Val av elbil, vilka bra alternativ finns det?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

snowman
elbilist

Val av elbil, vilka bra alternativ finns det?

Inlägg av snowman »

Med tanke på omvärldsläget så har jag börjat snegla mot en elbil igen efter några år utan elbil (haft en 52kwh Zoe tidigare).
Skulle behöva lite tips och råd då priserna fallit sedan sist och pga mina krav så finns det väldigt många olika att välja på..

Bilen kommer huvudsakligen köras till och från jobbet ca 1mil/enkel resa och oftast endast med 1 person men ibland 2, finns inget krav alls på baksäte. Är ingen nackdel om det finns lite utrymme i bagaget då bilen kan funka för div ärenden. Prio på fungerande styrning av förvärmning (app/tidsstyrning). Bor i villa så har möjlighet att ladda hemma. Total TCO är av intresse.
Ccs är inget krav men klart trevligt, räckviddsmässigt så om det är möjligt att göra resor på ca 27mil på blandade 70-100km/h vägar utan laddstopp så hade det varit ett plus då det händer med jämna mellanrum. Har inga problem med att skruva lite själv, men undviker gärna större bekymmer som motorhaverier eller dylikt.

Har sneglat lite på Zoe 52kwh för runt 150k, men pga historiken kring motorerna så känns de lite tveksamma. Har också kollat på MG 5 som man kan få en Long Range från 169.900:- och erbjuder mer utrymme, bättre laddning och adaptiv farthållare jämfört med Zoe.
Vad säger ni om ovan modeller? Finns det andra som ni kan rekommendera framför dessa? Budgeten är flexibel då det hänger ihop med vad man får för pengarna. Dvs finns det en modell som är rejält mycket bättre så kan jag tänka mig att lägga mer pengar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Val av elbil, vilka bra alternativ finns det?

Inlägg av TiborBlomhall »

Kanske en VW ID.3?
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

TiborBlomhall skrev: 12 apr 2026 17:58
Kanske en VW ID.3?
Har sneglat på en sån, men vad erbjuder den för fördelar jämfört med bilarna jag skrev? Tex MG är förvisso kinesisk men samma räckvidd,mer utrymme och billigare i inköp
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Om man ofta gör samma resan på 27 mil så rekommenderas att du provar i https://abetterrouteplanner.com/ för dina olika kandidater. I inställningarna kan man välja omgivningstemperatur, degradering och hastighetsoffset.

Vad du kommer att upptäcka är att du måste upp till en viss batteristorlek för att laddstoppen inte ska bli betungande i antal och tid.

Sedan ska man ställa sig frågan om man väljer en bil med kort räckvidd om det betyder att man måste skaffa en extra bil för att klara det den inte klarar, och i så fall är det antaglig vettigare att se till att denna bil som klarar de längre resorna gör den bil med kort räckvidd överflödig, dvs. är det bättre att satsa på en fullvärdig elbil istället.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Tycker du ska testa en Leapmotor B10 eller C10, mycket imponerad av B10 som vi tänkte ersätta vår Zoe med.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Autonom skrev: 12 apr 2026 18:16
Om man ofta gör samma resan på 27 mil så rekommenderas att du provar i https://abetterrouteplanner.com/ för dina olika kandidater. I inställningarna kan man välja omgivningstemperatur, degradering och hastighetsoffset.

Vad du kommer att upptäcka är att du måste upp till en viss batteristorlek för att laddstoppen inte ska bli betungande i antal och tid.

Sedan ska man ställa sig frågan om man väljer en bil med kort räckvidd om det betyder att man måste skaffa en extra bil för att klara det den inte klarar, och i så fall är det antaglig vettigare att se till att denna bil som klarar de längre resorna gör den bil med kort räckvidd överflödig, dvs. är det bättre att satsa på en fullvärdig elbil istället.
Absolut tänkvärt, dock tänker jag att en om bil för runt 150-180k klarar 80-90% av vardagsgrejerna och ska man ha en bil som även har dragkrok och det man vill ha så behöver man antagligen minst dubbla beloppet man köper bil för. Där börjar vackla lite då det fort blir mycket pengar..

