Sveriges billigaste elbil

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

bmwixxdrive50

Re: Sveriges billigaste elbil

Inlägg av bmwixxdrive50 »

ErransEgo skrev: 27 apr 2026 14:47
Har bidraget ökat efterfrågan på begagnade bilar?
Eller är det befintliga lagerbilar som sålts av?
Det är väl inget motsatsförhållande?
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

bmwixxdrive50 skrev: 27 apr 2026 19:15
ErransEgo skrev: 27 apr 2026 14:47
Har bidraget ökat efterfrågan på begagnade bilar?
Eller är det befintliga lagerbilar som sålts av?
Det är väl inget motsatsförhållande?
Frågan är om det finns ett sug från bilhandlaren att köpa in elbilar från privatpersoner?

Har uppfattat det som om det varit lite trögt i perioder för bilhandlare att sälja begagnade elbilar.
När jag erbjudit min bil var det inköpsstopp för tillfället för min typ elbil, där och då i vintras.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

holden skrev: 20 mar 2026 16:51
Man har ju verkligen inte gjort det lätt för sig när hushållets medelinkomst inte får överstiga 80% av genomsnittet för att få bidraget. Så i ett ensamhushåll är det exakt 0,8 * 44300:- i lön kunde man tro, men även överskott/underskott av kapital ska räknas och var ligger då medelvärdet? I ett hushåll med två inkomster får ingen av de två betala statlig skatt (?). Så exakt vad menas med 80% av hushållens medelinkomst, finns det en siffra på det? Vidare ska antal barn i hushållet ha någon effekt på hur man räknar, oklart hur. På SKV hittar jag inte ett spår av hur det ska beräknas.
Superbra att stödet går till dom som verkligen behöver det och att det omfattar begagnade. Det generella stödet vi hade tidigare var slöseri med skattepengar och drev upp priserna på nya elbilar.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag ör imponerad över att någon har lyckats kvalificera sig för att få stödet. Det lät så krångligt så jag antog att det var en sorts godhetsignalering. Verkar som att jag hade fel och i så fall är det ju väldigt bra.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

mussla skrev: 29 apr 2026 06:56
Jag ör imponerad över att någon har lyckats kvalificera sig för att få stödet. Det lät så krångligt så jag antog att det var en sorts godhetsignalering. Verkar som att jag hade fel och i så fall är det ju väldigt bra.
Ja detta är riktigt bra, många som inte annars skulle köpa elbil gör nu det.

"Under perioden 18 mars till och med den 19 april har Naturvårdsverket fått in 5 673 ansökningar i hela landet och av dessa har 2 580 godkänts."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... 200-kronor
MYP -25
MY RWD -23 (såld)