Jag har uppfattat det tvärt om.
Energitätare batteri 270 w/kg.
Snabbare laddning
Mycket längre livslängd på batteriet.
Moderator: Redaktion
Jag har uppfattat det tvärt om.
Tror din AI har tittat lite väl mycket på "Battery Day" där Elon i vanlig ordning stod och lovade guld och gröna skogar.Lantvallen105 skrev: ↑25 apr 2026 15:24Har Ai sökt och får följande svar.
Lägre kostnader och effektivare produktion: Den nya torrelektrodtekniken (dry electrode) i 4680-cellerna minskar produktionskostnaderna avsevärt jämfört med traditionella våta elektroder. Dessutom krävs mindre fabriksyta och energi vid tillverkning, vilket gör processen mer hållbar.
Högre energitäthet och längre räckvidd: 4680-cellen erbjuder upp till
1
6
%
längre räckvidd. Genom att använda kisel-kol-anoder (i nyare varianter som NC30/NC50) ökar energinivån utan att öka batteripaketets vikt.
Bättre prestanda (effekt): Den större cellstorleken ger högre effekt, vilket möjliggör bättre acceleration för fordonet.
Förbättrad termisk hantering (kylning): Den större ytan gör det lättare att leda bort värme, vilket förbättrar kylningen och ökar säkerheten. Konstruktionen tillåter effektivare värmeavledning direkt genom anoden/katoden.
Strukturellt batteripaket (Structural Pack): 4680-cellerna är designade för att vara en bärande del av chassit (så kallat "cell-to-pack"), vilket minskar antalet delar och gör att batteripaketet väger mindre, vilket i sin tur förbättrar bilens effektivitet och köregenskaper.
+6
Nej, min har blivit försenad med en månad hittillscertel skrev: ↑26 apr 2026 16:34Beställde en MY Premium LR AWD (Grå m. svart klädsel) den 10/4.
Uppsk.lev. 16 Juni - 30 Juni.
Stått så sen beställning.
När man läser här så börjar man ju fundera lite på när man vågar sälja den enda bilen man har i hushållet. Tråkigt att vara utan bil i månader om leveransen skjuts fram..
Men de flesta förseningar verkar gälla Premium RWD?
Men visst har du beställt 7-sits?cchvuth skrev: ↑26 apr 2026 18:59Nej, min har blivit försenad med en månad hittillscertel skrev: ↑26 apr 2026 16:34Beställde en MY Premium LR AWD (Grå m. svart klädsel) den 10/4.
När man läser här så börjar man ju fundera lite på när man vågar sälja den enda bilen man har i hushållet. Tråkigt att vara utan bil i månader om leveransen skjuts fram..
Bara för att jag själv är lite sur - batteribytet förefaller dock i allt väsentligt vara en betydande försämring, både sett till räckvidd och laddkurva. Så lite sur tycker jag du också kan unna dig att vara!atj skrev: ↑27 apr 2026 09:28Nu när jag läser att RWD antagligen är försenad pga nytt generation av batteriet så är jag lite mindre sur på det hela.
Dock väldigt drygt att jag lämnade tillbaka min ID4 baserat på 23 april - 8 maj estimeringen, och nu är fast med fossilbil ytterligare 1-2 månader är svårsmält.
Men det är vad det är.
Verkar som ingen riktigt vet? Läste på lite mer nu sedan ditt svar och det här verkar ju vara Gen2 av samma batteri där ingen riktigt än kunnat testa.immecs skrev: ↑27 apr 2026 09:39Bara för att jag själv är lite sur - batteribytet förefaller dock i allt väsentligt vara en betydande försämring, både sett till räckvidd och laddkurva. Så lite sur tycker jag du också kan unna dig att vara!atj skrev: ↑27 apr 2026 09:28Nu när jag läser att RWD antagligen är försenad pga nytt generation av batteriet så är jag lite mindre sur på det hela.
Dock väldigt drygt att jag lämnade tillbaka min ID4 baserat på 23 april - 8 maj estimeringen, och nu är fast med fossilbil ytterligare 1-2 månader är svårsmält.
Men det är vad det är.