Tanken och förhoppningen är att både en Mg 5 och en 52kwh Zoe borde klara av resan jag beskrev.
Senast redigerad av snowman, redigerad totalt 1 gånger.
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Trevlig skrev: 12 apr 2026 18:21
Tycker du ska testa en Leapmotor B10 eller C10, mycket imponerad av B10 som vi tänkte ersätta vår Zoe med.
Ska faktiskt se om det går att provköra en b10. En sån med dragkrok skulle antagligen kunna funka perfekt som första/endabil, baserat på att den är så bra i verkligheten som på pappret :)
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Om du tänker använda dragkroken så begränsar det valen, för det är inte alla bilar som dels kan dra 1000 kg som är en vanlig byggsläpsvikt, dels inte är så tunga att man måste ha B96 eller BE för att dra något vettigt. Så när totalvikten överstiger 2500kg börjar det bli begränsande.

(B10 kan bara dra 750 kg.)
Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Inlägg av Mrl »

Beg Niro eller soul 64kwh ?
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Mrl skrev: 12 apr 2026 19:34
Något jag kollat på, men jag tycker de är för dyra i förhållande med tex en Cupra Born eller Id3 där man för en några år nyare bil för samma pengar
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Autonom skrev: 12 apr 2026 19:15
Om du tänker använda dragkroken så begränsar det valen, för det är inte alla bilar som dels kan dra 1000 kg som är en vanlig byggsläpsvikt, dels inte är så tunga att man måste ha B96 eller BE för att dra något vettigt. Så när totalvikten överstiger 2500kg börjar det bli begränsande.

(B10 kan bara dra 750 kg.)
Tyvärr är det så. Har funderat och pratat ihop mig lite hemma och det lutar åt att vi tänker behålla den lilla bensinbilen vi har idag och montera dragkrok på den. Så vi kommer sikta på att ha 2 bilar, men där elbilen är den som kommer rulla majoriteten av milen.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Om du har en budget på 180k+ så kanske en Model 3 fungerar, tänk på att det inte gick att eftermontera drag och att 2019 hade lägre dragvikt.

Men här är en Model 3 -20 med dragkrok för 188900:- (dock från Riddermarks):
https://www.blocket.se/mobility/item/22292910
Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Inlägg av Mrl »

snowman skrev: 12 apr 2026 19:41
Mrl skrev: 12 apr 2026 19:34
Något jag kollat på, men jag tycker de är för dyra i förhållande med tex en Cupra Born eller Id3 där man för en några år nyare bil för samma pengar
Jag har en soul som andrabil.. är riktigt nöjd, bra räckvidd, farthållare m line asist, liten och smidig att köra o parkera i stan... Enda skiten är att Kia gjorde en blocket och bytte ut Kia connect mot en annan app som är mycket sämre.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

snowman skrev: 12 apr 2026 18:56
…] om bil för runt 150-180k klarar 80-90% av vardagsgrejerna och ska man ha en bil som även har dragkrok och det man vill ha […
Om du även skulle vilja ha drag på elbilen så funkar tyvärr inte en ID.3 eller Cupra Born. Går inte att montera drag på dem. Skulle i så fall vara ifall den möjligheten tillkommit, men det har jag i så fall missat.

Opel Astra kanske? Finns både som kombi och halvkombi. Rätt säker på att det går att montera drag på den. Har dock dålig koll på "styrning av förvärmning (app/tidsstyrning)"-biten… Vet inte heller hur det är med förvärmning vid snabbladdning vintertid. Verkar inte som det är ngn på forumet som äger en…

Ett syskon till Astran är Peugeot E-308. Men den verkar rejält sällsynt i Sverige. Och sen en tid tillbaka har Peugeot även slutat sälja den här…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

snowman skrev: 12 apr 2026 18:57
Trevlig skrev: 12 apr 2026 18:21
Ska faktiskt se om det går att provköra en b10. En sån med dragkrok skulle antagligen kunna funka perfekt som första/endabil, baserat på att den är så bra i verkligheten som på pappret :)
Den är tom bättre än på papper, tror det var Tesla björn som laddade 10-80 på 21 minuter. Men deras försäljningsgrejer säger 30-80 på 20 minuter.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Teslan_pa_landet

Inlägg av Teslan_pa_landet »

2023 teslor, kör enda tills dom dör. Enda sättet
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

