Teslas värmepumpar i jämförelse med and märkens konstruktioner

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Vantskruv

Teslas värmepumpar i jämförelse med and märkens konstruktioner

Inlägg av Vantskruv »

Hallå där!
Jag var väldigt nära ett beslut att välja en Tesla som en första elbil, det slogs i kras efter att forskat en del om vilka nackdelar och problem som existerar, och droppen som fick bägaren att rinna över var tyvärr värmepumpen. Så som jag uppfattar det är värmepumpen en vital del i Tesla som både kyler och värmer batteripaketet och kupén. Flöden går igenom många delar i bilen, som elmotor, batteripaket och annan värmeavgivande elektronik, genom slangar och värmeväxlare till dessa.

Då jag svävat runt internet och upptäckt att problem med värmepumpen, att den skär ihop, sker mer ofta än man tror för de som kör runt i kalla och omväxlande klimat, som orsakar kondens, isbildningar, igensättningar av luftintag, och trögt flytande, om inte igenfrusna, vätskor av olja och kylmedel.
Det avgörs säkert av på vilket sätt bilen körs och hur den förvaras. I mitt fall kommer bilen ståendes utomhus, och den kommer både ha tillgång till extern el samt inte extern, och kraftigt växlande klimat kommer den utsättas för. Jag ser det som att värmepumpen i mitt fall kommer vara extra utsatt, med isbildning, temperaturskillnader, fukt/kondens och packad is och snö.

Då jag inte hittat information att Tesla har uppdaterat värmepumpen och dess tillhörande delar mekaniskt i dess kretslopp, och bara försökt uppdatera via programvarustyrning, varnar mig för att detta är ett uppenbart problem hos Tesla, och dom inte vet hur de skall attackera problemet då uppdateringar av styrningen för värmepumps-enheten inte lyckats. Helt enkelt, värmepumpen, och/vitala delar inom kretsloppet, ser ut att behöva ersättas av ett märke av bättre kvalitet, eller konstrueras om. Tills dess håller jag mig i avstånd till att införskaffa en Tesla.

Varför jag i övrigt lutar mig mot en Tesla är att dessa är i nuvarande lägre i bra prissegment (om man jämför med andra märken). Jag har en känsla av att Tesla i övrigt är en väldigt bra bil och att man inte är "bunden" på samma sätt, vet dock inte om jag lurar mig själv när det gäller det, lär kliva upp ur hålet och tittat ned det igen, och jämföra med andra bilmärken hur de sköter och "binder" sig till dig.

Så jag undrar lite hur andra bilmärken, som har värmepumpar till sina elbilar, har löst problemen, eller om de också lider av samma problem. Statistiken är svår att läsa av, så jag frågar rent tekniskt för de som tekniskt insatta och har information om hur olika bilmärken löst problemen.
Tyckte mig att läsa att nya Volvo EX60, utöver dess värmepump, också har värmemotstånd som avger värme. Kanske detta visar på att Volvo och andra märken har samma problem, men Volvo löser det genom någon slags tvåstegs pre--konditionering, men jag vet inte hur det löser att värmepumpen kan skära ihop (kan ju vara så att steg ett med värmemotstånd värmer upp kylvätska och olja, samt godset i värmepumpen, och när väl dessa kommit upp i temperatur, startar värmepumpen. Eller att värmepumpen är helt enkelt konstruerad mycket bättre, annan tillverkare).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Teslas värmepumpar i jämförelse med and märkens konstruktioner

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla hade enorma problem första vintern värmepumparna infördes, vintern 2021/22. Sedan dess har situationen blivit mycket mycket bättre.
I dina efterforskningar ska du därför skippa gamla artiklar och inlägg. Från och med 2023 skulle jag säga att Teslas värmepump är inte värre än andra liknande system.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag har också följt internetevidensen för värmepumpsproblemen, och själv kört en bil från 2022 med värmepumpen i 10.000 mil, flera gånger i mer än 30 minusgrader utan tillgång till garage.

Min ingenjörsmässiga slutsats är att det handlar om ett produktionsfel, och inte ett konstruktionsfel, dvs det är inte uppgraderingar som löser problemet utan att de eliminerar felaktiga enheter i produktionen. Säg att en av hundra pumpar skar ihop och nu är det en av tiotusen istället.

De fall jag läst om där problemen återkommit på samma fordon verkar det ha rört sig om att det blivit metallrester kvar i andra delar av systemet och så har den nya kompressorn sugit i sig dem och havererat. En reparerad bil (på garantin, oftast) som sedan gått en hel säsong bör vara förskonad från framtida problem.

Till dess systemet dör en naturlig död efter 10-15 år så klart. "Värmepumpar", förresten, är ju inte något som bara elbilar har, snart sagt alla bilar som säljs nu förr tiden har en dylik kompressor, bara att de inte har de extra ventiler som behövs för att köra flödet "åt andra hållet". De kan bara flytta värme från kupéns förångare till den yttre kondensorn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Värmepumparna kom med årsmodell 2021 på model 3, och alla Y i Swe har värmepump.
S/X fick det med Palladium som bärjade levereras i Sve som årsmodell 2023 precis innan nyår 2022.

