FSD Europa
Moderator: Redaktion
-
Autonom
- Teslaägare
Re: FSD Europa
Jag tänker inte spekulera i hur en rättstvist skulle avlöpa även om jag inte tror det är så kristallklart, men jag håller med om att Tesla inte hanterat det snyggt.
-
RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Fast åtminstone det gör man väl. Åtminstone till en (helt) ny. Har inte läst det finstilta.Gustafsson skrev: ↑16 apr 2026 17:51Och varför erbjuder man inte kunder med FSD att föra över den till en nyare bil?
https://www.tesla.com/sv_se/support/fsd-transfer
EDIT:
Läste vidare. bla "Obs! Bilar som levererats före den 18 juli 2025, begagnade bilar, begagnade bilar i lager, bilar som ägs av företag, bilar som används för kommersiella ändamål och leasade bilar är inte behöriga. "
Så endast privatägda mao? Är det konsumentlagarna som är oroande medan man räknar med att affärsjuridiken mellan företag inte är lika stark för kundföretaget?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
Gustafsson
- Teslaägare
Ja det har hänt att Tesla erbjudit överföring av FSD, Och fri SuC för den delen. Dock inte när jag köpte min 2023, så vissa har haft lite tur även om turen bestått i att få 0 funktioner även på den nya bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
jpetters
- Teslaägare
Tesla borde helt klart erbjuda möjligheten att flytta FSD paketet till en nyare bil om man har båda kvar på sitt konto.
Framförallt när man erbjudit flytt vid köp av ny bil mer eller mindre de senaste två åren.
Framförallt när man erbjudit flytt vid köp av ny bil mer eller mindre de senaste två åren.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
Gustafsson
- Teslaägare
Verkar vara dags för rannsakning på fler fronter nu enligt Electrek.
https://electrek.co/2026/04/16/tesla-fa ... deep-dive/
https://electrek.co/2026/04/16/tesla-fa ... deep-dive/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Hej,
Har förstått tidslinjen så här:
Daniel
- RDW har nu skickade det vidare till EU
- EU TCMV-möte och omröstning 5 maj. Om det inte godkänns är nästa möte 30 juni.
- EU skapar en Draft Implementation Act inom några veckor.
- RDW ändrar sitt godkännande till att vara för hela EU
- Kommissionen godkänner och publicerar Implementation Act i Official Journal. Då är FSD godkänt i hela EU.
Daniel
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
-
Alfred
- Teslaägare
Pratade med min kontakt på Transportstyrelsen igår. Han tror inte att det blir omröstning redan 5/5. Enligt honom är gången normalt information på första möte för en fråga, omröstning tidigast efterföljande möte.Daniel R skrev: ↑17 apr 2026 11:19Hej,
Transportstyrelsen kan också när som helst välja att godta RDWs godkännande, men det är kanske inte så troligt.
- EU TCMV-möte och omröstning 5 maj. Om det inte godkänns är nästa möte 30 juni.
- Kommissionen godkänner och publicerar Implementation Act i Official Journal. Då är FSD godkänt i hela EU.
Daniel
I övrigt har jag kommit fram till samma tågordning som du.
Han sa också att Transportstyrelsen söker smidig lösning på hur ett godkännande ska kunna omfatta alla relevanta bilar retroaktivt. De enda bilar som omfattas per automatik efter EU-godkännandet är bilar som är tillverkade efter godkännandet, men det är en effekt av att ingen tänkt på mjukvarudefinierade bilar när regelverket skrevs – inte någon form av agenda från Transportstyrelsen eller EU.
Transportstyrelsen förstår att det finns ett stort behov av att lösa den frågan nationellt precis som RDW gjort i Holland. Och man söker en bättre lösning än att alla ska behöva åka och göra en meningslös registreringsbesiktning av sin befintliga bil.
Kommer mer info i nästa avsnitt av Bilar med sladd.
2025 YLRAWD | 40-årskris Satin Ultramarine Violet | White | Skyfol PPF | FSD
2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | White | XPEL Stealth | FSD
Programledare i podden Bilar med sladd.
2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | White | XPEL Stealth | FSD
Programledare i podden Bilar med sladd.
-
FinaFisken
- Teslaägare
Verkar stämma bra:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Gustafsson
- Teslaägare
-
Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
RDWs godkännande gäller retroaktivt. Det är baserat på version av FSD hårdvara och mjukvara. Förstod det som att de kommer att formulera godkännandes för hela EU. Så är inte så oroligt för att det skulle bli problem för befintliga bilar.
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
-
Maetlarv
Intressant. Om det är baserat på mjukvaruversion så kommer någon typ av uppdaterat godkännande krävas innan en ny version skickas ut antar jag då eller?
Är väl i och för sig logiskt men kanske svårhanterligt om massa tester krävs för varje ny version.
-
tnjo
- Teslaägare
Lustigt att transportstyrelsen säger det är så det funkar inom hela eu och inget dom kan göra nåt åt när rdw inte verka ha några problem...Alfred skrev: ↑17 apr 2026 15:07Pratade med min kontakt på Transportstyrelsen igår. Han tror inte att det blir omröstning redan 5/5. Enligt honom är gången normalt information på första möte för en fråga, omröstning tidigast efterföljande möte.Daniel R skrev: ↑17 apr 2026 11:19Hej,
Transportstyrelsen kan också när som helst välja att godta RDWs godkännande, men det är kanske inte så troligt.
