Zeekr 7X vs Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Zeekr 7X vs Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

A76 skrev: 30 apr 2026 06:18
Nicke Nyfiken skrev: 25 apr 2026 11:12
A76 skrev: 25 apr 2026 10:36
ChristianG123 skrev: 25 apr 2026 09:28

Jag skulle vara väldigt obekväm i en kinesisk bil även om den är tekniskt bekväm. Men jag har också full förståelse för dom som inte bryr sig om vart pengarna går utan bara vill få så mycket bil för sina pengar som möjligt.
Det är ju härligt att ha en så stark moralisk kompass. Men jag undrar vilken bil eller elektrisk pryl du överhuvudtaget då kan köpa? Du har skrivit här så sannolikt använder du en dator eller telefon. Majoriteten av komponenterna i den tillverkas i Kina.. Just saying.
Om det inte finns några alternativ blir det svårt att välja, som dator till exempel.

Men när man köper en bil kan man ju välja fritt var man vill att huvuddelen av pengarna ska hamna.

Bara för att det är oundvikligt att köpa en bil utan kinesiska komponenter betyder ju inte att man behöver ge upp fullständigt och köpa 100% kinesiskt.
Mycket pengar har faktiskt hamnat i Sverige och Gbg eftersom en hel del av bilen är utvecklad här. Så valet med just 7X kanske inte är så svart eller vitt.
Det är småpengar i det stora hela.
Men visst, det är lite bättre än övriga (icke Geely) kinesiska märken.

Mem som du säger, det är inte så svart eller vitt, så att framställa det som att man inte kan ha någon moralisk kompass för att det finns kinesiska komponenter i det mesta, är bara trams. Man kan göra medvetna val ändå, om man vill.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Nicke Nyfiken skrev: 30 apr 2026 14:21

Jag skulle vara väldigt obekväm i en kinesisk bil även om den är tekniskt bekväm. Men jag har också full förståelse för dom som inte bryr sig om vart pengarna går utan bara vill få så mycket bil för sina pengar som möjligt.
Det är ju härligt att ha en så stark moralisk kompass. Men jag undrar vilken bil eller elektrisk pryl du överhuvudtaget då kan köpa? Du har skrivit här så sannolikt använder du en dator eller telefon. Majoriteten av komponenterna i den tillverkas i Kina.. Just saying.
Om det inte finns några alternativ blir det svårt att välja, som dator till exempel.

Men när man köper en bil kan man ju välja fritt var man vill att huvuddelen av pengarna ska hamna.

Bara för att det är oundvikligt att köpa en bil utan kinesiska komponenter betyder ju inte att man behöver ge upp fullständigt och köpa 100% kinesiskt.
Mycket pengar har faktiskt hamnat i Sverige och Gbg eftersom en hel del av bilen är utvecklad här. Så valet med just 7X kanske inte är så svart eller vitt.

Mem som du säger, det är inte så svart eller vitt, så att framställa det som att man inte kan ha någon moralisk kompass för att det finns kinesiska komponenter i det mesta, är bara trams. Man kan göra medvetna val ändå, om man vill.
I beg to differ när det gäller kommentaren om småpengar.

I bifogad länk har man sammanställt Geelys omsättning och antal anställda i Sverige 2022: https://15familjer.zaramis.se/2022/12/2 ... /#comments

Nu har man ju dragit ned verksamheten sedan dess men låt oss räkna med 40 000 anställda i Sverige. Med en snittlön om 500 tkr/år skulle det innebära 20 miljarder i årlig direkt lönekostnad, vilket drar in ca 15 miljarder bara i skatt och arbetsgivaravgifter till kommuner och Moder Svea.

Då har vi inte räknat momsintäkter, vinstskatt och liknande.

Det vore intressant om Du kunde uppge något annat personbilsfabrikat som bidrar med inkomster till landet som ens hamnar i närheten av de summorna. Jag kan det inte…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

roffe_s skrev: 30 apr 2026 19:58
Nicke Nyfiken skrev: 30 apr 2026 14:21

I beg to differ när det gäller kommentaren om småpengar.

