BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Magnus71

Re: BMW iX3

Inlägg av Magnus71 »

Nicke Nyfiken skrev: 24 apr 2026 22:11
Magnus71 skrev: 24 apr 2026 22:00
Test i senaste tyska AMS.
Testförbrukning 23,9kWh/km
Räckvidd 501km
Fantastiskt räckvidd.
När de (tyska AMS) testade Tesla Model S85 kom de fram till att bilen hade 17 mil räckvidd. :lol:

Några av de gamla forumrävarna minns säkert debatten som följde. :twisted:
När Tyska AMS testade Y LR (Juniper, gamla batteriet) i höstas var testförbrukningen 18,7kWh/100km och räckvidden 443km.
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

vrid_i_skogen skrev: 24 apr 2026 21:27
Var på BMW imorse och tittade på denna bil som man läst så mycket om. Det var en av de fulaste bilar jag sett. Lång hög huv som påminner om RAM 1500 och andra bilar för de som vill synas... Måste vara en aerodynamisk katastrof till bil. Bredvid den stog en än groteskare BMW XM med proportioner som får mig att fundera på varför man ska köpa en BMW och hur ett bilmärke som en gång i tiden var förknippade med körglädje, vägkänsla mm kunde spåra ut så pass som de gjort nu. Återstår att se hur 3 serien neue klasse blir. Hoppas den blir bättre än det jag såg idag.
Din magkänsla ljuger en aning. iX3 är långt ifrån en "aerodynamisk katastrof" och förutom räckvidd och laddhastighet utmärker den sig med sin fina körkänsla. Thomas på Autogefühl var i stort sett lyrisk och satt och skrattade när han provkörde den.
bmwixxdrive50

mikebike skrev: 24 apr 2026 21:07
Lite jämförelser mellan olika i bilar i två hastigheter. Tesla Model Y har lägre förbrukning än iX3, men skillnaden är liten. Tack vare större batteri har iX3 längst räckvidd.
FB_IMG_1777057312535.jpg
Model Y rullade på 19" och iX3 på 21" i det där testet. Hade båda rullat på 20" så hade det nog varit hugget som stucket.
carlf

Inlägg av carlf »

bmwixxdrive50 skrev: 25 apr 2026 12:59
Lite jämförelser mellan olika i bilar i två hastigheter. Tesla Model Y har lägre förbrukning än iX3, men skillnaden är liten. Tack vare större batteri har iX3 längst räckvidd.
FB_IMG_1777057312535.jpg
Model Y rullade på 19" och iX3 på 21" i det där testet. Hade båda rullat på 20" så hade det nog varit hugget som stucket.
Precis så. Såg nån annan video med en ”recensent” som tyckte att bilen inte levde upp till WLTP. Han körde på 22” och på Autobahn i 140+…
Nån norrman gnällde över komforten, samma där när han kör med 21-22” och på några av Europas sämsta tjälskottsvägar norr om Lillehammer typ.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
bmwixxdrive50

carlf skrev: 25 apr 2026 13:03
bmwixxdrive50 skrev: 25 apr 2026 12:59
FB_IMG_1777057312535.jpg
Precis så. Såg nån annan video med en ”recensent” som tyckte att bilen inte levde upp till WLTP. Han körde på 22” och på Autobahn i 140+…
Nån norrman gnällde över komforten, samma där när han kör med 21-22” och på några av Europas sämsta tjälskottsvägar norr om Lillehammer typ.
Ja, i mina ögon är nya iX3 bilen att slå. Den är i en liten klass för sig. Visst finns det nya GLC och EX60 men både Mercedes och Volvo har haft utmaningar med kvalitet och mjukvara som inte BMW har haft.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Provkörde ix3 idag, denna hade 22” och det ska man inte ha om man vill ha bra ljudnivå i kupén men var ok i lägre hastighet med vettig kvalitet på asfalt så med 20” blir det nog helt ok. Man märkte helt klart att den var fastare i fjädringen än min IX med luftfjädring vilket väl inte är så konstigt. Hundbur fick plats i bagage utan problem, tycker väl att sätena var lite hårda och baksätet är så klart trängre men med sportstolar och ventilation om det nu kommer så blir det nog helt ok. IX5 kommer ju till årskiftet med samma prisbild typ som IX men gissar att den inte kommer ha kampanjer tills en början som IX har nu så lär nog blir minst 300 dyrare så då känns ix3 bättre. Gillade inredningen och instrumenteringen, särkilt placering av telefonen. Glastak ska jag inte ha på den så ex60 känns som om den kommer strykas pga den anledningen. Sätena tyckte jag var lite hårda så jag vill provköra med sportstolarna som förhoppningsvis kommer i deras nästa bil. Hud släcktes ju såklart ut helt av mina solglasögon men den långa displayen var bättre än jag trodde. Kan nog bli en sådan till nästa höst, slipper man kanske även lite barnsjukdomar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 25 apr 2026 15:13
Provkörde ix3 idag, denna hade 22” och det ska man inte ha om man vill ha bra ljudnivå i kupén men var ok i lägre hastighet med vettig kvalitet på asfalt så med 20” blir det nog helt ok. Man märkte helt klart att den var fastare i fjädringen än min IX med luftfjädring vilket väl inte är så konstigt. Hundbur fick plats i bagage utan problem, tycker väl att sätena var lite hårda och baksätet är så klart trängre men med sportstolar och ventilation om det nu kommer så blir det nog helt ok. IX5 kommer ju till årskiftet med samma prisbild typ som IX men gissar att den inte kommer ha kampanjer tills en början som IX har nu så lär nog blir minst 300 dyrare så då känns ix3 bättre. Gillade inredningen och instrumenteringen, särkilt placering av telefonen. Glastak ska jag inte ha på den så ex60 känns som om den kommer strykas pga den anledningen. Sätena tyckte jag var lite hårda så jag vill provköra med sportstolarna som förhoppningsvis kommer i deras nästa bil. Hud släcktes ju såklart ut helt av mina solglasögon men den långa displayen var bättre än jag trodde. Kan nog bli en sådan till nästa höst, slipper man kanske även lite barnsjukdomar.
Jag hoppas barnsjukdomarna är borta redan till denna höst.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

