Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

Drutten71 skrev: 17 apr 2026 10:43
Skrivit om det här tidigare, verkar som att ingen annan upplever det som konstigt eller som ett problem.
Heljusfunktionen är usel hos mig.
Lämnar huset, bor en bit in på en grusväg i skogen utan upplysta vägar och heljuset aktiveras inte? Trycker en gång, då blinkar det bara en gång, håller ner knappen så dyker det upp en grön lampa med ett A i, för automatisk heljusläge, men heljuset aktiveras inte? Jag får köra runt med knappen nedtryckt. För att se något i mörker. Sen lever den sitt eget liv, går igång ibland och aktiveras på motorvägen när det inte behövs? Bländar självklart inte men aktiveras, blir blå med A i mitten av lampsymbolen.
Samma sak med de usla vindrutetorkarna, som kör ett varv lite då och då, i tort väder. Men börjar det dugga, så tar det lång tid innan dom reagerar?!? Och den stänker vattnet mot passagerarsidan, så när den tycker att det är klart så är det en massa vattenstänk kvar på passagerarsidan, så man får trycka manuellt lite extra till allt vatten är borta. Och regnar det lite mer så torkar den bort vattnet på förarsidan så att det rinner ut på sidofönstret på förarsidan, inte upp och bort.
Kan inte bara vara jag som har det såhär? Eller vågar ingen prata om det? Tesla kanske inte testar sina bilar i verkligheten innan massproducering och försäljning? :D
Det finns en "hastighetsspärr" på helljuset, det startar inte förrän hastigheten är över 30? km/tim. När jag jagar i Lappland och kör på skogsvägar tänds inte heller helljuset.
Dessutom måste det vara mycket mörkt innan de går igång.

Ovanstående kanske man kan ha missat, men hur kan det ha undgått någon att Tesla saknar regnsensor och därför har dysfunktionell torkarautomatik? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Drutten71

Inlägg av Drutten71 »

mikebike skrev: 17 apr 2026 10:59
Drutten71 skrev: 17 apr 2026 10:43
Skrivit om det här tidigare, verkar som att ingen annan upplever det som konstigt eller som ett problem.
Heljusfunktionen är usel hos mig.
Lämnar huset, bor en bit in på en grusväg i skogen utan upplysta vägar och heljuset aktiveras inte? Trycker en gång, då blinkar det bara en gång, håller ner knappen så dyker det upp en grön lampa med ett A i, för automatisk heljusläge, men heljuset aktiveras inte? Jag får köra runt med knappen nedtryckt. För att se något i mörker. Sen lever den sitt eget liv, går igång ibland och aktiveras på motorvägen när det inte behövs? Bländar självklart inte men aktiveras, blir blå med A i mitten av lampsymbolen.
Samma sak med de usla vindrutetorkarna, som kör ett varv lite då och då, i tort väder. Men börjar det dugga, så tar det lång tid innan dom reagerar?!? Och den stänker vattnet mot passagerarsidan, så när den tycker att det är klart så är det en massa vattenstänk kvar på passagerarsidan, så man får trycka manuellt lite extra till allt vatten är borta. Och regnar det lite mer så torkar den bort vattnet på förarsidan så att det rinner ut på sidofönstret på förarsidan, inte upp och bort.
Kan inte bara vara jag som har det såhär? Eller vågar ingen prata om det? Tesla kanske inte testar sina bilar i verkligheten innan massproducering och försäljning? :D
Det finns en "hastighetsspärr" på helljuset, det startar inte förrän hastigheten är över 30? km/tim. När jag jagar i Lappland och kör på skogsvägar tänds inte heller helljuset.
Dessutom måste det vara mycket mörkt innan de går igång.

Ovanstående kanske man kan ha missat, men hur kan det ha undgått någon att Tesla saknar regnsensor och därför har dysfunktionell torkarautomatik? :lol:
Där ser man. Trodde inte att man tillverkade bilar utan regnsensorer längre :D Men, det står automatik som val, hmmm.
Men, man satsar mkt pengar på att skapa en självkörande bil, som vad jag vet inte är tillåtet i Sverige. Undrar också, vill man ha det så, men det är en helt annan fråga för andra forum. :roll:
Bra att jag har en massa spel, pruttljud och en extra skärm bak. Kan inte leva utan det.
=================================
Beställt: Model Y Premium AWD LR Blå
Beställde: 18 oktober 2025
Leverans: 2 feb 2026! (Ändrad 5ggr)
Tidigare: Mercedes EQC AMG 2023
Användarvisningsbild
Drutten71

Inlägg av Drutten71 »

Vindrutetorkare Tesla

Valet Automatik (Auto) på en Tesla betyder istället följande:
Kamerabaserad AI (Tesla Vision): Bilen använder de vanliga kamerorna som sitter uppe i vindrutan (och framåt) för att analysera hur mycket regn som träffar rutan.

Mjukvarustyrd torkning:
En AI-modell bearbetar videoflödet och försöker avgöra när det behövs torkning, snarare än att förlita sig på en fysisk ljusbrytning i glaset.
Funktionen är "Beta": Många användare upplever att denna lösning är mindre konsekvent än traditionella regnsensorer, vilket ofta diskuteras i Tesla-forum.

Sammanfattningsvis:
"Automatik" i en Tesla är en kamerabaserad mjukvarulösning som försöker efterlikna en regnsensor, snarare än en dedikerad fysisk sensor.

Jahapp, så var det...
Beställt: Model Y Premium AWD LR Blå
Beställde: 18 oktober 2025
Leverans: 2 feb 2026! (Ändrad 5ggr)
Tidigare: Mercedes EQC AMG 2023