Privatleasing? Är du säker på att du får köpa ut bilen? Till mig har de sagt (både Tesla och DNB) att man ej kan köpa loss bilen efter leasingperiodens slut.atj skrev: ↑27 apr 2026 10:21Verkar som ingen riktigt vet? Läste på lite mer nu sedan ditt svar och det här verkar ju vara Gen2 av samma batteri där ingen riktigt än kunnat testa.immecs skrev: ↑27 apr 2026 09:39Bara för att jag själv är lite sur - batteribytet förefaller dock i allt väsentligt vara en betydande försämring, både sett till räckvidd och laddkurva. Så lite sur tycker jag du också kan unna dig att vara!atj skrev: ↑27 apr 2026 09:28Nu när jag läser att RWD antagligen är försenad pga nytt generation av batteriet så är jag lite mindre sur på det hela.
Men det är vad det är.
Jag ska "bara" leasa bilen så jag har ingen riktig häst med i racet, har eventuellt planer på att köpa ut den efter 3 år men då lär jag märkt om jag haft problem med batteriet.
Jag kommer också från en 2022 ID4 med 40 mil range som bäst och snigelladdning, så har inte speciellt höga krav på själva batteriet.
Edit; Sjukt att du som beställt 2 månader efter mig och en annan här i tråden har datum, medans jag och han bara har maj - juni![]()
Ah okej, nej det är jag inte alls säker på, inte ens kollat upp det, bara en fundering jag haftcertel skrev: ↑27 apr 2026 10:40Privatleasing? Är du säker på att du får köpa ut bilen? Till mig har de sagt (både Tesla och DNB) att man ej kan köpa loss bilen efter leasingperiodens slut.atj skrev: ↑27 apr 2026 10:21Verkar som ingen riktigt vet? Läste på lite mer nu sedan ditt svar och det här verkar ju vara Gen2 av samma batteri där ingen riktigt än kunnat testa.immecs skrev: ↑27 apr 2026 09:39Bara för att jag själv är lite sur - batteribytet förefaller dock i allt väsentligt vara en betydande försämring, både sett till räckvidd och laddkurva. Så lite sur tycker jag du också kan unna dig att vara!atj skrev: ↑27 apr 2026 09:28Nu när jag läser att RWD antagligen är försenad pga nytt generation av batteriet så är jag lite mindre sur på det hela.
Men det är vad det är.
Jag ska "bara" leasa bilen så jag har ingen riktig häst med i racet, har eventuellt planer på att köpa ut den efter 3 år men då lär jag märkt om jag haft problem med batteriet.
Jag kommer också från en 2022 ID4 med 40 mil range som bäst och snigelladdning, så har inte speciellt höga krav på själva batteriet.
Edit; Sjukt att du som beställt 2 månader efter mig och en annan här i tråden har datum, medans jag och han bara har maj - juni![]()
Vill du köpa loss den är det nog säkrare att gå på privat restvärdeslån.
Nej så är det, mycket spekulationer än så länge. Men det som jag tolkar som fastställda uppgifter är följande:atj skrev: ↑27 apr 2026 10:21Verkar som ingen riktigt vet? Läste på lite mer nu sedan ditt svar och det här verkar ju vara Gen2 av samma batteri där ingen riktigt än kunnat testa.immecs skrev: ↑27 apr 2026 09:39Bara för att jag själv är lite sur - batteribytet förefaller dock i allt väsentligt vara en betydande försämring, både sett till räckvidd och laddkurva. Så lite sur tycker jag du också kan unna dig att vara!atj skrev: ↑27 apr 2026 09:28Nu när jag läser att RWD antagligen är försenad pga nytt generation av batteriet så är jag lite mindre sur på det hela.
Men det är vad det är.
Tack för sammanfattningen ! Intressant läsning.immecs skrev: ↑27 apr 2026 14:18Nej så är det, mycket spekulationer än så länge. Men det som jag tolkar som fastställda uppgifter är följande:atj skrev: ↑27 apr 2026 10:21Verkar som ingen riktigt vet? Läste på lite mer nu sedan ditt svar och det här verkar ju vara Gen2 av samma batteri där ingen riktigt än kunnat testa.immecs skrev: ↑27 apr 2026 09:39Bara för att jag själv är lite sur - batteribytet förefaller dock i allt väsentligt vara en betydande försämring, både sett till räckvidd och laddkurva. Så lite sur tycker jag du också kan unna dig att vara!atj skrev: ↑27 apr 2026 09:28Nu när jag läser att RWD antagligen är försenad pga nytt generation av batteriet så är jag lite mindre sur på det hela.
