Jag gick länge i tankarna att skaffa en 7GT, jag var även sugen på en 7X. Tänkte dela med mig av varför jag valde att byta spår.
Jag tycker att bilarna i sig ser och känns extremt premium. Har provkört 7X och provsuttit 7GT. Man sitter ganska högt i 7GT, det var den enda besvikelsen i 7GT.
Jag valde i slutändan bort Zeekr pga. hög förbrukning, dålig mjukvara, kasst stöd för mobilnyckel (funkar endast på vissa mobiler), kampanjer på hemsidan som säljarna inte kunde hålla* och tillval som är extremt dyra (dragkrok, vinterhjul, service bl.a).
För den som ifrågasätter mobilstödet så vet jag mycket väl att det finns Digital Key 1 och 3. Men det är extremt få mobiler som det går använda på. Det står på officiella hemsidan under "Connected" och längst ner under "FAQ -> Digital Key Information -> Vilka telefoner...". Även fast en telefon har UWB och funkar bra på exempelvis Tesla så har Zeekr av oförklarliga skäl inte stöd. Det finns heller ingen timeline på när det kan tänkas komma. Samsung finns med i listan men vid samtal så fick jag veta att Samsung inte funkar just nu, "kanske funkar i slutet av året".
*När räntekampanjen drog igång för ca en månad sedan så hade jag i stort sett bestämt mig för att köpa. Efter många mail och samtal fram och tillbaka där jag fick fram ovan information så fick jag också veta att dom endast kan ge 36mån räntekampanj och att det på hemsidan är felaktigt för både 7X och 7GT. Fortfarande idag så hittar man 48mån på 7GT och 84mån på 7X där det står 0%.
Jag tror såklart att mjukvaruproblem och mobilstöd kommer att lösa sig så småningom, men jag vill helt enkelt inte vänta på det och vara betatestare och missnöjd över att jag måste bära med mig en fysisk nyckel som dessutom är ganska stor