DNB liksom flera banker har höjt räntan 0,15%
Vi har en Y i familjen köpt sista juni 2025 med nollränta
Under hösten sänktes räntan 0,25% (riksbanken) och DNB, men vi hade ju redan 0% ränta, kan inte bli minusränta.
Nu har dom höjt 0,15%
Ska nuvarande höjning på 0,15% verkligen gälla dom som köpte förra sommaren då riksbanken ränta var högre?
DNB omotiverad räntehöjning på billån?
Moderator: Redaktion
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
DNB omotiverad räntehöjning på billån?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: DNB omotiverad räntehöjning på billån?
Räntorna följer inte Riksbanken, de följer marknadsräntorna, typ.Tellus skrev: ↑16 apr 2026 16:10DNB liksom flera banker har höjt räntan 0,15%
Under hösten sänktes räntan 0,25% (riksbanken) och DNB, men vi hade ju redan 0% ränta, kan inte bli minusränta.
Nu har dom höjt 0,15%
Ska nuvarande höjning på 0,15% verkligen gälla dom som köpte förra sommaren då riksbanken ränta var högre?
Banker och låneinstitut följer inte logik speciellt bra. Som när bankerna nyligen höjde utlåningsräntorna, men inte inlåningsräntorna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
elbilly
Det bör ju rimligen följa med både upp och ner med tillägg att det inte kan gå under 0.
Så i ditt fall bör du ligga på -0.1% från startpunkt.
Kan man tycka, men DNB vill nog tjäna pengar.
Så i ditt fall bör du ligga på -0.1% från startpunkt.
Kan man tycka, men DNB vill nog tjäna pengar.
-
carlf
Du får läsa villkoren för ditt lån. Med största sannolikhet är det en annan referensränta, typ stibor xyz, som ditt lån ska följa.Tellus skrev: ↑16 apr 2026 16:10DNB liksom flera banker har höjt räntan 0,15%
Nu har dom höjt 0,15%
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
mussla
- Teslaägare
Har du fått en ränta påförd på räkningen? Jag har lite samma situation som du men jag startade på 1,99% och har efter sänkningar haft nollränta ett tag. Mina sidor på dnb säger trots höjningen på 0,15% att jag har 0% ränta. Min optimistiska tolkning av det är att jag får ränta först när höjningarna motsvarar sänkningarna som var när jag stod på noll %. En sorts virtuell minusränta alltså. Det vanliga med banker och lånebolag är ju dock att alla villkor tolkas till kundens nackdel så jag vet inte vad jag vågar hoppas på.Tellus skrev: ↑16 apr 2026 16:10DNB liksom flera banker har höjt räntan 0,15%
Nu har dom höjt 0,15%
Model Y LR AWD -24
-
leolulz
- Teslaägare
Räntan skulle väl regleras först imorgon den 17/4?mussla skrev: ↑16 apr 2026 21:02Har du fått en ränta påförd på räkningen? Jag har lite samma situation som du men jag startade på 1,99% och har efter sänkningar haft nollränta ett tag. Mina sidor på dnb säger trots höjningen på 0,15% att jag har 0% ränta. Min optimistiska tolkning av det är att jag får ränta först när höjningarna motsvarar sänkningarna som var när jag stod på noll %. En sorts virtuell minusränta alltså. Det vanliga med banker och lånebolag är ju dock att alla villkor tolkas till kundens nackdel så jag vet inte vad jag vågar hoppas på.Tellus skrev: ↑16 apr 2026 16:10DNB liksom flera banker har höjt räntan 0,15%
Nu har dom höjt 0,15%
M3P -26
-
mussla
- Teslaägare
Så kanske det är. Får kolla i morgon då.leolulz skrev: ↑16 apr 2026 21:48Räntan skulle väl regleras först imorgon den 17/4?mussla skrev: ↑16 apr 2026 21:02Har du fått en ränta påförd på räkningen? Jag har lite samma situation som du men jag startade på 1,99% och har efter sänkningar haft nollränta ett tag. Mina sidor på dnb säger trots höjningen på 0,15% att jag har 0% ränta. Min optimistiska tolkning av det är att jag får ränta först när höjningarna motsvarar sänkningarna som var när jag stod på noll %. En sorts virtuell minusränta alltså. Det vanliga med banker och lånebolag är ju dock att alla villkor tolkas till kundens nackdel så jag vet inte vad jag vågar hoppas på.Tellus skrev: ↑16 apr 2026 16:10DNB liksom flera banker har höjt räntan 0,15%
Nu har dom höjt 0,15%
Model Y LR AWD -24
-
TeslaLeo
- Teslaägare
Jag tecknade med 0,74% ränta. Men efter sänkningar så är räntan 0% sedan 1,5 år tillbaka.
Räntan har sänkts flera gånger från 0%, men enligt villkoren kan den aldrig gå under 0%.
Nu höjs dock räntan och då kommer den ju att höjas för alla oss med 0% ränta. Ja, det blir ju lite snedvridet. Men så visste jag att det skulle bli när jag tog lånet då villkoren var skrivna så.
Så vänta er en räntehöjning nu alla ni med rörlig ränta.
Det handlar för min del om 38kr/mån. En klart överkomlig summa.
Räntan har sänkts flera gånger från 0%, men enligt villkoren kan den aldrig gå under 0%.
Nu höjs dock räntan och då kommer den ju att höjas för alla oss med 0% ränta. Ja, det blir ju lite snedvridet. Men så visste jag att det skulle bli när jag tog lånet då villkoren var skrivna så.
Så vänta er en räntehöjning nu alla ni med rörlig ränta.
Det handlar för min del om 38kr/mån. En klart överkomlig summa.
-
manneson
Jag har ett dussintal olika sparinstitut och det är ingen som höjt räntan.
Tvärtom har jag fått flera noteringar om att de SÄNKER räntan.
Finns inga gränser för girigheten i dagens samhälle.
Tvärtom har jag fått flera noteringar om att de SÄNKER räntan.
Finns inga gränser för girigheten i dagens samhälle.
-
elbilly
AI om denna konstruktion
"Det innebär att du i praktiken har ett lån med ett inbyggt optionsvärde för banken – de behåller vinsterna av låga räntor medan du tar smällen av höjningar"
"Det innebär att du i praktiken har ett lån med ett inbyggt optionsvärde för banken – de behåller vinsterna av låga räntor medan du tar smällen av höjningar"
-
leolulz
- Teslaägare