FB_IMG_1777057312535.jpg
Ix3 har en onödigt stor miljöpåverkan med så pass stort batteri. Men det är ju inte alla som bryr sig om det förstås.

BMW borde fokuserat på lägre förbrukning och en mindre batteri. Vi behöver inte så pass lång räckvidd eftersom det numera finns snabbladdare i varenda buske.
MY RWD Vit 2023
bmwixxdrive50

Freez skrev: 25 apr 2026 20:30
FB_IMG_1777057312535.jpg
Ix3 har en onödigt stor miljöpåverkan med så pass stort batteri. Men det är ju inte alla som bryr sig om det förstås.

BMW borde fokuserat på lägre förbrukning och en mindre batteri. Vi behöver inte så pass lång räckvidd eftersom det numera finns snabbladdare i varenda buske.
Trams. Luktar dålig förlorare. Räckvidd är viktigt även för att det minskar beläggningen på snabbladdare. Det är ett matematiskt problem.
carlf

Inlägg av carlf »

FB_IMG_1777057312535.jpg

Var tycker du gränsen för optimal kompromiss mellan miljöpåverkan och praktikaliteter går då?
Om du verkligen anstränger dig så kan du säkert hitta transportmedel som inte har så stor miljöpåverkan som din egen bil heller. Tror jag.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Har avverkat 23 mil i iX3:an. Blandad körning med mycket lek, accande och några +200 km/h partier och bilen har bara förbrukat 23,3 kWh/100 km – smått sensationellt!! :o :o :o

Övriga intryck: fin kvalitet på material och inredning och fina stolar. Inte superpremium men väsentligt bättre än Tesla. Karosspassning som är långt mycket bättre än Tesla. Undantaget är att motorhuven fladdrar lite över 150km/h. Är tydligen en kompromiss med plåttjockleken för fotgängarskyddet.

Man sitter SUV högt men batteripacken ger låg tyngdpunkt som tillsammans med lågt rattmotstånd gör den mycket svängvillig. Turn-in är nästan som gamla M3:or och med urkopplad DSC (thank god for that function!) och lite gas så sätter den sig på yttre bakhjulet och har bakhjulsdrivet beteende ut ur kurvor. Funkar fint på grusväg och kommer att bli kul i vinter :D Tyvärr ingen möjlighet att justera drivkraft mellan fram- och bakaxel. Kanske att det kommer i M-versionen som förhoppningsvis även har de 150-200 hk till som bilen behöver.

Två saker som är extremtdåliga:

Ingen elektrisk justering av rattposition. Trist när resten skall följa förarprofil som på Tesla.

Appen och infotainement från helvetet :evil: :evil: MyBMW måste vara något av det sämsta som ett gäng programvaruutvecklare åstadkommit det senaste decenniet. Kan ingen deleta skiten och be Claude bygga en kopia på Teslas GUI. Att lägga till en till profil, användare och telefon är sjukt komplicerat. Och menyerna i bilen är avgrundsdjupa av en massa skitdetaljer som går att ställa in och appar i mängder som gör att man inte hittar det västenliga.

Detta är inte barnsjukdom det är sjuka programmerare som tyvärr sänker helhetsintrycket på den annars absolut bästa elbilen som finns att köpa på marknaden för rimliga pengar.

Gasar vidare imorgon med förhoppningsvis några nya insikter
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

FB_IMG_1777057312535.jpg

Det skall bli riktigt skönt att slippa snabbladda så mycket, det blir mer tidseffektivt och billigare.
Jag räknar med att andelen snabbladdning sjunker från 35% till under 10%.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

mikebike skrev: 25 apr 2026 21:11
FB_IMG_1777057312535.jpg

Det skall bli riktigt skönt att slippa snabbladda så mycket, det blir mer tidseffektivt och billigare.
Jag ser framemot att åka till stugan utan laddstopp. Nu måste jag planera resan för att mitt laddstopp inte ska bli vid lunch eller middag när man reser vid lov etc.