I bifogad länk har man sammanställt Geelys omsättning och antal anställda i Sverige 2022: https://15familjer.zaramis.se/2022/12/2 ... /#comments

Nu har man ju dragit ned verksamheten sedan dess men låt oss räkna med 40 000 anställda i Sverige. Med en snittlön om 500 tkr/år skulle det innebära 20 miljarder i årlig direkt lönekostnad, vilket drar in ca 15 miljarder bara i skatt och arbetsgivaravgifter till kommuner och Moder Svea.

Då har vi inte räknat momsintäkter, vinstskatt och liknande.

Det vore intressant om Du kunde uppge något annat personbilsfabrikat som bidrar med inkomster till landet som ens hamnar i närheten av de summorna. Jag kan det inte…
Du missförstår.
Vi pratade enbart om Zeekr 7X utvecklingsteam i Sverige. Ingenting annat.

Att Geely tillverkar Volvobilar i Sverige tror jag de flesta känner till.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

manneson skrev: 30 apr 2026 06:38

Mitt största problem med kinesiska bilar är att Kina är en diktatur som har koncentrationsläger, massavrättningar och ett totalt åsiktsförbud utanför det Partiet bestämmer.

Är mycket nöjd med min 7X! Stort lyft från min gamla MY, som jag för övrigt också gillade.

En hel del vadå? Plattformen är utvecklad i Kina.
Detaljer finns här: https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan
Jag har flera nära vänner som jobbat på Zeekr, bland annat med 7X.. Nu har de dock dragit ner betydligt på utvecklare i Sverige tyvärr. Men det var rätt många anställda ett bra tag..
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 08:49
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2026 14:41
bmwixxdrive50 skrev: 26 apr 2026 09:28
SwedishAdvocate skrev: 26 apr 2026 08:50
bmwixxdrive50 skrev: 25 apr 2026 16:31

Alla får göra sina egna bedömningar. [1] Det är inte Kina som orsakat kaoset i Hormuz. Det är inte Kina som förolämpar Europa. Det är inte Kina som hotar Danmark om Grönland.

Saken är den att man vet var man har Kina. Det landet har sina fel och brister absolut. [2] Men detta USA under Trump? Världen har antagligen aldrig varit närmare ett tredje världskrig sen Kubakrisen.

[3] Sen kan man ju ha olika åsikter om var Musk kommer in i allt detta. Nu har han väl distanserat sig en aning men han skriver fortfarande vämjeliga inlägg på X. Det är ingen människa jag vill stödja. [Mina fetstilta siffror inom hakparenteser.]
1. Militärdiktaturen i Kina hotar ju 'bara' att invadera Taiwan, och krossade dessutom demokratin i Hong Kong. Så då är väl det i sin ordning då antar jag…

Bara ett exempel på hoten mot Taiwan:
…] On 2 August 2022, U.S. House Speaker Nancy Pelosi visited Taiwan, which China viewed as a violation of its sovereignty.[…] In response, the PLA conducted unprecedented live-fire drills from 4 August in six zones around Taiwan, involving live ammunition, air assets, naval forces, and firing ballistic missiles near and over Taiwan.[…] This marked the beginning of the Fourth Taiwan Strait Crisis, and China's biggest escalation in the region since the Third Taiwan Strait Crisis in 1996. [Min u.] […

https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-str ... 93present)
Källa när det gäller Hong Kong:
…] Following the 2019 protests and the landslide victory of pro-democracy candidates in district elections, Beijing responded by dismantling Hong Kong's already fragile democratic institutions. On 11 March 2021, the National People's Congress passed a resolution to overhaul Hong Kong's electoral system, further tightening Beijing's control. The new measures drastically reduced democratic representation, ensuring that only government-approved candidates could run for office. Critics widely condemned this as a major regression in Hong Kong's democratic progress, declaring that "one country, two systems" was effectively dead. With opposition voices silenced, Hong Kong's political landscape has been transformed into one where genuine political competition and dissent are no longer tolerated. [Min u.] […

