Ny Standard Rwd eller begagnad AWD/Performance
Moderator: Redaktion
-
olsun
Ny Standard Rwd eller begagnad AWD/Performance
Funderar på att byta bil och har tänkt nyttja elbilspremien då den var rätt generös för en familj på fyra. Vi är två vuxna och två barn i framåtvända stolar. Kör för tillfället en Volvo V90 D3 AWD, men känner att det är dags för någonting nytt och elektriskt. Ska vi använda premien så är vi låst till ett maxpris på 450 000kr.
Har suttit och kollat på begagnade AWD/Performance runt 2022-23, då jag verkligen upplevde skillnad när vi gick från vår tvåhjulsdrivna V60 som vi hade innan och tänker att vi "behöver" awd. Speciellt då under vintern och då vi har en rätt brant uppfart på ca 25 meter som kan bli rätt hal och spårig. Vi hade problem med vår v60 och svärmor har problem med sin golf varenda gång hon hälsar på under vintern. Kör med dubbdäck och bor i södra norrland så blir en hel del snö under vintern.
Men börjar nu snegla in på en ny Standard RWD då den lockar med ny design, 0-ränta, garanti och låg försäkring. Det som talar emot är väl främst då avsaknaden av fyrhjulsdrift.
Ni som kört RWD och kanske tidigare haft en AWD, har ni haft situationer när ni ångrat erat val? Eller tar den sig fram bra oavsett underlag?
Vill inte riskera att stå där nästa vinter med en bil jag inte kommer upp på gården med. Men det kanske inte går att jämföra en v60 FWD med en MY RWD?
Något annat nedbantat på Standard FWD man kommer sakna som man får med en äldre AWD/Performance?
Har suttit och kollat på begagnade AWD/Performance runt 2022-23, då jag verkligen upplevde skillnad när vi gick från vår tvåhjulsdrivna V60 som vi hade innan och tänker att vi "behöver" awd. Speciellt då under vintern och då vi har en rätt brant uppfart på ca 25 meter som kan bli rätt hal och spårig. Vi hade problem med vår v60 och svärmor har problem med sin golf varenda gång hon hälsar på under vintern. Kör med dubbdäck och bor i södra norrland så blir en hel del snö under vintern.
Men börjar nu snegla in på en ny Standard RWD då den lockar med ny design, 0-ränta, garanti och låg försäkring. Det som talar emot är väl främst då avsaknaden av fyrhjulsdrift.
Ni som kört RWD och kanske tidigare haft en AWD, har ni haft situationer när ni ångrat erat val? Eller tar den sig fram bra oavsett underlag?
Vill inte riskera att stå där nästa vinter med en bil jag inte kommer upp på gården med. Men det kanske inte går att jämföra en v60 FWD med en MY RWD?
Något annat nedbantat på Standard FWD man kommer sakna som man får med en äldre AWD/Performance?
-
Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Ny Standard Rwd eller begagnad AWD/Performance
Skulle tagit en ny AWD, du kommer ångra dig och inte köpa en facelift.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021, Renault Zoe 2020 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021, Renault Zoe 2020 52kwh Edition One
-
Autonom
- Teslaägare
Innan man tar beslut om ny kontra begagnad bör man kolla upp vad man har för försäkringspremie för helförsäkring på en begagnad, för det spretar väldigt mycket mellan olika personer (upp till 4 ggr för personer som har samma premier på andra bilar). Det gör stor skillnad på vad 3 års vagnskada är värd.
Du kan inte göra det genom googling utan du behöver t.ex. leta upp ett regnummer på blocket och skicka in det tillsammans med ditt personnummer i ditt försäkringsbolags premiekalkylator.
Du kan inte göra det genom googling utan du behöver t.ex. leta upp ett regnummer på blocket och skicka in det tillsammans med ditt personnummer i ditt försäkringsbolags premiekalkylator.
-
Teslan_pa_landet
Köp en begagnad long range då! Inte svårare än så. Ni får elbilspremie, finns 2022 och 2023 för bra peng.
-
current
Hade köpt en ny standard.
Körde alltid fyrhjulsdrift tidigare.