Men det är vad det är.
Tesla bytte batteri i Model Y Premium RWD (Europa) under februari 2026 — eftersom WLTP föll från 661 km → 603 km, sedan justerat upp till 609 km den 7 mars 2026.
Det nya paketet har internkoden “8L” enligt EU:s typgodkännandedokumentation (bekräftat av eivissacopter på X, 17 april 2026)
Markfrigången sänktes med 11 mm (156 mm vs 167 mm)
Tesla bekräftade i Q4 2025 shareholder letter (28 januari 2026) att de börjat producera Model Y-batteripaket med egna 4680-celler — uttryckligen som leveranskedjehedge mot tariffer, inte som prestandauppgradering
250 kW DC-laddning marknadsförs fortfarande av Tesla för Premium RWD men det enda hittills publicerade testet visade DC-laddprestanda runt 130 kW topp.
Slutligen - jag har också fått justerat till enbart månadsestimat (maj-juni).
Håller med! Är i samma sits som dig och har valt privatleasing. En viss tröst att alla försämringar slutligen drabbar Tesla när jag lämnar tillbaka bilen.atj skrev: ↑27 apr 2026 14:46Tack för sammanfattningen ! Intressant läsning.immecs skrev: ↑27 apr 2026 14:18Nej så är det, mycket spekulationer än så länge. Men det som jag tolkar som fastställda uppgifter är följande:atj skrev: ↑27 apr 2026 10:21Verkar som ingen riktigt vet? Läste på lite mer nu sedan ditt svar och det här verkar ju vara Gen2 av samma batteri där ingen riktigt än kunnat testa.immecs skrev: ↑27 apr 2026 09:39Bara för att jag själv är lite sur - batteribytet förefaller dock i allt väsentligt vara en betydande försämring, både sett till räckvidd och laddkurva. Så lite sur tycker jag du också kan unna dig att vara!atj skrev: ↑27 apr 2026 09:28Nu när jag läser att RWD antagligen är försenad pga nytt generation av batteriet så är jag lite mindre sur på det hela.
Men det är vad det är.
Tesla bytte batteri i Model Y Premium RWD (Europa) under februari 2026 — eftersom WLTP föll från 661 km → 603 km, sedan justerat upp till 609 km den 7 mars 2026.
Det nya paketet har internkoden “8L” enligt EU:s typgodkännandedokumentation (bekräftat av eivissacopter på X, 17 april 2026)
Markfrigången sänktes med 11 mm (156 mm vs 167 mm)
Tesla bekräftade i Q4 2025 shareholder letter (28 januari 2026) att de börjat producera Model Y-batteripaket med egna 4680-celler — uttryckligen som leveranskedjehedge mot tariffer, inte som prestandauppgradering
250 kW DC-laddning marknadsförs fortfarande av Tesla för Premium RWD men det enda hittills publicerade testet visade DC-laddprestanda runt 130 kW topp.
Slutligen - jag har också fått justerat till enbart månadsestimat (maj-juni).
Av dom grejerna är jag nog mest upprörd över markfrigången... men även det är något jag kan leva med. Intressant dock att vi som kunder inte får information då det ändå är rätt stor skillnad mot bilen som vi beställde.
Jag tänker inte sälja min bil förrän jag fått min nya. När jag köpte min Model 3 var vi utan bil i 4 veckor. I november.certel skrev: ↑26 apr 2026 16:34Beställde en MY Premium LR AWD (Grå m. svart klädsel) den 10/4.
Intressant. Jag beställde 24 april (en vecka efter dig). Exakt samma config med förväntad leverans vid beställning juni-juli. Har ännu inte fått något datum än förutom det som stod vid beställning. Hur lång tid tog det för dig innan du fick ett datum spann? Plats MalmöT3sl4M0d3lY skrev: ↑27 apr 2026 20:47Beställt 17 april
Model Y premium long range awd
Pearl white/svart klädsel
7-säten / 19-tums fälgar
Förväntad leverans 9 juni - 30 juni innan beställningen stod det juli-augusti.
Plats: Huddinge