Nej vad någon säger är inte fakta, det är en personlig ståndpunkt/åsikt/upplevelse och är inte nödvändigtvis fakta. Det har inget med att göra hur många eller hur få du pratat med.Andersen skrev: ↑20 apr 2026 10:57Så, påstår du att vad Intervjupersonern sagt inte är fakta för att jag inte pratat med samtliga strejkande? Eller att jag valt ut direkta citat utifrån en agenda? Eller att jag vinklar vad jag skriver om deras åsikter i löpande text på grund av att jag är en Teslaägare?frippe skrev: ↑20 apr 2026 10:27Jamen då är du inte opartisk oavsett om du påstår det eller inte.Andersen skrev: ↑20 apr 2026 10:06Nja, vad jag sagt är att IF Metall genom sina stridsåtgärder direkt riktade mot mig som Teslaägare (reparationsförbudet) gjort mig till sin motpart i konflikten. Vilket är sant.frippe skrev: ↑20 apr 2026 09:49Du har ju själv skrivit att du ser dig som motpart till IF Metall i konflikten, så hur kan du vara opartisk då?Andersen skrev: ↑20 apr 2026 09:09
Jag är medlem i Svenska journalistförbundet och har presslegitimation. Att jag också är Teslaägare hindrar mig inte från att skriva om konflikten så länge jag gör det på ett korrekt, fsktabaserat sätt. Och eftersom jag publicerar granskningen här så kan ingen anklaga mig för att mörka ett tänkbart särintresse, eller hur?
Ska man ifrågasätta någons agerande så är det snarare när IF Metall struntade i att svara på mina frågor om den "skattepliktiga ersättningen" i slutet av januari, utan istället valde att låta sin egen tidning Dagens Arbete "brejka" nyheten några veckor senare och utan att journalisterna där ställde några kritiska frågor.
Vsd gäller hur IF Metall behandlar de strejkande så står jag helt och hållet på de strejkandes sida i deras försök att få rätt. Att bli inlurade i ett hopplöst skyttegravskrig utan att "generalen" brytt sig om att kolla upp terrängen och konsekvenserna av tillgängliga vapen, det är fanimig skandal. Precis som jag klagar på Tesla när Tesla gör dumma saker mot sina anställda.
IF Metall riskerar bokstavligen att förstöra de strejkandes arbetsliv. Det måste lyftas frsm utan att facket ensidigt får stå för narrativet.
Det finns inget ifrågasättande att du inte får skriva om konflikten, bara att man ska vara ärlig med var man står, att det inte är en opartisk granskning eftersom att du själv ser dig som motpart i konflikten.
Jag kan ifrågasätta många sidor i denna frågan på många olika sätt. Just i detta inlägget ser jag behovet att ifrågasätta partiskhet som utger sig för att vara opartisk journalistik. Att vara opartisk i en fråga där man själv har sett sig som motpart är vad jag kan se omöjligt. Men det går så klart att göra en annan bedömning om det.
Som riktig journalist - inte influencer som leker journalist - så redovisar jag fakta, har direkta källor, och ger motparten möjlighet att kommentera. Skriver jag en argumenterande text så är jag tydlig med att det är mina egna åsikter.
Det låter som att du är ute efter samma diskussion som hö-hö-högern för om public service - att alla journalister röstar till vänster och därför granskar och skriver utifrån det. Dvs högern granskas hårdare än vänstern. Trots att det inte är sant.
Journalistik är journalistik, oavsett.
Du redovisar inte fakta, eller jo, viss fakta så klart om skattesystemet m.m. men sedan är det inte fakta du redovisar, du redovisar svar på intervjufrågor som bygger på intervjusituationen du haft med respektive individ, det är inte fakta det är individuella åsikter som du på olika sätt styr genom din intervjuteknik och den bearbetning av deras svar. Inte direkta citat men dina tolkningar av citaten.
Din del med hö-hö-högern är bara löjlig som något försök att skjuta saklig kritk i sank. Tråkigt beteende.
ALLA intervjuer i ALL media redigeras. Citat väljs ut, andra sammanfattas. Att lägga ut oredigerade samtal och intervjuer är inte journalistik, och få skulle orka lyssna på timmar av stundtals osammanhängande konversationer.
Jag hävdar bestämt att jag på intet sätt missrepresenterar mina intervjupersoners åsikter. Dessutom, ber jag att få påpeka, så handlar artikeln också om att strejkande från 1 april nu måste jobba och att IF Metall har fel enligt Fora. Fakta, som jag är först med att redovisa.
Artikeln är inte skriven för att sabotera för IF Metall. Artikeln är skriven för att IF Metall beter sig precis lika illa eller mer, som de anklagar Tesla att bete sig mot sina anställda.
Vad tror du hade hänt om jag i november 2025 INTE börjat ställa frågor till Skatteverket om "skattepliktig konfliktersättning"? Hur många års deklarationer hade behövts riva upp om saken framkommit senare?
Att hålla tyst om det jag gräver fram är inte ett alternativ. Att IF Metall inte vill svara mig för att jag tidigare publikt debatterat mot konflikten och de stridsåtgärder som använts får stå för dem. Att du verkar tycka att det jag gör inte borde kallas för journalistik visar bara, tycker jag, på din egen okunnighet.
Absolut redigeras alla intervjuer, det är därför intervjuer inte är fakta, om inte den som blir intervjuad refererar till verifierbara, objektiva och sanna uppgifter. Men då behövs det sällan intervjuer för att ta fram det. Alla intervjuer sker i en kontext, i ett sammahang, frågor ställs i olika ordning, med olika betoning m.m. de är inte i en objektiv situation, hur mycket någon vill få det till det.
Det handlar inte om att hålla tyst eller inte att rapportera, det är två helt olika saker, det är bra att det rapproteras. Men bara med det faktum att det inte är opartiskt. Sedan om du tar illa vid dig för det är väl bara tråkigt om du gjort något i tron att du är opartisk i en konflikt där du faktiskt öppet och tydligt tagit part mot den ena i konflikten.