Teslan_pa_landet skrev: 13 apr 2026 23:30
Lite orolig blir jag ändå när man pratar om äldre Teslor, dock inte pga elmotorer eller batterier utan mer pga lack, rost och handtag kvalitetsproblem. Är allergisk mot rost och inte speciellt sugen på en bil för 250-350k med stora lacksläpp. Hur ser det ut med lack och rost problematiken på dessa?
SwedishAdvocate

snowman skrev: 15 apr 2026 22:28
Teslan_pa_landet skrev: 13 apr 2026 23:30
Lite orolig blir jag ändå när man pratar om äldre Teslor, dock inte pga elmotorer eller batterier utan mer pga lack, rost och handtag kvalitetsproblem. Är allergisk mot rost och inte speciellt sugen på en bil för 250-350k med stora lacksläpp. Hur ser det ut med lack och rost problematiken på dessa?
Verkar tyvärr som det kan vara ett problem på Model 3…

https://carup.se/experten-varnar-allvar ... -pa-tesla/
https://carup.se/experter-varnar-rostpr ... sla-vaxer/

Och är det ett problem på Model 3 så är det väl sannolikt även ett problem på Model Y…

Sen går det väl att nyansera åtm. en del. Rost runt hjulhusen på Model 3 verkar bero på blästring från framhjulen. Och den här blästringen sker som jag förstått det inte om det sitter tillräckligt bra stänkskydd bakom framhjulen. Vet dock inte om dom som Tesla monterat dit från fabrik från och med ~2019-2020 är tillräckligt bra, eller om det krävs något slags tredjepartsstänkskydd med lackskyddsfilm (PPF) mellan stänkskydd och kaross.

Har skrivit lite mer om det här:
viewtopic.php?p=694950#p694950

Rostangrepp på bakluckan på Model 3 känns ju som att det beror på dålig karosspassning. Är väl enkelt kontrollerat om så är fallet på ett aktuellt exemplar ifall man är spekulant… Och den här problematiken kring åtm. bakluckan har väl antagligen helt upphört i och med att Tesla började importera Model 3 från Kina istället för Amerikat…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Forts.

Model 3 och Y har väl inte problem med handtagen. Eller?

Eller syftar du på avsaknad av vettiga mekaniska dörröppnare invändigt bak ifall bilen skulle bli strömlös i en nödsituation? Och Model 3 saknar väl tyvärr helt mekaniska dörröppnare invändigt bak…
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2026 22:54
Eller syftar du på avsaknad av vettiga mekaniska dörröppnare invändigt bak ifall bilen skulle bli strömlös i en nödsituation? Och Model 3 saknar väl tyvärr helt mekaniska dörröppnare invändigt bak…
Man skaffar sådana här (finns många varianter), samma princip för alla Model 3 och Y:
https://www.aliexpress.com/item/1005008227537397.html

SwedishAdvocate

Autonom skrev: 16 apr 2026 01:48
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2026 22:54
Man skaffar sådana här (finns många varianter), samma princip för alla Model 3 och Y:
https://www.aliexpress.com/item/1005008227537397.html

Så från när i produktionen finns det mekaniska dörröppnare i bakdörrarna på Model 3?
wheels

Inlägg av wheels »

Mormor kommer såklart att fatta det direkt om något skulle hända
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2026 06:30
Så från när i produktionen finns det mekaniska dörröppnare i bakdörrarna på Model 3?
Har såvitt jag vet alltid funnits, men utformningen skiljer lite.

Om man tänker efter lite så bör man inse att det måste finnas en sådan för att kunna reparera fel i dörrens elsystem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Autonom skrev: 16 apr 2026 13:40
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2026 06:30
Har såvitt jag vet alltid funnits, men utformningen skiljer lite.

Om man tänker efter lite så bör man inse att det måste finnas en sådan för att kunna reparera fel i dörrens elsystem.
Skillnaden är hur åtkomliga de är. Tidiga är mycket svåråtkomliga, nyare är bara ganska svåråtkomliga.
Jag har installerat förlängningsstroppar bak i min bil. Trots öppen dörr, ficklampa och multiverktyg var det inte alldeles enkelt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag har också installerat sådana i min Highland.

De borde funnits från fabrik, men nu var det inte så och då får man göra det bästa av situationen, och de där tydligt uppmärkta banden som sitter med kardborre så man måste dra till med en viss kraft och man samtidigt ser dem när man sitter i bilen är en rätt bra lösning, för risken för att någon drar i dem utan att förstå vad det är, är låg.