Bytte 2019 till en BMW i3s och insåg att fyrhjulsdrift är helt onödigt. I alla fall söder om dalälven. Har nu kört en Model 3 bakhjulsdriven i snart 2 år utan att sakna fyrhjulsdrift. Åkt mycket i Norrland och även fjällresor. Har man bra vinterhjul är fyrhjulsdrift överskattat i min mening. Försäkringen blir också ofta billigare utan fyrhjulsdrift då effekten är lägre.
Bytte 2019 till en BMW i3s och insåg att fyrhjulsdrift är helt onödigt. I alla fall söder om dalälven. Har nu kört en Model 3 bakhjulsdriven i snart 2 år utan att sakna fyrhjulsdrift. Åkt mycket i Norrland och även fjällresor. Har man bra vinterhjul är fyrhjulsdrift överskattat i min mening. Försäkringen blir också ofta billigare utan fyrhjulsdrift då effekten är lägre.
Model 3 Highland 2024
-
manneson
Såväl golf som v60 är ju FWD. Dåligt i uppförsbacke.
En standard är RWD, dvs i en uppförsbacke hamnar vikten bak, på drivhjulen.
Dessutom moduleras kraften mycket jämnare.
Jag hade definitivt kört på en ny standard med tanke på värde för pengarna.
En standard är RWD, dvs i en uppförsbacke hamnar vikten bak, på drivhjulen.
Dessutom moduleras kraften mycket jämnare.
Jag hade definitivt kört på en ny standard med tanke på värde för pengarna.
-
olsun
Jag har kollat runt på alla försäkringsbolag jag kunnat komma på och en helförsäkring på en begagnad AWD/Performance 22-23 skulle gå på ca 1100kr/mån på billigaste stället jag hittade och ca det dubbla på dyraste stället. Halvförsäkring på en Standard ligger på 400kr/mån på billigaste. Länsförsäkringar var billigast för mig.Autonom skrev: ↑18 apr 2026 23:10Innan man tar beslut om ny kontra begagnad bör man kolla upp vad man har för försäkringspremie för helförsäkring på en begagnad, för det spretar väldigt mycket mellan olika personer (upp till 4 ggr för personer som har samma premier på andra bilar). Det gör stor skillnad på vad 3 års vagnskada är värd.
-
olsun
Tack. Jag kommer ha bra dubbdäck oavsett vilken modell det blir. Du har aldrig upplevt några problem på fjällresorna med framkomligheten eller sliriga vägar där du känt att du hellre skulle haft awd?current skrev: ↑19 apr 2026 06:55Hade köpt en ny standard.
-
olsun
Det hade ju absolut varit det bästa. Men blir en helt annan prisklass då tyvärr.
-
olsun
Ja det är stor chans att det blir så, även om det lockar med en helt ny (trots RWD) för ungefär samma pengar om man räknar in ränteskillnaden.Teslan_pa_landet skrev: ↑19 apr 2026 01:36Köp en begagnad long range då! Inte svårare än så. Ni får elbilspremie, finns 2022 och 2023 för bra peng.
Sen är ju såklart frågan kring vad en redan begagnad LR är värd om 3-5 år kontra en ny RWD också väldigt relevant.
-
krabbanidag
- Teslaägare
En 3 år gammal Y Standard Range med 6-10k mil går på 250-300k nu. Nya låg de på 550 ish. Rätt rimligt att räkna på 50% värdetapp på 3 år.
Att köpa en 3 år gammal LR/P innebär inte bara större batteri, 4 hjulsdrift och mer kräm, det innebär också att du kanske klarar dig med enbart 100-150k i värdeminskning på 3 år jämfört med en ny snikmodell som är basutrustad för 480k inkl sommar o vinterhjul som kanske då tappar 240k i värde på 3 år.
Att köpa en 3 år gammal LR/P innebär inte bara större batteri, 4 hjulsdrift och mer kräm, det innebär också att du kanske klarar dig med enbart 100-150k i värdeminskning på 3 år jämfört med en ny snikmodell som är basutrustad för 480k inkl sommar o vinterhjul som kanske då tappar 240k i värde på 3 år.
