablerad hantering för fordon tagna i bruk beror således på att detta redan har beslutats och reglerats på nationell nivå i Nederländerna. (Detta är inget specifikt artikel 39 problem utan snarare att EU typgodkännande systemet ännu inte är anpassat for ”software defined vehicles”.)"
-
Autonom
- Teslaägare
Om man ska använda TS logik skulle alla Teslor behöva regbesiktigas många gånger om året, när det kommer uppdateringar.
Och det skulle absolut inte gå att uppgradera både processorer och programvara i EX90 som Volvo tänkt.
Jag tror TS har fel om hur mjukvaruuppdateringar ska betraktas, RDW anser uppenbarligen inte att de här uppdateringar kräver ombesiktning,
Jag tror att rätt betraktelse är något i stil med reservdel som ger samma eller bättre funktionalitet som originalet, garanterat av tillverkaren, och (som i detta fall) myndigheten undantag från regelverket.
Och det skulle absolut inte gå att uppgradera både processorer och programvara i EX90 som Volvo tänkt.
Jag tror TS har fel om hur mjukvaruuppdateringar ska betraktas, RDW anser uppenbarligen inte att de här uppdateringar kräver ombesiktning,
Jag tror att rätt betraktelse är något i stil med reservdel som ger samma eller bättre funktionalitet som originalet, garanterat av tillverkaren, och (som i detta fall) myndigheten undantag från regelverket.
-
Gustafsson
- Teslaägare
Gick med i denna grupp, där jag hittade länken på Electrek, för oss som har FSD men 0 funktioner.Remuz skrev: ↑15 apr 2026 16:19Köpte min 2018, fick 0kr extra värde när jag sålde bilen. Jag försökte innan jag gjorde mig av med bilen, få tillbaka dessa pengar, men Tesla är ju bedragare av rang så det var omöjligt att driva på för det. Vänta 7år? VDn sa att skulle vara max 1år bort när jag köpte och efter cirka 2år gav jag upp. 77.000kr jag aldrig kommer få se, men det bidrog ju lite till Teslas kassaflöde och orimliga värdering iaf...
hw3claim.nl
Sverige är ännu inte med i grupptalan, men kan komma enligt siten. Det gick att mata in sina data hur som helst.
Vore på tiden att Tesla får betala tillbaka då man inte levererat någon som helst extra funktion, men tagit ordentligt betalt, i mitt fall för 8 år sedan...
Jag skulle kunna tänka mig att föra över FSD till min Palladium där jag avstod från att bli lurad en andra gång, men där har det ju ännu inte heller kommit något som skulle göra det intressant här hemma.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Autonom
- Teslaägare
Den som står bakom hw3claim.nl är Mischa Sigtermans, och här är en ordväxling på X där han kommenterat:
(Elons kommentar nedan är alltså ett svar på ovanstående inlägg, inte Mischa Sigtermans, förhandsvisningen nedan är inte helt tydlig.)
Rent allmänt, skaffa ett konto på X för att kunna läsa hela diskussionen. Att länka på sättet ovan ger inte hela sanningen om hur diskussionen ser ut i sin helhet. Det finns fler inlägg i tråden av Mischa Sigtermans och andra ägare av bilar med HW3, och alla har inte samma uppfattning.
Kommentarer från Jose Ossorio är också väldigt nära min gissning vad som kommer att sker om de inte lyckas få det att fungera på HW3. Det som gör att man inte kan peta in existerande HW4/AI4 i äldre bilar är att kylningen inte räcker (160W vs. 72W), men AI5 är betydligt effektivare, så, min spekulation, med en AI5 (eller AI5-derivat) med throttling och delvis nersläckta hårdvarublock bör man kunna klara HW3 effektgränsen och fortfarande klara AI4-prestanda.
(Elons kommentar nedan är alltså ett svar på ovanstående inlägg, inte Mischa Sigtermans, förhandsvisningen nedan är inte helt tydlig.)
Rent allmänt, skaffa ett konto på X för att kunna läsa hela diskussionen. Att länka på sättet ovan ger inte hela sanningen om hur diskussionen ser ut i sin helhet. Det finns fler inlägg i tråden av Mischa Sigtermans och andra ägare av bilar med HW3, och alla har inte samma uppfattning.
Kommentarer från Jose Ossorio är också väldigt nära min gissning vad som kommer att sker om de inte lyckas få det att fungera på HW3. Det som gör att man inte kan peta in existerande HW4/AI4 i äldre bilar är att kylningen inte räcker (160W vs. 72W), men AI5 är betydligt effektivare, så, min spekulation, med en AI5 (eller AI5-derivat) med throttling och delvis nersläckta hårdvarublock bör man kunna klara HW3 effektgränsen och fortfarande klara AI4-prestanda.
-
Gustafsson
- Teslaägare
Tycker att saken är solklar. Många har hunnit byta bil flera gånger utan att ha haft glädje av en enda funktion för 77000. Retrofit? Hur länge ska jag behålla min 2018 för att få en sådan?
Bedrägeri är vad det är.
Bedrägeri är vad det är.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Remuz
- Teslaägare
Från wikipedia:
"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren. De flesta rättssystem erkänner bedrägeri som ett brott. Den exakta definitionen varierar mellan de olika rättssystemen.
Gemensamt för de olika rättssystemen tycks vara att endast uppsåtligt vilseledande är straffbart."
Uppsåtsfrågan är väl det som kan diskuteras. Har en människa som är full av sig själv möjligen inte bedrägligt uppsåt eftersom han tror på sig själv där och då? Kanske en vanlig person, men en VD för ett av världens högst värderade bolag, inte en chans i världen.
"Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren. De flesta rättssystem erkänner bedrägeri som ett brott. Den exakta definitionen varierar mellan de olika rättssystemen.
Gemensamt för de olika rättssystemen tycks vara att endast uppsåtligt vilseledande är straffbart."
Uppsåtsfrågan är väl det som kan diskuteras. Har en människa som är full av sig själv möjligen inte bedrägligt uppsåt eftersom han tror på sig själv där och då? Kanske en vanlig person, men en VD för ett av världens högst värderade bolag, inte en chans i världen.
ID.7 Tourer
YP svart/svart, ibland
YP svart/svart, ibland
-
Gustafsson
- Teslaägare
Jag är helt övertygad om att Tesla förstått att FSD inte skulle kunna fungera så som utlovat, men att man ändå sålt funktionen och flera gånger gett sken av att funktionen kommer inom kort. Därmed har man uppsåtligen lurat kunderna. Dessutom borde man om man var hederlig erbjuda återköp när funktionen inte levererats. Blir det process kommer Tesla att förlora. Nåt annat skulle vara mycket överraskande.
Och varför erbjuder man inte kunder med FSD att föra över den till en nyare bil?
Jag gillar bilarna, men bolagets moral är det något väldigt stort fel på.
Och varför erbjuder man inte kunder med FSD att föra över den till en nyare bil?
Jag gillar bilarna, men bolagets moral är det något väldigt stort fel på.