FSD Europa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: FSD Europa

Inlägg av Autonom »

Här är en video om inställningar för EU-FSD, det framgår att FSD-stacken ersätter den gamla Automatic Emergency Braking-funktionaliteten när FSD är inladdad, som det ser ut som oavsett om den för tillfället är aktiv eller inte:
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Tellus skrev: 20 apr 2026 23:29
Jäklar vilken precision
Paradigmskifte
Lätt värt 77, säger tekniknörden inom mig.
På slutet av videon ser man att den försöker parkera vid en SuperCharger men den ställer sig 2 meter ut, vilket Steven Peeters i videon tror, sannolikt helt korrekt, beror på EU-restriktioner, för i USA så parkerar den obehindrat i sådana här situationer. Vi får hoppas att RDW kan godkänna FSDs parkeringsförmåga i en senare revision, med tanke på vad FSD tillåts göra under själva körningen ser restriktionen direkt löjlig ut, den får svepa förbi bilar i hastighet med marginaler på någon dm men får inte sakta backa upp till en laddstolpe?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Om man kan få ersättning för uppdatering som ger långsam laddning, så kan det nog finnas stort rättsligt stöd för funktioner som aldrig levererats..

https://www.motor.no/aktuelt/115-bileie ... ett/352878
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 21 apr 2026 13:49
Om man kan få ersättning för uppdatering som ger långsam laddning, så kan det nog finnas stort rättsligt stöd för funktioner som aldrig levererats..

På tal om det är det snart dags för ett nytt case mht Palladiums extrema tapp i laddhastighet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 21 apr 2026 13:49

Eller periodvis oanvändbar farthållare p.g a. avaktiverad radar.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Är ju inte ett sämre tecken för oss som väntar på FSD
Från 20 minuter till 60 minuter.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det verkar som att Italien, Belgien och ev. även Österrike är på hugget och kan tänkas godkänna det innan EU gör det centralt, enligt blandade källor på X.

Det betyder också rimligen att chanserna ökar för tidigt godkännande hos TCMV, för ett godkännande där underlättar administrationen för de länderna som vill godkänna omgående.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag fattar inte ens vad som ska godkännas. Det är ju inget nytt. Bilen styr själv men du måste övervaka, blir det för svårt får du ta över. Det är ju mer eller mindre samma som AP1 som jag hade 2016 🤷‍♂️
ID.7 Tourer
YP svart/svart, ibland
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Remuz skrev:
Jag fattar inte ens vad som ska godkännas. Det är ju inget nytt. Bilen styr själv men du måste övervaka, blir det för svårt får du ta över. Det är ju mer eller mindre samma som AP1 som jag hade 2016 Bild
Det är väl i stort sett den version av FSD som de haft i USA ett antal år. Inte den signifikant begränsade version vi haft.
Det är som natt och dag i skillnad. Sen är den såklart fortfarande L2.

Har du provat den själv i USA?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Remuz skrev: 26 apr 2026 18:40
Jag fattar inte ens vad som ska godkännas. Det är ju inget nytt. Bilen styr själv men du måste övervaka, blir det för svårt får du ta över. Det är ju mer eller mindre samma som AP1 som jag hade 2016 🤷‍♂️
Man kan väl förenklat säga att AP styr (i EU bara i existerande filer om man inte rör blinkersen) medan FSD täcker alla aspekter av körning (i USA, i EU verkar vi ha fått vissa begränsningar), tänk privatchaufför.
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Autonom skrev: 26 apr 2026 19:21
Man kan väl förenklat säga att AP styr (i EU bara i existerande filer om man inte rör blinkersen) medan FSD täcker alla aspekter av körning (i USA, i EU verkar vi ha fått vissa begränsningar), tänk privatchaufför.
Båda är level 2 så rent lagligt borde det vara exakt samma sak.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

bmwixxdrive50 skrev:
Jag fattar inte ens vad som ska godkännas. Det är ju inget nytt. Bilen styr själv men du måste övervaka, blir det för svårt får du ta över. Det är ju mer eller mindre samma som AP1 som jag hade 2016 Bild
Borde är väl rätt ord. Skillnaden är som sagt som natt och dag. Prova själv i USA är mitt tips, om du inte redan gjort det.
Jag pratar såklart om funktionaliteten, inte juridiken.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

jpetters skrev: 26 apr 2026 20:38
bmwixxdrive50 skrev:
Borde är väl rätt ord. Skillnaden är som sagt som natt och dag. Prova själv i USA är mitt tips, om du inte redan gjort det.
Jag pratar såklart om funktionaliteten, inte juridiken.
Jag pratar ur strikt juridisk synvinkel, såklart.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag har inte provat och skulle inte få för mig att åka till usa heller. Nu pratade jag ju om godkännande, L2 som L2 tänker jag, uppenbarligen tänker jurister annorlunda.

Jag lovar att bli lite imponerad när det som utlovades för 10år sedan kommer, men tills dess… naw
ID.7 Tourer
YP svart/svart, ibland