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy ... g#Timeline
2. Jag tycker lika illa om Trump som någon annan. Men den som driver världen mot ett potentiellt 3:e världskrig skulle ju jag säga är diktatorn Putin. Inte Trump. Och Putin får ju vidare ett rätt massivt stöd av diktaturen Kina när det gäller krigsföringen mot Ukraina… Om det inte vore för Kina så hade Putin fått ge upp i Ukraina för länge sedan som jag förstått det…

https://en.wikipedia.org/wiki/China_and ... r#Industry
https://en.wikipedia.org/wiki/China_and ... war#Drones

3. Håller med om Musk. Jag skulle inte heller kunna stödja något av hans företag ekonomiskt.
Putin är ofarlig. Han kan inte ens invadera Ukraina och Ryssland har inte en chans att hävda sig ens mot ett NATO utan USA.

USA däremot...
:?: (!)

Återigen… Jag tycker lika illa om Trump som någon annan, men…

Putin har dödat minst 101 141 ukrainare. Han har dessutom i princip tvingat det dubbla antalet ryssar in i döden. Ovanpå det har Putin skadat uppskattningsvis ca 380 000 ukrainare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukr ... Casualties

Trump kommer inte ens i närheten. Det Trump försökte sig på med Danmark/Grönland gick dessutom relativt enkelt att kontrollera.
Trump har minst 10 ggr så mycket makt som Putin. Ekonomiskt, politiskt och militärt. Han är farligare för oss i Sverige än vad Putin är.

Trump har långt ifrån gett upp om Grönland. https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... om-ett-ar/

Vad gäller Zeekr så provkörde jag 7X och visst, det är inget fel på den men den är inte premium. Interiören är svart och skittråkig, det plingar och har sig, mjukvaran var inte färdig, chassit klarar inte all effekt (inte testat själv men enligt riktiga biltestare) och så har den de där märkliga dörrarna som öppnas elektriskt. Skulle aldrig stå ut med det. Det var dessutom lite oklart var jag skulle kunna serva den (eller reparera).

Vad gäller kinesiska bilar så föll faktiskt Xpeng G9 Performance mig mer i smaken. Trevligare interiör, rymligare, fantastiska stolar och en lite mer traditionell exteriör. Gick med i en Facebookgrupp och där fälldes det dock hejvilt på mjukvaran och så var vindrutespolningen under all kritik. Såna småsaker kan förstöra en hel bil för mig. Under vinterhalvåret är det extremt viktigt. Och där glänser min iX som håller rent vindrutan extremt bra utan att man behöver slösa med spolarvätska. Bara en liten detalj så hoppa inte på mig om den. Var inte heller här övertygad om servicenätverket.

En annan sak man måste ta med i beräkningen om man köper en bil från Kina är att det kan bli långa väntetider på reservdelar.

För mig är BMW i en klass för sig själv. Bra bil, hyfsad mjukvara, starkt varumärke, utbyggd serviceorganisation osv. Det finns ingen riktig svaghet.

Mercedes och Volvo har kvalitetsproblem och sämre mjukvara än BMW. Audi har halkat efter en liten aning. Provkörde deras A6-eTron men tyckte tyvärr att den var både plastig och bullrig jämfört med kineserna och BMW/Mercedes. Provkörde även EQE SUV för ett par år sen...
Jag skulle inte vilja ha en endaste BMW-modell om jag så fick en gratis. Jag ogillar designen å det grövsta. Gillar inte stolarna, gillar inte infotainment och gillar inte heller prissättningen som jag anser inte levererar i närheten av vad som utlovas i form av exklusivitet. Serviceorganisationen har jag ingen koll på så det kan jag inte kommentera.
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

A76 skrev: 30 apr 2026 20:47
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 08:49
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2026 14:41
bmwixxdrive50 skrev: 26 apr 2026 09:28
SwedishAdvocate skrev: 26 apr 2026 08:50