Daniel
I övrigt har jag kommit fram till samma tågordning som du.
Han sa också att Transportstyrelsen söker smidig lösning på hur ett godkännande ska kunna omfatta alla relevanta bilar retroaktivt. De enda bilar som omfattas per automatik efter EU-godkännandet är bilar som är tillverkade efter godkännandet, men det är en effekt av att ingen tänkt på mjukvarudefinierade bilar när regelverket skrevs – inte någon form av agenda från Transportstyrelsen eller EU.
Transportstyrelsen förstår att det finns ett stort behov av att lösa den frågan nationellt precis som RDW gjort i Holland. Och man söker en bättre lösning än att alla ska behöva åka och göra en meningslös registreringsbesiktning av sin befintliga bil.
Kommer mer info i nästa avsnitt av Bilar med sladd.![]()
-
Autonom
- Teslaägare
Jag tvivlar starkt på att helbilsgodkännande betyder krav på specifika mjukvaruversioner, för det skulle leda till enorma generella problem när det gäller reservdelar, varenda styrbox i en modern bil har ju processor där mjukvaran uppdateras lite då och då med resultat att bilen i så fall skulle behöva regbesiktigas efter vissa verkstadsarbeten, eller efter varje återkallelsekampanj där man uppdaterat mjukvaran.
Min egen åsikt är att mjukvaran med FSD är att betrakta som en ny reservdel där ett undantag enligt artikel 39 har beviljats vilken då gör att den nya programvaran därmed hamnar innanför det existerande helbilsgodkännandet.
Det ramlar ner på kraven på reservdelar, och förbättrad funktionalitet på en sådan är av allt att döma tillåten.
Den springande punkten är om Tesla behövt ett nytt helbilsgodkännande när de nu levererar nya bilar med FSD påslagen (dvs. har något hänt ur helbilsgodkännandesynpunkt) för behövs inte det implicerar det att det existerande även täcker äldre bilar som levererats med äldre programvara.
Som jag ser det, om det finns ett formellt problem med helbilgodkännande här så är detta inte unikt för Tesla, utan man har öppnar en Pandoras box.
-
+Alex+
- Teslaägare
Ser väl lite mörkt ut för alla ”äldre” bilar, tyvärr. https://eletric-vehicles.com/tesla/swed ... -vehicles/
-
Autonom
- Teslaägare
Som jag ser det är det en formalistisk vy.
Det Tesla kör på är att visa nyttan, som då leder till press på byråkratin att lösa de formella problemen.
I och med att det redan är släppt för AI4 i Nederländerna så kommer det att rullas ut i resten av EU, detta är bara en tidsfråga åtminstone för AI4-bilar.
Det Tesla kör på är att visa nyttan, som då leder till press på byråkratin att lösa de formella problemen.
I och med att det redan är släppt för AI4 i Nederländerna så kommer det att rullas ut i resten av EU, detta är bara en tidsfråga åtminstone för AI4-bilar.
-
jpetters
- Teslaägare
Mer info om uppdaterat typgodkännande for 3/Y.
Model S: Plaid, Deep Blue
-
Autonom
- Teslaägare
Intressant, Tesla själva säger att godkännandenummer för Model 3/Y är:
e4*2007/46*1293
Min tidiga Highland har enligt registreringsbeviset:
e4*2007/46*1293*32
En slumpmässig USA-tillverkad Model 3 2020 jag slog upp hade:
e4*2007/46*1293*06
Så slutsatsen av *53 i e4*2007/46*1293*53 är att Tesla gör om typgodkännandet ungefär 10 gånger per år, vilket skulle kunna stämma med min teori att varje ny mjukvaruuppdatering som Tesla släpper i EU myndighetsgodkänns (precis som USA), även om jag inte gissade att nya typgodkännande (via RWD?) var metodiken för detta.
Det skulle också kunna betyda att e4*2007/46*1293*53 f.n. antingen bara är en version som inkluderar en slumrande FSD som kan konfigureras om nationellt, ett nationellt godkännande eller en hybrid med detta, eller att det är ett godkännande som inväntar godkännande 5 maj/30 juni.
Det skulle vara intressant att se vad det står i besiktningsinstrumenten för bilar som producerats efter 2026-04-09.
e4*2007/46*1293
Min tidiga Highland har enligt registreringsbeviset:
e4*2007/46*1293*32
En slumpmässig USA-tillverkad Model 3 2020 jag slog upp hade:
e4*2007/46*1293*06
Så slutsatsen av *53 i e4*2007/46*1293*53 är att Tesla gör om typgodkännandet ungefär 10 gånger per år, vilket skulle kunna stämma med min teori att varje ny mjukvaruuppdatering som Tesla släpper i EU myndighetsgodkänns (precis som USA), även om jag inte gissade att nya typgodkännande (via RWD?) var metodiken för detta.
Det skulle också kunna betyda att e4*2007/46*1293*53 f.n. antingen bara är en version som inkluderar en slumrande FSD som kan konfigureras om nationellt, ett nationellt godkännande eller en hybrid med detta, eller att det är ett godkännande som inväntar godkännande 5 maj/30 juni.
Det skulle vara intressant att se vad det står i besiktningsinstrumenten för bilar som producerats efter 2026-04-09.