Ska bli riktigt skönt!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

FB_IMG_1777057312535.jpg

Både Model Y och iX3 är SUVar/Crossovers. Lägsta möjliga förbrukning är ju rätt uppenbart inte högsta prioritet i den här fordonskategorin. Om det är lägsta förbrukning man är ute efter så är det IMO fastbacks/hatchbacks som man ska kika på. Här erbjuder BMW för närvarande i4. Tesla däremot… ingenting. Vill man ha något som byggs i en demokrati så finns det vidare inte så mycket annat att välja på. Är väl bara ID.7 och A6 e-tron Sportback. Kan inte komma på några fler.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
bmwixxdrive50

mikebike skrev: 25 apr 2026 21:11
FB_IMG_1777057312535.jpg

Exakt. Och vad händer när den andelen sjunker på det sättet för många fler? Jo, mindre köer. Framförallt vid loven och fjällresor.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Batterierna har inte så farligt stor miljöpåverkan

Har man ett stort batteri och kan ladda till ~50/55% dagligen kommer calendar aging halveras och batteriets celler håller dubbelt så länge. Det kommer innebära att batteriet i vart fall håller även en bra bils livslängd ut och att man kan ge batterierna ett långt andra liv som lagring.

Sannolikt är det faktiskt lika bra eller mer miljövänligt att ha ett batteri som man inte behöver slita på onödigt genom att alltid ladda så högt att man dubblerar degraderingen.

Ska man dra ett släp eller husvagn så måste man ha ett rejält batteri, annars är det i princip inte görbart.

Tesla är nästan ensamma på att bygga väldigt snåla bilar. De flesta andra bygger bilar med SUV-stuk eftersom de behöver höjd pga batterierna och dessutom för att folk (uppenbarligen) vill ha stadsjeepar.

Eftersom folk vill ha stadsjeepar så är det inte en option att göra bilen snålare med mindre batteri då frontarean har samma påverkan som Cd-värdet. Mindre batteri går, men det blir med kortare räckvidd - vilket kommer finnas då både ix3 och i3 kommer komma med flera olika stora och små batteripack.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
bmwixxdrive50

Fast är Model Y så mycket snålare än iX3 då?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

vrid_i_skogen skrev: 24 apr 2026 21:27
Var på BMW imorse och tittade på denna bil som man läst så mycket om. Det var en av de fulaste bilar jag sett. Lång hög huv som påminner om RAM 1500 och andra bilar för de som vill synas... Måste vara en aerodynamisk katastrof till bil. Bredvid den stog en än groteskare BMW XM med proportioner som får mig att fundera på varför man ska köpa en BMW och hur ett bilmärke som en gång i tiden var förknippade med körglädje, vägkänsla mm kunde spåra ut så pass som de gjort nu. Återstår att se hur 3 serien neue klasse blir. Hoppas den blir bättre än det jag såg idag. [Min u.]
Det skulle man kanske kunna tro, men iX3 har ett Cd på 0,24. Och det är inte mycket mer katastrof än någon annan SUV/Crossover. Model Y, som så vitt jag vet är den SUV/Crossover med lägsta Cd-värdet, har 0,23…

Men en bil som inte är SUV/Crossover som nya i3 kommer så klart ha lägre luftmotstånd, ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Cd-värdet är barahalva sanningen, eftersom det multipliceras med frontarean (som givetvis är stor på en SUV).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

AAKEE skrev: 25 apr 2026 21:30

Har man ett stort batteri och kan ladda till ~50/55% dagligen kommer calendar aging halveras och batteriets celler håller dubbelt så länge. Det kommer innebära att batteriet i vart fall håller även en bra bils livslängd ut och att man kan ge batterierna ett långt andra liv som lagring.

Sannolikt är det faktiskt lika bra eller mer miljövänligt att ha ett batteri som man inte behöver slita på onödigt genom att alltid ladda så högt att man dubblerar degraderingen.

Ska man dra ett släp eller husvagn så måste man ha ett rejält batteri, annars är det i princip inte görbart.

Tesla är nästan ensamma på att bygga väldigt snåla bilar. De flesta andra bygger bilar med SUV-stuk eftersom de behöver höjd pga batterierna och dessutom för att folk (uppenbarligen) vill ha stadsjeepar.

Eftersom folk vill ha stadsjeepar så är det inte en option att göra bilen snålare med mindre batteri då frontarean har samma påverkan som Cd-värdet. Mindre batteri går, men det blir med kortare räckvidd - vilket kommer finnas då både ix3 och i3 kommer komma med flera olika stora och små batteripack.
Att tillverka batterier har en väldigt stor miljöpåverkan. Gruvnäringen är vidrig. Större batterier = mer påverkan.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Freez skrev: 25 apr 2026 23:00
AAKEE skrev: 25 apr 2026 21:30

Att tillverka batterier har en väldigt stor miljöpåverkan. Gruvnäringen är vidrig. Större batterier = mer påverkan.
Man klarar att återvinna väldigt mycket av batteriet. Så det kommer återvinnas och bli ett nytt batteri men kan vi dubblera livslängden genom att ha ett tillräckligt stort batteri så tjänar miljön på det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5