1. Militärdiktaturen i Kina hotar ju 'bara' att invadera Taiwan, och krossade dessutom demokratin i Hong Kong. Så då är väl det i sin ordning då antar jag…

Bara ett exempel på hoten mot Taiwan:

Källa när det gäller Hong Kong:

2. Jag tycker lika illa om Trump som någon annan. Men den som driver världen mot ett potentiellt 3:e världskrig skulle ju jag säga är diktatorn Putin. Inte Trump. Och Putin får ju vidare ett rätt massivt stöd av diktaturen Kina när det gäller krigsföringen mot Ukraina… Om det inte vore för Kina så hade Putin fått ge upp i Ukraina för länge sedan som jag förstått det…

https://en.wikipedia.org/wiki/China_and ... r#Industry
https://en.wikipedia.org/wiki/China_and ... war#Drones

3. Håller med om Musk. Jag skulle inte heller kunna stödja något av hans företag ekonomiskt.
Putin är ofarlig. Han kan inte ens invadera Ukraina och Ryssland har inte en chans att hävda sig ens mot ett NATO utan USA.

USA däremot...
:?: (!)

Återigen… Jag tycker lika illa om Trump som någon annan, men…

Putin har dödat minst 101 141 ukrainare. Han har dessutom i princip tvingat det dubbla antalet ryssar in i döden. Ovanpå det har Putin skadat uppskattningsvis ca 380 000 ukrainare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukr ... Casualties

Trump kommer inte ens i närheten. Det Trump försökte sig på med Danmark/Grönland gick dessutom relativt enkelt att kontrollera.
Trump har minst 10 ggr så mycket makt som Putin. Ekonomiskt, politiskt och militärt. Han är farligare för oss i Sverige än vad Putin är.

Trump har långt ifrån gett upp om Grönland. https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... om-ett-ar/

Vad gäller Zeekr så provkörde jag 7X och visst, det är inget fel på den men den är inte premium. Interiören är svart och skittråkig, det plingar och har sig, mjukvaran var inte färdig, chassit klarar inte all effekt (inte testat själv men enligt riktiga biltestare) och så har den de där märkliga dörrarna som öppnas elektriskt. Skulle aldrig stå ut med det. Det var dessutom lite oklart var jag skulle kunna serva den (eller reparera).

Vad gäller kinesiska bilar så föll faktiskt Xpeng G9 Performance mig mer i smaken. Trevligare interiör, rymligare, fantastiska stolar och en lite mer traditionell exteriör. Gick med i en Facebookgrupp och där fälldes det dock hejvilt på mjukvaran och så var vindrutespolningen under all kritik. Såna småsaker kan förstöra en hel bil för mig. Under vinterhalvåret är det extremt viktigt. Och där glänser min iX som håller rent vindrutan extremt bra utan att man behöver slösa med spolarvätska. Bara en liten detalj så hoppa inte på mig om den. Var inte heller här övertygad om servicenätverket.

En annan sak man måste ta med i beräkningen om man köper en bil från Kina är att det kan bli långa väntetider på reservdelar.

För mig är BMW i en klass för sig själv. Bra bil, hyfsad mjukvara, starkt varumärke, utbyggd serviceorganisation osv. Det finns ingen riktig svaghet.

Mercedes och Volvo har kvalitetsproblem och sämre mjukvara än BMW. Audi har halkat efter en liten aning. Provkörde deras A6-eTron men tyckte tyvärr att den var både plastig och bullrig jämfört med kineserna och BMW/Mercedes. Provkörde även EQE SUV för ett par år sen...
Jag skulle inte vilja ha en endaste BMW-modell om jag så fick en gratis. Jag ogillar designen å det grövsta. Gillar inte stolarna, gillar inte infotainment och gillar inte heller prissättningen som jag anser inte levererar i närheten av vad som utlovas i form av exklusivitet. Serviceorganisationen har jag ingen koll på så det kan jag inte kommentera.
Jaha, ok. Världens bästa elbilar så det är din förlust.