Tesla Model S Pläd ’23
-
Teslaaa
- Teslaägare
-
current
Jag kör dubbfritt. Nej inga problem alls. Så låg tyngdpunkt och stabil samt otroligt bra algoritmer gällande hantering av kraft. Har du bråttom och hamnar vid längst fram ett rödljus där lastbilar stått och droppat och det blivit isgata hade man, med fyrhjulsdrift kunnat komma iväg snabbare men jag kör väldigt lugnt och mjukt så för mig inga problem.olsun skrev: ↑19 apr 2026 10:37Tack. Jag kommer ha bra dubbdäck oavsett vilken modell det blir. Du har aldrig upplevt några problem på fjällresorna med framkomligheten eller sliriga vägar där du känt att du hellre skulle haft awd?current skrev: ↑19 apr 2026 06:55Hade köpt en ny standard.
Tycker antispin på elbil / tesla är på en helt annan nivå det är mycket enklare för bilen att exakt fördela kraften mellan hjulen och att justeringarna går blixtsnabbt samtidigt som du inte är beroende av vridmoment i en fossilmotor.
Model 3 Highland 2024
-
Teslan_pa_landet
Jag kan garantera dig att du kommer tappa mindre än om du hade köpt en helt ny. Värdetapp 1-3år är de brutalaste. Snik juniper är verkligen basic. Ingen matrix, ingen hepa, frunken läcker in vatten, sämsta högtalarna. Rwd 2023 kom med allt som en lr/performance. Ha du lyssnat på ljudet på en premium så lovar jag dig att snik låter som mono kia.olsun skrev: ↑19 apr 2026 12:20Ja det är stor chans att det blir så, även om det lockar med en helt ny (trots RWD) för ungefär samma pengar om man räknar in ränteskillnaden.Teslan_pa_landet skrev: ↑19 apr 2026 01:36Köp en begagnad long range då! Inte svårare än så. Ni får elbilspremie, finns 2022 och 2023 för bra peng.
Sen är ju såklart frågan kring vad en redan begagnad LR är värd om 3-5 år kontra en ny RWD också väldigt relevant.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Bodde ungefär som du förut, hade en rejäl backe som ingen utan 4WD kom upp för när det var snö. Vi körde Subaru Forester och Audi Quattro (med torsen-diff). Även bilar med enklare fyrhjulsdrift hade problem att komma upp.olsun skrev: ↑18 apr 2026 22:04Har suttit och kollat på begagnade AWD/Performance runt 2022-23, då jag verkligen upplevde skillnad när vi gick från vår tvåhjulsdrivna V60 som vi hade innan och tänker att vi "behöver" awd. Speciellt då under vintern och då vi har en rätt brant uppfart på ca 25 meter som kan bli rätt hal och spårig. Vi hade problem med vår v60 och svärmor har problem med sin golf varenda gång hon hälsar på under vintern. Kör med dubbdäck och bor i södra norrland så blir en hel del snö under vintern.
Tyvärr hade vi ingen Tesla då men nästa bil var en framhjulsdriven VW och även om den fungerade bra för oss eftersom vi flyttat, men framkomligheten var klart sämre och mycket hjulspinn vid rödljus och accellerationer när det var halt trots dubbbade däck.
Efter den hade vi en RWD Model 3 och den var eoner bättre, antispinnen är supereffektiv och man kunde köra plattan i mattan även vid halka och kom iväg så fort greppet tillät utan hjuilspinn. Nu har vi AWD Model Y 2022 (fanns ingen RWD när vi köpte) och den är verkligen dunderstabil i halkan och slår man på terrängläge är det som att köra en riktig 4x4 med diffspärrar, man tar sig fram otroligt bra (kör Good Year nordiska friktionsdäck på vintern).
Jag brukar säga att man klarar sig bra utan AWD men i ditt fall hade jag nog ändå kört på det faktiskt.
Model Y LR AWD 2022
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
Autonom
- Teslaägare
Det där går upp till en punkt. Om vägen blir så hal att den är nästan omöjlig att gå på (som den kan bli vid underkylt regn eller höggradigt polerad is) så kan friktionen, med odubbade däck, bli så låg att ett minimalt släpp sätter bilen i rotation och friktionen sedan inte räcker till att få stopp på rotationen. AWD (eller FWD) undviker till stora delar att detta inträffar.
Jag har sett sådana Youtube-klipp där bakhjulsdrivna Tesla har råkat ut för detta på rak isig väg (i USA, så detta är odubbade däck), så risken är inte bara teoretisk.