Kolla degradering på annan Tesla!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kolla degradering på annan Tesla!

Inlägg av AAKEE »

jongut skrev: 12 apr 2026 10:29
AAKEE skrev: 12 apr 2026 10:00
jongut skrev: 12 apr 2026 09:44

Jag är faktiskt relativt förvånad att degraderingen inte var högre.
Det värde som är korrekt är 57.6kWh kapacitet idag.
SOH kommer även det från bilen men är av någon anledning inte korrekt.

Original kapacitet är 60.5 kWh så du har ~ 95% SOH. 4.8% degradering. Vilket såklart är bra.
Konstigt!

Kan värdet diffa för att jag inte laddar till 100% en gång i veckan? Jag har inte följt Teslas rekommendering då jag ofta laddar 100% när jag åker långt.
Aktuell kapacitet är korrekt (som bilens batteridator, BMS räknar i vart fall).

SOH är ett värde som bilen har men som definitivt inte ger rätt ursprungskapacitet om man räknar baklänges från aktuell kapacitet.
På LFP-bilar verkar det vara helt fel.

För övriga bilar varierar värdet en hel del bland annat beroende på om man gjort batteritestet eller ej.

Jag vet att ditt batteri är ett 60.5 kWh batteri så du när du räknar bör du utgå ifrån det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas29390

Inlägg av jongut »

Det låter bra! :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag testade att skicka in VIN för min Model X 2016, men får inga uppgifter om batterihälsa, degradering etc., bara dom vanliga "VIN decoder"-uppgifterna som man kan få på många andra ställen.

Funkar kanske inte batteristatus etc med så gamla bilar?

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 12 apr 2026 16:32
Jag testade att skicka in VIN för min Model X 2016, men får inga uppgifter om batterihälsa, degradering etc., bara dom vanliga "VIN decoder"-uppgifterna som man kan få på många andra ställen.

Funkar kanske inte batteristatus etc med så gamla bilar?

/fth
Från 2018 skrev de som skapade speckr.
(Möjligen bara model 3 från 2018 också.)

Men på egen bil fungerar ju energigrafen perfekt, så man måste inte nyttja speckr.

Speckr är dock bra för att kunna kolla på distans, tex om man ska köpa en beg bil, speciellt de näthandlarna där man inte kommer åt bilen innan köp.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Carla, som använder Aviloo har eventuellt lite att förklara, eller så har Aviloo det.

Man började presentera degraderingen såhär för någon tid sedan (halvår-år?)
IMG_2004.jpeg
Grejen är den att det finns bara total kapacitet och en buffer som gör att 4.5% av kapaciteten göms under 0% på skärmen.

Total kapacitet är Gross capacity, dvs 82.1 kWh när denna bil var ny. Buffern var (4.5%) cirka 3.7 kWh så *netto* eller *usable* om man vill kalla det det blir 78.4 kWh när bilen är ny.

Några andra ”avdrag” existerar inte alls. Att räkna från gross till net och sedan till Usable ät inte ett korrekt sätt att räkna fram någon form av kapacitet.
Jag tycker mig vara relativt väl insatt, men jag förstår inte vad de håller på med och jag förstår inte vilken av siffrorna de avser vara dagens kapacitet. Ungefär samtidigt som detta inträffade började en del av bilarna ha orimligt låg degradering mht hur det är känt att batterierna degraderas. Det fanns egentligen två vägar att uppfatta det där: antingen har bilarna fått batteriet bytt eller så lurar man folk.

Carla har en M3P 2021 ute, bilden ovan är från samma batterirapport. Man påstår 93.2% efter batteritestet och att bilen skulle ha 73 kWh nu, och ha haft 78 kWh ny.

Alla dessa tre värden är absolut inte sanna.
Bilen började med 82.1 kWh batteri som presterar 80.5-82.1 i EPA-testerna. Normalt hade bilarna ~81 kWh i början enligt bilens BMS.
IMG_2003.jpeg

Speckr låter en ju hämta data direkt från bilens BMS, den är ovedersäglig. Dessutom är det den som Aviloo läser av med sitt flash test.
Teslors BMS ändrar inte kapacitetsberäkningen när de står, de behöver köras och laddas för det.
IMG_2005.jpeg
Bilen har alltså 71.2 kWh enligt bilen själv och SOH-värdet som bilen själv presenterar, 89% här är oftast överdrivet med 1-3% mot verklig degradering (bilens egen estimat av nuvarande kapacitet/ nykapaciteten). Man ser tidpunkten för när datat hämtades från bilen på bilden ovan.

71.2/82.1=0,867 så jag skulle kalla degraderingen 13%, och SOH 87%. Inte 93.2% som Carla uppger via Avilootestet.

Jag sålde min M3P till Carla. De var straightforward och krånglande inte alls. De betalde 100K mer ön Teslas skambud, så jag upplevde dem som riktigt bra. Avilootestet på min bil stämde exakt. Så där och då var det okey.

Oklart ursprung på ”felaktigheten” nu men det ser ut som någon ljuger ganska mycket.
Luras på det där sättet är inte okey.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

För att rubba in det då det inte är otydligt kommer någon bild från min M3P, exakt samma variant men min är byggd någon månad tidigare:
IMG_2006.jpeg
Batteriet fulladdat.
-82.0 kWh Nominal remaining, dvs energin i batteriet där och då.
Buffern är 3.7 kWh
”Usable” är 78.3 kWh (dvs samma som 82.0-3.7).

De två SOC (101%) som visas är beräknade av Scan my Tesla, och som de räknar blir det 101% men bilen visade 100% såklart och cellerna var laddade till 100% (4.200V/cell)

Det finns bara två värden att använda, total kapacitet och den som ligger mellan 0-100% på skärmen och exluderar buffern. De kallas ofta olika saker, tex gross och net eller usable osv.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Passade på att kolla en annan M3P 2021 hos Carla.

IMG_2008.jpeg

Bilen/Batteriet själv säger 71.8 kWh och 90%, vilket egentligen är 71.8/82.1=87.5%
Bilen levererade datat/avläst 26/4 kl.01:04CEST.
IMG_2007.jpeg
Återigen visar Carla/Aviilo upp halverad degradering och felaktig SOH samt en tabell på kapacitet som inte går förstå.

Obra att ljuga kunderna rakt upp i ansiktet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5