Inledningvis har man alldeles för dåliga tryck- och tempgivare som orsakade problem, men då rasade inte kompressorerna av det inledningsvis. Det gick ut en servicebulletin på byte av tryck- och tempsensorer i systemet och min M3P 2021 som levererades till årsskiftet -20/21 fick flera sensorer bytta våren 2021.

Model Y hade många problem med värmepumpen i bärjan (kompressorras), och även om det är bättre nu så förekommer det i ganska stor utsträckning fortfarande på Teslor. Det är lätt att hitta många såna problem i kall vintertid i Facebookgrupperna. Vanligast är att värmepumpen ger upp efter ~ 7000-10000 mil.

Problemen med att sensorerna ställer till det verkar fortsätta. Enligt Tesla själva är det tydligen ibland någon ventil i Super Manifold som kan krångla, vilket ger

Jag hämtade min 2023 model S i förrgår, som gått 7300 mil,efter byte av värmepump. Det gick på garanti iom <8000mil och det byttes kompressor, supermanifold och ett antal delar till.
Tesla har beskrivit det i servicesammanfattningen som att: "Orsaken identifierades som låg köldmedelsnivå, vilket orsakades av ett problem med trycksensorer."

Min kvalificerade gissning är att det kommer fortsätta rasa värmepumpar, främst under vintertid med stark kyla.
Som det ser ut på de mängder av rasade värmepumpar som fortfarande förekommer i Facebookgrupperna så ska man nog förbereda sig på att värmepumpen kan gå sönder efter 7-10K mil. Det händer givetvis inte alla och eftersom det verkar vara mycket mer frekvent i stark kyla så är antagligen en norrlandsbil en högre risk än en Skånebil - men det är bara en gissning mht när felutfallen sker.

Jag tror inte vi utgör någon hjälp till de som frågar om det om vi mörkar hur det ser ut. Det finns en annan tråd här där själva normen i tråden var att undertrycka det, nästan lite sekt-aktigt. Att sticka huvudet i sanden är inte en bra lösning, och att lura någon Tesla-spekulant att det inte förekommer numera är inte okey om man frågar mig.

Bättre att veta att det kan ske efter 7-10K mil och att man tillser att man har en bra maskinskadeförsäkring. Om det sedan inte inträffar alls på 20K mil blir man antagligen extra nöjd istället för bestört när någon som inte "skulle kunna rasa", rasar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 24 apr 2026 10:17
Säg att en av hundra pumpar skar ihop och nu är det en av tiotusen istället.
Det finns ~52600 model Y i Swe. Med din beräkning skulle bara 5st på model Y gå sönder överhuvudtaget.
Bara denna vinter, i Facebookgrupper finns mycket mer än 5 Y i Swe som fått byta värmepump/kompressor.
(Jag hittade precis >20 st på ett par minuter i en av grupperna...)

Jag tänker inte posta alla inögg om det för det finns en oändlig mängd, men här en Model Y 2024, som gått 4500.
vp.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

AAKEE skrev: 24 apr 2026 12:31
tor-ake skrev: 24 apr 2026 10:17
Säg att en av hundra pumpar skar ihop och nu är det en av tiotusen istället.
Det finns ~52600 model Y i Swe. Med din beräkning skulle bara 5st på model Y gå sönder överhuvudtaget.
Bara denna vinter, i Facebookgrupper finns mycket mer än 5 Y i Swe som fått byta värmepump/kompressor.
(Jag hittade precis >20 st på ett par minuter i en av grupperna...)

Jag tänker inte posta alla inögg om det för det finns en oändlig mängd, men här en Model Y 2024, som gått 4500.
vp.png
52600 är väl det totala antalet sålt över alla år, liksom facebookmeddelandena (som *kan* vara skuren kompressor men också något helt annat fel, som t.ex. en trycksensor eller stenskott i någon kylare) är spridda över flera årsmodeller.
Vi vet ju inte riktigt vad frekvensen är på de senast sålda, kan vara en på tiotusen men också någon helt annan siffra. Jag har inte gjort en riktig analys av antal och frekvens skall jag villigt erkänna.

Håller helt med angående garanti och maskinskadeförsäkring, för övrigt. Rekommenderar _inte_ att köpa en långmilare, som inte går att försäkra, men det gäller dyra elbilar från alla märken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

AAKEE skrev: 24 apr 2026 12:12

Som det ser ut på de mängder av rasade värmepumpar som fortfarande förekommer i Facebookgrupperna så ska man nog förbereda sig på att värmepumpen kan gå sönder efter 7-10K mil. Det händer givetvis inte alla och eftersom det verkar vara mycket mer frekvent i stark kyla så är antagligen en norrlandsbil en högre risk än en Skånebil - men det är bara en gissning mht när felutfallen sker.
Risken med en skånebil är att värmepumpen inte har fått visa vad den går för. Många har gett upp när det blivit -20°C på första fjällsemestern. Likaså efter en garantireparation, så länge pumpen inte belastas så hårt brukar det fungera.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag hittade en sirvey gjord i model y-gruppen.
8% har bytt VP enligt den.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5